Fiat Punte achterklep roest, wat te doen??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-05 09:56
Hallo,

Wij hebben een Fiat Punto uit november 2006, het is een model wat al wat jaartjes oud is en helaas vertoont de auto roest op de achterruit, onder de ruitenwisser.
Het lijkt erop dat de lak daar een keer een flinke diepe kras/beschadiging heeft opgelopen waar vervolgens water in is gekomen en de achterklep is gaan roesten.

Door een lokale partij werd mij Rustyco aangeraden om de boel mee te behandelen. Dit zou de roest "op vreten" en een beschermende laag aanbrengen. Uiteraard blijf je het plekje zien, maar wordt het niet erger. Dit is tevens het doel, we willen graag het verder roesten stoppen en dat het niet meer perfect eruit ziet is prima.

Hier een foto ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sP4fxXd/IMG-20190603-200556.jpg

Wat is de meest makkelijke/goedkope oplossing om er voor te zorgen dat hij niet verder roest. De rest van de auto is nog erg netjes en daarom willen we er wel "iets" aan doen.

[ Voor 10% gewijzigd door NL_Scratch op 03-06-2019 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ik mis volgens mij een vraag.
Wat wil je doen? Tja dat spul er op smeren, schuren en overspuiten, nieuwe achterklep er in, allemaal opties.

Ik zou zeggen maak je niet te druk over een 20 jaar oude Fiat Punto (Punte? Punta?), als je voor welke oplossing dan ook meer dan 100 euro moet betalen is het het niet waard, kun je er beter met een spuitbus zilver overheen gaan, want laten we wel wezen; die fiat gaat het waarschijnlijk niet nóg 20 jaar volhouden.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-05 13:34
De belletjes die in de lak zitten ga je ook nog allemaal roest onder vinden. Roest is nou eenmaal iets waar je mee te maken krijgt met oudere auto's. Je zou eventueel roestomvormer zoals je is aanbevolen kunnen gebruiken, en het daarna aflakken, maar als je niet alle roest weghaalt dan gaat het gegarandeerd terugkomen.
Het is dan ook een beetje een moeilijke plek om te behandelen, zo onder de achterruit.

Wat is de uitgangssituatie waar je heen wilt? Wil je gewoon dat bruine weg hebben? Maakt het je niet zoveel uit als je achterraam maar niet lekt? Wil je de roest volledig weghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-05 09:56
Wintervacht schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:16:
Ik mis volgens mij een vraag.
Wat wil je doen? Tja dat spul er op smeren, schuren en overspuiten, nieuwe achterklep er in, allemaal opties.

Ik zou zeggen maak je niet te druk over een 20 jaar oude Fiat Punto (Punte? Punta?), als je voor welke oplossing dan ook meer dan 100 euro moet betalen is het het niet waard, kun je er beter met een spuitbus zilver overheen gaan, want laten we wel wezen; die fiat gaat het waarschijnlijk niet nóg 20 jaar volhouden.
Dank voor je reactie, ik heb de openingspost even iets aangepast. Het is een auto uit 2006 met 135k. kilometer en nieuwe waterpomp/distributieriem (bij aanschaf bij in bedongen) dus deze auto moet het nog wel een paar jaartjes volhouden. Het doel is om de roest in elk geval te stoppen zodat het niet erger wordt dan wat het nu is en graag voor een klein bedrag.

Dus de vraag is vooral met wat voor spul ik dit het beste kan behandelen of moet ik hiervoor echt de boel terug (laten) schuren en spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-05 12:50
Om hier effectief iets aan te willen doen moet je volgens mij wel eerst het glas weghalen.

Gewoon zitten laten tot je er door kan kijken. Dan bij de sloop een nieuwe deur halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Goedkoopste en makkelijkste oplossing zoals hier al aangedragen, een achterklep in kleur van een sloper. Dit is waarschijnlijk gekomen door een te laag gemonteerde achterruit of te dunne laag kit tussen de achterklep en ruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:13

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Op de sloop vervangen *O* Beste optie en vermoedelijk het goedkoopste.

Of laten zitten totdat het gaat lekken.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Ik zou het lekker laten voor wat het is: het is dweilen met de kraan open bij auto's, want nadat je dit hersteld heb zul je zien dat je er plotseling weer een cosmetische schade bij hebt. Zolang het niet problemen oplevert voor de APK is het ja in orde.

Auto's zijn bedoeld om gebruikt te worden: al ben je er zelf heel zuinig op, andere weggebruikers zijn dat niet en gooien bij wijze van spreken gewoon hun deur open tegen jou auto. Als je al dit soort schades zou laten maken, dan ben je een fortuin kwijt.

Daarom ben ik gestopt met het druk maken om krassen op de auto, ookal vermoed ik dat de dealer er verantwoordelijk voor is: omdat ze mijn auto natuurlijk door de krasstraat gehaald hebben, bij de onderhoudsbeurt. Maar je kunt er beter geen geld insteken of in iedere geval niet meer dan € 10 ofzo.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Rustyo heeft helemaal geen zin, want je ziet blaasjes onder de lak. Wil je overal bij komen, moet je dus al flink gaan schuren voorbij die lak, en sws de klep demonteren want dikke kans dat er aan de achterkant roestvorming is.

Mijn advies is dus: helemaal niks aan doen, totdat het een probleem is (dan moet het echt serieus verroest zijn trouwens) in zoverre dat er vocht naar binnenkomt of dat het er echt niet meer uitziet en dan een klep van de sloop halen en evt. in kleur laten spuiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:11

Yucon

*broem*

Nieuwe klep, gewoon rustig rondkijken tot je er een in de kleur hebt. Met laten zitten ben ik het niet eens. Dit is erg ontsierend en dat je het hier vraagt toont al aan dat het je stoort. En hoe eerder je het vervangt hoe makkelijker het is om een in de juiste kleur te vinden, want uiteindelijk sterven die auto's langzaam uit en wordt het steeds moeilijker een matchende te vinden.

Eventueel kun je even goed controleren waarom deze is gaan roesten en dat probleem bij die nieuwe preventief behandelen met blanke ML of een afdichtringetje of wat het ook mag zijn.
Pagina: 1