Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:50

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
In mijn arsenaal heb ik een paar CX / intel 486 DX2-66 processors.
Twee daarvan hebben een koelblokje er op geplakt met van die thermische tape.

Nu wilt het, dat de tape een beetje aan het loskomen is, en daarmee de koeler niet meer op de processor blijft zitten.
Nu weet ik dat de eerste DX2'tjes zonder koelvinnen werden geplaatst, maar ik wil er ivm leeftijd wel een actieve koeling op zetten.

Nu kom ik op een klassiekertje uit: welke oplossing ga ik kiezen?

- De ZIF Socket 3 heeft géén haakjes om een koeler op aan te brengen, dus deze oplossingen zijn onmogelijk.

- zoeken naar een nieuwe koeler met vooraf bevestigde thermische tape
Bijvoorbeeld een mooie chipset koeler. Kan, maar eigenlijk heb ik de koelblokjes dus al.
Bovendien zijn deze vinnetjes vaak te klein of zonder tape geleverd (wat me terug bij af brengt).

- zoeken naar een 'officiele' socket 3 koeler die met haakjes om de processor wordt geklemd
Prima, maar idem: koeler heb ik al. Bovendien zijn deze moeilijker te vinden.

- Nieuwe thermische tape aanbrengen
Klinkt makkelijk, meest logisch, maar blijkt ingewikkeld.

Eigenlijk kan ik van tape enkel de 'goedkope meuk' vinden op ali of bij vergelijkbare chinezen aziatische webshops (of zoek ik weer niet goed?)

De enige in de pricewatch lijkt die van Akasa te zijn, maar met €7 per plak is deze aardig prijzig.

Zijn deze aziatische tape-varianten betrouwbaar genoeg om hier op te plakken (€6 per rol van 10)?

PS. Het gaat dus om een 486 met lichtgewicht koeler, niet om een 220W AMD FX met een half flatgebouw als koeler :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07

-36-

Trust me. I'm an amateur

Waarom niet gewoon het thermische tape vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Waarom niet alsnog je 486 met een gloednieuwe custom loop met 2x360mm rad waterkoelen, om een soort omgekeerde sleeper PC te bouwen?

Nah, serieus... het makkelijkste lijkt me om wat thermal tape aan te schaffen. Ook het minst jank, hoewel, grof gezegd, wat simpele TIM + tie-wraps hier vaak ook nog wel volstaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
thermalpaste en 4 druppeltjes secondenlijm op de hoekjes?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:01

Nemesizz

Untouchable

Als het een desktop is (plat liggende kast) is een drupje koelpasta wel voldoende. Dat kleeft wel genoeg dat de heatsink blijft zitten.

Bij een tower word het wat lastiger dan, dan ben je wel aangewezen op tape of die haakjes.

Heb zelf jaren geleden ooit eens van die thermische tape besteld bij de Conrad geloof ik.
Was toen nodig om de heatsink weer op een TNT2 te bevestigen (heatsink zat vast met alleen koelpasta... ding hangt op de kop in de PC kast en word warm, nogal wiedes wat er dan gebeurt :P ) en een keer voor een 486 waar de klemmetjes van de socket waren afgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Op oude videokaarten die aan een klein passief koelblok genoeg hadden gebruikte ik gewoon wat koelpasta met een klein beetje secondenlijm. Komt nooit meer los en geleid wellicht niet zo heel goed warmte maar dat is voor een kleine warmtebron met een passieve koeler ook niet zo belangrijk :)

[ Voor 13% gewijzigd door Admiral Freebee op 05-06-2019 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar Cooling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

er zit toch op de cpu houder lipjes waarmee je een koelblok kan klemmen ?

Afbeeldingslocatie: https://www.vogonswiki.com/index.php/File:Socket_3.JPG

in het ergste geval wikkel een ijzerdraadje omheen (groene geisoleerde tuin kabel oid) waarmee je klemt .. die 486 cpu's zijn zo robuust dat je moederbord aan gort gaat voordat je cpu breekt..

wat koelpasta ertussen en klemmen en gaan met die banaan

ps voor de prijs koop een een kant en klare koeler imho met goeie bevestiging mogelijkheden.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
-36- schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:29:
Waarom niet gewoon het thermische tape vervangen?
Ik schreef zelf op woensdag 5 juni 2019 @ 18:26:
(...)
Klinkt makkelijk, meest logisch, maar blijkt ingewikkeld.

Eigenlijk kan ik van tape enkel de 'goedkope meuk' vinden op ali of bij vergelijkbare chinezen aziatische webshops (of zoek ik weer niet goed?)

De enige in de pricewatch lijkt die van Akasa te zijn, maar met €7 per plak is deze aardig prijzig.

Zijn deze aziatische tape-varianten betrouwbaar genoeg om hier op te plakken (€6 per rol van 1m)?
(...)
SMSfreakie schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:33:
thermalpaste en 4 druppeltjes secondenlijm op de hoekjes?
Liever een oplossing die minder onomkeerbaar is :P
Nemesizz schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 19:13:
Bij een tower word het wat lastiger dan, dan ben je wel aangewezen op tape of die haakjes.
precies dat, de processor hangt verticaal :/
vso schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 22:35:
er zit toch op de cpu houder lipjes waarmee je een koelblok kan klemmen ?

in het ergste geval wikkel een ijzerdraadje omheen (groene geïsoleerde tuin kabel oid) waarmee je klemt .. die 486 cpu's zijn zo robuust dat je moederbord aan gort gaat voordat je cpu breekt..
Die lipjes zijn niet op alle s3 bordjes aanwezig... bij de mijne dus ook niet :(
De oplossing met een draad is misschien wel een van de betere die ik hier zie staan :+ ware het niet dat-ie ook langs de onderzijde van de CPU moet... en dan vaak òf te dik is, òf elektriciteit geleidt. Bovenop is dat laatste geen probleem, maar onderop wel uiteraard...

Een originele S3 koeler is moeilijk te vinden, veel chipset koelers zijn met pushpins en thermische tape voor €7 per processor is way overprised. Ook bij conrad voor €18 per halve meter tape (!).

Ik zal nog eens goed zoeken, er is vast wel een charmantere oplossing hiervoor te bedenken :)
Of gewoon de tape van DX pakken en hopen dat-ie goed geleidt EN niet binnen een maand los komt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Waterbeesje schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:56:

Die lipjes zijn niet op alle s3 bordjes aanwezig... bij de mijne dus ook niet :(
De oplossing met een draad is misschien wel een van de betere die ik hier zie staan :+ ware het niet dat-ie ook langs de onderzijde van de CPU moet... en dan vaak òf te dik is, òf elektriciteit geleidt. Bovenop is dat laatste geen probleem, maar onderop wel uiteraard...

Een originele S3 koeler is moeilijk te vinden, veel chipset koelers zijn met pushpins en thermische tape voor €7 per processor is way overprised. Ook bij conrad voor €18 per halve meter tape (!).

Ik zal nog eens goed zoeken, er is vast wel een charmantere oplossing hiervoor te bedenken :)
Of gewoon de tape van DX pakken en hopen dat-ie goed geleidt EN niet binnen een maand los komt.
Deze klemt direct aan de cpu, dus dan zijn de lipjes overbodig .. beter als "ijzerdraad"
http://www.evercoolusa.com/?p=2038 zag ze ook in passieve varianten ..

btw tuin ijzer draad is gecoat met (groene) plastic pvc laagje oid .. en vrij dun ..action/xenos of doe het zelf toko bij tuin afdeling ff checken... in ieder geval niet zo geleidend als je de coating maar niet beschadigd.. (toch zou ik eerder voor de cpu klem ding gaan)

Maaruh heb je die koelblok wel nodig ? lees je kan de cpu onderklokken, minder hitte ..
ik heb nog wel een wat "koel" blokken liggen, o.a van oude laptop .. maar dat is imho hobby bob en Daarnaast verzend kosten zijn het naar mijn idee niet waard dan kan je beter voor nieuw gaan.(of het nu nieuwe koeler of totaal niew 486 is ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 06-06-2019 14:47 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
vso schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:45:
[...]
Maaruh heb je die koelblok wel nodig ? lees je kan de cpu onderklokken, minder hitte ..
Underclocking op een 486 dx2 is vanuit warmte perspectief mogelijk, maar om m als dx2-50 te laten draaien kost ook erg veel prestatie. En dan nog word ie warm genoeg om te willen koeken met een paar vinnen.

Voltage is wat mee te spelen soms. Met een 486 is het 5v of 3,3v. Als je moederbord de laatste tenminste ondersteunt. De mijne doet dat wel gelukkig, maar dan doet de cpu niks... Die is voor 5v bedoeld en ik heb de pech dat deze de 3,3v niet slikt. Dat doen enkel de happy few die net vóór het dx4 tijdperk zijn geproduceerd (en een enkeling die om obscure redenen niet als dx2-80 is verkocht).

Ik heb trouwens een nieuw idee, wat de clipjes gaat vervangen.

Processor met koelpasta insmeren, koelblok er op drukken en vastmaken met tape langs de zijkant van de processor en het koelblok.
Via via kan ik aan een paar stukken high speed tape komen uit de vliegtuigindustrie, welke tot ruim boven 100'c is gegarandeerd. Zou moeten werken dus.
De 486 vraagt wel om wat extra koeling, maar ook niet om extreme maatregelen. Hoewel de custom waterloop (met rgb led) ook een grappig idee is ^_^ dan kan er ook een 1GB SSD in gelijk :9~

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Kan mij nog iets herinneren van L vormige clips die aan de 4 kanten haakten om de koeler op zijn plek te houden

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
keur0000 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:40:
Kan mij nog iets herinneren van L vormige clips die aan de 4 kanten haakten om de koeler op zijn plek te houden
Klopt! Veel 486 en pentium 1 hadden die. Zelf heb ik er ook een paar dozijn gehad lang geleden, toen de 486 massaal gedumpt werd en je er een voor een tientje kon ophalen uit 'De Vondst'
En daarna ook een paar dozijn weg gedaan... Toen iedereen wist dat een 486 nooit zeldzaam zou worden.

Mijn tape oplossing doet eigenlijk het zelfde als deze clips :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Waterbeesje schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:34:
[...]

Underclocking op een 486 dx2 is vanuit warmte perspectief mogelijk, maar om m als dx2-50 te laten draaien kost ook erg veel prestatie. En dan nog word ie warm genoeg om te willen koeken met een paar vinnen.

Voltage is wat mee te spelen soms. Met een 486 is het 5v of 3,3v. Als je moederbord de laatste tenminste ondersteunt. De mijne doet dat wel gelukkig, maar dan doet de cpu niks... Die is voor 5v bedoeld en ik heb de pech dat deze de 3,3v niet slikt. Dat doen enkel de happy few die net vóór het dx4 tijdperk zijn geproduceerd (en een enkeling die om obscure redenen niet als dx2-80 is verkocht).

Ik heb trouwens een nieuw idee, wat de clipjes gaat vervangen.

Processor met koelpasta insmeren, koelblok er op drukken en vastmaken met tape langs de zijkant van de processor en het koelblok.
Via via kan ik aan een paar stukken high speed tape komen uit de vliegtuigindustrie, welke tot ruim boven 100'c is gegarandeerd. Zou moeten werken dus.
De 486 vraagt wel om wat extra koeling, maar ook niet om extreme maatregelen. Hoewel de custom waterloop (met rgb led) ook een grappig idee is ^_^ dan kan er ook een 1GB SSD in gelijk :9~
tja als het werkt :) zelf zou ik toch eerder voor die clips gaan op cpu omdat met tape het redelijk "permanent" is ,.. en bij lostrekken/verwijderen zit je weer met issues ..

het is dat je de ruimte + socket niet optimaal is anders zou je bv met secondelijm en bakpoeder (wel eerst afplakken met schilderstape oid..) een eigen lipje kunnen vervaardigen .. of met epoxy oid .. maar of dat sterk genoeg is :? betwijfel ik ook weer .. nah ..

Daarom blijf ik liever met cpu klipjes .oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Clipjes hebben ook mijn voorkeur. Maar die heb ik niet, en weet ook niet waar ik ze kan halen... :\

Nokjes aanlijmen is een slecht idee op bros plastic: Dat scheurt de socket uit op een gegeven moment.

Voor epoxy gebruik je trouwens keukenfolie, daar plakt epoxy niet aan vast. ;)

Deze tape komt overigens wel weer los :) het is geen duck tape of zo :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
jammerlijk dat ze geen on die temp sensor hebben.. zover ik weet.. anders was er wel ruimte voor wat experimenten..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Temp sensor kwam volgens mij pas bij de p3 en athlon... Dus inderdaad!

Maar inmiddels draait ie prima. Beetje koelpasta, tape er langs en een fan er op gericht... Op het gevoel blijft het blok rond de 40-45 graden hangen nu, onder load van w98 starten.

En intussen een cyrix cx486dx2-66 gevonden met wb L1 cache, dus ook een nieuw sub project. Helaas ook een 5v exemplaar... Maar 5% prestatiewinst is welkom ^_^

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JCG
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:23

JCG

PA1JCG

Waterbeesje schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:56:
Liever een oplossing die minder onomkeerbaar is :P
Cynoacrylate (seconden lijm) is makkelijk te verwijderen: Warm stoken. 100 C is al genoeg om het flink te verzwakken, en zal je processor niet beschadigen. En waarschijnlijk kan je ook zonder warm stoken het koelblok er zo afbreken, vooral als het koelblok redelijk glad is. Daarna met nagellakverwijderaar de restanten van de processor halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Waterbeesje schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:20:
Temp sensor kwam volgens mij pas bij de p3 en athlon... Dus inderdaad!

Maar inmiddels draait ie prima. Beetje koelpasta, tape er langs en een fan er op gericht... Op het gevoel blijft het blok rond de 40-45 graden hangen nu, onder load van w98 starten.

En intussen een cyrix cx486dx2-66 gevonden met wb L1 cache, dus ook een nieuw sub project. Helaas ook een 5v exemplaar... Maar 5% prestatiewinst is welkom ^_^
en dan te bedenken dat een hedendaagse router al meer cpu power heeft 8) :D

al draaide mijn eerste DIY routerbak op een 486SX25 O-) met 10mbit ISA nics :9

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
SMSfreakie schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 17:15:
[...]

en dan te bedenken dat een hedendaagse router al meer cpu power heeft 8) :D

al draaide mijn eerste DIY routerbak op een 486SX25 O-) met 10mbit ISA nics :9
Ook is er een verschil tussen wat nodig is en wat in de markt beschikbaar is :p

Deze dx2 is ook met een splinternieuwe freesmachine meer dan genoeg. Maar ja, zie maar eens een nieuwe 486 met mobo en zo te vinden. Dan is een 2GHz celeron dual core makkelijker te vinden en stukken goedkoper.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1