Afvoerbuis toilet in scheidingsmuur rijtjeshuis België

Pagina: 1
Acties:

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-12 21:23
De situatie: rijtjeshuis uit de jaren 60 met volsteense muur(zonder spouw dus, 2 steentjes naast elkaar). Enkele jaren(intussen al 2015) geleden is het huis rechts van ons verkocht wegens buurvrouw die naar het rusthuis ging. Eind 2015 is dan de nieuwe eigenaar begonnen met de verbouwingen. Hij heeft er in ieder geval zijn tijd voor genomen want het heeft ruim 3 jaar geduurd. Al die tijd heeft er niemand gewoond. Maar over laatst toen hij er aan het werk was hoorden we een toilet die doorgespoeld werd als het ware we er naast stonden. Ben toen met hem gaan praten en blijkt dat hij in de badkamer die tegen de onze grenst een toilet heeft aangezet met afvoerbuis(110 mm) in de scheidingsmuur. Ter info: van ons is het toilet op de bovenverdieping aan de kant van de buitenmuur gezet, waardoor buren hier normaalgezien weinig tot geen last van mogen hebben.

Is dit eigenlijk de normale gang van zaken dat een afvoer van een toilet in een ouder huis met volsteense muur, gewoon direct in de scheidingsmuur wordt gestoken zonder koker? Bij ons zit alles van waterleidingen, afvoer in een aparte koker die op de muur zit. Hij zegt dat hij daarvoor geen toestemming van ons nodig heeft om in de gemeenschappelijke muur gelijk wat van leidingen te stoppen(zolang hij op zijn helft blijft)

Nu hebben we er nog niet echt last van omdat er niemand woont, maar bijkomend probleem is wel dat het huis te koop staat. Huidige eigenaar die de verbouwingen heeft gedaan zal er dus nooit wonen en we zullen dus enkel maar last kunnen hebben van de toekomstige eigenaars, maar vind dat dus ook zo vervelend om dan bij hen daarvoor te moeten aankloppen. Vandaar dat ik nu al de vraag stel voor ik er echt last van heb in de praktijk.

Heb al info opgevraagd bij de gemeente, maar die zeggen dat dit burgerrecht is en zij hier niets mee kunnen doen. Onze brandverzekering raadt ons aan om info in te winnen bij een advocaat...
Mensen die hier al mee te maken hebben gehad en me kunnen zeggen wat ze in zo'n situatie hebben gedaan? Of is dit gewoon normaal dat dit gebeurd?

Edit: vergeten te vermelden dat dit over België gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door skelleniels op 04-06-2019 13:37 ]

http://specs.tweak.to/16567

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Staat mij mij dat er in bouwbesluit 2012 daadwerkelijk wel over het geluid van rioleringen en installaties bepalingen staan :

http://magazine.gawalo.nl...7___/1_28/lowres_page.pdf

https://www.wavin.com/nl-...luid-mag-het-toilet-maken

https://www.dyka.nl/oplos...ing-wetgeving-bouwbesluit

Wellicht kan je dit als uitgangssituatie nemen om de discussie nog eens op te starten met de buurman ?

Het Bouwbesluit stelt onder meer maximum limieten voor geluidsoverdracht door installaties in gebouwen. Voor nieuw te bouwen huizen, mag het geluid van een sanitaire installatie in een aangrenzende woon- of slaapkamer de 30 decibel niet overschrijden. Dit zowel in de eigen woning als in een aanpalende woning.

Bij een verbouwing is de limiet 40 decibel, tenzij het te verbouwen deel dateert uit een periode waarin minder zware eisen waren gesteld. Dan geldt het ‘rechtens verkregen niveau’: de huidige limieten worden de limieten die van kracht waren in de periode dat het te verbouwen gedeelte gebouwd werd.

[ Voor 47% gewijzigd door Breezers op 04-06-2019 13:34 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10:53
Artikel 67 van het Burgerlijk wetboek.
1.
Iedere mede-eigenaar mag tegen de mandelige scheidsmuur aanbouwen en daarin tot op de helft der dikte balken, ribben, ankers en andere werken aanbrengen, mits hij aan de muur en aan de door de muur bevoegdelijk daarmee verbonden werken geen nadeel toebrengt.

Het lijkt dus wel te mogen als het maar neit teveel geluid maakt.

• skelleniels
Breezers schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:32:
Staat mij mij dat er in bouwbesluit 2012 daadwerkelijk wel over het geluid van rioleringen en installaties bepalingen staan :

http://magazine.gawalo.nl...7___/1_28/lowres_page.pdf

https://www.wavin.com/nl-...luid-mag-het-toilet-maken

https://www.dyka.nl/oplos...ing-wetgeving-bouwbesluit

Wellicht kan je dit als uitgangssituatie nemen om de discussie nog eens op te starten met de buurman ?

Het Bouwbesluit stelt onder meer maximum limieten voor geluidsoverdracht door installaties in gebouwen. Voor nieuw te bouwen huizen, mag het geluid van een sanitaire installatie in een aangrenzende woon- of slaapkamer de 30 decibel niet overschrijden. Dit zowel in de eigen woning als in een aanpalende woning.

Bij een verbouwing is de limiet 40 decibel, tenzij het te verbouwen deel dateert uit een periode waarin minder zware eisen waren gesteld. Dan geldt het ‘rechtens verkregen niveau’: de huidige limieten worden de limieten die van kracht waren in de periode dat het te verbouwen gedeelte gebouwd werd.
Ok, had er nog moeten bijvermelden dat dit wel over België gaat, dus weet niet of dit hier ook zo geldt... kan wel vanuit dat ingangspunt eens verder uitzoeken.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Interessante vraag. Ik zou zeggen; mag absoluut niet. Ook zonder gesleuf in de woningscheidende muur zijn de meeste jaren '60 huizen qua geluid al zo lek als een mandje richting de buren.

Maar België... oke, ik ben benieuwd wat de BE experts hier van zeggen. De keren dat ik in België kom lijkt het mij alsof daar geen enkele regel is qua fatsoenlijk bouwen of inrichting, wegen inclusief. :+

• ThinkPad
  • Laatst online: 13:14
Aan de andere kant, hoe storend is het echt? Het toilet zal geen 6x per uur doorgespoeld worden lijkt mij.
Of de nieuwe bewoner moet al iemand met chronische darmklachten zijn...

Ik zou eerst eens voorstellen of hij de boel wellicht kan isoleren (glaswol/steenwol?), wellicht scheelt dat al een boel geluid.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 05-06-2019 09:06 ]

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:16
Ben ik de enige die zich afvraagt hoe je een normale wc afvoer in een halfsteens muur wegkrijgt?

Kalkzandsteen 21,4 cm/2=10,7 cm. Krijg je een centimeter stucwerk op, heb je 11,5 cm de ruimte.
Met een 90mm afvoer ga je dan toch echt wel problemen krijgen om je moffen te lijmen.

Mijn advies: luister goed naar waar de buis loopt. Boor precies 10,5 cm+stuclaag diep je muur in. En probeer dan het geluid eens weg te isoleren met een bus purschuim >:)

[ Voor 23% gewijzigd door Gebanned op 05-06-2019 00:05 ]

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-12 15:54
Het is schijnbaar een steens muur (=20CM dik), dus dat zal wel passen inderdaad. De gebruikelijke methode is echter om de buis voor de wand te plaatsen (gat in de vloer naast de muur dus) en daar een koofje omheen te bouwen. Dergelijk dikke afvoerleidingen zitten nooit in een muur (steens muren zijn hier in NL in ieder geval zeer ongebruikelijk, dus past het überhaupt niet). Ik zou ook niet weten waarom je de buis in de muur zou verwerken, je hebt toch al ruimte nodig voor een inbouwreservoir. Kun je net zo goed de afvoer naar beneden leggen zonder een 11cm diepe sleuf te moeten hakken (allemensen wat een werk :+).

Het is echter lastig beoordelen van een afstandje, en ik zou al helemaal niet weten hoe de regelgeving bij jullie in elkaar steekt. Het is in ieder geval niet normaal om het zo op te lossen.

• kabeltjekabel
Gebanned schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 00:01:
Ben ik de enige die zich afvraagt hoe je een normale wc afvoer in een halfsteens muur wegkrijgt?

Kalkzandsteen 21,4 cm/2=10,7 cm. Krijg je een centimeter stucwerk op, heb je 11,5 cm de ruimte.
Met een 90mm afvoer ga je dan toch echt wel problemen krijgen om je moffen te lijmen.

Mijn advies: luister goed naar waar de buis loopt. Boor precies 10,5 cm+stuclaag diep je muur in. En probeer dan het geluid eens weg te isoleren met een bus purschuim >:)
Ik zou eerst met zo'n leidingzoekding proberen of je iets kunt vinden, da's beter dan blind boren.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:48:
Ik zou eerst eens voorstellen of hij de boel wellicht kan isoleren (glaswol/steenwol), wellicht scheelt dat al een boel geluid.
Voor leidingen werkt Merfolood beter tegen geluid.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Dat is een flinke hap uit de muur. Mag dit wel wat betreft stevigheid?

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:46
Grove den schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:37:
Artikel 67 van het Burgerlijk wetboek.
1.
Iedere mede-eigenaar mag tegen de mandelige scheidsmuur aanbouwen en daarin tot op de helft der dikte balken, ribben, ankers en andere werken aanbrengen, mits hij aan de muur en aan de door de muur bevoegdelijk daarmee verbonden werken geen nadeel toebrengt.

Het lijkt dus wel te mogen als het maar neit teveel geluid maakt.
Je geeft aan dat het aanbrengen van constructieve delen mag volgens de regels, en trekt daaruit de conclusie dat ook het aanbrengen van een ondergeschikte inpandige installatie is toegestaan?

Nogal vreemde conclusie...

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-12 13:59
Yucon schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 07:40:
Dat is een flinke hap uit de muur. Mag dit wel wat betreft stevigheid?
haha, dat zou betekenen dat je nergens ramen zou kunnen maken. Zonder problemen kan je de helft van een muur zo weghalen, mits de overspanningen steeds klein zijn.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Meester_J schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:14:
[...]

haha, dat zou betekenen dat je nergens ramen zou kunnen maken. Zonder problemen kan je de helft van een muur zo weghalen, mits de overspanningen steeds klein zijn.
Je mag ook niet zomaar zonder vergunning een raam uit een dragende muur zagen.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-12 13:59
Yucon schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:16:
[...]

Je mag ook niet zomaar zonder vergunning een raam uit een dragende muur zagen.
Dat is wat anders, maar voor de stevigheid is het geen probleem.
Overigens is een normale afvoerpijp voor toilet 110mm. Die krijg je dus nooit op je eigen helft in de muur.

[ Voor 17% gewijzigd door Meester_J op 05-06-2019 09:22 ]

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-12 05:15
En wat als hij tijdens het maken van ruimte voor de buizen ook even een hap uit de muur van de TS heeft genomen?

Zo gauw je een makelaar of een Te Koop bord ziet meteen je eigen bord neerzetten met de tekst "Het naastgelegen pand zal dagelijks geluidsoverlast veroorzaken door een niet zeer sociaal denkende amateur klusser. Wij zullen de nieuwe bewoners constant hier op aanspreken tot de nodige herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd. Bied dus gerust onder de vraagprijs." :P

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:26

lasharor

7 december 2004

skelleniels schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:37:
[...]

Ok, had er nog moeten bijvermelden dat dit wel over België gaat, dus weet niet of dit hier ook zo geldt... kan wel vanuit dat ingangspunt eens verder uitzoeken.
In België zal het waarschijnlijk ook om 30/35dBA gaan afhankelijk van tijd (overdag/'s nachts) en type woonruimte (woonkamer/badkamer). Dit is wereldwijd allemaal ongeveer hetzelfde waar de meeste landen de Britse standaard overnemen.

Kan de buurman nog bij zijn buis? If so, dan is het wellicht het makkelijkste om deze te isoleren.

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:49
mercapto schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:21:
En wat als hij tijdens het maken van ruimte voor de buizen ook even een hap uit de muur van de TS heeft genomen?

Zo gauw je een makelaar of een Te Koop bord ziet meteen je eigen bord neerzetten met de tekst "Het naastgelegen pand zal dagelijks geluidsoverlast veroorzaken door een niet zeer sociaal denkende amateur klusser. Wij zullen de nieuwe bewoners constant hier op aanspreken tot de nodige herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd. Bied dus gerust onder de vraagprijs." :P
Dat zou nog eens een ludieke actie zijn :+ mag dat überhaupt?

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-12 10:18
IANAL maar er zijn 2 artikels die hier volgens mij van toepassing zijn. Artikel 662 uit het Belgisch BW:
ART. 662. Geen nabuur mag in de gemene muur een holte maken of daartegen een werk aanbrengen of doen steunen, zonder toestemming van de andere nabuur of, indien deze weigert, zonder door deskundigen de middelen te hebben doen bepalen die nodig zijn om te voorkomen dat door het nieuwe werk aan de rechten van de andere nabuur afbreuk wordt gedaan.
en artikel 577-2:
...hebben individuele mede-eigenaars en erkende nutsoperatoren het wettelijke en kosteloze recht om kabels, leidingen en bijbehorende faciliteiten in of op de gemene delen aan te leggen, te onderhouden of te hernieuwen, in de mate dat deze werken tot doel hebben om de infrastructuur voor de eigenaar of eigenaars en gebruikers van de betrokken private delen op het vlak van energie, water of telecommunicatie te optimaliseren en in de mate dat de andere individuele mede-eigenaars of, in voorkomend geval, de vereniging van mede-eigenaars, hiervan geen financiële lasten moeten dragen. Degene die voor eigen rekening deze infrastructuur heeft aangelegd, blijft eigenaar van deze infrastructuur die zich in de gemene delen bevindt.
Daartoe zendt de individuele mede-eigenaar of de operator minstens twee maanden voorafgaand aan de aanvang van de werken aan alle andere mede-eigenaars of, indien er een syndicus is, aan deze laatste per aangetekende zending waarin het adres van de afzender is vermeld, een beschrijving van de voorgenomen werken en een rechtvaardiging van de optimalisatie van de voorgenomen infrastructuur. De mede-eigenaars of, in voorkomend geval, de vereniging van mede-eigenaars kunnen beslissen om zelf werken ter optimalisatie van de infrastructuur uit te voeren, in welk geval zij op de in dit lid vermelde wijze de andere mede-eigenaars en de operator op de hoogte moeten brengen van hun voornemens. Deze werken nemen een aanvang binnen zes maanden na ontvangst van hun aangetekende zending.
Op straffe van verval, kunnen de mede-eigenaars of, in voorkomend geval, de vereniging van mede-eigenaars binnen twee maanden na de ontvangst van deze aangetekende zending verzet aantekenen tegen de voorgenomen werken via een aangetekende zending aan de afzender en dit op grond van een rechtmatig belang. Een rechtmatig belang doet zich voor in volgende situaties :
- er bevindt zich reeds dergelijke infrastructuur in de betrokken gemene delen in het gebouw, of;
- de infrastructuur of de werken tot realisatie ervan veroorzaken belangrijke schade op het vlak van het uitzicht van het gebouw of de gemene delen, het gebruik van de gemene delen, de hygiëne of de veiligheid ervan, of;
- geen optimalisatie van de infrastructuur resulteert uit de voorziene werken of de voorziene werken verzwaren de financiële lasten van andere mede-eigenaars of gebruikers.
Degene die deze infrastructuur aanlegt, onderhoudt of hernieuwt, verbindt zich ertoe om de werken uit te voeren op de wijze die de minste hinder veroorzaakt aan de bewoners en hierover met de andere mede-eigenaars of, indien er een syndicus is, met hem te goeder trouw te overleggen. De mede-eigenaars, de bewoners of, indien er een syndicus is deze laatste, kunnen te allen tijde de werken opvolgen en hierover informatie opvragen bij de betrokken mede-eigenaar of nutsoperator.
Verder nog dit: https://www.livios.be/nl/...pen-hoe-dik-is-mijn-muur/

Ik denk dus dat je in de gemene muur helemaal niets mag toen zonder toestemming van je buur. Best even bij een advocaat ten rade gaan, ik zou dit zeker niet zo laten!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:30

DukeBox

loves wheat smoothies

mathias82 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:31:
Ik denk dus dat je in de gemene muur helemaal niets mag toen zonder toestemming van je buur.
Maar maar wat ik opmaak uit de sp, het betreft hier geen gemene (gemeenschappelijke) muur (met spauw). Maar gewoon een aangrenzende.

@skelleniels wat mij niet helemaal duidelijk is, is de muur geheel doorgehakt (dus open aan jouw aangrenzende muur) of is het riool alleen 'in' de muur gehakt ?

Edit, nu ik het nog eens lees, begrijp dus dat het 1 (dubbelsteens dikke) gezamenlijke muur is ?
Ik raakte door het vermelden van geen spauw in de war.

In dat geval lijkt het mij wel wat opmerkelijk als deze over de helft diep gaat. Dat zou betekenen dat je aan jouw kant daar ook nooit iets kan boren o.i.d.

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 05-06-2019 12:46 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:16
DukeBox schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:26:
[...]

Maar maar wat ik opmaak uit de sp, het betreft hier geen gemene (gemeenschappelijke) muur (met spauw). Maar gewoon een aangrenzende.

@skelleniels wat mij niet helemaal duidelijk is, is de muur geheel doorgehakt (dus open aan jouw aangrenzende muur) of is het riool alleen 'in' de muur gehakt ?

Edit, nu ik het nog eens lees, begrijp dus dat het 1 (dubbelsteens dikke) gezamenlijke muur is ?

In dat geval lijkt het mij wel wat opmerkelijk als deze over de helft diep gaat. Dat zou betekenen dat je aan jouw kant daar ook nooit iets kan boren o.i.d.
Vandaar dus ook mijn suggestie om eens lekker in de eigen helft te gaan boren en purren. Doe je nieuwe buren een lol en stel de huidige eigenaar vast in gebreke; met een mooie papertrail kan deze klusser later nooit meer roepen dat hij niet wist dat het een probleem was.

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Gebanned schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:28:
Doe je nieuwe buren een lol en stel de huidige eigenaar vast in gebreke; met een mooie papertrail kan deze klusser later nooit meer roepen dat hij niet wist dat het een probleem was.
Tevens kun je als het officieel te koop aangeboden gaat worden de betreffende makelaar waarschuwen betreffende de ingebreke-stelling. Makelaaractiviteiten en kijkers/kopers moeten toch ook opvallen in de buurt als je oplet.

Overigens hoeft die buis niet per se in zijn geheel in die muur te zitten. Alles wat wel in die muur zit is winst en gaat niet van de ruimte af.

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-12 17:44
en een latei gebruikt

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-12 11:17
Hier is sprake van een waterleiding in een gemene muur en dat zou niet mogen.
Het zou me verbazen dat een veel dikkere en voor lawaai gevoelige ingreep wel zou mogen.

Je hebt wel 1 gigantisch voordeel en dat is dat de prutser klusser er niet gaat wonen, dus je kan zonder een ellenlange burenruzie te riskeren je buur in gebreke stellen.

Heb je al eens je licht opgestoken bij de dienst stedenbouw van je woonplaats?

edit:
Lees dit eens (art 662). ;)

[ Voor 17% gewijzigd door cadsite op 05-06-2019 15:44 ]

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:02
q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:29:
[...]

Dat zou nog eens een ludieke actie zijn :+ mag dat überhaupt?
Je houdt er een aparte definitie van "ludiek" op na. Maar daar ben je niet de enige in op Tweakers :)

• skelleniels
Aan de andere kant, hoe storend is het echt? Het toilet zal geen 6x per uur doorgespoeld worden lijkt mij.

Ik zou eerst eens voorstellen of hij de boel wellicht kan isoleren (glaswol/steenwol?), wellicht scheelt dat al een boel geluid.
Tja hoe storend het echt is, is nu moeilijk te zeggen omdat er niemand woont, maar de keren dat toen er in gewerkt werd en het toilet werd sporadisch werd gebruikt(er zijn 2 toiletten, het tweede toilet beneden zal vaker gebruikt worden en zullen we geen last van hebben aangezien deze zich niet tegen de gemeenschappelijke muur bevindt), vond ik het enorm irritant. Je moet rekening houden dat hun badkamer zich naast de onze bevindt. Onze badkamer is vlak boven onze open keuken, dus die buis passeert volledig naar beneden langs onze keuken. In een woonkamer incl keuken van 33m² hoor je dat dus echt overal.
kabeltjekabel schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 01:05:
[...]

Ik zou eerst met zo'n leidingzoekding proberen of je iets kunt vinden, da's beter dan blind boren.
Goed idee! Ik vraag meteen onze loodgieter die toch nog voor iets anders moet komen of hij zo'n meettoestel heeft die hopelijk ook vrij accuraat de diepte kan meten.
DukeBox schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:26:
[...]

De gemeenschappelijke muur zou in totaal 20 cm dik moeten zijn dacht ik, met een buis van 110mm die wat weggewerkt zit zou hij toch zeker over de helft moeten komen.
cadsite schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:40:
Hier is sprake van een waterleiding in een gemene muur en dat zou niet mogen.
Het zou me verbazen dat een veel dikkere en voor lawaai gevoelige ingreep wel zou mogen.

Je hebt wel 1 gigantisch voordeel en dat is dat de prutser klusser er niet gaat wonen, dus je kan zonder een ellenlange burenruzie te riskeren je buur in gebreke stellen.

Heb je al eens je licht opgestoken bij de dienst stedenbouw van je woonplaats?

edit:
Lees dit eens (art 662). ;)
Tja ik zag het eerder als nadeel omdat er dan nog een partij bij betrokken wordt, maar aan de andere kant heb je wel gelijk dat het op die manier geen burenruzie zal worden.
Heb inderdaad al navraag gedaan bij dienst stedenbouw en zij zeggen dat het burgerrechtelijke materie is(vredegerecht/advocaat), maar dat ze het op zijn minst ook dubieus vinden dat het op deze manier werd "opgelost"
Zij wisten me wel te vertellen dat er voor de renovatie geen vergunning werd aangevraagd, dus mogelijk zullen ze de buurman wel nog een bezoekje brengen ivm de rest(huis werd volledig gestript en gerenoveerd)

Ik ga in ieder geval nadat ik de meting door de loodgieter heb laten uitvoeren eens mijn licht opsteken bij zo'n juridisch adviesloket om te zien wat er allemaal mogelijk is.

Wordt vervolgd...

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-12 11:17
Heb je iets van rechtsbijstand, misschien via je brandverzekering?
Misschien ook je verzekeringsagent eens contacteren.

Heb je trouwens mijn laatste link gevolgd? Daarin staat volgens mijn interpretatie dat er niets in een gemene muur mag geboord worden, zelfs geen gat voor een kader.

[ Voor 6% gewijzigd door cadsite op 05-06-2019 20:47 ]

• kabeltjekabel
Dat is een (foto)lijst :?

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-12 16:12

Drunken_Bear

Pro Niksnut

mwah. als je een lichte slaper bent en de nieuwe bewoner wordt bijvoorbeeld regelmatig in de nacht wakker om een plasje te plegen dan kan je daar wakker van worden. lijkt me niet fijn. dus het kan zeker storend zijn, al is het niet 10x per dag. Daarbij kan ik me voorstellen dat de buis recht naar beneden loopt dus vanaf de badkamer zal het naar beneden door een woonkamer/keuken komen en dan hoor je het bijna overal in je huis. sporadisch of niet, dat is niet zo fijn.

Overigens vind ik de reactie van de huidige eigenaar vrij bot
Hij zegt dat hij daarvoor geen toestemming van ons nodig heeft om in de gemeenschappelijke muur gelijk wat van leidingen te stoppen(zolang hij op zijn helft blijft)
het zal wellicht zo in de wet/regelgeving staa, dat weet ik niet, maar erg tactvol is het niet. Toestemming is wellicht niet nodig maar een overlegje zou wel handig zijn geweest. TS had hem dan hierop kunnen wijzen en dan een oplossing kunnen aandragen.

Nu zou ik het gewoon navragen bij rechtsbijstandverzekering of een juridisch loket en op basis van hun advies eventuele stappen ondernemen.
Wellicht dat je het advies krijgt een zaak aan te spannen en dan zou ik daar wel mee dreigen. Wie weet bind de beste man dan in en komt er alsnog een oplossing zonder dat daar een advocaat aan te pas moet komen.

[ Voor 20% gewijzigd door Drunken_Bear op 05-06-2019 23:24 ]

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Grote kans dat door het geklus van de vriendelijke man je muur niet voldoet aan bepaalde normen op het gebied van geluisweering en/of brandweerstand. Ik weet niet hoe dat in België werkt, in Nederland kennen we daarvoor het bouwbesluit. Bij een grote verbouwing dien je daar ook aan te voldoen, al is de regelgeving dan wel soepeler.
Laat de buurman maar aantonen met berekeningen of metingen dat hij nog steeds voldoet. Dan skip je de discussie of je een gat mag boren in de gedeelde wand(mag het, hoe groot mag een gat zijn, hoe groot is het gat wat de buurman gemaakt heeft, zijn daar foto's van, etc).

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:35
Firestorm schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:29:
[...]
Laat de buurman maar aantonen met berekeningen of metingen dat hij nog steeds voldoet. Dan skip je de discussie of je een gat mag boren in de gedeelde wand(mag het, hoe groot mag een gat zijn, hoe groot is het gat wat de buurman gemaakt heeft, zijn daar foto's van, etc).
Je draait hier de zaak om, en voordat de buurman van TS zich hierop beroept zou ik TS het omgekeerde willen adviseren. Zorg dat je bewijs maakt, want wie eist die bewijst. Zorg bijvoorbeeld voor een geluidsopname van de overlast die veroorzaakt wordt door het doorspoelen van het toilet.

Je kunt daar een tweede opname naast leggen van het doorspoelen van het toilet van andere buren en misschien zelfs je eigen toilet. Je moet aannemelijk zien te maken dat de constructie ondeugdelijk is op het vlak van geluidsoverlast.

Confronteer hier de buurman dan eerst eens mee. Misschien wil hij dan actie ondernemen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Pagina: 1