Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijmenK96
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-09 08:42
Ik kan van een vriend zijn oude pc, exlcusief harde schijven overnemen. Echter zitten daar een aantal hardware onderdelen in die ik wil vervangen om de pc weer bruikbaar kan maken voor games als: Rust, ARK, Dayz.

Dit zit er momenteel in de PC:
Gigabyte GA-Z68AP-D3
i7 2600K 3.4ghz
Asus ENGTX550 Ti/DI/1GD5
2x 4gb 1333mhz ram ddr3 (Geen exacte link kunnen vinden)
Cooler Master 500 watt
Sharkoon t9 groen

Ik zat zelf te denken aan het toevoegen van een SSD+HDD

Daarnaast meer en sneller werkgeheugen

En tot slot een tweede hands videokaart (zoals deze hoeft niet exact deze te zijn natuurlijk)

Zit ik zo een beetje in de goede richting? Ik weet dat het moederbord redelijk mwah is maar wil ik die vervangen gaan de kosten toch wel erg hard omhoog.Wat ik totaal wil uitgeven om het weer werkzaam te krijgen is rond de 200/250 euro.

Beste antwoord (via TijmenK96 op 05-06-2019 18:00)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Videokaart hoeft niet perse een RX 570, een tweedehands GTX 970 kan ook, maar dan moet die wel iets van 75 euro zijn. RX 470 tweedehands is trouwens ook een prima optie, prestaties zijn vergelijkbaar met de GTX 970 en een prijs van 75 euro is ook een prima optie hier. GTX 980 of RX 480/RX 570 tweedehands voor iets van 85 euro zijn overigens ook prima opties.

Voeding is noodzakelijk, de huidige is alles behalve betrouwbaar door zijn leeftijd en niet al te hoge kwaliteit.
Behuizing is nergens voor nodig, maar kan wel natuurlijk maar dat is meer omdat het uiterlijk je eventueel niet aanstaat.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Tip: verpats het geheugen en koop 16GB nieuw, geen ram gaan lopen mixen als je er geen verstand van hebt.
Die kast kan ook gelijk weg, koelt voor geen meter en kabelmanagement is praktisch afwezig.
Wat betreft je HDD, koop een WD ofzo, Seagate schijven zijn zo stuk.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijmenK96
Thanks @Wintervacht voor je snelle reactie, het plan was ook inderdaad om het werkgeheugen eruit te halen en te vervangen met die andere (had ik er misschien even bij moeten zetten). Qua kabelmanagement maakt het mij niet zoveel uit zolang het allemaal maar past en werkt, kast staat toch uit het zicht.
Heb je betreffende de kast misschien een goedkope optie die wel goed koelt? Qua uiterlijk maakt het allemaal niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

TijmenK96 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:58:
Thanks @Wintervacht voor je snelle reactie, het plan was ook inderdaad om het werkgeheugen eruit te halen en te vervangen met die andere (had ik er misschien even bij moeten zetten). Qua kabelmanagement maakt het mij niet zoveel uit zolang het allemaal maar past en werkt, kast staat toch uit het zicht.
Heb je betreffende de kast misschien een goedkope optie die wel goed koelt? Qua uiterlijk maakt het allemaal niet zoveel uit.
Eerlijk gezegd niet, heb alleen ervaring met die kast :P (zie avatar)
En kan daarom uit ervaring zeggen: dat ding koelt voor geen meter 8)7

Heb goeie dingen gehoord over Fractal Design, als dat misschien een stap in de goeie richting is, kijk ook her en der eens wat reviews die koeling als onderwerp behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Wintervacht schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:50:
Wat is dat voor onzin ? Volgens de stats van blackblaze heeft WD zelfs de hoogste uitval binnen bepaalde series de afgelopen 2 jaar. Het verschilt nogal per model en zelfs binnen dezelfde model reeks zijn er duudelijke verschillen per grootte, afkomst (land waar deze gefabriceerd is) en/of serie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

DukeBox schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:02:
[...]

Wat is dat voor onzin ? Volgens de stats van blackblaze heeft WD zelfs de hoogste uitval binnen bepaalde series de afgelopen 2 jaar. Het verschilt nogal per model en zelfs binnen dezelfde model reeks zijn er duudelijke verschillen per grootte, afkomst (land waar deze gefabriceerd is) en/of serie.
Dan een Hitachi schijf, al staat er Black&Dekker of Fiat op, als het maar geen Seagate is :+ tenzij je behoefte hebt om in de firmware te duiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 09:07
Wintervacht schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:50:
Tip: verpats het geheugen en koop 16GB nieuw, geen ram gaan lopen mixen als je er geen verstand van hebt.
Die kast kan ook gelijk weg, koelt voor geen meter en kabelmanagement is praktisch afwezig.
@TijmenK96
Vooral niet hiernaar luisteren. In oudere PC's kun je prima wat wisselende sticks hebben zitten. 95% van de tijd werkt het uitstekend. Het is het niet waard om geld te gaan investeren in oudere RAM sticks.

Die processor is best lekker. Ik zou vooral kijken of je een iets leukere grafische kaart kan kopen. Iets als een GTX 970, of een vergelijkbare AMD kaart kun je best goedkoop vinden. Verder inderdaad SSD en HDD, afhankelijk van hoeveel opslag je nodig hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Geheugen is niet perse nodig, met 8GB kom je nog een eind voor die genoemde games.
SSD is een goede investering idd, HDD kan ook als je de opslag nodig hebt.
GTX 970 als videokaart is een prima optie, maar dan moet die eigenlijk wel onder de 100 euro. Een snellere RX 570 is bijvoorbeeld nieuw maar iets van 130/140 euro.
En als laatste heb je ook nog een fatsoenlijke voeding nodig.
pricewatch: be quiet! System Power 9 400W bijvoorbeeld.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-09 23:10
De processor is 7-8 jaar oud... waarschijnlijk het moederbord ook.
Het ding is gebruikt om op te gamen, al die jaren. zwaar belast dus.
Ik zou er geen cent voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Pyramiden schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:05:
[...]

@TijmenK96
Vooral niet hiernaar luisteren. In oudere PC's kun je prima wat wisselende sticks hebben zitten. 95% van de tijd werkt het uitstekend. Het is het niet waard om geld te gaan investeren in oudere RAM sticks.

Die processor is best lekker. Ik zou vooral kijken of je een iets leukere grafische kaart kan kopen. Iets als een GTX 970, of een vergelijkbare AMD kaart kun je best goedkoop vinden. Verder inderdaad SSD en HDD, afhankelijk van hoeveel opslag je nodig hebt.
Goh laat hij nou net in de TS een GTX970 hebben staan.
En hoezo vooral niet luisteren? Waarom zou je bewust het risico lopen dat het niet werkt? Het kan inderdaad best werken, net als een auto op houten wielen. Maar wie weet of je stabiel blijft bij 120km/u of finaal uit elkaar klapt, niemand die het vantevoren kan zeggen, daarom zeg ik: better safe than sorry.
En stukje nuance he:
geen ram gaan lopen mixen als je er geen verstand van hebt.
Heb je er genoeg verstand van? Be my guest. Maar zonder dat te weten kan ik het gewoon niet aanraden, als je sticks met ander voltage, andere clocks of andere latency hebt gaat het gewoon een keer mis, en dat zijn voor de leken onder ons al 3 points of failure in 1 klap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijmenK96
@-The_Mask- Ik twijfelde bij het geheugen meer om de snelheid van het huidige geheugen die vond ik vooral erg laag, dus wilde dat vervangen door een snellere variant van 8gb. Daarnaast wilde ik de ssd alleen gebruiken voor windows en de games zelf op de hdd zetten. En betreft die RX 570 bedoel je pricewatch: Sapphire Pulse Radeon RX 570 8GD5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 09:07
@Wintervacht
Ten eerste heeft hij die upgrade helemaal niet nodig. Met 8GB gaat hij een behoorlijk eind komen als hij inderdaad een 970 haalt. Die vergelijking gaat overigens zo mank dat ik daar niet eens op in ga.
Mocht hij toch meer RAM kunnen hebben zal hij vergelijkbare sticks moeten zoeken als wat er nu in zit. Zodra de voltage goed is maakt de rest niet zo verschrikkelijk veel meer uit. Die clocks en latency waren bij Zen 1 een dingetje, maar mijn ervaring is dat dit soort oude hardware het vaak prima kan draaien. Kom op, ik typ dit op een PC met een Xeon X3470, een Medion OEM moederboard, 12GB RAM door 4 verschillende RAM sticks van verschillende fabrikanten, waarvan er 2 unregistered ECC geheugen zijn.
TijmenK96 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:13:
@-The_Mask- Ik twijfelde bij het geheugen meer om de snelheid van het huidige geheugen die vond ik vooral erg laag, dus wilde dat vervangen door een snellere variant van 8gb. Daarnaast wilde ik de ssd alleen gebruiken voor windows en de games zelf op de hdd zetten. En betreft die RX 570 bedoel je pricewatch: Sapphire Pulse Radeon RX 570 8GD5 ?
Ja, de Sapphire Pulse is zelfs een van de betere versies van die kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
TijmenK96 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:13:
@-The_Mask- Ik twijfelde bij het geheugen meer om de snelheid van het huidige geheugen die vond ik vooral erg laag, dus wilde dat vervangen door een snellere variant van 8gb.
Dat voegt zeer weinig toe, totale hoeveelheid geheugen is heel veel belangrijker, frequentie maakt maar een heel klein verschil.
Daarnaast wilde ik de ssd alleen gebruiken voor windows en de games zelf op de hdd zetten.
Ik zou de games altijd op de SSD plaatsen, maakt veel verschil.
En betreft die RX 570 bedoel je pricewatch: Sapphire Pulse Radeon RX 570 8GD5 ?
Bijvoorbeeld idd, is sneller dan een tweedehands GTX 970 en dat voor minder dan 140 euro. En dus nieuw en met garantie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijmenK96
Oke dus opsommend komt het erop neer dat:
- Nieuw werkgeheugen niet perse nodig (misschien wel van 8 naar 16 gaan)
- Videokaart dus gaan voor de RX 570

Eventueel:
- nieuwe voeding (of is dat ook een must?)
- nieuwe kast

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Videokaart hoeft niet perse een RX 570, een tweedehands GTX 970 kan ook, maar dan moet die wel iets van 75 euro zijn. RX 470 tweedehands is trouwens ook een prima optie, prestaties zijn vergelijkbaar met de GTX 970 en een prijs van 75 euro is ook een prima optie hier. GTX 980 of RX 480/RX 570 tweedehands voor iets van 85 euro zijn overigens ook prima opties.

Voeding is noodzakelijk, de huidige is alles behalve betrouwbaar door zijn leeftijd en niet al te hoge kwaliteit.
Behuizing is nergens voor nodig, maar kan wel natuurlijk maar dat is meer omdat het uiterlijk je eventueel niet aanstaat.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijmenK96
@-The_Mask- Top, bedankt! dan kan ik aan de slag!
Pagina: 1