jeroen3 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:55:
Ik heb een iPhone 8, en draadloos laden gaat sneller dan met een kabel.
De telefoon raakt dan ook aardig op temperatuur bij draadloos laden. Door het laden en het verslies in de spoel. Ik zou draadloos laden voor "lange" laadsessies dus juist afraden. Want je kunt stellen dat het minder ideaal is.
Als het sneller gaat dan met een kabel, dan gebruik je neem ik aan een 5W bedrade lader, maar een draadloze lader die 7.5W pusht naar de iPhone? Als die echt warm wordt dan klinkt dat niet helemaal lekker en is het mogelijk een beetje brak; misschien een betere zoeken met actieve koeling?
Maar over die warmte: je kan de iPhone 8 (en nieuwer) ook opladen met 29W via kabel, waarbij de boel een een stuk warmer wordt dan draadloos (tenzij je écht een enorm brakke lader hebt) en zelfs dat maakt niet bijzonder veel uit qua slijtage.

Zeker niet omdat ie na 80% toch langzamer gaat laden. Over het algemeen maakt draadloos laden dan ook vrij weinig uit, zeker niet met laders van kwaliteit zoals Anker.
Om ook een statistiek te delen: 99% van de tijd draadloos, zowel 's nachts als in de auto.
In de auto doet ie soms helaas zelfs aan het funeste trickle-charging (een van de grootste veroorzakers van slijtage samen met hem naar 0% laten gaan.) als ik veel korte ritjes heb, maar daar doe je dan vrij weinig tegen. (Wat wel gaat helpen daar is de nieuwe functie in iOS 13 die het laden gewoon uitschakelt tenzij ie onder de 80% is gekomen, dan helpt je iPhone je in een regime zoals @
revolution-nl beschrijft te blijven. Ik heb dat ook een tijdje gedaan, maar vond het toch teveel werk en ben lui geworden, wil de iPhone 100% aan 't begin van de dga.

). Mijn X, exact 1 jaar en 6 dagen oud:
Cycles: 380. Capaciteit: tussen de ~93.8 en 94.3%. Mijn begincapaciteit was 102%. 8% verloren over 380 cycles, +/- 0,02% per cycle. Als dat aanhoudt zit ik pas bij +/- 950 cycles aan de 79% die reparatiestatus oplevert.

En dat terwijl ik mezelf dus niet zo netjes aan een goed schema houd en vrijwel zonder uitzondering draadloos oplaad, de enige momenten dat ie bedraad oplaadt is als ie aan de MacBook hangt omdat ik data over moet zetten of in het uitzonderlijke geval dat ik hem overdag tussendoor even moet opladen en niet kan wachten tot de auto. De capaciteit had vast nog hoger kunnen zijn, maar als ik vergelijk met revolution: die 4% extra slijtage in een jaar die ik meer heb dan hem/haar is het me wel waard om geen omkijken te hebben naar het batterijmanagement.
Wat vooral helpt is je telefoon niet te pas en te onpas op de lader te mieteren en een regime zoals eerder voorgesteld door revolution-nl is ook goud waard. En dan maakt het heel weinig uit of je draadloos of bekabeld werkt en of je nou met 5W of 29W laadt.
Volgens mij moet je draadloos laden in dezelfde categorie scharen als snelladen bij een elektrisch auto. Dat is extra belastend, en in sommige voertuigen ook softwarematig begrenst met een maximum aantal om de afschrijving binnen de perken te houden.
Nee hoor, zeker niet als je gewoon een 5W lader gebruikt.
Het probleem met quickcharge is dat veel van die laders daar een 12 tot 15W circuit voor gebruiken met lastig power management, die worden dan warmer dan strict noodzakelijk. Eentje met koeling pakken is dan een beter idee of eentje die sowieso niet hoger kan dan 7.5W. Maar als je er toch 's nachts mee laadt: pak lekker een 5W lader en call it a day, weet je zeker dat de warmte je niet in de weg gaat zitten.
Over het algemeen wordt de telefoon veel warmer bij zwaar gebruik dan bij laden, tenzij je ladertje het wel heel gortig maakt, en moet het niet bijster veel boeien qua slijtage.
Eigenlijk hoop ik stiekem dat m'n accu alsnog opeens snel achteruit gaat. Hij heeft AppleCare+ dus als ie voordat ie 2 jaar oud is onder de 80% duikt wordt de accu gratis vervangen.
[
Voor 3% gewijzigd door
WhatsappHack op 08-06-2019 11:39
]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)