Blauw scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• five-five-five
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-11-2021
Bij opstarten een blauw scherm dat zegt
The boot configuration data for your PC is missing or contains errors

Afbeeldingslocatie: https://cmdweb.be/cmdimgshr/21256.jpg

Herstarten via de recovery USB stick dus

Alvast al eens Opstartherstel geprobeerd, en deze zegt ' De PC kan niet worden hersteld met Opstartherstel'
Ik zoek het op google en kom al snel tegen dat ik volgende commandos uit DISKPART moet uitvoeren (viq command line op recovery USB stick)
  • Bootrec /rebuildbcd
  • Bootrec /fixmbr
  • Bootrec /fixboot
Wat ik dan online vond waren commandos uit bootrec.
bootrec /Fixmbr geeft terug ' The Operation completed successfully'
bootrec /FixBoot geeft terug ' Toegang geweigerd'

Dan ben ik die 'toegang geweigerd' gaan googlen en vond ik instructies om via diskpart de EFI te ontdekken. Zonder er bij te zeggen hoe je een EFI moet herkennen (ook niet in de in de screenshot van de instructie-blog)

Bij mij ziet het er dan zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://cmdweb.be/cmdimgshr/img_20190605_122558.jpg

Dus, wil dat dan zeggen dat de EFI partitie ontbreekt?
Voor zover ik begrijp is een EFI partitie simpelweg partitie van waaruit wordt opgestart (bootpartition). Wil dat zeggen dat bcd een reeks bestanden zijn die daar op horen te staan en daarom logischerwijs niet gevonden kunnen worden?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Thinkpad t540p
Windows 10 Oktober update
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zit (hopelijk voldoende) verwerkt in de vraag
...

[ Voor 8% gewijzigd door five-five-five op 05-06-2019 14:02 ]

Beste antwoord (via five-five-five op 07-06-2019 16:52)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

five-five-five schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:39:
[...]
En @Brahiewahiewa Klopt, en de derde schijf is mijn USB stick met daarop de Windows ISO op gebrand
Goed bezig! Dus je kunt meteen beginnen met het opnieuw installeren van windows ;o)
Voordat je dat gaat doen in de BIOS/UEFI checken of je primary bootdisk daadwerkelijk de 250 Gieg schijf is; zo niet moet je dat wijzigen
En natuurlijk de data van die schijf backuppen, want je gaat 'm wipen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

five-five-five schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:50:
...Dus, wil dat dan zeggen dat de EFI partitie ontbreekt?

...
Je hebt alleen nog maar "list disk" uitgevoerd.
Om partities te listen moet je "list partition" uitvoeren, na het selecteren van een disk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:19
Wat krijg je bij het command /RebuildBCD? Die moet je eerst doen.

Als dat allemaal faalt, kan je nog dit proberen in command prompt:

bcdedit /export C:\BCD_Backup
c:
cd boot
attrib bcd -s -h -r
ren c:\boot\bcd bcd.old
bootrec /RebuildBcd

Mocht dat niet lukken, dan zou ik een Repair Install doen.
Dan behoud je alle data verder en wordt alleen Windows opnieuw geïnstalleerd.
Je installeert dan Windows in feite over je bestaande installatie heen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• five-five-five
@Brahiewahiewa
Inderdaad ben ik helemaal vergeten! Als ik de partities van disk 0 lijst, komt er kennelijk maar eentje (zie screenshot hieronder)

@Wylana
bootrec /RebuildBCD had ik eerst gedaan toen ook, maar had dat inderdaad moeten vermelden in mijn vraag. Dit commando zegt dus ook "Kan het gevraagde systeemapparaat niet vinden. "
Dan jouw suggestie geprobeerd en bij eerste commando krijg ik ook ongeveer dezelfde melding the store export operation has failed. Ken het gevrqqgde systeemapparaat niet vinden., wat je ook kan zien in screenshot.
EDIT: excuseer het laatste kan je niet zien in screenshot, is een verouderde afbeelding. Ik ga het nog eens uitvoeren en deze reactie opdaten.

Lijkt er volgens mij inderdaad op dat ik windows best eens opnieuw installeer ...

Afbeeldingslocatie: https://cmdweb.be/cmdimgshr/IMG_20190605_152426-scaled.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door five-five-five op 05-06-2019 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat heb je gedaan dat dit zomaar ontstaat? Waren er waarschuwing? Is het beestje gevallen? Gezien de grootte, gok ik een SSD...

Voordat je opnieuw installeerd, lees eerst je SMART uit. Dit soort dingen ontstaan niet zomaar, je hebt hem óf weggegooid terwijl windows beschermingen uit stonden/genegeerd werden/een oude windows gedraaid /een ander OS het laten doen; óf je hebt malware die dit veroorzaakt, óf je hebt een defecte schijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• five-five-five
<-@Umbrah
Goeie vraag, ik kan maar 1 ding opnoemen dat opmerkelijk is; Een 2tal weken geleden bleef mijn verkenner maar crashen. Toen bleek er iets met mijn D: Schijf (seagate) te schelen. Jammer genoeg weet ik niet meer precies wat. Wat ik wel weet is dat ik een paar verschillende scans heb uitgevoerd via Seatools en toen was alles weer in orde. Uiteraard wil dit zeggen dat je het zekere voor het onzekere moet nemen en de D: Asap vervangen.

Dat vervangen had ik dus nog niet gedaan, maar dan vraag ik me af wat die D: te maken heeft met een boot-partitie op C:

Buiten dat heb ik eigenlijk nergens mijn laptop weten iets bizar meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

five-five-five schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:09:
@Brahiewahiewa
Inderdaad ben ik helemaal vergeten! Als ik de partities van disk 0 lijst, komt er kennelijk maar eentje (zie screenshot hieronder)
...
En wat zegt diskpart over de partities op disk 1?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Heb je werkelijk twee schijven in je systeem, of haal je partities en schijven door de war?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Umbrah schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:28:
Heb je werkelijk twee schijven in je systeem, of haal je partities en schijven door de war?
Als diskpart zegt dat je drie schijven hebt, dan heb je drie fysieke schijven

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• five-five-five
Brahiewahiewa schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:28:
[...]

En wat zegt diskpart over de partities op disk 2?
Disk 0 is de SSD C: shijf met mijn windows installatie op
Disk 1 is HDD van 1TB met data.

Disk 1 > list partition levert 2 partities op, eentje ' Reserved' en is 15MB groot, partitie twee is 'Primary' met zijn 931GB.

Dus @Umbrah wel effectie 2 fysieke schijven in mijn pc, een C: en een D:

En @Brahiewahiewa Klopt, en de derde schijf is mijn USB stick met daarop de Windows ISO op gebrand

[ Voor 9% gewijzigd door five-five-five op 05-06-2019 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik zie 2 disks. Maar wat ik dus niet zie is de benodigde partities op disk 0. Het kan zijn dat die op disk 1 staan. Wanneer dit zo is dan heb je een probleem als deze een corrupte sector heeft.

Hoe nu verder is de vraag. En het antwoord kent vele varianten. Ik zou eerst eens kijken welke partities op disk 1 staan. Indien dit er meer dan 1 is dan is een misterie opgelost. Daarna kan je met "list vol" in diskpart zien welke partitie nu daadwerkelijk C: is. Maar je zou ook een indicatie kunnen hebben door de size.

Weet je welke disk je Windows installatie bevat dan zou ik de ander voorlopig even loskoppelen en daarna een repair proberen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

five-five-five schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:39:
[...]
Goed bezig! Dus je kunt meteen beginnen met het opnieuw installeren van windows ;o)
Voordat je dat gaat doen in de BIOS/UEFI checken of je primary bootdisk daadwerkelijk de 250 Gieg schijf is; zo niet moet je dat wijzigen
En natuurlijk de data van die schijf backuppen, want je gaat 'm wipen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-09 20:17

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Boot je ook wel van de USB-stick in UEFI-mode? Ik heb regelmatig dat ik kan kiezen tussen "normaal" en UEFI-boot van een usb-stick/zalman virtual iso-ding.

Wat ook wel eens wil helpen, een oudere versie van Windows 10 gebruiken op de stick (1607), om een of andere reden werken bepaalde "repair"-opties niet altijd even lekker in de 1703/nieuwere versies.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• five-five-five
@Brahiewahiewa Inderdaad opnieuw installeren is de boodschap en deze keer. Ik heb de backups, allen wordt windows opnieuw configeren een beetje de opdracht.

@FlipFluitketel Beestig goeie input eigenlijk, maar ben een beetje uitgeblust met de experimenten met de opties.
Mijn mentaal welzijn snakt denk ik ook naar de symbolische impact van een reinstall

Veel hulp hier. Ik ben dankbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Altijd balen als je onverwacht opnieuw moet installeren en alles opnieuw moet instellen. Aan de andere kant is het ook wel lekker om weer schoon te beginnen.

En goed bezig dat je back-ups hebt en dus zo makkelijk opnieuw kúnt beginnen! _/-\o_
Pagina: 1