Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:25
Ik heb nu een Samsung MicroSdxc 64gb en zag dat de schrijfsnelheid 10mb/s is. Nu was ik gister met een burst-sessie bezig en opeens begint het rode lampje te knipperen met "Busy" op het scherm. Ik vermoed dat dit ligt aan een te traag kaartje..(?)
Na wat onderzoek kwam ik deze 2 kaartjes tegen waarvan ik hoop dat die mijn probleem oplossen, nl.:

- SanDisk 64GB SD kaart Extreme Pro UHS-I U3 V30 170MB/s

- SanDisk 64GB SDXC Extreme Pro Class 10 U3 95MB/s

Heel veel verschil is er volgens mij niet behalve dan de leessnelheid. Qua prijs zijn ze hetzelfde. Alleen las ik wel een review waarbij iemand zei 'als je veel in RAW schiet raad ik een sneller kaartje aan'..
Ik fotografeer zowel in jpg als raw. De camera betreft een canon 600d.

De vraag is dus nu.. zijn deze kaartjes goed genoeg voor mijn situatie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:09
Ik zou twee getallen met elkaar vergelijken.

Hoe veel kan je camera maximaal wegschrijven (FPS x formaat foto RAW+jpeg) en de schrijdsnelheid van het kaartje.

De leessnelheid gebruik je als je de foto's over wil zetten naar een PC maar daar maakt het dan ook weer uit via welke weg dat gaat of dat je verschil merkt.

Overigens kan ik de V30 170MB/s niet vinden in de pricewatch, wel de 95MB/s en de niet V30 170MB/s

Overigens lijken de 170MB/s goedkoper te zijn momenteel dan de 95MB/s dus de discussie is dan niet eens nodig lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Dank je. Bij continuopnamen staat

Max. Ca. 3,7 fps voor ca. 34 JPEG-afbeeldingen¹³, 6 afbeeldingen RAW²³ .

En nee die staat idd niet in de pricewatch, snap ook niet waarom..

[ Voor 27% gewijzigd door Blueflame_Core op 04-06-2019 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:31

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Beide kaartjes zijn overkill voor wat de camera kan, dus hoogstens snelheidswinst bij het kopiëren naar je PC via een kaartlezer.

Zie voor tests van allerlei kaartjes in die camera: https://www.memorycard.guru/-Cameras/Canon-EOS-600D

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10
Blueflame_Core schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:45:
Max. Ca. 3,7 fps voor ca. 34 JPEG-afbeeldingen¹³, 6 afbeeldingen RAW²³ .
Hoeveel foto's had je al gemaakt in de burst-sessie? 6 of 7 foto's? Anderhalve seconde? Want dan zit je buffer vol en kan de camera geen foto's meer nemen tot er voldoende uit het buffer is weggeschreven naar het geheugenkaartje. In dat opzicht gaat een sneller kaartje wel helpen, maar RAW + JPG is samen ongeveer 30 MB en de camera schrijft met maximaal 20 MB/s weg (linkje Orion84).

Nadat je buffer vol zit kun je met het snelst mogelijke kaartje dus nog steeds maar 2 foto' s per 3 seconde maken als je JPG+RAW schiet. De 600D is gewoon niet gemaakt voor lange bursts :) Hoe minder je per foto opslaat, hoe meer foto's je kunt bursten. Geen JPG erbij scheelt al (Waarom doe je beide?), maar de echte winst komt bij het weglaten van de RAW. Dat beperkt uiteraard wel de mogelijkheden in de nabewerking...

Er is best wel wat keuze rond € 25 voor 64 GB, 40MB/s+ write, zoals pricewatch: Sandisk Extreme Pro SDXC 95MB/s V30 UHS-I U3 64GB, de 64GB variant van de zilveren medaille uit de link van Orion84

[ Voor 22% gewijzigd door Paul op 04-06-2019 14:08 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Ja zeker wel 6 tot 7 fotos, dan begint de "ellende" ongeveer. Ik heb net RAW uitgezet en dus alleen jpg.. en dan gaat die als een trein!! Kan dus hieruit wel opmaken dat mijn samsung kaartje goed genoeg is, en een sneller kaartje weinig zal uitmaken.

Edit: de kaartjes die ik noemde zitten inderdaad ook rond de 25 euro.

[ Voor 12% gewijzigd door Blueflame_Core op 04-06-2019 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Blueflame_Core schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:13:
Ja zeker wel 6 tot 7 fotos, dan begint de "ellende" ongeveer. Ik heb net RAW uitgezet en dus alleen jpg.. en dan gaat die als een trein!! Kan dus hieruit wel opmaken dat mijn samsung kaartje goed genoeg is, en een sneller kaartje weinig zal uitmaken.
Nee, dat kan je daar niet uit op maken.

Als je daadwerkelijk RAW wil schieten gaat de snelheid wel uit maken. Niet heel veel maar als je net 1 of 2 foto's weggeschreven krijgt voordat je buffer vol zit kan je net die 1 of 2 meer maken tijdens de burst en ook de buffer daarna legen gaat sneller.

Volgens de test van @Orion84 zie je dat je camera maximaal 20MB/s kan schrijven. Als je kaartje maar 10MB/S haalt dan doe je er dus twee keer zo lang over om je buffer leeg te schrijven voordat je de volgende burst kan beginnen.

Elk kaartje van 20MB/s of hoger zou dus voldoende moeten zijn.

Ga je in termijn over op een nieuwe camera dan kan iets hogere snelheid wel fijn zijn.

pricewatch: Sandisk Extreme Pro SDHC/XC UHS-I (170MB/s) 64GB is nu overigens goedkoper dan de tragere varianten (heb er zelf ook 2 van gekocht bij mijn nieuwe 800D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10
Blueflame_Core schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:13:
Kan dus hieruit wel opmaken dat mijn samsung kaartje goed genoeg is, en een sneller kaartje weinig zal uitmaken.
Nu ja, als dat kaartje inderdaad 10 MB/s doet (ook in jouw camera) en een sneller kaartje doet er 20, dan zul je wel iets sneller kunnen schieten als het buffer eenmaal vol zit, maar het blijft behelpen (1 foto per anderhalve seconde in RAW+JPG, iets minder dan 1 per seconde in RAW). Of je dat € 25 waard is (al is een reserve-kaartje natuurlijk nooit weg) is aan jou :)

Afhankelijk van het doel van je burst kan het zijn dat JPG prima is (amper nabewerken, proces vastleggen), of dat het absoluut niet kan (het perfecte moment vastleggen en dan flink nabewerken), dus dat moet je zelf beslissen. Wel kun je je afvragen waarom je en JPG, en RAW schiet. Het kost ruimte, bij busten kost het FPS, en achteraf kun je uit een RAW prima een JPG maken. Dat is misschien dus al een quick win.
Philip Ross schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:18:
Volgens de test van @Orion84 zie je dat je camera maximaal 20MB/s kan schrijven. Als je kaartje maar 10MB/S haalt dan doe je er dus twee keer zo lang over om je buffer leeg te schrijven voordat je de volgende burst kan beginnen.
Ik weet niet of je het zo bedoelt, maar het buffer hoeft niet leeg voordat je de volgende foto kunt maken; als er voldoende ruimte is voor één foto en je hebt de knop nog/al ingedrukt dan maakt de camera als het goed is al een foto.
pricewatch: Sandisk Extreme Pro SDHC/XC UHS-I (170MB/s) 64GB is nu overigens goedkoper dan de tragere varianten (heb er zelf ook 2 van gekocht bij mijn nieuwe 800D)
Die 'tragere' varianten zijn in de camera van OP sneller dan de versie die jij linkt :) En na verzenden is het verschil 'maar' (hoewel dat op dit bedrag dus wel neerkomt op 10% :P ) € 2,50

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Paul schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:26:
[...]
Ik weet niet of je het zo bedoelt, maar het buffer hoeft niet leeg voordat je de volgende foto kunt maken; als er voldoende ruimte is voor één foto en je hebt de knop nog/al ingedrukt dan maakt de camera als het goed is al een foto.
Dat bedoelde ik inderdaad ja.
[...]
Die 'tragere' varianten zijn in de camera van OP sneller dan de versie die jij linkt :) En na verzenden is het verschil 'maar' (hoewel dat op dit bedrag dus wel neerkomt op 10% :P ) € 2,50
Die ik link staat alleen de 128GB variant in de test. Dus dat is niet 1 op 1 te zeggen.Zo zie je in veel test ook de 95MB/s dalen naarmate de capaciteit hoger word.

Die verzendkosten betaal je echter wel mara 1 keer en ik ga altijd uit van 2 kaartjes (altijd een backup bij je hebben) en dan is die vooral iets goedkoper.

Dus de normale 95MB/s of de 170MB/s maakt niet zo veel verschil (de eerste is iets sneller en ook iets duurder) maar een 40MB/s kaartje gaat je wel limiteren als je ooit naar een nieuwer model gaat. (mijn 800d haalt 80MB/s+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:15

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ook zonder kaartje er in kan je bursten, je camera heeft een buffer ;)

Buffer vol? 1 wegschrijven = weer 1 foto kunnen maken.

Met een traag kaartje duurt dit lang, met een snel kaartje minder lang.

Allemaal niet zo moeilijk :Y)

Zie ook link van Orion84 wat je camera aan kan. 1000mb/s kaartje wil niet zeggen dat je camera dit aan kan.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Ja het is me wel duidelijk. Heb overigens mijn samsung kaartje nog even getest in diverse programmas en het haalt ongeveer 15-18mb/s, dus net wat meer dan 10mb/s. Dank allen voor de reacties, ik kan hier zeker wel even mee vooruit.
Pagina: 1