Dirkbd94 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:18:
[...]
Uit jouw tekst begrijp ik dat het geen goede plek is om in het begin meer te leren over cybersecurity. Het is denk ook niet de bedoeling om alleen IT-gerelateerde support te geven. Ik zal me dus meer omringen met bedrijven waar security in hun core business zit.
Wat ik exact bedoel is dat de grote dienstverlenende kantoren zelf naar mijn inzicht geen specifieke software zullen ontwikkelen tegen bijvoorbeeld cybercrime. Je bent met een zeer breed scala van IT bezig van belangrijk naar zeer onbenullig.
De meeste bedrijven hebben om de laatste reden vaak een systeem waarin je een "ticket" aanmaakt bij de IT afdeling en dat er dan contact opgenomen wordt of je krijgt een bericht terug. Anders staat de telefoon wellicht roodgloeiend hele dag. Ik ken mensen die IT inschakelde omdat de pc monitor het niet deed en later blijkt dat de stekker niet in contact zit. Indien het wachtwoord het niet doet omdat capslock aanstaat, of dat je geen wachtwoord hebt en gewoon op enter kan drukken en de persoon "enter" intypt. Lijkt mij geen leuk IT werk..
Ik heb zelf als jurist/advocaat gewerkt op dergelijke kantoren, en hoe waardevol IT ers daar uiteraard zijn, is het mijns inziens geen goede startpositie. Deze kantoren zijn uiteraard vaak wel op zoek en ze zullen wellicht meer betalen (ik heb vernomen dat een startpositie voor een afgestudeerde HBO'er EUR 2300 bruto niet ongebruikelijk is en kan zelf meer zijn gezien de markt, EUR 2500- EUR 3000 is niet raar daar). De doorgroei in je positie is beperkter dan bij bedrijven die in IT werken uiteraard, meer dan hoofd van de IT afdeling is in beginsel niet mogelijk (tenzij je meer algemene bestuurstaken gaat uitvoeren o.i.d.).
Ik zeg dus ga voor de mooie innovatieve techbedrijven en niet voor het geld. Cybersecurity is op dit moment lastiger om een traineeship in te vinden is mij verteld door de scholen omdat er te weinig capaciteit is bij ervaren professionals.
@
MerCy ik zie inderdaad wat Motiv Academy aanbiedt (die koffie en thee slaat wel echt nergens op). Ze betalen wel goed vind ik, maar gedurende 6 maanden doe je 2 dagen per week zelfstudie klassikaal of thuis o.i.d.. Dat is geen volledige werkweek lijkt me. Er kan een addertje zijn dat je eigenlijk 60% werkt gezien die twee dagen en dan is je salaris dus EUR 1560 bruto ipv EUR 2600. Je werkt 60% en die vakantiedagen ben ik niet zo van onder de indruk 22,5. Werken en leren is geen 40 uur werken lijkt me.
Verder krijg je een bepaalde tijd contract, indien dat afloopt sta je weer buiten. Het kan zo zijn dat ze niet verder willen met je of dat je nergens wordt geplaatst.
Indien je contract niet wordt verlengd is het wel enigszins ongebruikelijk dat je moet terugbetalen lijkt me maar het kan wel juridisch.
Indien je wordt je geplaatst bij een klant of intern zal je een nieuw contract krijgen. Dat maakt het lastiger om zelf een bedrijf uit te gaan zoeken (weet je wie hun klanten zijn en heb je volledige eigen keuze?). Kan het zijn dat ze je detacheren bij die klant? Kan je een plek weigeren indien je het niet leuk vindt?
Champions league cyber security zeggen ze. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan aanbieden, je hebt al een HBO. Heb je nog meer cursussen nodig? Kan je die zelf niet ook doen?
Ik denk dat je in de praktijk ook het vak kan leren. Fox IT zit in Delft, die zijn zeker champions league lijkt me...learning by doing en alle vrijheid om te vertrekken. Een lease auto zou ik me niet door laten verleiden en het salaris ook niet. Lease autos zijn niet volledig gratis namelijk. Het is een vergoeding in natura waar je belasting over betaalt. Laat ze je maar een bedrijfsauto ter beschikking stellen voor tripjes tijdens werktijd. Eens?
[
Voor 43% gewijzigd door
LucyLG op 24-06-2019 18:05
]