Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 318914

Topicstarter
Voor deze post heb ik een salaris vraag. Ik wil een huis gaan kopen en dat is ook de aanleiding van deze vraag. De vraag is simpel. Hoe kan ik het beste om salarisverhoging vragen?

Om de vraag beter te begrijpen is er wat context nodig. Ik werk sinds drie jaar, vier dagen in de week op een mbo-school als docent. Tijdelijk contract tot 09-2019 met uitzicht op vast. Ik geef les in programmeren. Het werken als docent is een dankbaar beroep. Je ziet dat deze studenten en vooral deze jonge studenten erg kwetsbaar zijn en juist behoefte heeft aan ondersteuning, erkenning en waardering om te kunnen groeien in wie ze zijn. Als docent probeer ik hen daarin te helpen waar kan. Het is een nobel beroep. Voorheen werkte ik 12 jaar als IT’er in het bedrijfsleven. Maar privé gezien liep het niet goed met mij (scheidingen, woning verkocht). Ik zocht een plek om mijn leven te versimpelen. Nu gaat het een stuk beter met mij en programmeer ik (naast school) ook weer voor het bedrijfsleven. (+ ik voel mij weer gelukkig).

De huidige situatie: De school waar ik werk kan slecht komen aan nieuwe IT docenten. Als ze iemand vinden blijven ze niet langer dan een paar maanden in dienst. Redenen van uitdiensttreding zijn uiteenlopend maar meestal gaat het om salaris of werkdruk. Op dit moment komen ze twee IT docenten te kort en kan wellicht nog meer worden.

Een vriend heeft mij ooit vertelt dat hij, bij zijn toenmalige werkgever, een betere aanbieding kreeg van de concurrent. Hij vroeg aan zijn werkgever hoe graag ze hem wilde hebben. Dit vond ik persoonlijk een “chique” oplossing. Je geeft namelijk je werkgever bedenktijd en de ruimte om hierover na te denken. Uiteindelijk kreeg hij salarisverhoging die matched met wat de concurrent op dat moment aanbood.

Wat zou voor mij een onderhandelingsstrategie kunnen zijn? Ik voel mij schuldig als ik om verhoging moet vragen (alsof ik niet dankbaar ben) maar nu wil ik een keer voor mijzelf gaan kiezen.

Hoe kan ik nu het beste om salarisverhoging vragen zonder de relatie te schaden?

Beste antwoord (via Anoniem: 318914 op 09-06-2019 10:39)

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-05 08:56
Een paar zaken die je absoluut niet moet doen:
Salarisverhoging vragen want ik wil een huis kopen. Ja, leuk voor jou, maar wat heeft het bedrijf / de school hieraan?
Dreigen met: Ik heb ergens anders een baan gevonden, kan je het aanbod matchen? Hoe ga je dat in de toekomst volhouden? Ga je iedere keer met een hoger aanbod komen dan? Bovendien kan een school nooit een aanbod van het bedrijfsleven matchen, als je dat salaris wil moet je terug naar het bedrijfsleven.

Overigens werkt verhoging vragen om marktconform te blijven ook meestal niet. Simpelweg omdat je er toch al zit voor x bedrag. Daarom krijg je er vaak het meeste bij als je van baan wisselt.
Wat werkt dan wel? Aantonen wat je meerwaarde is. Heb je bijvoorbeeld een functieverzwaring gehad, of een project goed afgerond? Goede (kostenbesparende?) initiatieven aangedragen? Dat zijn zaken die meewegen. De afgelopen x jaren geen verhoging gehad, en daarom zou je nu minimaal een inflatiecorrectie willen? Dat kan werken, maar het resultaat is meestal beperkt.

Je kan het beste proberen naar iets toe te werken. Start een initiatiefgroep om meer aandacht voor IT te krijgen. Een promotiecampagne ofzo, probeer je liefde voor IT uit te dragen. Probeer IT meer in de spotlight van de school te krijgen. Organiseer cursussen voor je collega's. Trek IT projecten naar je toe. Hierdoor creëer je je eigen meerwaarde en ben je ook meer waard voor de school, of wat dat betreft een bedrijf.
Maak ook je wensen duidelijk, desnoods als een soort droom. Zo van: Wat zou jij hier uiteindelijk willen doen? Ik zou wel hoofd van de aanstuurgroep willen worden ofzo. Zo wordt je naam onthouden wanneer een dergelijke positie vrij komt, en heb je evt een streepje voor op de anderen.

Helaas zijn dergelijke strategieën iets voor de lange termijn, maar werken ze prima. Ik vrees dat toen je hebt gekozen voor een school je ook hebt gekozen voor een lager salaris. Dat hoort er nu eenmaal bij, een beetje idealisme is nou eenmaal onderdeel van les geven. Meer verdienen is wel mogelijk, maar je moet wel een strategie hebben, binnen lopen en zeggen: ik wil meer verdienen want ik wil een huis kopen is geen goede strategie.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:12
Gezien de looptijd van je contract zou ik er nu niet om vragen maar pas tijdens de contractonderhandelingen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Waarvoor verdien jij die salarisverhoging dan?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Ik zou ragen om te praten over je vaste contract en dat daar inzetten.

Mensen begrijpen gerust dat je meer loon wil, het moet natuurlijk kunnen waar je werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
SmurfLink schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:21:
Waarvoor verdien jij die salarisverhoging dan?
Omdat er meer vraag dan aanbod is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 23:01
Een vraag naar salaris verhoging zou de relatie niet moeten schaden, gebeurt dit wel zou je eerder de vraag moeten stellen is werken hier nog wel verstandig?

Zoals je vermeld wil je een huis kopen om meer kans erop te maken of financieel beter voor te staan, heb je daarbij een hogere salaris nodig. Deze onderbouwing zou al enigzins goed genoeg moeten zijn ( Al gaat het werk weinig aan waarom je een verhoging wilt )

Het klinkt simpel ook is het niet, gewoon naar vragen en kijken hoe hun erop reageren en daarbij verdere actie ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Als jij goede redenen hebt voor een salarisverhoging dan moet je daar gewoon om vragen. Mocht de werkgever dan meteen raar gaan doen en de relatie 'beschadigd' zijn, dan zou ik mij inderdaad afvragen of het wel een geschikte werkgever is en je daar moet blijven werken.

Nu snap ik wel dat het allemaal niet zo makkelijk is voor iedereen, een andere baan zoeken, maar denk a.u.b. niet dat het normaal is als daardoor de relatie al beschadigd zou raken. Want dat is absoluut niet het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:22:
[...]
Omdat er meer vraag dan aanbod is.
Maar men wordt beloond naar de werkzaamheden die verricht worden. Die zijn niet veranderd, dus dan zie ik als baas niet in waarom iemand dan ineens meer salaris wil. Ja, schaarste kan de prijs opdrijven, maar dat alleen is geen argument voor verhoging.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38
Erazher schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:23:
Zoals je vermeld wil je een huis kopen om meer kans erop te maken of financieel beter voor te staan, heb je daarbij een hogere salaris nodig. Deze onderbouwing zou al enigzins goed genoeg moeten zijn ( Al gaat het werk weinig aan waarom je een verhoging wilt )
Dit is juist een belabberde onderbouwing. Het gaat niet om waarom jij dat hogere salaris wilt, maar om waarom jij dat hogere salaris waard bent voor de werkgever.

Als de school op dit moment moeite heeft om voldoende IT-docenten te werven, en jij aannemelijk kunt maken dat jouw salaris op dit moment niet marktconform is voor een IT-docent op het mbo (wat allebei het geval lijkt te zijn), dan kun je met de school in gesprek. Om de relatie niet te schaden kun je eens beginnen met aangeven dat je het werk heel leuk vindt, de sfeer op school prettig vindt, etcetera. Maar dat je benaderd bent door concurrenten wegens krapte op de markt voor IT-docenten, en dat die concurrenten een stuk meer over lijken te hebben voor jouw werk. Dat je liever gewoon zou willen blijven, maar dat ze waarschijnlijk wel begrijpen dat die flink hogere salarissen elders voor vergelijkbaar werk toch wel aanlokkelijk zijn. En of ze misschien eens met je zouden willen kijken hoe daar iets aan gedaan zou kunnen worden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

SmurfLink schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:30:
Ja, schaarste kan de prijs opdrijven, maar dat alleen is geen argument voor verhoging.
Euh, jawel? Dat is hoe vraag en aanbod werkt. Schaarste vergroot de kans dat de TS vertrekt en verkleint de kans dat ze vervanging vinden, dat lijkt me wel een argument.

Er zijn echter vast tegenargumenten te bedenken, zoals "we hebben een beperkt budget dus meer dan dit kunnen we simpelweg niet geven" of "we willen vasthouden aan salarisschalen omdat het anders een zooitje wordt". Prima argumenten, zeker in het onderwijs, waarna de TS een afweging mag maken, en de werkgever de kans loopt om schaars personeel kwijt te raken.

[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 04-06-2019 11:39 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
[...]

Maar men wordt beloond naar de werkzaamheden die verricht worden. Die zijn niet veranderd, dus dan zie ik als baas niet in waarom iemand dan ineens meer salaris wil. Ja, schaarste kan de prijs opdrijven, maar dat alleen is geen argument voor verhoging.
Dat is het argument bij uitstek voor meer beloning bij gelijke werkzaamheden. Waarom is platina zo duur en aluminium zo goedkoop? Omdat platina veel schaarser is. De werkgevers doen hetzelfde bij beroepen waar ze voldoende mensen voor kunnen krijgen: voor jou 10 anderen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Laatst online: 15-05 13:08

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Salaris in onderwijs gaat gewoon conform CAO PO/VO/etc. Als je inzet op verhoging, moet je dat doen bij functioneringsgesprekken i.c.m. je takenpakket. Een docent krijgt normaliter geen tussentijdse salarisverhoging, buiten de jaarlijkse stijging in trede bij goed functioneren. Wil jij dus in een hogere schaal terechtkomen, dan zul je moeten verantwoorden dat de taken die jij nu uitvoert, vallen in het pakket van een hogere salarisschaal óf afspraken maken over het uitbreiden van jouw takenpakket, gekoppeld aan een andere salarisschaal. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:04

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

[...]

Wat een klets. Natuurlijk is dat een reden voor een loonsverhoging. Beetje kortzichtig ook, mag hopen dat je niet daadwerkelijk werkgever bent. Arbeidskrachten zijn net zo goed nodig voor een bedrijf als goederen. Als jouw bedrijf staal nodig heeft, en dat wordt schaarser, en daardoor duurder, dan zeg je ook niet tegen je leverancier 'de kwaliteit is hetzelfde dus ik ga echt niet meer betalen'. Dan krijg je geen staal meer, dus dan ligt je bedrijf stil, en ga je op den duur failliet. Met werknemers is dat exact hetzelfde, als ze schaars zijn worden ze duurder, en dan kun je lekker voet bij stuk houden dat ze hetzelfde werk doen en dus niet meer gaan krijgen. Maar dan zit je op een gegeven moment zonder personeel. Succes met je bedrijf.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 23:01
Anakha schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:35:
[...]

Dit is juist een belabberde onderbouwing. Het gaat niet om waarom jij dat hogere salaris wilt, maar om waarom jij dat hogere salaris waard bent voor de werkgever.

Als de school op dit moment moeite heeft om voldoende IT-docenten te werven, en jij aannemelijk kunt maken dat jouw salaris op dit moment niet marktconform is voor een IT-docent op het mbo (wat allebei het geval lijkt te zijn), dan kun je met de school in gesprek. Om de relatie niet te schaden kun je eens beginnen met aangeven dat je het werk heel leuk vindt, de sfeer op school prettig vindt, etcetera. Maar dat je benaderd bent door concurrenten wegens krapte op de markt voor IT-docenten, en dat die concurrenten een stuk meer over lijken te hebben voor jouw werk. Dat je liever gewoon zou willen blijven, maar dat ze waarschijnlijk wel begrijpen dat die flink hogere salarissen elders voor vergelijkbaar werk toch wel aanlokkelijk zijn. En of ze misschien eens met je zouden willen kijken hoe daar iets aan gedaan zou kunnen worden.
Belabberd dan wel maar het is wel de waarheid.
Zomaar een tussentijdse verhoging uit niks moet wel een reden hebben ( aangezien hij niet zoekt naar wat anders of geen aanbod krijgt heeft hij geen reden om het op te brengen) Makkelijkste is om het bij de verlenging van het contract meer te vragen.

Je wilt salaris verhoging omdat je manier van leven verandert of doel gezet hebt om meer te bereiken.
Als je goed zit met salaris en je leven, dan denk je minder snel aan je salaris.

Het is niet zo dat je op of andere dag zit van, nou even kijken wat het mark coform salaris is, zonder een enige andere aanleiding.

Waarom hij het waard is om te houden voor het "bedrijf"
Doet zijn werk goed ( standaard zinnetje)
Heb het leuk hier ( standaard zinnetje)
Brengt wat nieuws in het werk ( standaard zinnetje)

Hij kan dat allemaal wel aanmerken waarom hij het waard is, maar eigenlijk is het simpel.
Ze komen al docenten tekort, dat hij daar is en wilt blijven dat zorgt voor stabiliteit is het al waard om een verhoging te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05 08:54
Ik weet niet waarom je een tijdelijk contract hebt gekregen of wat daarover is besproken. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat dit o.a. is gekozen om te kijken hoe het bevalt: zowel voor jou als de werkgever.
Dit lijkt me een prima haakje om het gesprek over het salaris te openen. Je bent erg tevreden maar ziet wel dat mensen met jouw diploma's op andere plekken veel meer kunnen verdienen en het lage salaris is het enige wat jou in de weg zit.
Verdere argumenten hebben de andere tweakers al aangedragen :)

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-05 15:11
Anoniem: 318914 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:16:
Ik werk sinds drie jaar, vier dagen in de week op een mbo-school als docent. Tijdelijk contract tot 09-2019 met uitzicht op vast.
Hier rijst bij mij meteen de vraag hoe dat is gegaan? Meestal heb je na 2 jaar tijdelijke contracten gewoon een vast contract. Ben je eerst in dienst geweest van een detacheerder? Was je nog in opleiding?
Wat zou voor mij een onderhandelingsstrategie kunnen zijn?
Hoe staat je huidige salaris in verhouding tot de CAO met 3 jaar ervaring?
Kan je vacatures vinden waarin meer loon wordt geboden?
Hoe staat jouw salaris tot dat van je collega's met een vergelijkbare werkervaring?

Bovenstaand kunnen argumenten zijn.
Ik voel mij schuldig als ik om verhoging moet vragen (alsof ik niet dankbaar ben) maar nu wil ik een keer voor mijzelf gaan kiezen.
Schuldig moet je je niet voelen, het is een vraag die vaak gesteld wordt. En logisch.
Hoe kan ik nu het beste om salarisverhoging vragen zonder de relatie te schaden?
Het zou sowieso de relatie niet moeten schaden, dan heb je een slechte werkgever. Tenzij je binnenstormt en X-bedrag eiSt 'eN anD3rS beN 1K weG!!!!1!!one!!'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-05 16:34
Er rust een soort taboe op salarisverhogingen merk ik, maar vragen kan nooit kwaad. Je zult altijd kunnen informeren naar wat de mogelijkheden zijn, ook in verband met het CAO waar je onder valt kan je niet zomaar meer gaan verdienen. Wees eerlijk en een goede werkgever zal dat waarderen, als je laat merken dat je ontevreden bent over je arbeidsvoorwaarden zal je werkgever daar niet boos om worden maar je kunt wel peilen hoe realistisch je vraag is. Nee heb je, ja kun je krijgen. Dus durf te vragen, betekent niet dat je meteen een verhoging krijgt, maar je hebt wel een discussie op gang gebracht.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-05 08:56
Een paar zaken die je absoluut niet moet doen:
Salarisverhoging vragen want ik wil een huis kopen. Ja, leuk voor jou, maar wat heeft het bedrijf / de school hieraan?
Dreigen met: Ik heb ergens anders een baan gevonden, kan je het aanbod matchen? Hoe ga je dat in de toekomst volhouden? Ga je iedere keer met een hoger aanbod komen dan? Bovendien kan een school nooit een aanbod van het bedrijfsleven matchen, als je dat salaris wil moet je terug naar het bedrijfsleven.

Overigens werkt verhoging vragen om marktconform te blijven ook meestal niet. Simpelweg omdat je er toch al zit voor x bedrag. Daarom krijg je er vaak het meeste bij als je van baan wisselt.
Wat werkt dan wel? Aantonen wat je meerwaarde is. Heb je bijvoorbeeld een functieverzwaring gehad, of een project goed afgerond? Goede (kostenbesparende?) initiatieven aangedragen? Dat zijn zaken die meewegen. De afgelopen x jaren geen verhoging gehad, en daarom zou je nu minimaal een inflatiecorrectie willen? Dat kan werken, maar het resultaat is meestal beperkt.

Je kan het beste proberen naar iets toe te werken. Start een initiatiefgroep om meer aandacht voor IT te krijgen. Een promotiecampagne ofzo, probeer je liefde voor IT uit te dragen. Probeer IT meer in de spotlight van de school te krijgen. Organiseer cursussen voor je collega's. Trek IT projecten naar je toe. Hierdoor creëer je je eigen meerwaarde en ben je ook meer waard voor de school, of wat dat betreft een bedrijf.
Maak ook je wensen duidelijk, desnoods als een soort droom. Zo van: Wat zou jij hier uiteindelijk willen doen? Ik zou wel hoofd van de aanstuurgroep willen worden ofzo. Zo wordt je naam onthouden wanneer een dergelijke positie vrij komt, en heb je evt een streepje voor op de anderen.

Helaas zijn dergelijke strategieën iets voor de lange termijn, maar werken ze prima. Ik vrees dat toen je hebt gekozen voor een school je ook hebt gekozen voor een lager salaris. Dat hoort er nu eenmaal bij, een beetje idealisme is nou eenmaal onderdeel van les geven. Meer verdienen is wel mogelijk, maar je moet wel een strategie hebben, binnen lopen en zeggen: ik wil meer verdienen want ik wil een huis kopen is geen goede strategie.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Erazher schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:09:
[...]

Belabberd dan wel maar het is wel de waarheid.
Zomaar een tussentijdse verhoging uit niks moet wel een reden hebben ( aangezien hij niet zoekt naar wat anders of geen aanbod krijgt heeft hij geen reden om het op te brengen) Makkelijkste is om het bij de verlenging van het contract meer te vragen.

Je wilt salaris verhoging omdat je manier van leven verandert of doel gezet hebt om meer te bereiken.
Als je goed zit met salaris en je leven, dan denk je minder snel aan je salaris.

Het is niet zo dat je op of andere dag zit van, nou even kijken wat het mark coform salaris is, zonder een enige andere aanleiding.

Waarom hij het waard is om te houden voor het "bedrijf"
Doet zijn werk goed ( standaard zinnetje)
Heb het leuk hier ( standaard zinnetje)
Brengt wat nieuws in het werk ( standaard zinnetje)

Hij kan dat allemaal wel aanmerken waarom hij het waard is, maar eigenlijk is het simpel.
Ze komen al docenten tekort, dat hij daar is en wilt blijven dat zorgt voor stabiliteit is het al waard om een verhoging te geven.
Dit zou ik inderdaad veel aannemelijker vinden als argument voor verhoging. Simpel zeggen dat er weinig mensen zijn is niet relevant, als je aangeeft elders meer te kunnen verdienen, en daarom overweegt weg te gaan, dan wordt het relevant.

Of de TS een huis wil kopen of niet is al helemaal niet relevant voor de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:50
Michael Knight schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:48:
Salaris in onderwijs gaat gewoon conform CAO PO/VO/etc. Als je inzet op verhoging, moet je dat doen bij functioneringsgesprekken i.c.m. je takenpakket. Een docent krijgt normaliter geen tussentijdse salarisverhoging, buiten de jaarlijkse stijging in trede bij goed functioneren. Wil jij dus in een hogere schaal terechtkomen, dan zul je moeten verantwoorden dat de taken die jij nu uitvoert, vallen in het pakket van een hogere salarisschaal óf afspraken maken over het uitbreiden van jouw takenpakket, gekoppeld aan een andere salarisschaal. :)
Hoewel dit bij sommige (veel) scholen wel geldt, ken ik ook genoeg scholen waarbij er echt veel meer ruimte is voor schaarse docenten. De arbeidsvoorwaarden (inschaling en extra tredes) zijn een stuk aantrekkelijker voor docenten wiskunde dan een docent kunst. Meerdere collega's heb ik zien vertrekken, omdat ze geen hogere inschaling kregen, terwijl de echt schaarse docenten allemaal zijn gebleven en wel de hogere inschaling kregen.

Mijn advies is daarom: onderbouw op basis van je eigen kwaliteiten dat je meer hoort te verdienen. Accepteer als ze hier niet in meegaan en zoek dan verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Laatst online: 15-05 13:08

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

tfgk1 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:59:
[...]

Hoewel dit bij sommige (veel) scholen wel geldt, ken ik ook genoeg scholen waarbij er echt veel meer ruimte is voor schaarse docenten. De arbeidsvoorwaarden (inschaling en extra tredes) zijn een stuk aantrekkelijker voor docenten wiskunde dan een docent kunst. Meerdere collega's heb ik zien vertrekken, omdat ze geen hogere inschaling kregen, terwijl de echt schaarse docenten allemaal zijn gebleven en wel de hogere inschaling kregen.

Mijn advies is daarom: onderbouw op basis van je eigen kwaliteiten dat je meer hoort te verdienen. Accepteer als ze hier niet in meegaan en zoek dan verder.
Vooralsnog is de CAO leidend in het aanname- en beloningsbeleid van scholen.

Dat er op verschillende plaatsen meer budget wordt vrijgemaakt voor ‘cruciaal personeel’ in tijden van schaarste bij bijvoorbeelbeeld kernvakken, is een keuze van de betreffende scholen zelf.

Dit betekent namelijk dat er op een andere plek goed bezuinigd moet worden, aangezien scholen met een vaste som geld vanuit de overheid werken.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46
Bart ® schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:53:
[...]

Wat een klets. Natuurlijk is dat een reden voor een loonsverhoging. Beetje kortzichtig ook, mag hopen dat je niet daadwerkelijk werkgever bent. Arbeidskrachten zijn net zo goed nodig voor een bedrijf als goederen. Als jouw bedrijf staal nodig heeft, en dat wordt schaarser, en daardoor duurder, dan zeg je ook niet tegen je leverancier 'de kwaliteit is hetzelfde dus ik ga echt niet meer betalen'. Dan krijg je geen staal meer, dus dan ligt je bedrijf stil, en ga je op den duur failliet. Met werknemers is dat exact hetzelfde, als ze schaars zijn worden ze duurder, en dan kun je lekker voet bij stuk houden dat ze hetzelfde werk doen en dus niet meer gaan krijgen. Maar dan zit je op een gegeven moment zonder personeel. Succes met je bedrijf.
In de basis heb je wel gelijk, maar er zijn ook enkele grote verschillen.

Grondstoffen kunnen duurder worden, maar na verloop van tijd ook weer zakken.
Personeel kun je niet opslag geven als ze schaars zijn, maar als je er ineens nog 2 aanneemt aankomen dat de 1e werknemer geld moet inleveren, want hij is ineens niet meer zo schaars.

Ook worden de prijzen van grondstoffen (en kosten van personeel) gewoon doorberekend naar de eindklant, waardoor de prijs hoger wordt, maar minder invloed zal hebben op de winst.
Dit zal met personeel op een school ook lastiger worden omdat je geen "directe eindklant" hebt.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als docent in het MBO kan ik je in ieder geval verklappen dat het niet zo werkt als in het bedrijfsleven. In het MBO, en waarschijnlijk ook de andere onderwijssectoren, wordt er gewerkt met standaard salaristabellen. Wil je meer verdienen dan moet je zorgen dat je flex contract omgezet wordt in een vast contract. Daarna ga je groeien. Hoe langer je in het onderwijs werkt hoe hoger je komt. Hiervoor hoef je niet eens te presteren zoals in het bedrijfsleven. Doe je je werk dan ga je al goed, je hoeft geen extra projecten te draaien voor extra centen.

Daarnaast moet je niet vergeten dat je geregeld vakanties hebt, voor sommige docenten is dat een sigaar uit eigen doos omdat ze genoeg overuren maken waar ze niks van terug zien. Voor mijzelf hoeven die vakanties niet zo, meestal ben ik 's avonds lekker vrij. Maar ja, ik geef dan ook een praktijkvak.

Dat scholen slecht aan ICT-docenten kunnen komen hoef je de school niet te vertellen, dat weten ze wel. In het bedrijfsleven valt nu eenmaal meer te verdienen op bepaalde posities. Enige nadeel is dat je daar heel commercieel moet denken, wat in het onderwijs dan weer niet nodig is.

De antwoorden die @Michael Knight hier aangeeft zijn wat mij betreft de enige die hout snijden. De rest gaat over het wel of niet schaars zijn en hoe dat met salarissen samenhangt. Voor het bedrijfsleven klopt dit wel, voor het onderwijs nagenoeg niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:33
Waar je mogelijk nog over in discussie kan gaan is dat je vaste contract een LC schaal is. Zeker als jij wel blijft en coördinerende taken op pakt (moet je ook bevoegdheid hebben).
Ook zou je jaarlijks een stap in je schaal omhoog moeten gaan.

Als je geen serieus LC perspectief hebt dan moet je kijken hoeveel gelukkiger ben je door niet in het bedrijfsleven te werken. Het onderwijs zal nooit dat (top) salaris kunnen matchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:29
ik zie contract tot 1 september, het is nu begin juni dus het loopt al af binnen 3 maanden. ik zou juist uiterlijk begin juli in gesprek gaan over verlenging en dan ook over je salariswens gaan praten. andere tips zijn hier al gegeven. succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Fr33z schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:13:
ik zie contract tot 1 september, het is nu begin juni dus het loopt al af binnen 3 maanden. ik zou juist uiterlijk begin juli in gesprek gaan over verlenging en dan ook over je salariswens gaan praten. andere tips zijn hier al gegeven. succes
In het onderwijs is de datum van 1 mei nogal belangrijk. Voor die datum zou een school jou moeten vertellen hoe de zaak er voor staat. Wanneer er geen verlenging in zit heb je namelijk tijd om wat anders te zoeken. Rond begin mei gaan ook de meeste onderwijsvacatures de deur uit. Wanneer je pas in juli te horen krijgt dat je geen verlenging krijgt ben je te laat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:18
Ik werk zelf ook binnen het MBO. Bij ons worden contracten die in september aflopen al medio mei / begin juni besproken (dus as we speak). Dit vanwege de naderende zomervakantie; het bepalen van de formatie vanaf start schooljaar en aannemen van nieuw personeel voordat de zomervakantie begint.

Voor de rest klopt het. De schalen zijn allemaal vooraf bepaald en gestandaardiseerd en gekoppeld aan het functiehuis. Bij zeer goed functioneren kan je wel een trede extra aanvragen. Maar dan moet je functioneringsgesprek uitmuntend zijn. Handjeklap en dus onderhandelen over meer salaris is gewoon heel lastig in het onderwijs.

Wil je een schaal omhoog moet je iets bereiken of afspreken. Dat kan een opleidingstraject zijn, meer verantwoordelijkheid of taakverruiming.
Meer salaris vragen omdat je in het bedrijfsleven meer kan krijgen en omdat je een huis wil kopen is een dooddoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
sypie schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:14:
De antwoorden die @Michael Knight hier aangeeft zijn wat mij betreft de enige die hout snijden. De rest gaat over het wel of niet schaars zijn en hoe dat met salarissen samenhangt. Voor het bedrijfsleven klopt dit wel, voor het onderwijs nagenoeg niet.
Het onderwijs heeft zichzelf inderdaad vastgezet met een voorgedefinieerd salaristraject, maar zolang we mensen bij het afstuderen niet verdelen in onderwijs- en bedrijfslevenmensen, kunnen die onderwijsmensen ook gewoon meer gaan verdienen in het bedrijfsleven, dus is het in de praktijk niet zo zwart-wit.

TS kan ook eens gaan kijken wat zijn opties in het bedrijfsleven zijn. Voor een goede docent zijn er ook daar leuke mogelijkheden. Ook de combinatie met een dag per week in het onderwijs is soms mogelijk (er zijn wel wat bedrijfsleiders die een dergelijke sociale betrokkenheid wel waarderen en voor onderwijsinstelling en studenten is een docent met relevante en up-to-date werkervaring ook een voordeel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
Cheezborger schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:51:
Ik werk zelf ook binnen het MBO. Bij ons worden contracten die in september aflopen al medio mei / begin juni besproken (dus as we speak). Dit vanwege de naderende zomervakantie; het bepalen van de formatie vanaf start schooljaar en aannemen van nieuw personeel voordat de zomervakantie begint.

Voor de rest klopt het. De schalen zijn allemaal vooraf bepaald en gestandaardiseerd en gekoppeld aan het functiehuis. Bij zeer goed functioneren kan je wel een trede extra aanvragen. Maar dan moet je functioneringsgesprek uitmuntend zijn. Handjeklap en dus onderhandelen over meer salaris is gewoon heel lastig in het onderwijs.

Wil je een schaal omhoog moet je iets bereiken of afspreken. Dat kan een opleidingstraject zijn, meer verantwoordelijkheid of taakverruiming.
Meer salaris vragen omdat je in het bedrijfsleven meer kan krijgen en omdat je een huis wil kopen is een dooddoener.
dan zou ik snel een andere baan zoeken . ik zit bijvoorbeeld in de horeca hier is een extreem te kort aan goede koks mijn salaris is gewoon met 40% gestegen door een baan wissel .me ex baas wilde me niet meer betalen ja uit eindelijk toen hij door had dat ik weg ging :)

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Volgens mij is er maar 1 manier om (op korte termijn) een zinvolle salarisverhoging en uberhaupt een hoger salaris te krijgen: Verlaat het onderwijs en ga fulltime terug naar het bedrijfsleven. (Of ga flink bijklussen in je vrije tijd en zorg dat daar de extra plak kaas vandaan komt die je nodig hebt.)

Aan de andere kant, je wil een huis gaan kopen. Kort door de bocht: Zoek naar huis dat past bij je inkomen.

Verder is volgens mij het meeste wel gezegd. Je zit vast aan salarissschalen en ook in het bedrijfsleven krijg je (los van eventuele inflatiecompensatie) niet zomaar extra salaris. Dat is vaak een combinatie van ervaringsjaren (dienstjaren) en verzwaring van je functie / takenpakket. Zeker een verzwaring van je takenpakket kán een reden zijn om tussentijds over salaris te onderhandelen. (Hoeft niet, het is ook niet ongebruikelijk dat je eerst andere taken krijgt en pas bij de jaarlijkse beoordelingsronden bekeken word of je de taken goed doet en dán dus een hoger salaris krijgt gebaseerd op de uitvoering van je nieuwe taken.)

In dit geval is, zoals anderen ook zeggen, de grote vraag die jij moet kunnen beantwoorden:
Waarom ben jij dat extra salaris waard voor je werkgever.

("Ik wil een huis kopen dus ik heb het nodig." is geen argument voor je werkgever. Die zal dan ook zeggen "Leuk, maar dan koop je maar een goedkoper huis.")

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:18
mikerosauer schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 07:40:
[...]

dan zou ik snel een andere baan zoeken . ik zit bijvoorbeeld in de horeca hier is een extreem te kort aan goede koks mijn salaris is gewoon met 40% gestegen door een baan wissel .me ex baas wilde me niet meer betalen ja uit eindelijk toen hij door had dat ik weg ging :)
Beetje zwart-wit. Het gaat niet alleen om het salaris, maar ook om de secundaire voorwaarden en de kansen en mogelijkheden (voldoening).
Wat je ook niet moet vergeten is dat je 10/11 weken in het jaar een doorbetaalde vakantie hebt in het onderwijs, dat is ook wat waard. Het is maar net waar je waarde aan hecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Cheezborger schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 08:10:
[...]

Beetje zwart-wit. Het gaat niet alleen om het salaris, maar ook om de secundaire voorwaarden en de kansen en mogelijkheden (voldoening).
Wat je ook niet moet vergeten is dat je 10/11 weken in het jaar een doorbetaalde vakantie hebt in het onderwijs, dat is ook wat waard. Het is maar net waar je waarde aan hecht.
Wat je ook niet moet vergeten is dat je altijd in het hoofdseizoen op vakantie moet, dat je nooit een dag extra vrij mag, dat je moet werken terwijl de kinderen wel vrij zijn (zomervakantie is effectief 3,5 a 4 weken), dat er wordt geroepen dat een deel van de uren die je maakt ('s avonds en in het weekend, lesvoorbereiding, nakijken, etc), vooruit gewerkt worden omdat je meer vrij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengeenvis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
Ik denk eerlijk gezegd dat je vrij kansloos bent. Salarisonderhandeling kun je echt beter doen bij indiensttreding van bij overgang van tijdelijk naar vast. De ervaring uit mijn omgeving leert dat je dan meer succes hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

ikbengeenvis schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:11:
Ik denk eerlijk gezegd dat je vrij kansloos bent. Salarisonderhandeling kun je echt beter doen bij indiensttreding van bij overgang van tijdelijk naar vast. De ervaring uit mijn omgeving leert dat je dan meer succes hebt.
Mwah. Er zijn zat andere momenten om het over salaris te hebben.
Bij de jaarlijkse beoordelingsronde bijvoorbeeld, of bij een verzwaring / verandering van functie.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 318914

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties

Als ik de reacties mag samenvatten, dan komt het neer op één terugkerend punt. Wat doe je in je werk om in aanmerking te komen voor een salarisverhoging? Deze vraag geldt natuurlijk niet alleen voor in het onderwijs maar overal waar je werkt. Iedereen wil natuurlijk "meer" verdienen. Maar net wat iedereen ook schrijft, wat doe je er zelf aan?

Sinds kort ben ik weer begonnen met programmeerwerk. Naast het onderwijs programmeer ik in mijn vrije tijd voor klanten. Het is niet veel maar genoeg om een beetje extra te krijgen. Van dat werk weet ik ook dat de tijd en energie ik daarin stop, ook weer terugkomt in geld. Het is heel direct allemaal. Daarmee bedoel ik dat de keuzes die je zelf maakt op de lange termijn iets kan opleveren. Het logische risico voor elke ZZP’er is dat je niet zeker bent van een vast inkomen. Een ander voordeel is dat ik de kennis en ervaring weer mee neem in het onderwijs.

Het salaris van het onderwijs is in die zin een stuk eenvoudiger. Je krijgt elk jaar salarisverhoging van +- 124 euro bruto per maand (ik noem het ook wel inflatiecorrectie op de lange termijn). Daar hoef je dus niks extra’s voor te doen. Wel moet je rekening houden (dat als je geen initiatief en geen nieuwe taken krijgt) je na een x aantal jaar de verhoging stopt. Het onderwijs werkt namelijk met loonschalen van 1 t/m 12. Elk jaar ga je een schaal omhoog en dat stopt bij sommige schalen dus bij 12. Als je dus 12 jaar (afhankelijk waar je start) in het onderwijs zit, dan krijg je dus daarna geen salarisverhoging meer.

Ik ben nu docent en bij het docentschap zitten bepaalde taken. Je kan hierbij denken aan lesgeven, stagebezoeken en mentorgesprekken. Dit zijn de standaard taken die je krijgt als docent. Men gaat ervan uit dat iedereen die taken als docent ook oppakt. Als ik terugkijk naar wat ik nu buiten de taken oppak:
  • Voorbereiden en organiseren van examens. Het is een taak die ik mijzelf toe heb geëigend. Ik zorg dat ik de collega’s betrek en dat de randvoorwaarde die nodig zijn voor het afnemen van een examen kloppen.
  • Daarnaast ben ik bezig om het bedrijfsleven te integreren in het onderwijs met als doel om lessen beter te laten aansluiten. Platformen als Azure, Amazon WS en scripting wordt zeer tot niet gedaan binnen ons onderwijs. Toen ik net in dienst kwam was ik blij dat ik Powershell heb kunnen geven aan collega’s en dat dit nu ook in het curriculum van ons onderwijs zit.
Wat mij opviel was dat collega’s in het begin heel sceptisch waren over Powershell. Powershell was een drempel voor ze. Er kwamen opmerkingen als “We hebben al 15 jaar dezelfde vakken en het is nog steeds goed volgens het bedrijfsleven.” En misschien heeft deze persoon ook wel in een bepaalt aspect gelijk. Ik zie wel dat collega’s eerst een bepaalde “weerstand” hebben om iets nieuws te proberen. De weerstand snap ik allemaal. Het is ook behoorlijk druk in het onderwijs en alles wat extra is, is een belasting. Daar ben ik ook van bewust. Ik probeer hen dan ook te helpen en te begeleiden om nieuwe stappen te kunnen zetten. Ze het vertrouwen te geven dat iets nieuws leren niet erg is maar juist een kans kan zijn.

Ik zelf zie dit allemaal als een normale stap. Voor mij is dit geen reden voor salarisverhoging. Ik doe dit erbij omdat ik het wil en anderen daarin wil helpen en betrekken. Het belangrijkste (in mijn beleving) is of het ook zo wordt gezien door anderen. Uiteindelijk heeft het te maken met gunnen en vertrouwen.

Bedankt voor jullie tijd en de reacties in deze post.

Als er positieve ontwikkelingen zijn, dan vul ik deze post weer verder aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Niet zo moeilijk doen. Gewoon vragen. En dan hoor je ja of nee. En dan ga je weg of niet.
Pagina: 1