Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC stuk, upgrade advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pastapipo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-11 12:36
Na jaren van trouwe dienst is mijn 2500K op 4,3ghz gisteren naar de eeuwige jachtvelden vertrokken. Hij deed het opzich prima, maar ik merkte wel dat hij moeite begon te krijgen met BF1 icm een Nvidia 970 (op medium 1080p). Ik ben opzoek naar een upgrade, maar ik merk dat ik wat uit the game ben en zou daarom graag jullie hulp inwinnen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Waar ik met name mijn pc (naast huis tuin en keuken dingen) voor gebruik is muziek (Ableton Lite), werk (maar dat werkt via een remote desktop met VPN), films en af en toe een game. Zelf speel ik eens per week een potje Battlefield 1 of Destiny 2. Mijn huisgenoot echter speelt zon 10 uur per dag Fifa 19 op mijn PC. Dit wordt gestreamed via een Nvidia shield naar de woonkamer. Nu koop ik geen nieuwe pc zodat hij erop kan gamen, maar als het meegenomen kan worden zou het mooi zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag ongeveer 300-400 euro kosten, maar ik sta open voor meer/minder. Dat het geheel rendabel is vind ik belangrijker, als ik voor iets meer, merkbare prestaties krijg kan dat altijd. De 2500K met ASRock Z68 Pro3 heb ik jaren geleden gekocht en ze hebben hebben hun investering dubbel en dwars terugverdiend.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja als het kan graag: wat ik naast de 2500k en de ASRock z68 pro nog meer heb is de scythe mugen 4, Nvidia GTX970, RAM: 4 x corsair ddr3 vengeance black pc12800 4gb, 250gb SSD, Voeding: Antec VPF Bronze 550W, Geluidskaart: Asus Xonar D2, behuizing: Antec GX300 Window Black

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat ik graag zou hebben is een veelzijdig apparaat die ook nog even mee kan, maar ook handigheden zoals voldoende USB poorten en andere aansluitmogelijkheden zouden mooi zijn. Daarnaast ben ik een groot muziek liefhebber, dus zou een aardige audiochip zeker een voorkeur hebben. Voorlopig gebruik ik alleen nog een koptelefoon. Via een homeplug heb ik bekabeld internet. Verder heb ik niet veel nodig verwacht ik.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, de onderdelen mogen ook tweedehands zijn, (graag zelfs).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nope.

Ga je overklokken?
Grote kans van niet, misschien ooit als ik de tijd weer vind.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het vinden van het meest passende processor/mobo en RAM. Dank!

Beste antwoord (via Pastapipo op 05-06-2019 10:01)

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Pastapipo schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:31:
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie hulp zover! Jullie voorstellen zijn inderdaad wat ik zocht.
Als ik het zo lees, wordt het misschien een grotere operatie.
Ik heb besloten om het budget nu iets te verhogen zodat ik het maar beter in een keer goed kan doen.
Voor een heel aardig prijsje heb ik nu een i7-8700K op de kop getikt. Zouden jullie mij kunnen helpen met een mobo en bijpassend ram.
Ik zal ook z.s.m. even naar de voeding kijken.
Bedankt weer!
Bijv:
V&A aangeboden: MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon
V&A aangeboden: Gigabyte Z390 UD

Uitgaande dat je 16GB geheugen wilt (dat is het meest gangbare):
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR

Je kan de V&A even in de gaten houden voor een mooie aanbieding van DDR4 3200 Mhz van een gangbaar merk zoals Corsair, G.Skill, etc. maar de vraagprijzen voor 2e hands geheugen zijn vaak hoger dan als je deze nieuw koopt door de daling van DDR4 prijzen (van de afgelopen maanden). Maar er zijn zo nu en dan best prima deals ... zoals deze V&A aangeboden: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x 8GB) DDR4 3200Mhz Black Used maar deze is al gereserveerd :'(

Als je een nieuwe voeding wilt (die bijvoorbeeld zuiniger/efficienter is) zou ik gewoon nieuw bestellen:
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart
pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M

Maar technisch kan de huidige voeding nog prima mee. ;)

Succes

[ Voor 32% gewijzigd door Vidra op 05-06-2019 09:36 . Reden: Toevoegen opties voor geheugen ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
Onderstaande erin en je kan weer door.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 130,95€ 130,95
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk€ 99,-€ 99,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 74,90€ 74,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 304,85

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-11 10:47

SpamLame

niks

tweede hands voor een paar tientjes minder
V&A aangeboden: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed
V&A aangeboden: Asus PRIME X470-PRO- Nieuw
V&A aangeboden: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x 8GB) DDR4 3000Mhz Black Used

Zelf even naar de compatibiliteit kijken van het geheel RAM zou met de 400 series chipset moeten werken volgens Corsair

• Vidra

Vidra

Vragen?

Welke voeding heb je nu?

De kans bestaat die te 'oud' is en niet meer geschikt is voor nieuwe hardware zoals de AMD Ryzen 2xxx serie.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-11 10:47

SpamLame

niks

Vidra schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 18:36:
Welke voeding heb je nu?

De kans bestaat die te 'oud' is en niet meer geschikt is voor nieuwe hardware zoals de AMD Ryzen 2xxx serie.
Staat in de TS link pricewatch: Antec VPF Series 550W
Kan dus uit 2015-2018 tijdframe komen, maar gezien de rest van de componenten ben ik eerder geneigd 2015-ish te zeggen.
Mss dat de voeding voldoende op papier is wbt specs, maar leeftijd kan een overweging worden hem te vervangen.

• Pastapipo
Hallo allemaal,

Ik heb besloten om het budget nu iets te verhogen zodat ik het maar beter in een keer goed kan doen.
Voor een heel aardig prijsje heb ik nu een i7-8700K op de kop getikt. Zouden jullie mij kunnen helpen met een mobo en bijpassend ram.
Bedankt weer!

Acties:
  • Beste antwoord

• Vidra

Vidra

Vragen?

Pastapipo schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:31:
Hallo allemaal,

Bedankt weer!
Bijv:
V&A aangeboden: MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon
V&A aangeboden: Gigabyte Z390 UD

Uitgaande dat je 16GB geheugen wilt (dat is het meest gangbare):
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR

Je kan de V&A even in de gaten houden voor een mooie aanbieding van DDR4 3200 Mhz van een gangbaar merk zoals Corsair, G.Skill, etc. maar de vraagprijzen voor 2e hands geheugen zijn vaak hoger dan als je deze nieuw koopt door de daling van DDR4 prijzen (van de afgelopen maanden). Maar er zijn zo nu en dan best prima deals ... zoals deze V&A aangeboden: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x 8GB) DDR4 3200Mhz Black Used maar deze is al gereserveerd :'(

Als je een nieuwe voeding wilt (die bijvoorbeeld zuiniger/efficienter is) zou ik gewoon nieuw bestellen:
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart
pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M

Maar technisch kan de huidige voeding nog prima mee. ;)

Succes

[ Voor 32% gewijzigd door Vidra op 05-06-2019 09:36 . Reden: Toevoegen opties voor geheugen ]

• Uszka
Voeding kan nog probleemloos een paar jaar mee. Ik zie geen reden om die nu te vervangen.

• Pastapipo
Super, bedankt voor jullie hulp zo ver, wordt erg gewaardeerd.
Naar aanleiding van jullie suggesties heb ik weer wat onderzoek gedaan en dat Gigabyte moederbord ziet er goed uit!. Jammer dat de verkoper niet reageert. :p
Wel zie ik dat ASUS een cashback actie heeft waardoor een vergelijkbaar nieuw bord bijna net zo duur is als dat gigabyte bord (ASUS Z390-A of ASUS Z390-F). Zien jullie enig verschil tussen die twee? Ik zou zelf dan voor de Z390-F gaan vanwege de betere audio-prestaties.

Ook heeft ASRock een prima budget oplossing met de Z390 Pro4, maar HWI is er geen groot fan van vanwege de hoge VRM-temperaturen icm een i9-9900k. Zou dat ook zo zijn met een i7-8700k denken jullie?

[ Voor 9% gewijzigd door Pastapipo op 05-06-2019 10:16 . Reden: Link toegevoegd ]

• Vidra

Vidra

Vragen?

Prime = instap model met essentiele features, zonder de vormgeving van ROG, TUF, etc. en/of RGB.
TUF = midrange/betaalbare producten met essentiele features
Strix = Gaming
Maximus (Crosshair voor AMD) = Gaming/Enthusiast
PRO WS = Workstations

Als je op de Asus website de kenmerken/specs vergelijkt zie je al sneller dat er verschillen zijn, de Pricewatch van Tweakers is daarin wat gelimiteerd.

i9 9900K is ook echt een heethoofd, welke ook nog eens veel power/stroom vereist waardoor de VRM's wat warmer wordt. Als moederborden goedkoper zijn, is er vaak bezuinigd op de kwaliteit van de VRM's, mosfets, power phases and stages, etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Vidra op 05-06-2019 12:02 ]

• Pastapipo
Dit is het geworden, misschien interessant voor mensen die ook nog opzoek zijn. Dus laat vooral je mening horen, dat heeft mij ook geholpen bij het zoeken naar nieuwe onderdelen:

CPU : i7-8700K, hopelijk trekt deze chip mij net zo lang vooruit als de i5-2500k
RAM: Zoals Vidra aanraadde; 3200mhz van Corsair, maar dan de 32gb versie. Via V&A voor een aardig bedrag kunnen overnemen. 32gb is nu waarschijnlijk overkill, maar het was een kleine investering.
Mobo: ASUS Z390-F, het moederbord was 6 euro duurder dan de Z390-A, maar biedt wel verbeterde audio-eigenschappen met een dubbele op-amp. Tevens heeft Asus een 20e cashback actie, waardoor hij goedkoper is dan de concurrentie.
Voeding: Het bleek dat niet mijn moederbord, maar mijn voeding stuk was...Er stond wel spanning op, want de leds gingen aan, ook de het RGB van het nieuwe moederbord lichtte op, maar verder gebeurde helemaal niets. Hier in de buurt stond een Corsair Cx500m te koop voor 30 euro. Die maar even afgehaald en geïnstalleerd en nu draait het systeem als een zonnetje. Wellicht een idee om deze voeding te vervangen op den duur? Op https://outervision.com/power-supply-calculator kom ik op recommended 470w PSU uit. Mocht ik gaan willen overclocken is de voeding wel de zwakke schakel denk ik.

In totaal heb ik 575 uitgegeven. Iets meer dan het oorspronkelijke bedrag, maar hopelijk wel voor een reden.
Bedankt voor jullie hulp!

• Uszka
Pastapipo schreef op zondag 9 juni 2019 @ 11:08:
Hier in de buurt stond een Corsair Cx500m te koop voor 30 euro. Die maar even afgehaald en geïnstalleerd en nu draait het systeem als een zonnetje. Wellicht een idee om deze voeding te vervangen op den duur?
Niet op den duur maar zo snel mogelijk. Vidra heeft een paar goede voorstellen gedaan en daar zou ik pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W aan toe willen voegen.
€30 is trouwens veel te duur voor een gebruikte CX500M.

• Pastapipo
Oei, is dat ding echt zo slecht? De reviews online waren wel aardig.
Ik zal even naar jullie voorstellen kijken.

• Uszka
Pastapipo schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:33:
Oei, is dat ding echt zo slecht? De reviews online waren wel aardig.
Ik zal even naar jullie voorstellen kijken.
Het is geen bom maar dat is het enige positieve. Door het ontbreken van wat voorzieningen in de voeding is deze eigenlijk niet eens geschikt voor je systeem. Daar heb je een ATX2.4 gespecificeerde voeding voor nodig.
Pagina: 1