Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:53
Mijn vraag:
Op mijn iPhone X, die ik heb aangeschaft op 15 augustus 2018, gaat voor mijn gevoel de batterij harder achteruit dan ik gewend ben. De maximum batterijcapaciteit in het instellingen scherm geeft 91% aan, wat ik vrij fors vind voor een 10 maanden oude telefoon.

Ik heb daarom een aantal vragen.

1. Ik laad mijn telefoon elke nacht draadloos op, is 1% accu capaciteit verlies per maand dan gemiddeld?
2. Is draadloos laden überhaupt slechter voor de capaciteit?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- iMazing app op de macbook voor batterij status
- Default batterij app van de iPhone

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Soft reset van de iPhone
- Apps gechecked die veel verbruiken (voornamelijk whatsapp, mail, spotify en safari)
- Support pagina van Apple over dit onderwerp gechecked:

Een normale batterij is ontworpen om tot 80% van de oorspronkelijke capaciteit vast te houden bij 500 volledige oplaadcycli bij normaal gebruik.

Accu screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2GbTQ19aJPhbMayNRGcrnkeC/full.png

Beste antwoord (via BertP op 07-06-2019 09:14)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik heb een iPhone 8, en draadloos laden gaat sneller dan met een kabel.
De telefoon raakt dan ook aardig op temperatuur bij draadloos laden. Door het laden en het verslies in de spoel. Ik zou draadloos laden voor "lange" laadsessies dus juist afraden. Want je kunt stellen dat het minder ideaal is.

Het is hartstikke handig, voor thuis op de keukentafel of in de auto. Even een beetje erbij pakken. Maar voor 's nachts acht ik het wat minder nuttig.

Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, na 3 jaar is de telefoon toch "op" en ga je de nieuwe iPhone XI halen.

Het meten van slijtage is ook nog wel met wat marge te nemen. Immers haal je nooit de volledige energie uit de accu zoals in een lab, en moet de software dit ook schatten door het vebruik en de celspanning onder een bepaalde belasting. Versus de energie die erin gaat bij het opladen.

Als je hem ontlaad terwijl hij koud is (winter) zul je minder capaciteit hebben dan in de zomer.

Volgens mij moet je draadloos laden in dezelfde categorie scharen als snelladen bij een elektrisch auto. Dat is extra belastend, en in sommige voertuigen ook softwarematig begrenst met een maximum aantal om de afschrijving binnen de perken te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 07-06-2019 08:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 07:51
Sommige gaan hard, sommige wat minder.
Mijne bleef heel lang op 100% terwijl sommige "al" op 94% zaten.

In de tussentijd ben ik draadloos gaan laden en vliegt die achteruit, zo lijkt het althans ;)

Persoonlijk maak ik mezelf er niet druk om.
Batterij gaat nog prima een dag mee. Merk jij dat die echt aanzienlijk minder is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ufl64bnt2031hgG8lOanYQzz/thumb.jpg

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Famous schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:20:
Sommige gaan hard, sommige wat minder.
Mijne bleef heel lang op 100% terwijl sommige "al" op 94% zaten.

In de tussentijd ben ik draadloos gaan laden en vliegt die achteruit, zo lijkt het althans ;)

Persoonlijk maak ik mezelf er niet druk om.
Batterij gaat nog prima een dag mee. Merk jij dat die echt aanzienlijk minder is?

[Afbeelding]
Het kan ook een gevoel zijn uiteraard maar ik heb de laatste weken een aantal keer gehad dat ik aan het eind van de avond net wel/net niet uit kwam op 1 acculading. Voorheen redde ik het altijd makkelijk, vandaar mijn 'zoektocht' om dit te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@BertP Wat zie je in instellingen zelf van je toestel ?

Instellingen - Batterij - Batterijconditie - maximumcapaciteit

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het slechtste voor een accu is diep ontladen.
Zorg dat je nooit onder de 40% komt dan gaat de accu veeel langer mee.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:17
het is lastig om te zeggen of een bepaalde slijtage per maand normaal is of niet. Iedere telefoon worden anders gebruikt. Je moet kijken naar de cycli.

normale slijtage is tot 80% bij 500 cycli. Jij zit op 91% bij 220 cycli.
Je telefoon zit dus precies in de lijn der verwachting (bij 220 cycli hoort ie dus op 91,2% capaciteit te zitten).

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:21
Waar accu’s ook slecht tegen kunnen zijn hoge temperaturen. Zorg dat je telefoon tijdens het opladen goed zijn warmte kwijt kan en laad bij voorkeur niet op als de telefoon warm is of in een warme omgeving is. Leg je telefoon ook liever niet in de zon of een hete auto.

Verder lijkt de slijtage zoals gezegd normaal. Ik heb zelf een iPhone 7 en heb in september vorig jaar mijn accu laten vervangen bij Apple en ik zit nu na 9 maanden op 94%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan niet onderbouwen dat draadloos laden ermee te maken had maar ik en een vriend ervaarde hetzelfde met onze X. Wij laden alle twee draadloos en op release van de Xs hadden we nog 92 en 91%. Mijn vrouw haar release iPhone X had op dat moment nog 99%.

Nu laad ik alweer sinds september met draad en heb nog 99%. De zelfde vriend laad sinds september draadloos en zit op 93%.

Alle twee laden we de hele nacht en overdag niet tot zelden.

Dus zoals ik al zei. Geen echte onderbouwing maar voor mij meer dan voldoende om er weer een kabeltje in te prikken.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 21:25
Draadloos laden heeft er idd niets mee te maken. Ik laad bijna altijd draadloos, behalve in de wagen. Heb mijn iPhone X sinds nov 2017. De batterij capaciteit is tot juli 2018 100% gebleven. Daarna is het beginnen dalen en zit nu al een hele tijd stabiel op 93%. Ik zit trouwens al op 451 cycles volgens coconutBattery.
Mijn batterij komt wel zelden onder de 40%. Dat is volgens mij de voornaamste reden dat de capaciteit nog zo hoog is na 400+ cycles.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
De telefoon raakt dan ook aardig op temperatuur bij draadloos laden. Door het laden en het verslies in de spoel. Ik zou draadloos laden voor "lange" laadsessies dus juist afraden. Want je kunt stellen dat het minder ideaal is.

Het is hartstikke handig, voor thuis op de keukentafel of in de auto. Even een beetje erbij pakken. Maar voor 's nachts acht ik het wat minder nuttig.

Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, na 3 jaar is de telefoon toch "op" en ga je de nieuwe iPhone XI halen.

Het meten van slijtage is ook nog wel met wat marge te nemen. Immers haal je nooit de volledige energie uit de accu zoals in een lab, en moet de software dit ook schatten door het vebruik en de celspanning onder een bepaalde belasting. Versus de energie die erin gaat bij het opladen.

Als je hem ontlaad terwijl hij koud is (winter) zul je minder capaciteit hebben dan in de zomer.

Volgens mij moet je draadloos laden in dezelfde categorie scharen als snelladen bij een elektrisch auto. Dat is extra belastend, en in sommige voertuigen ook softwarematig begrenst met een maximum aantal om de afschrijving binnen de perken te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 07-06-2019 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Thanx allen voor de reacties, voor nu lijkt het er op dat het geen afwijkende prestaties zijn van de batterij. Ik ga het gewoon in de gaten houden en mocht het hard minder worden kan ik altijd even aankloppen bij de apple store :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@BertP
Mijn iPhone X heeft nog max capacity van 90% en de telefoon is aangeschaft in Dec 2017.
Wordt elke nacht opgeladen met een iPad lader (dus sneller laden dan de meegeleverde lader.)

Ik hoor wel eens dat dat niet goed is.

Draadloos laden vind ik waardeloos:
Mijn draadloze laders maken een heel zacht, maar heel hoog geluid. In de slaapkamer is dat vervelend.
Ook vind ik dat de telefoon nogal gevoelig is wat betreft hoe hij op de lader ligt, maar misschien ligt dat aan mijn (Mous) cover om de telefoon (hoewel gewoon kunststof en carbon fibre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Laatst online: 02-06-2021
Mijn iPhone XS Max ligt dagelijks aan de lader (kabel voor carplay) in de auto en laadt op kantoor altijd draadloos op, dit doe ik nu al een 6-tal maanden en ik heb nog steeds 100% capaciteit.

Ik heb een sterk vermoeden dat er veel kwaliteitsverschil zit tussen de geleverde batterijen bij Apple en dat ik nu toevallig een goede heb te pakken terwijl ik merk dat veel mensen om mij heen een minder goede batterij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:56
Ik gooi mijn iPhone X al sinds Dec 2017 elke nacht op mijn draadloze lader en hij zit nu op 92% wat ik op zich wel netjes vind. Ik kijk ook niet echt naar welk percentage hij heeft of wat dan ook.

Waar ik vooral op let is 'screen time' en volgens Apple zelf gebruik ik m'n iPhone nog steeds tussen de 2 a 4 uur per dag. Als ik hem 4 uur gebruik hebt is die wel is rond de 20% aan het eind van de dag (8 uur van de lader, rond middernacht er weer op) en ik vind het zelf eigenlijk wel een prima verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 18:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hann1BaL schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:23:
@BertP
Mijn iPhone X heeft nog max capacity van 90% en de telefoon is aangeschaft in Dec 2017.
Wordt elke nacht opgeladen met een iPad lader (dus sneller laden dan de meegeleverde lader.)

Ik hoor wel eens dat dat niet goed is.
Ik heb mijn X vanaf mei 2018, de SoH is nog 98%. Qua laadregiem houdt ik maximaal 30-80 aan, meestal kom ik uit met 40-70.

Laden doe ik met een 12w iPad lader, meestal heb ik hem alleen tijdens het avondeten aan de lader en is hij daarna weer afgetopt op 70 - 80%. Als ik in de ochtend zie dat de SoC te laag is dan top ik vaak tijdens de koffie in 15 min genoeg bij om de werkdag conform het normale regiem door te komen.

1x per maand doe ik een cycle naar 100%. Het snelladen met de iPad lader werkt overigens top!

Lithium ion accu's zijn niet van een lage of hoge SoC en warmte, als je dit vermijd kan je er enorm lang mee doen.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://batteryuniversity.com/_img/content/DST-cycles-web2.jpg

https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries

[ Voor 65% gewijzigd door revolution-nl op 07-06-2019 21:53 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jeroen3 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:55:
Als het sneller gaat dan met een kabel, dan gebruik je neem ik aan een 5W bedrade lader, maar een draadloze lader die 7.5W pusht naar de iPhone? Als die echt warm wordt dan klinkt dat niet helemaal lekker en is het mogelijk een beetje brak; misschien een betere zoeken met actieve koeling? :)

Maar over die warmte: je kan de iPhone 8 (en nieuwer) ook opladen met 29W via kabel, waarbij de boel een een stuk warmer wordt dan draadloos (tenzij je écht een enorm brakke lader hebt) en zelfs dat maakt niet bijzonder veel uit qua slijtage. :P Zeker niet omdat ie na 80% toch langzamer gaat laden. Over het algemeen maakt draadloos laden dan ook vrij weinig uit, zeker niet met laders van kwaliteit zoals Anker.

Om ook een statistiek te delen: 99% van de tijd draadloos, zowel 's nachts als in de auto.
In de auto doet ie soms helaas zelfs aan het funeste trickle-charging (een van de grootste veroorzakers van slijtage samen met hem naar 0% laten gaan.) als ik veel korte ritjes heb, maar daar doe je dan vrij weinig tegen. (Wat wel gaat helpen daar is de nieuwe functie in iOS 13 die het laden gewoon uitschakelt tenzij ie onder de 80% is gekomen, dan helpt je iPhone je in een regime zoals @revolution-nl beschrijft te blijven. Ik heb dat ook een tijdje gedaan, maar vond het toch teveel werk en ben lui geworden, wil de iPhone 100% aan 't begin van de dga. :P). Mijn X, exact 1 jaar en 6 dagen oud:
Cycles: 380. Capaciteit: tussen de ~93.8 en 94.3%. Mijn begincapaciteit was 102%. 8% verloren over 380 cycles, +/- 0,02% per cycle. Als dat aanhoudt zit ik pas bij +/- 950 cycles aan de 79% die reparatiestatus oplevert. :P En dat terwijl ik mezelf dus niet zo netjes aan een goed schema houd en vrijwel zonder uitzondering draadloos oplaad, de enige momenten dat ie bedraad oplaadt is als ie aan de MacBook hangt omdat ik data over moet zetten of in het uitzonderlijke geval dat ik hem overdag tussendoor even moet opladen en niet kan wachten tot de auto. De capaciteit had vast nog hoger kunnen zijn, maar als ik vergelijk met revolution: die 4% extra slijtage in een jaar die ik meer heb dan hem/haar is het me wel waard om geen omkijken te hebben naar het batterijmanagement. :P

Wat vooral helpt is je telefoon niet te pas en te onpas op de lader te mieteren en een regime zoals eerder voorgesteld door revolution-nl is ook goud waard. En dan maakt het heel weinig uit of je draadloos of bekabeld werkt en of je nou met 5W of 29W laadt.
Nee hoor, zeker niet als je gewoon een 5W lader gebruikt.
Het probleem met quickcharge is dat veel van die laders daar een 12 tot 15W circuit voor gebruiken met lastig power management, die worden dan warmer dan strict noodzakelijk. Eentje met koeling pakken is dan een beter idee of eentje die sowieso niet hoger kan dan 7.5W. Maar als je er toch 's nachts mee laadt: pak lekker een 5W lader en call it a day, weet je zeker dat de warmte je niet in de weg gaat zitten. :)

Over het algemeen wordt de telefoon veel warmer bij zwaar gebruik dan bij laden, tenzij je ladertje het wel heel gortig maakt, en moet het niet bijster veel boeien qua slijtage.

Eigenlijk hoop ik stiekem dat m'n accu alsnog opeens snel achteruit gaat. Hij heeft AppleCare+ dus als ie voordat ie 2 jaar oud is onder de 80% duikt wordt de accu gratis vervangen. :P

[ Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 08-06-2019 11:39 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ties Roelofs
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-08-2024
Hallo
Ik kan met mijn mijne iphone X
volledige dag mee werken alleen met de standaart accu duurt wel lang voor dat die opgeladen is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

revolution-nl schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 19:26:
[...]

Ik heb mijn X vanaf mei 2018, de SoH is nog 98%. Qua laadregiem houdt ik maximaal 30-80 aan, meestal kom ik uit met 40-70.

Laden doe ik met een 12w iPad lader, meestal heb ik hem alleen tijdens het avondeten aan de lader en is hij daarna weer afgetopt op 70 - 80%. Als ik in de ochtend zie dat de SoC te laag is dan top ik vaak tijdens de koffie in 15 min genoeg bij om de werkdag conform het normale regiem door te komen.

1x per maand doe ik een cycle naar 100%. Het snelladen met de iPad lader werkt overigens top!

Lithium ion accu's zijn niet van een lage of hoge SoC en warmte, als je dit vermijd kan je er enorm lang mee doen.

Voorbeeld:
[Afbeelding]

https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries
Waarom zou je maximaal 80% van de capaciteit benutten om capaciteitsverlies door slijtage te voorkomen?
Als je uitkomt met 80% kun je de batterij ook vanaf het begin altijd volledig opladen, dan is hij na een jaar of twee ook nog op 80% en hoef je helemaal geen laadregime te volgen.

Ik denk nooit na over opladen, mijn iPhone ligt in de auto en 's nachts altijd aan de lader. Ook op mijn werkplek ligt hij vaak verbonden aan de Mac. Wel altijd met originele kabels. Tegen de tijd dat ik merk dat de batterij echt versleten raakt, laat ik hem wel vervangen. Tot nu toe is dat nooit nodig geweest.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ties Roelofs schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:45:
Hallo
Ik kan met mijn mijne iphone X
volledige dag mee werken alleen met de standaart accu duurt wel lang voor dat die opgeladen is !
tussen de 20-80% laden duurt +- 1uur. (via lader in stopcontact en kabel)
bij 1e gebruik de batterij volledig opladen(100%) nadien niet onder de 20% laten komen en dan laden tot +-80%. dan wordt je toestel niet(of korte tijd) warm door laden(en lader ook niet) lager dan 20% en vol laden zorgt voor meer slijtage(langer warm)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1