Elektronica studie, hoe oppakken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:01
Ivm IoT werkzaamheden in aanraking gekomen met elektronica en vind dit erg leuk! Ik ben .NET developer maar heb weinig ervaring op hardware gebied dus veel zaken zijn nieuw. Alleen op middelbare school wat maar erna niet meer.

Komende maanden ga ik mij focussen op IoT en ook het hardware gedeelte. Soldeerset met alles erbij aangeschaft en nu over informatie opzuigen (youtube/sites etc).

Hoe kan ik dit het beste oppakken? Een HBO studie lijkt me wat overkill en volgens mij moet er genoeg te vinden zijn. Op .NET gebied gebruik ik altijd Pluralsight maar die site doet niks met electronica.

Een mooi trainingspath zijn mooi zijn. Wil er best voor betalen. Of moet ik gewoon overal info vandaan trekken en gaan experimenteren?

Benieuwd hoe jullie dit oppakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
MTS / HTS elektrotechniek afgestudeerde hier met IoT dingetjes thuis.
Voor de paar dingen die je nodig hebt (optocouplers, GPIO pinnetjes, datasheets lezen, weerstanden berekenen etc) kun je inmiddels google prachtig gebruiken hoor. Ik zou lekker experimenteren met een breadboard. Blaas maar eens een poort op. Zo duur zijn de meeste componenten tegenwoordig niet meer ;-).

Ik heb zo'n set om mee te spelen:

https://nl.aliexpress.com...-45ea-bcf4-914cb4722a72-1

[ Voor 42% gewijzigd door Meester_J op 05-06-2019 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Meester_J schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:13:
MTS / HTS elektrotechniek afgestudeerde hier met IoT dingetjes thuis.
Voor de paar dingen die je nodig hebt (optocouplers, GPIO pinnetjes, datasheets lezen, weerstanden berekenen etc) kun je inmiddels google prachtig gebruiken hoor. Ik zou lekker experimenteren met een breadboard. Blaas maar eens een poort op. Zo duur zijn de meeste componenten tegenwoordig niet meer ;-).

Ik heb zo'n set om mee te spelen:

https://nl.aliexpress.com...-45ea-bcf4-914cb4722a72-1
Ik heb idd al een hele hoop spullen :-) Maar mss heb je gelijk en moet ik gewoon gaan spelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Make: heeft een aantal (e)books welke gericht zijn op beginners, kijk daarvoor eens op https://www.makershed.com/collections/books
Bij Humble Bundle komen deze ook wel eens langs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 07:55
Gewoon beginnen. Ik ben bezig met reverse engineering van een product met een STM32 microcontroller (ARM cortex M3 core) (MCU) erin. Heb twee hardware units (eentje die ik gebruik + eentje ter test), een firmware update file. Later nog een development board gekocht die wel de MCU bevat, maar geen hardware eraan.

Ben ook een C# programmeur, maar in het verleden veel c en c++ geprogrammeerd en x86 assembler. Ook heb ik in het verleden wat Arduino gehobbied, maar niets serieus. Ik ergerde me aan een paar features van het apparaat en dat was de motivatie om te gaan sleutelen.
Voor dit project heb ik IDA pro opgestart en begonnen met reverse engineering van de firmware. Na wat video's op youtube kijken en lezen van de datasheets (STM32 is erg goed gedocumenteerd, en de CubeMX en CubeIDE software is gratis) bleek het echt kinderlijk eenvoudig om het ding te reverse engineeren.
Na de modificaties die ik wilde doen, de gewijzigde firmware geflashed in mijn test unit, en dat werkte.

Daarna wilde ik meer en heb ik de halve firmware herschreven en een eigen bootloader ontwikkeld die firmware updates doet, omdat de bootloader die de fabrikant gebruikte geen foutafhandeling deed en niet wachtte op flash busy signalen etc. waardoor het echt een gok was of je firmware update goed ging.

Leuk ten opzichte van Arduino vind ik dat dit echt bare bones is, en je inzicht krijgt in je complete firmware. (bootloader + user app).

Tools kosten ook geen reet. Ik heb een STM32 STLink USB debugging clone gekocht om hardware te kunnen debuggen (7.50). Daarnaast een development board met stm32F1 MCU gekocht voor hetzelfde bedrag. Ik had al een Chinese logic analyzer clone waarmee ik hardware signalen kan monitoren, waardoor ik snel in kaart kon brengen welke pins waaraan hangen en waar ze voor gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Deze vraag is al vaker voorbij gekomen en heel eerlijk, van programmeerbare elektronica zoals een Arduino, Rasberry etc leer je niet of weinig de basis over condensatoren, transistoren, weerstanden etc

Ik zou voor een experimenteerkit gaan zonder een stukje programmeerwerk
https://www.budgetronics....=article&aid=1160&lang=nl

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Al is een HBO opleiding overkill, HBO elektronica is wel 1 van de meest waardevolle HBO diploma's die er zijn. Misschien is dat toch het overwegen waard ;)
Al moet ik wel zeggen dat ik het meeste heb geleerd van gewoon prutsen in de praktijk lokalen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Fordox schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 17:12:
Al is een HBO opleiding overkill, HBO elektronica is wel 1 van de meest waardevolle HBO diploma's die er zijn. Misschien is dat toch het overwegen waard ;)
Al moet ik wel zeggen dat ik het meeste heb geleerd van gewoon prutsen in de praktijk lokalen.
Ik wilde tikken dat het teveel geld en tijd kost maar mss is deeltijd nog wel grappig. Of a la carte ofzo, ik hoef niet per se een diploma (nu 38 en genoeg werk te vinden) maar een gestructeerd programma is wel wat ik zoek. Nu zuig ik alles kennis op maar ik mis een programma.

Dinsdag ff een 2e kamer in mijn huis compleet voor elektronica studie/iot werkzaamheden inrichten (in de avond bv een groot bureau ophalen) dus wil er wel serieus werk van maken.

Ik heb een opleidingsbudget van 400 euro p maand dus mss kan ik daar iets mee. Leuk!

Edit:

Hm zo’n opleiding met al die onzin dingen als engels/communicatie etc heb ik niks aan. Mss is a la carte op HBO/uni wel iets als dat mogelijk is. Morgen eens met HHS bellen hierover.

[ Voor 9% gewijzigd door TweakerVincent op 06-06-2019 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

TweakerVincent schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 17:28:
[...]

Ik wilde tikken dat het teveel geld en tijd kost maar mss is deeltijd nog wel grappig. Of a la carte ofzo, ik hoef niet per se een diploma (nu 38 en genoeg werk te vinden) maar een gestructeerd programma is wel wat ik zoek. Nu zuig ik alles kennis op maar ik mis een programma.

Dinsdag ff een 2e kamer in mijn huis compleet voor elektronica studie/iot werkzaamheden inrichten (in de avond bv een groot bureau ophalen) dus wil er wel serieus werk van maken.

Ik heb een opleidingsbudget van 400 euro p maand dus mss kan ik daar iets mee. Leuk!
Klinkt als een goed plan :)
Ik weet niet of het mogelijk is, maar je kan ook kijken om een minor te volgen. Vaak heb je daar niet veel (verplicht) aanwezige uren en duurt het een half jaar, waar je ook een certificaat van krijgt.
Hm zo’n opleiding met al die onzin dingen als engels/communicatie etc heb ik niks aan.
Klopt. Helaas 'hoort' dit bij het gehele HBO pakket, anders is het geen HBO waardige opleiding. Ook krijg je veel wiskunde die je zeer weinig tegen zal komen bij dit soort projecten.
Mss is a la carte op HBO/uni wel iets als dat mogelijk is. Morgen eens met HHS bellen hierover.
Uni zou ik niet naar kijken. Ik vind al dat je te weinig leert op het HBO over de componenten zelf (je leert transistoren doorrekenen, maar je krijgt er geen gevoel voor hoe je ze wil toepassen) en Uni is bijna alleen maar theorie.

Als je ergens wil klooien met leuke projectjes, raad ik je aan om hier iets leuks uit te kiezen en na te maken op een breadboard/gatenprint :) Dan kun je zelf ook wat prutsen en kijken wat er gebeurt als je componenten weg haalt/toevoegd

[ Voor 11% gewijzigd door Fordox op 07-06-2019 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:36
TweakerVincent schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 17:28:
[...]

Hm zo’n opleiding met al die onzin dingen als engels/communicatie etc heb ik niks aan. Mss is a la carte op HBO/uni wel iets als dat mogelijk is. Morgen eens met HHS bellen hierover.
Je kan ook eens kijken bij Dirksen. www.dirksen.nl/ Die bieden losse cursussen op electronica gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
jomas schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:37:
[...]

Je kan ook eens kijken bij Dirksen. www.dirksen.nl/ Die bieden losse cursussen op electronica gebied.
Ziet er goed uit, net met ze gebeld. Tof! Ik denk dat ik voor deze partij ga en dan diverse pakketten via werk laten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Fordox schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:59:
[...]

Klinkt als een goed plan :)
Ik weet niet of het mogelijk is, maar je kan ook kijken om een minor te volgen. Vaak heb je daar niet veel (verplicht) aanwezige uren en duurt het een half jaar, waar je ook een certificaat van krijgt.

[...]

Klopt. Helaas 'hoort' dit bij het gehele HBO pakket, anders is het geen HBO waardige opleiding. Ook krijg je veel wiskunde die je zeer weinig tegen zal komen bij dit soort projecten.
[...]

Uni zou ik niet naar kijken. Ik vind al dat je te weinig leert op het HBO over de componenten zelf (je leert transistoren doorrekenen, maar je krijgt er geen gevoel voor hoe je ze wil toepassen) en Uni is bijna alleen maar theorie.

Als je ergens wil klooien met leuke projectjes, raad ik je aan om hier iets leuks uit te kiezen en na te maken op een breadboard/gatenprint :) Dan kun je zelf ook wat prutsen en kijken wat er gebeurt als je componenten weg haalt/toevoegd
Ik kom juist enorm veel wiskunde tegen wanneer ik bezig ben met electronica,
Nou doe ik veel high speed signal tracing, in combinatie met hoog vermogens op een pcb,
Een vak appart , schooling houdt je alleen maar bezig, meeste leer je in de praktijk.
Veel datasheets lezen van diverse componenten,
Denk aan multiplexers, adcs, mcus, interfacing, level shifters, gate drivers, memory, enzevoort.
daar leer je de bouwstenen kennen, daarna is het alsof je met de lego speelt,

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Gedeeltelijk mee eens, want met wisselstromen kom je als je wat dieper op de materie ingaat onvermijdelijk (hogere) wiskunde tegen. Gelukkig was dat een van mijn favoriete vakken. Maar mocht dat bij jou niet het geval zijn, laat je dan niet ontmoedigen. Eenvoudige wiskunde met de stelling van Pythagoras volstaat ook. Niettemin is die elementaire kennis van de elektriciteitsleer onmisbaar, theorie die duidelijk verder gaat dan de summiere hoofdstukjes in de natuurkundeboekjes van de middelbare scholen. Ik denk dat een Dirksen-cursus van wat ik ooit bij iemand zag wel een goed advies is, ruim voldoende maar niet te diep. Mocht je de smaak te pakken hebben, dan kun je altijd nog verder kijken, mogelijkheden genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

itcouldbeanyone schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 08:30:
[...]

Ik kom juist enorm veel wiskunde tegen wanneer ik bezig ben met electronica,
Nou doe ik veel high speed signal tracing, in combinatie met hoog vermogens op een pcb,
Een vak appart , schooling houdt je alleen maar bezig, meeste leer je in de praktijk.
Veel datasheets lezen van diverse componenten,
Denk aan multiplexers, adcs, mcus, interfacing, level shifters, gate drivers, memory, enzevoort.
daar leer je de bouwstenen kennen, daarna is het alsof je met de lego speelt,
Ik zei ook specifiek 'bij dit soort projecten', gezien TS het had over IoT, wat voornamelijk de digitale wereld is. Alleen bij DSP zie je hier echt complexe wiskunde langs komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Fordox op 11-06-2019 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:05
Ik kan het boek Electronics a Systerms Approach van Neil Storey aanraden. Alle basis omtrent elektro staat daarin. Van condensators, spoelen en opamps tot ditigale communicatie etc.

Ik heb hem gekocht maar mocht je het teveel geld vinden:
https://www.bol.com/nl/f/electronics/30179698/
Doe even een PB ik heb nog wel wat staan op de pc ;)

Edit:
https://www.bol.com/nl/p/...egcaiCAtrSzUaArHYEALw_wcB

deze heb ik. Nog wel te betalen voor een 2e handsje. toen ik begon met elektro waren ze allemaal uitverkocht en betaalde ik circa 80 voor een nieuwe...

[ Voor 36% gewijzigd door jctjepkema op 12-06-2019 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:57
TweakerVincent schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 16:39:
[...]

Ziet er goed uit, net met ze gebeld. Tof! Ik denk dat ik voor deze partij ga en dan diverse pakketten via werk laten betalen.
Subtiele kick van het topic, ik ben erg benieuwd naar wat je gedaan hebt. Ik sta zelf voor dezelfde keuze en wil me graag verder richten op embedded systemen omdat ik denk dat de hele IoT nog wel een tijdje blijft doorgroeien. Daarnaast ben ik altijd heel erg geïnteresseerd in elektronica en vooral microprocessors.

Daarom ben ik erg benieuwd naar je ervaringen met Dirksen en hoe je het verder hebt vorm gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
cytherea schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:23:
[...]

Subtiele kick van het topic, ik ben erg benieuwd naar wat je gedaan hebt. Ik sta zelf voor dezelfde keuze en wil me graag verder richten op embedded systemen omdat ik denk dat de hele IoT nog wel een tijdje blijft doorgroeien. Daarnaast ben ik altijd heel erg geïnteresseerd in elektronica en vooral microprocessors.

Daarom ben ik erg benieuwd naar je ervaringen met Dirksen en hoe je het verder hebt vorm gegeven.
Uiteindelijk is het allemaal anders verlopen. Ivm werk hele andere focus dus helaas andere keuze gemaakt. Dus geen ervaring mee. Succes met zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
TweakerVincent schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:33:
[...]

Uiteindelijk is het allemaal anders verlopen. Ivm werk hele andere focus dus helaas andere keuze gemaakt. Dus geen ervaring mee. Succes met zoeken
Oké, soms gaat alles anders. Tnx voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
cytherea schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:23:
[...]

Ook van mijn kant het advies om wel eerst de basisprincipes van de electronica te leren. Een LEDje laten knipperen op een arduino is erg eenvoudig. In de tutorial lees je dat je een 330 ohm weerstand moet gebruiken, maar als je niet ECHT snapt waarom die weerstand 330 ohm moet zijn, wordt het al snel lastig om zelf iets simpels te berekenen. Van de absolute basis als de wet van Ohm, Kirchhoff, P=U*I, etc, moet je gewoon een diep begrip hebben zodat je aanvoelt wat er goed of fout gaat.

Over Dirksen kan ik je niet heel relevante ervaring geven. Ik heb vroeger op Rens & Rens gezeten. Dat was een hoog aangeschreven elektronica studie, maar helaas zijn er wat dingen mis gegaan waardoor deze school failliet ging. Een hoop leraren en leerlingen zijn toen naar Dirksen overgegaan om daar de studie voort te zetten. Ik ook, al wat ik destijds niet heel gefocust op studeren :/ Dirksen had het destijds (10-15 jaar geleden) goed voor elkaar, maar ik ben vooral op de Rens & Rens manier doorgegaan. Wat daarvan is blijven hangen na al die tijd durf ik je niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Youtube!

Ik heb zoveel geleerd van de kanalen van o.a. BigClive, GreatScott en Julian Ilett. En de basistutorials van EEVBlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
TMDC schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:14:
Youtube!

Ik heb zoveel geleerd van de kanalen van o.a. BigClive, GreatScott en Julian Ilett. En de basistutorials van EEVBlog.
Dat zijn ook mijn favoriete kanalen, Ben Eater vind ik ook heel leerzaam, dat is de kant die ik op zou willen. Analoge elektronica is niet echt mijn ding.

Ik vind het wel lastig, ergens wil ik de switch maken naar Embedded Systems en dan wel de focus houden op software maar ook genoeg kennis van hardware hebben om te weten hoe je het moet aansturen enz.. Maar
voor het geld van een master kan ik een leuk hobbylab inrichten en lekker zelfstandig leren.

Alleen is het wel handig als ik er over een tijdje een baan mee kan krijgen, of is het tekort aan mensen zo groot dat dat niet zo'n issue is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

SuperKris schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:05:

Ook van mijn kant het advies om wel eerst de basisprincipes van de electronica te leren. Een LEDje laten knipperen op een arduino is erg eenvoudig. In de tutorial lees je dat je een 330 ohm weerstand moet gebruiken, maar als je niet ECHT snapt waarom die weerstand 330 ohm moet zijn, wordt het al snel lastig om zelf iets simpels te berekenen. Van de absolute basis als de wet van Ohm, Kirchhoff, P=U*I, etc, moet je gewoon een diep begrip hebben zodat je aanvoelt wat er goed of fout gaat.
Laat dan geen LED knipperen op een arduino maar genbruik een multivibratorschakeling op basis met iets van een RC schakeling zoals de al oude bekende 2 transistoren, een inverterende schmitt trigger of 2 gewone inverters. Voor de basis van elektronica moet je alles wat programmeerbaar is opzij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
memphis schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:12:
[...]

Laat dan geen LED knipperen op een arduino maar genbruik een multivibratorschakeling op basis met iets van een RC schakeling zoals de al oude bekende 2 transistoren, een inverterende schmitt trigger of 2 gewone inverters. Voor de basis van elektronica moet je alles wat programmeerbaar is opzij zetten.
Dat bedoel ik ook te zeggen ;) Ik haal dat voorbeeld aan omdat dit eigenlijk het eerste is dat iedereen met een microcontroller doet maar veel van die mensen niet snappen wat de weerstand daar precies doet...

Dat dubbele knipperende LEDje was bij mij het eerste dat ik op school moest bouwen, en dan zo klein mogelijk op en experimenteerprintje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wat bij al die goed bedoelde adviezen nog niet is genoemd is de basiskennis van de elektrotechniek. Gewoon de betekenis van de begrippen en de wetten daarmee zoals de wet van Ohm etc. Gaat zo'n instituut als Dirksen er vanuit dat iedereen die een cursus van hen begint over die elementaire kennis beschikt? Het lijkt me namelijk wel een probleem als die ondergrond totaal ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-09 14:24

mulder

ik spuug op het trottoir

Ik heb dezelfde behoefte om de basis te onder te knie te hebben en zo verder te experimenteren met bv een arduino en m'n 3d printer. Ik heb deze gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gpgl7jRj3SO4W8h8TE-2-PNHJZU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4h7o5ZWgMne4JLRYfxVPpuOa.jpg?f=fotoalbum_medium
En vervolgens van alles en nog wat van aliexpress besteld.

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
mulder schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:26:
Ik heb dezelfde behoefte om de basis te onder te knie te hebben en zo verder te experimenteren met bv een arduino en m'n 3d printer. Ik heb deze gekocht:
[Afbeelding]
En vervolgens van alles en nog wat van aliexpress besteld.
Goeie tip, ik zie dat ik via O'reilly hem kan lezen. Begint wel heel erg bij het begin maar wel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paniek pinguin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 10:11
Ik heb meestal een gebrek aan motivatie om iets te leren. Je kan wel gaan lezen over de wet van Ohm en Kirchoff, maar dat blijft meestal toch niet echt hangen.

Daarom probeer ik zelf altijd een project als doel te nemen en dat los ik dan stapsgewijs op. Onderweg leer ik dan alles wat relevant is en heb ik genoeg motivatie om door te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-09 16:33
Je kunt inderdaad beter met simpele projectjes beginnen, en op die manier de basisprincipes aanleren. Op school heb je normaal ook theorie+praktijk. Door het praktijkgebruik blijft de theorie hangen.

De wet van Kirchoff, ik zou het terug moeten gaan opzoeken, het is bijna 20 jaar geleden dat ik dat nog gebuikt heb. Deze zijn er destijds wel ingestampt: U=I*R, P=U*I. Daar kom je ook al een eind mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

teaser schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:02:
Deze zijn er destijds wel ingestampt: U=I*R, P=U*I. Daar kom je ook al een eind mee :)
Je komt er misschien ver mee maar bij analoge (ook digitale) electronica krijg je ook meer te maken met RC tijden, impedantieberekeningen spoelen en condensatoren, Hfe van transistoren. Ook basisbegrippen zoals ontkoppelcondensatoren wordt door veel mensen over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Uiteraard maakt het wel verschil of je een beroep hebt gekozen in de elektrotechniek of elektronica. Als het gaat om alleen maar knutselen en begrijpen waar je mee bezig bent, dan hoef je zeker niet zo diep te gaan. De twee wetten van Kirchhof om een voorbeeld te noemen mag je dan ook gerust vergeten als die je verder niets zeggen, daar doe je als hobbyist helemaal niets mee. Maar dat is duidelijk wat anders dan b.v. de basisbegrippen stroom en spanning niet uit elkaar weet te houden en niet begrijpt wat weerstand betekent. Geloof me, dat komt af en toe voor. Ook de dingen die memphis noemt lijken me toch wel belangrijk als je wat verder komt. Geen idee diep die genoemde boekjes gaan en hoe ze werkelijk beginnen bij de basis.
Pagina: 1