Excel 2 formules 1 cel verschil datum-vandaag en datum-datum

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschTilburg
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-09-2024
Heren & Dames,

Mijn vraag:
ik ben op zoek naar de formule om in 1 cel datums te vergelijken.

In F2 wil ik de formulie zetten.
In D2 staat de geplande datum
In E2 staat de lever datum

Nu wil ik, zolang E2 NIET gevuld is het verschil in dagen t.o.v vandaag zien
Maar wanneer E2 WEL is gevuld het verschil tussen de E2 en D2 in dagen zien

ik ken de formules afzonderlijk:
=ALS(D2="";"";ALS(D2<VANDAAG();VANDAAG()-D2;"")) voor het verschil t.o.v. vandaag en
=DATUMVERSCHIL(D2;E2;"D")

Maar hoe krijg ik ze gecombineerd in 1 cel

Alvast bedankt voor de reacties

Beste antwoord (via BoschTilburg op 06-06-2019 13:39)

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Typ in F2:
code:
1
=ALS.FOUT(ALS(D2="";"";ALS(E2="";DATUMVERSCHIL(D2;VANDAAG();"d");DATUMVERSCHIL(D2;E2;"d")));"")

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
Ik heb een engelse versie van Excel, maar hier moet je er wel mee uitkomen:
=IF(E2<>"",DATEDIF(MIN(D2,E2),MAX(D2,E2),"D"),DATEDIF(MIN(TODAY(),D2),MAX(TODAY(),D2),"D"))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
code:
1
=als.fout(ALS(E2="";datumverschil(D2;vandaag();"d");datumverschil(D2;E2;"d"));"")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschTilburg
alle bedankt voor het antwoorden, @htca ik kreeg nog een fout melding op jou code maar die van @dix-neuf werkt perfect

nog een kleine aanvulling:
welke toevoeging moet ik doen om te zorgen dat er niks in F2 komt te staan, dat die de formule negeert, wanneer D2 niet gevuld is

Bedankt!

[ Voor 37% gewijzigd door BoschTilburg op 06-06-2019 12:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Typ in F2:
code:
1
=ALS.FOUT(ALS(D2="";"";ALS(E2="";DATUMVERSCHIL(D2;VANDAAG();"d");DATUMVERSCHIL(D2;E2;"d")));"")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschTilburg
mijn dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschTilburg
is er een mogelijkheid om deze formule om te bouwen naar een formule die de weekende buiten beschouwing laat. dus enkel de doorloop tijd in werkdagen (ma tm vrij) berekend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13

Reptile209

- gers -

BoschTilburg schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:04:
is er een mogelijkheid om deze formule om te bouwen naar een formule die de weekende buiten beschouwing laat. dus enkel de doorloop tijd in werkdagen (ma tm vrij) berekend
Tuurlijk kan dat. Maar dan wordt het wel een slagje ingewikkelder. Om je op weg te helpen: hoe zou je dat met de hand doen? Er is een formule om te bepalen op welke dag een datum valt (weekday() ofzo), zodat je je begin- en einddatum van een dag kunt voorzien. Pak eens een lege sheet en ga de verschillende stappen (die je met de hand zou doen) een voor een in verschillende cellen uitwerken en testen. Gelukt? Dan kan je de boel eventueel in één grote formule gieten om in je echte sheet te gebruiken.

Als je ergens concreet vastloopt kan je een vervolgvraag stellen. Met een concreet voorbeeld van wat je probeert en wat er niet goed gaat. Maar ik ga het je hier niet kado doen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Reptile209 op 01-03-2022 11:06 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-04 15:23
BoschTilburg schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:04:
Wel gezocht? Want ik had functie NETWORKDAYS in 5 seconden gevonden.. Weet zo niet wat NL naam is, maar hiermee kom je vast verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:13
_H_G_ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Wel gezocht? Want ik had functie NETWORKDAYS in 5 seconden gevonden.. Weet zo niet wat NL naam is, maar hiermee kom je vast verder.
NETTO.WERKDAGEN In het nederlands zijn formules áltijd langer :)

Dan is het wel handig om op een apart tabblad een lijstje met feestdagen op te nemen. Daar kan je in de formule naar verwijzen zodat je echt alleen werkdagen telt
code:
1
=NETTO.WERKDAGEN(D2;E2;feestdagen!A:A)
Pagina: 1