Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FightingFalcon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:33
Ik ben recentelijk overgestapt van een crop systeem (Nikon D7200) naar een Full Frame (D750).

Qua lenzen had ik reeds een mooi arsenaal bij elkaar gehaald die ik op eentje na allemaal kan hergebruiken op m'n FF.

Deze zijn :
kitlens Nikon 24-120 F/4
Nikon 105 F/2.8 Macro
Nikon 50 F1/8
Tamron 70-200 F/2.8

Eentje die ik niet meer kan gebruiken (kan wel maar bied niet veel meerwaarde) is de Nikon 35mm 1/8 DX. Dit heeft weinig zin om een FF als je een 50mm hebt lijkt me.

Nu is de vraag of het de moeite is om de "Tokina 16-28mm F2.8 AT-X PRO FX' bij aan te schaffen. Dit geeft me een 4mm extra. De F2.8 in landschap en architectuur denk ik niet dat veel gebruikt zal worden.

Wat fotografeer ik vooral :
- Algemene familiefotografie (kitlens)
- Wat portretten (heb ik voldoende lenzen voor)
- Trampoline competitie van de dochters (is de reden dat ik FF ben gegaan en de 70-200 heb)

Ik wil me ook wat meer toeleggen op landschap en architectuur. Vandaar de vraag of de Tokina een goede aanwinst zou zijn.

Of kan ik beter de kitlens nemen en investeren in wat goede filters ?

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Hoezo geeft die je '4 mm extra'? Het verschil is toch 24 -/- 16 = 8 mm? En dat is flink wat op deze bpa.

Voor landschappen is 16 mm echt niet nodig. Met 24 kom je al een heel eind, en voorkom je ook vertekening. Ik zou pas overstappen als je echt iets gaat missen qua licht (f/4 vs f/2.8) of als de kitlens niet scherp genoeg is (ik heb echter geen ervaring met genoemde lensen, dus daar laat ik me verder niet over uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FightingFalcon
Icephase schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:16:
Hoezo geeft die je '4 mm extra'? Het verschil is toch 24 -/- 16 = 8 mm? En dat is flink wat op deze bpa.

Voor landschappen is 16 mm echt niet nodig. Met 24 kom je al een heel eind, en voorkom je ook vertekening. Ik zou pas overstappen als je echt iets gaat missen qua licht (f/4 vs f/2.8) of als de kitlens niet scherp genoeg is (ik heb echter geen ervaring met genoemde lensen, dus daar laat ik me verder niet over uit).
Is idd 8mm, best eens terug naar school denk ik dan :-)

Ik heb, en ik ben maar een amateur, niet echt problemen met de kitlens .... dus misschien toch beter een goed filtersetje dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

FightingFalcon schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:20:
[...]

Is idd 8mm, best eens terug naar school denk ik dan :-)

Ik heb, en ik ben maar een amateur, niet echt problemen met de kitlens .... dus misschien toch beter een goed filtersetje dan
Wat voor filters zit je aan te denken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FightingFalcon
Icephase schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:21:
[...]

Wat voor filters zit je aan te denken dan?
ND en polarisatie. Wil dit vooral voor als ik deze zomer op vakantie ga. Heb recentelijk een master class van Bas Meelkers gevolgd en daar heb ik de meerwaarde van die filters gezien en wil ik er wel wat mee gaan experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:15

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Tsja ligt er aan waar je voorkeur ligt. Je wint 8mm aan de wijde kant en een stop aan licht, leuk voor omstandigheden met minder licht of nacht landschappen. Of je koopt een filter setje, tsja. Die keus moet je zelf maken vrees ik ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Laatst online: 22:22
Ik zou eerst eens wat 'serieuzer' landschappen en architectuur gaan schieten voor een keuze te maken. Dan weet je uit ervaring wat je tekort komt.

Persoonlijk lijkt me, als je geen tilt-shift lens hebt, 24mm aan de krappe kant voor architectuur, maar als blijkt dat je er prima mee uit de voeten kunt dan kun je je geld beter anders uitgeven.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Ik vind 24 mm niet altijd wijd genoeg, ik heb een 2e hands AF-D 20mm f/2.8 en dat bevalt super. Compact, licht en er passen nog goedkope filters op. Omkeren geeft je enorme macro mogelijkheden.
Pagina: 1