Toon posts:

Car audio, wat zou jij doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.613 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beat The Best
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-01 17:36
Goedemorgen allen,

wat zoek ik:
Ik ben opzoek naar een leuk audio setje voor in mijn auto.

De bedoeling is om alle speakers te vervangen. De fabrieksspeakers zitten helaas nog in de auto en dit hoor je terugkomen in de geluidskwaliteit, daarnaast zijn ze toe aan vervangen want ze kraken bij een voor mij te laag volume. Het betreft een Fiat Punto Multijet uit 2010. https://www.autoweek.nl/a...13-multi-jet-16v-85-2010/

Waar moet het aan voldoen
Geluid moet harder kunnen zonder te kraken
Geluid moet voller klinken en niet zo plat als de standaard speakers
Ik wil meer bass in het geluid zodat ook de lage tonen wat liefde krijgen.

Goed om te weten
Ik heb een nieuwe radio besteld, en het gaat hier om een android 8.1 inbouw tablet. Met een verwachte output van 4 x 45 of 4x 50 watt. voor eventuele extra specificaties moet ik dit even navragen bij de shop.

Wat ik tot zo ver geleerd heb
Tot zo ver ik weet gaat het om 4 speakers van 16,5 cm in elke deur 1
Daarnaast zijn er 2(of 4) tweeters, ook aanwezig in de deuren. (ik heb oprecht geen idee wat ik hiermee moet doen, vervangen, loskoppelen of laten zitten)

Mijn verwachting te kopen
- 4 speakers
- 1 versterker
- 1 actieve underseat subwoofer

Wat ik zelf uitgezocht heb
Ik heb al wel rondgekeken en zie vooral heel veel hetzelfde. Wat ik tot zo ver op het oog heb is de GTO series van JBL. Wat aan de prijzige kant, maar dan ook naar verwachting goed (neem ik aan).

- Speakers : JBL GTO 629 (125 Watt RMS)
- Versterker: JBL GTR-104 4 kanaals versterker
- Subwoofer: JBL Bass Pro Active underseat subwoofer

Totale bedrag 768,-

Vragenrondje
- Laten we beginnen met de vraag, zou jij het anders doen? en zo ja, hoe dan?
- Als een speakers een RMS heeft van 125Watt is het dan ook de bedoeling dat de speaker 125 watt krijgt? wat gebeurt er als je er maar 50 of 75 watt levert?
- Zijn er 4 kanaals versterkers met een actieve subwoofer ingebouwd?(heet dit dan nog een monoblock)
- Is het verstandig om bij 1 merk te blijven, voor alle componenten?
- Iemand ervaring met JBL, en de toevallige componenten in dit lijstje besproken?
- De tweeters in de auto, is dat iets wat de moeite waard is om te vervangen? of is loskoppelen genoeg.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:03

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Beat The Best schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 10:57:

Vragenrondje
- Laten we beginnen met de vraag, zou jij het anders doen? en zo ja, hoe dan?
Ik zou beginnen met alleen het toevoegen van de subwoofer en dan in de radio een crossover instellen zodat er niet teveel laag naar je speakers gaat. En als het dan nog niet goed genoeg klinkt de luidsprekers vervangen. Een losse versterker zou ik in geen geval toevoegen, de 4x50 watt van je radio is meer dan genoeg.
- Als een speakers een RMS heeft van 125Watt is het dan ook de bedoeling dat de speaker 125 watt krijgt? wat gebeurt er als je er maar 50 of 75 watt levert?
Dan ben je alsnog vrij snel doof als je er bij in de auto zit. De waarde die er op speakers wordt geplakt geeft alleen maar aan wat het ding kan hebben zonder kapot te gaan. JBL zelf adviseert een (max) versterkervermogen tussen 5W en 125W voor de speaker. In de specs geven ze een gevoeligheid van 93dB/W op 1 meter, als je ze 1W voert krijg je dus 93dB geluid. Met elke verdubbelling van vermogen komt er 3dB bij. Bij 32W zit je dan op 108dB, maal 4 speakers maakt 114dB. Zie hier een vergelijkend lijstje hoe hard dat is.
- Zijn er 4 kanaals versterkers met een actieve subwoofer ingebouwd?(heet dit dan nog een monoblock)
Als het bestaat wordt het denk ik verkocht als een subwoofer met ingebouwde versterker.
- Is het verstandig om bij 1 merk te blijven, voor alle componenten?
Het maakt niet zoveel uit, ik zou wel altijd paren van dezelfde speakers toepassen. Verder is het niet zo belangrijk omdat je volume tussen voor/achter toch nog inregelt.
- Iemand ervaring met JBL, en de toevallige componenten in dit lijstje besproken?
In een vorige auto heb ik ovaaltjes van JBL gehad. Volgens mij is er niets mis met het merk.
- De tweeters in de auto, is dat iets wat de moeite waard is om te vervangen? of is loskoppelen genoeg.
Ik zou ze juist gebruiken, ik vind dashboard tweeters juist veel (positiefs) toevoegen voor de ruimtelijkheid van het geluid. Met alleen speakers onder in de deur kun je goed plaatsen dat het geluid daar vandaan komt.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:13
Underseat subs, tenminste wat ik gehoord heb, missen in de regel diepgang. Dit vereist eigenlijk electronische correctie, maar ik vermoed dat dat vaak weggelaten wordt. Dus als het enigszins kan zou ik een echte sun in de kofferruimte plaatsen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

T-MOB schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:45:
[...]

Ik zou beginnen met alleen het toevoegen van de subwoofer en dan in de radio een crossover instellen zodat er niet teveel laag naar je speakers gaat. En als het dan nog niet goed genoeg klinkt de luidsprekers vervangen. Een losse versterker zou ik in geen geval toevoegen, de 4x50 watt van je radio is meer dan genoeg.
Ik denk juist dat een losse versterker veel meer toevoegt (naast nieuwe speakers).
De 4x50W van de radio moet je echt met een flinke korrel zout nemen, vooral bij die chinese android producten moet je daar niet teveel verwachten.

Ik heb geen ervaring met underseat subs, maar m'n gevoel zegt dat een losse sub achterin (met een goede klankkast) een mooier geluid geeft dan zo'n ding onder je stoel. Of je die dan actief wilt of passief aanstuurd met een monoblock is dan je eigen keuze.
Toen ik nog geen lease auto had, reed ik met een 4 kanaals versterker voor de normale speakers en een monoblock voor de passieve sub. Zo'n extra versterker neemt natuurlijk wel weer meer ruimte in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:17
Ik zou een Pioneer TS-WX70DA in de kofferbak leggen. Dat is een lange, platte subwoofer. Deze heb ik ook bij mij erin liggen met de standaard speakers. Komt een bak aan geluid uit. Kun je gewoon stereo aansluiten op je Android radio.

[Voor 9% gewijzigd door Felix! op 04-06-2019 15:29]

No one is listening until you fart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:03

T-MOB

Echte chocomel eerst!

RonnieB82 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:15:
[...]
Ik denk juist dat een losse versterker veel meer toevoegt (naast nieuwe speakers).
De 4x50W van de radio moet je echt met een flinke korrel zout nemen, vooral bij die chinese android producten moet je daar niet teveel verwachten.
Ik verwacht daar goedkope D/T-klasse printjes in, daar is niets mis mee. Maar al zou het in de praktijk op 15W per kanaal komen dan is het nog meer dan genoeg om jezelf aan een gehoorbeschadiging te helpen. En als het geluid van de head unit niet bevalt kan een versterker altijd nog worden toegevoegd. Ik zou daar zeker niet op voorhand geld en het gedoe van het inbouwen insteken.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:21
Ik zou voor een 2 weg speaker doen met losse tweeter en crossover dan kun je de standaard tweeter vervangen.
achter een 2 weg speaker van zelfde merk, beter een 2 weg speaker met grote tweeter dan een 3 weg met een speldeknop als tweeter zeg maar.
Dan een mono versterker met subwoofer in gesloten behuizing dat klinkt voor muziek het mooiste in de auto.
De crossover op 80 hz instellen (daaronder doet de sub dan) en je hebt geen extra versterker meer nodig voor je gewone speakers die gebruiken dan maar een paar watt.
Voordeel dat een sub de lage tonen doet is ook dat de deuren niet meer rammelen door de bas van de deurspeakers, en je dure demping plakmatten niet nodig hebt.
De versterker en subwoofer mag best 300 of 500 watt zijn lage tonen gebruiken wel veel power om goed te klinken. :P
Ik heb een JL Audio 10W3v3-2 woofer met JX500/1D mono versterker in gesloten behuizing, klinkt echt super gaat diep en blijft zuiver. :)
Heb de versterker afgesteld met een multimeter, 500 watt krijgt de woofer met een testtoon van 50hz op volume stand 26 van de radio.
Op de site van JL kun je testtonen downloaden en je ziet hoeveel volt je moet meten bij hun versterkers.
Een 2 ohm woofer van 500 watt reken je zo uit 2 ohm x 500 watt en daar de wortel van is 31.6 volt dat moet je meten op de uitgang van de versterker.
Als je versterker ook 500 watt is aan 2 ohm natuurlijk, je moet wel de zwakste schakel gebruiken met rekenen anders blaas je wat op.

[Voor 49% gewijzigd door Goofy1978 op 04-06-2019 18:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beat The Best
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-01 17:36
Wat ik lees zijn dus eigenlijk de volgende tips;
- Gebruik tweeters, zij het los in de deur of ingebouwd in de speaker, dit voegt een extra laag toe aan het geluid.
- Probeer het geluid uit, om te bepalen of je een versterker nodig hebt.
- Subwoofer voegt zeker iets toe aan het geluid en kan niet ontbreken.

Als ik kies voor een versterker
- 4 kanaals versterker voor de speakers
- Monoblock voor de subwoofer

Ik kan/ga dit niet zelf plaatsen, ik zou het wel kunnen, een beetje solderen, boren en kabeltjes leggen maar laat dit veel liever door een ander doen.(de radio en achteruitrijdt camera moeten ook nog) Daarmee vervalt eigenlijk een beetje probeer je geluid uit en kijk of je een versterker nodig hebt. Wat ik zo een beetje lees, is het toch al snel verstandig een versterker te gebruiken. Dus hier ga ik dan ook maar meteen voor, kost me uiteindelijk meer om het 2 keer te laten doen, dan gewoon alles in 1 keer.

Ik zie niet echt een reactie op de inhoudelijke producten zelf, dus ik ga er stiekem vanuit dat de keuze wel goed is. Zo niet dan hoor ik dit graag.

Felix de TS-WX70DA lijkt me wel een mooi product, zeker met de luchtkanalen die naar de zijkant uitgaan.

Als het lokale bedrijfje waar ik het geheel aanschaf de Pioneer TS-WX70DA heeft of kan bestellen dan denk ik dat mijn keuze hierop valt. Anders denk ik dat ik ga voor een underseat van JBL of Pioneer. En laat ik me adviseren door het bedrijf.

Huidige producten
Speakers: JBL GTO 629
Versterker: JBL GTR-104 of JBL Club 704
Subwoofer: TS-WX70DA

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-01 12:35
Ik rijd al 20 jaar rond met JBL, is prima spul. Ben begonnen met een vierkanaals versterker, de voorspeakers en de subwoofer (losse kist in de kofferbak) daarop aangesloten, de achterspeakers gewoon aan de radio.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Anoniem: 320788
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Geen idee wat voorn auto je rijd.

Maar ik heb in 1 auto 2 sets gehad.

Eerste versie was
JBL comp voor.
JBL t595 achter
JBL sub
JBL versterker.

En het geluid was oke.

2de keer heb ik de complete auto voorzien van demping.
Om daarna een dls compo en een dsl versterker gebruiken.
Geluid was echt zoveel beter als de eerste keer..

Moraal van verhaal. Dat is niet ga voor dls. Maar denk na over demping

• Marknederland
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-01 06:44
Ik heb het volgende in laten bouwen:

2x composet JBL Stadium 600c
JBL basspro sub
JBL gtr 104
Standaard golf 7 radio

Geluid klinkt echt top!

Misschien het overwegen waard

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-01 21:56
Marknederland schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:43:
Ik heb het volgende in laten bouwen:

2x composet JBL Stadium 600c
JBL basspro sub
JBL gtr 104
Standaard golf 7 radio

Geluid klinkt echt top!

Misschien het overwegen waard
Ruim 3 jaar naar dato? Nuttig!

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:42

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

@Marknederland
Dit topic stamt uit juni 2019. Oude topics kunnen het best samen met de koeien in de sloot gelaten worden.

[Voor 4% gewijzigd door FeaR op 10-09-2022 12:08]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee