Zwart scherm als videokaart belast wordt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort krijg ik een zwart scherm bij het spelen van grafisch zware games (of tijdens het benchmarken). Dit zwarte scherm gaat niet weg en ik moet de pc handmatig resetten. Dit gebeurt niet willekeurig maar elke keer op hetzelfde moment (hetzelfde stuk in de game of hetzelfde gedeelde van de benchmark). Ik vraag me af waar dit aan ligt en hoe ik het kan oplossen.

Grafisch minder zware games kan ik wel spelen, maar ik merk wel dat er frequent haperingen zijn (al zeggen de FPS counters dat er niks mis is)
...

AMD Radeon RX 480 (MSI 8gb)
AMD Ryzen 5 2600
ASRock B450m Pro4
16 GB RAM (DDR 4)
...
Ik heb mijn voeding vervangen met een oudere en dat verhielp het probleem. Hierom heb ik een nieuwe voeding gekocht. Dit hielp, maar een paar weken later keerde het probleem terug. Ik ben nu dus bang dat het hier toch niet aan lag, maar wel verward dat het tijdelijk hielp.

Ik heb ook de drivers meerdere keren (clean) geherinstalleerd en heb laatst ook mijn Windows opnieuw ingesteld. Ook een clean boot helpt niet.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Laat MSI Afterburner eens meelopen (inclusief logging) en probeer dan je beeld eens op zwart te krijgen; allicht zie je dan meer informatie in de opgeslagen log.

Ik mis trouwens wel even hele specifieke zaken: welke voeding heb je? Welk geheugen heb je? Wanneer is het probleem opgetreden? Kan je herinneren of er toen vlak daarvoor bepaalde updates zijn geinstalleerd?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een voeding van Corsair van 750W, hopelijk zijn verdere specificaties niet nodig want die heb ik zo niet bij de hand. Die hiervoor was een van 600W.
De 16 GB ram is net nieuw van G Skills, 3000 MHz ddr4.
Het probleem trad voor het eerst op toen ik Star Wars Battlefront 2 speelde op 23 april, sindsdien heb ik er last van ik elk zwaar spel. Volgens mij was er toen niet net ene nieuwe update - ik heb ook geprobeerd terug te draaien naar oudere videokaart drivers maar zonder resultaat.
Ik zal spoedig proberen meer informatie te vergaren met Afterburner.

EDIT:
Ik heb Userbenchmark gebruikt met Afterburner ernaast, en dit is wat er in het log kwam te staan. Hier wil ik aan toevoegen dat het meteen bij de eerste videokaart-test "scene" gebeurde, hoewel ik vrij zeker weet dat het voorheen consistent pas bij een latere scene gebeurde. Het lijkt dus alsof het erger is geworden. (Ik heb deze benchmark niet meer gebruikt sinds ik na het vervangen van mijn voeding dacht het probleem te hebben opgelost.)
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/WkjJLKj
(Ik ben bang dat het plaatje niet helemaal werkt.)
Het lijkt er op dat het direct mis ging toen de GPU usage de 100% bereikte.
De enige andere informatie die ik uit het log kan halen is dat de temperatuur op 74 C zat op het moment van crashen.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2019 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:10

jgj82

Ja, maar = nee

@Verwijderd Goed, daar kan ik niets nuttigs uithalen. Installeer eens Gpu-z en zet daar log to file aan. Na de crash kun je in de logfile precies zien wat er met de clocks van je GPU gebeurt op dat tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:27
Juist het type van de voeding is belangrijk om te weten. Elk merk heeft slechte en goede voedingen. Het vermogen zegt helemaal niets over de kwaliteit dus misschien zou je de moeite willen nemen om de behuizing open te maken en de gegevens van de voeding af te lezen.
Geef ook het exacte merk en type van het geheugen en op welke settings het geheugen staat in het bios van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een GPU-Z log gemaakt tijdens de crash. Welke info is hieruit het belangrijkst om te delen?
Ik zie zelf eigenlijk geen verandering op het moment van de crash: de GPU usage is hier niet ineens heel hoog zoals bij het log van Afterburner. Ook andere waarden veranderen niet echt.

Het type van de voeding is trouwens de Corsair RM750X (80 plus gold).
Op de verpakking van het RAM geheugen staat G.skill F4-3000C16D-16GISB (CL16-18-18-38 1.35v). Dit is overigens het geheugen dat hier werd aangeraden bij mijn moederbord en processor.
Ik weet niet precies welke RAM settings in het BIOS bedoeld worden, alles wat ik kon vinden waren een paar opties die allemaal op AUTO stonden.
Pagina: 1