Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste deskundigen,

Sinds kort ben ik druk bezig met het schieten van 4k-footage met mijn DJI Mavi Air. Nu merk ik dat het toevoegen van effecten en het renderen totaal niets smooth gaat. Ik heb al een aantal tips geprobeerd om instellingen (playback resolutie etc.) in Adobe Premiere aan te passen, maar dit levert niets op. Het gaat er mij vooral om dat ik snel met het programma kan werken (effecten toevoegen, preview afspelen, sneller exporteren).

Ik werk op de volgende apparaten:

1. macOs High Sierra (version 10.13.6)
MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2015)
Processor 2,2 Ghz Intel Core i7
Memory: 16 GB 1600 MHz DDR3
Macintosh HD
Videocard Intel Iris Pro 1536 MB

2. HP ProBook 450 G6 - Intel(R) Core (TM) i7-8565U CPU @ 1.80 GHz, 1992 MHz, 4 core.

Ik zou graag één van de twee upgraden. De Macbook is privé en de HP zakelijk, dus ik geef de voorkeur aan m’n Macbook. Ik heb hier nog niet zo veel kaas van gegeten dus ik ben benieuwd welke jullie eerder zouden upgraden (nu al zo veel mogelijk aan de eisen voldoet). Onderstaande lijst geeft een opsomming aan van de minimale en aanbevolen vereisten vanuit Adobe zelf. Zouden jullie mij advies willen geven op welke manier ik één van deze pc’s wel capabel genoeg kan laten werken?

Windows
Minimale vereisten
Processor Intel® 6thGen or newer CPU – or AMD equivalent
Operating System Microsoft Windows 10 (64-bit) version 1703 or later
RAM 8 GB of RAM
GPU 2 GB of GPU VRAM
Hard disk space 8 GB of available hard-disk space for installation

Aanbevolen vereisten
Processor Intel® 7thGen or newer CPU – or AMD equivalent
Operating System Microsoft Windows 10 (64-bit) version 1703 or later
RAM 32 GB for 4K media or higher
GPU 4 GB of GPU VRAM
Hard disk space Fast internal SSD for app installation and cache

For a list of recommended graphic cards, see
Recommended graphics cards for Adobe Premiere Pro.

MacOSWindows
Minimale vereisten
Processor Intel® 6thGen or newer CPU
Operating System macOS v10.12 or later
RAM 8 GB of RAM
GPU 2 GB of GPU VRAM
Hard disk space 8 GB of available hard-disk space for installation

Aanbevolen vereisten
Processor Intel® 6thGen or newer CPU
Operating System macOS v10.13 or later
RAM 32 GB for 4K media or higher
GPU 4 GB of GPU VRAM
Hard disk space Fast internal SSD for app installation and cache

Beste antwoord (via Verwijderd op 30-07-2019 09:23)

• ratrace27
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10-2024
Om 4k te editen met deze laptops zul je sowieso een eGpu nodig hebben. Intel onboard graphics gaat het 'm helaas niet worden. Misschien dat je wel wat footage kunt laden, maar je gaat sowieso vast lopen op moment dat je color grading en andere effecten gaat gebruiken. In principe heb je aan een Geforce 1050ti genoeg.

Ik zou je ook aanraden om naast een eGpu, te overwegen een desktop met een krachtige processor aan te schaffen. Dit geeft je meer flexibiliteit met upgraden en zal je render tijden veel korter maken. Met zo'n €1200 tot €1600 kom je al een heel eind.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Het korte antwoord: niet.

Langere variant:
Apple producten staan niet echt bekend om hun hoge maten van upgradebaarheid. CPU is sowieso niet mogelijk, geheugen kan uit mijn hoofd maar tot 16GB, misschien dat je de HDD kan upgraden maar dat zal alles zijn.

De HP is sowieso niet handig om aan te sleutelen als hij zakelijk/niet van jezelf is maar zal ook niet veel beter zijn. Misschien de HDD/SSD en geheugen maar meer niet waar je wat aan hebt.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tja, je moet eens gaan meten want je startpost bevat veel "ergernissen" maar niet meetbaar uitgedrukt.

Even algemeen (dus geen preview en geen rendering): zoveel mogelijk cores CPU, zoveel mogelijk RAM en zo snel mogelijke SSD. Voor preview (afhankelijk van je setting) en rendering (afhankelijk van je codec en effecten): zoveel mogelijk RAM en zo "snel" mogelijke GPU met hardware-acceleration.

Heel simpel gesteld: als je geen NVME / PCIe SSD hebt, ben je met het random lezen/schrijven eigenlijk al de Sjaak. En voor rendering, zeker met veel effecten en/of bepaalde encoder: dedicated GPU eraan hangen (zoals je zelf al laat zien in de recommended specs).

En (helaas); veel laptops in de klasse tot ~ 1250 Euro hebben dat niet allemaal aan boord en/of zijn inderdaad niet upgradebaar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie! Ik ga me oriënteren op het aanschaffen van een apparaat die dit wel aankan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Nogmaals dank voor de reacties. M'n macbook gaat het sowieso niet worden. Aangezien m'n collega's met hetzelfde probleem zitten en de laptops zonder al te veel research gekocht zijn is onze ICT'er opzoek gegaan naar mogelijkheden om de huidige HP Probook's van een upgrade te voorzien.

Hij wil de RAM gaan uitbreiden van 8gb naar 32gb en volgens hem zou dit al een hoop moeten oplossen. Er zit een Intel UHD Graphics 620 in en deze zou voldoen aan de minimale specificaties zoals Adobe ze stelt:

''Alhoewel de GPU niet staat in de lijst van grafische kaarten die worden aangeraden voldoet deze wel aan de (minimum) vereisten. Verder zal straks ook door de upgrade van het interne geheugen ook de GPU hiervan profiteren aangezien deze kaart daar ook gebruik van maakt. Een eventuele upgrade van de GPU kan alleen door vervanging van het moederbord aangezien de kaart geïntegreerd is. Nadat het nieuwe werkgeheugen is geplaatst zou je moet kijken of het nog steeds onvoldoende is voor de grafische kaart. Als alternatief zou je dan nog een externe grafische kaart kunnen aanschaffen speciaal voor het renderen. Even afwachten dus en ik zou overigens wel gaan voor 32gb intern werkgeheugen.''

Denken jullie dat dit de oplossing is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-09 23:40
Je zou je Macbook kunnen upgraden met een https://www.blackmagicdesign.com/products/blackmagicegpu/

Dan heb je in ieder geval een bak meer grafische kracht voor preview.
Met 4K moet je ook heel erg opletten op welke media je dit opslaat, voorkeur gaat natuurlijk uit naar ssd. Hoe heb je dit geregeld?

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ratrace27
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10-2024
Om 4k te editen met deze laptops zul je sowieso een eGpu nodig hebben. Intel onboard graphics gaat het 'm helaas niet worden. Misschien dat je wel wat footage kunt laden, maar je gaat sowieso vast lopen op moment dat je color grading en andere effecten gaat gebruiken. In principe heb je aan een Geforce 1050ti genoeg.

Ik zou je ook aanraden om naast een eGpu, te overwegen een desktop met een krachtige processor aan te schaffen. Dit geeft je meer flexibiliteit met upgraden en zal je render tijden veel korter maken. Met zo'n €1200 tot €1600 kom je al een heel eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woutertje6
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-05 18:58
Je kan de video's eerst downgraden, naar een lagere resolutie in Premiere Pro, je kan dan daar mee werken, en vervolgens als je alle effecten hebt toegevoegd, de 4K versie aan " klikken" . en vervolgens exporteren.

Dit heeft mijn enorm geholpen met mijn macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Aangezien het voor ons zakelijk van belang is om 'zorgeloos' te editten heeft onze ICT-beheerder nieuwe laptops aangedragen. Het gaat om de Dell Mobile Precision Workstation 3541 CTO

Specificaties:
Processor: 9e gen. Intel Core i7-9750H processor (6 coes, 12 mb cache, 2,6 Ghz, 4,5 Ghz Turbo, 35w)
Besturing: Windows 10
Basisopties: Intel Core processor i7-9750H met Nvidia Quadro P620 grafische kaart, Thunderbolt
Videokaart: Nvidia Quadro P620 met 4 GB GDDR5
Harde schijf: M.2 512 GB SATA klasse 20 Solid State-Schijf
etc...

Wat mij wel opvalt is dat de videokaart niet voorkomt in de lijst met aanbevolen videokaarten door Adobe.

Wat betreft processor, operating system, RAM, GPU en hard disk space voldoet hij wel aan de aanbevolen specificaties. Thoughts? :)
Pagina: 1