Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acemath
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik zoek een?
futureproof A/V receiver.

Wat is je budget?
budget is rond de 450 euro, kan iets hoger zijn als ik een combideal kan maken

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
wordt aangesloten op een LG 65SM8200 Nano cell tv, platenspeler, en PS4 en Jamo 5.0 speakerset

Wat heb je zelf al gevonden?
[i mijn voorkeur gaat uit naar Sony STR-DN1080, maar blijkbaar is die niet echt futureproof volgens Apollo Arnhem? [/i]

Welke vragen heb je hier nog over?
Het enige wat een vereiste is is dat er DAB+ mogelijkheden zijn, mijn vrouw luistert nogal veel radio en muziek, dus dat moet er echt wel bij zijn.

Alvast bedan

[ Voor 17% gewijzigd door Acemath op 03-06-2019 20:46 ]

Beste antwoord (via Acemath op 03-06-2019 23:55)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Daar kom ik weer met mijn lijstje :P

Waar moet je receiver aan voldoen? Zet dat allereerst eens op een rijtje voor jezelf. Ik lees nu namelijk alleen de apparaten en dab+. Dat is een prima begin, maar zegt nog niets over de rest van de eisen die je hebt.
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)
Verder eens met de mensen voor mij. Future proof is een rekbaar en soms leeg begrip. In techniekland is alles achterhaald voordat het uit de winkel naar jouw huiskamer komt. ;) Dat gezegd hebbende, kun je best een beetje kijken wat je wil. Er is nog bijna geen apparaat dat HDMI 2.1 ondersteunt, op een paar receivers of televisies na. HDMI 2.0x (2.0, 2.0a, 2.0b) zal dus voor de meeste mensen goed genoeg zijn en is nog steeds toekomstgericht. DAB+ is zeker leuk om erop te hebben, maar het aanbod van receivers die dat ondersteunen is klein. Zie het ook als verbeterde FM-ontvangst. Hoe luister je normaal gesproken thuis? Waarschijnlijk via het aanbod van je televisieprovider. Kabel direct in je tv of radio of eerst via je tv-ontvanger van de provider. Dat zijn dus streams die je direct van je provider krijgt. Daarnaast beschikken heel veel receivers over TuneIN, wat internetradio is. Daarmee kan je in principe alles ontvangen wat je ontvangen wil. Geen gedoe met bereik of ontvangst en wel alle keuze. Zijn er specifieke zenders die je vrouw graag wil beluisteren, die niet via TuneIN te horen zijn? Zitten ze ook niet bij je televisieabonnement Als je DAB+ kunt wegstrepen en TuneIN voldoet, wordt je keuze veel groter in elk geval en kun je nog steeds hetzelfde én is je vrouw tevreden.

Kom je met mijn lijstje EN het checken of de radiozenders van je vrouw ook via TuneIN en/of je tv-provider te beluisteren zijn, nog steeds op dezelfde receiver uit? Dan is het een prima keuze en luister je gewoon niet naar de winkelmeneer van Apollo. :P Als je op andere apparaten uitkomt; welke zijn dat dan? Waarom twijfel je?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
HDMI 2.1 is het nieuwste snufje weinig receivers ondersteunen dat denk ik, denon x1600 en hoger hebben het.
internetradio hebben ze allemaal, maar dab bijna geen enkele is dan ook geen reden toe.
yamaha had nog wel dab meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:10
Future proof is zo'n loze term, daar de ontwikkeling niet stilstaat. Waar nu 4k en hdr de standaard is op receivers, zal dat in de nabije toekomst alweer 8k zijn. Hdmi standaarden blijven daardoor ook aan verandering onderhevig. Of je er wat aan hebt is een tweede en afhankelijk van de mediabronnen die je gaat gebruiken.

Je kunt beter nadenken over wat je in de nabije toekomst denkt te gaan doen met de receiver en daar de keuze op baseren. Je kunt nu een godsvermogen uitgeven aan features die je de eerste 3 jaar nog niet gaat gebruiken, terwijl de receiver tegen die tijd alweer achterhaald is en diezelfde features op een instapmodel zitten.

Je budget is €450,- dan zit je sowieso al in het instapsegment en zal de keuze vooral bestaan uit welk kleurtje en welk frontje je aanstaat.

Wat dab+ betreft ben ik het eens met hierboven. Het is de opvolger van fm, oftewel gaat via de ether. Via de ether is enkel interessant wanneer er geen internet voor handen is (of je met een zeer beperkte databundel opgescheept zit). Naar een receiver leg je een lankabel en maak je gebruik van internetstreams.

Daarbij, hoewel je (net) voldoet aan de eisen voor een topic start, vind ik het allemaal wel erg summier. Je mag best wat meer laten merken dat je er zelf ook energie in hebt gestoken (als dat het geval is tenminste). Wat zijn je overwegingen? Waarom zou die Sony niet "future proof" zijn? Waarom gaat daar je voorkeur naar uit? Etc etc.

[ Voor 35% gewijzigd door LA-384 op 03-06-2019 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wat wil je eigenljk als het alleen dab+ is gewoon een losse tuner kopen zou ik zeggen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:09
dab+ heb je niet nodig, met internet streaming kan je veel meer zenders ontvangen. Dab+ is voor mij meer iets voor in de auto, maar thuis luister ik liever andere zenders die niet uitgezonden worden op dab+,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dab+ heb je niet nodig, met internet streaming kan je veel meer zenders ontvangen. Dab+ is voor mij meer iets voor in de auto, maar thuis luister ik liever andere zenders die niet uitgezonden worden op dab+,
het enige wat een vereiste is is dat er DAB+ mogelijkheden zijn, mijn vrouw luistert nogal veel radio en muziek, dus dat moet er echt wel bij zijn.
Jij hebt geen vrouw denk ik ... ? de enige harde eis van zij vrouw is dab+

Iperf

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Daar kom ik weer met mijn lijstje :P

Waar moet je receiver aan voldoen? Zet dat allereerst eens op een rijtje voor jezelf. Ik lees nu namelijk alleen de apparaten en dab+. Dat is een prima begin, maar zegt nog niets over de rest van de eisen die je hebt.
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)
Verder eens met de mensen voor mij. Future proof is een rekbaar en soms leeg begrip. In techniekland is alles achterhaald voordat het uit de winkel naar jouw huiskamer komt. ;) Dat gezegd hebbende, kun je best een beetje kijken wat je wil. Er is nog bijna geen apparaat dat HDMI 2.1 ondersteunt, op een paar receivers of televisies na. HDMI 2.0x (2.0, 2.0a, 2.0b) zal dus voor de meeste mensen goed genoeg zijn en is nog steeds toekomstgericht. DAB+ is zeker leuk om erop te hebben, maar het aanbod van receivers die dat ondersteunen is klein. Zie het ook als verbeterde FM-ontvangst. Hoe luister je normaal gesproken thuis? Waarschijnlijk via het aanbod van je televisieprovider. Kabel direct in je tv of radio of eerst via je tv-ontvanger van de provider. Dat zijn dus streams die je direct van je provider krijgt. Daarnaast beschikken heel veel receivers over TuneIN, wat internetradio is. Daarmee kan je in principe alles ontvangen wat je ontvangen wil. Geen gedoe met bereik of ontvangst en wel alle keuze. Zijn er specifieke zenders die je vrouw graag wil beluisteren, die niet via TuneIN te horen zijn? Zitten ze ook niet bij je televisieabonnement Als je DAB+ kunt wegstrepen en TuneIN voldoet, wordt je keuze veel groter in elk geval en kun je nog steeds hetzelfde én is je vrouw tevreden.

Kom je met mijn lijstje EN het checken of de radiozenders van je vrouw ook via TuneIN en/of je tv-provider te beluisteren zijn, nog steeds op dezelfde receiver uit? Dan is het een prima keuze en luister je gewoon niet naar de winkelmeneer van Apollo. :P Als je op andere apparaten uitkomt; welke zijn dat dan? Waarom twijfel je?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acemath
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-08-2024
Aan degene die een opmerking had over mijn summiere openingspost : Had net voldoende tijd om het te typen, vooraleer ik naar mijn werk moest. Zal het in het vervolg in powerpoint presentatie zetten.

Aan de lolbroek die zei dat ik geen vrouw had? Is niet haar harde eis. Ik heb gewoon gezegd dat ze graag naar radio luistert, en dat is het dan . Maar in haar geval is het gewoon kastje aan, en muziek luisteren op haar favoriete radiostation. Geen gedoe met internetstreams en andere "nonsens". Niet neerbuigend bedoeld, maar op dat gebied loopt ze achter tegenover de gemiddelde tweaker.

Waarom precies mijn voorkeur naar de Sony gaat? Waarschiijnlijk omdat ze daar nogal enthousiast over waren op whathifi. Ook andere websites zijn er positief over. Ook ; het lijkt ( op foto gezien ) niet zo een lomp geval zioals denon's en onkyo's.

450 euro is misschien maar een instapmodel, maar voldoende voor hetgeen wat ik nodig heb. Ik kan gerust 5000 euro geven aan een receiver en 10000 aan een tv. Maar ik heb andere prioriteiten in het leven, die me belangrijker zijn.

En ja, ik heb mijn opzoekingen gedaan. Maar wat voor nut heeft het om een lijstje van 87 toestellen op te noemen, waar er weer 87 verschillende meningen over zijn? Vandaar de simpele vraag hier.

En futureproof is inderdaad een vaag begrip. Alhoewel de techniek op gebied van audio en video toch minder grote stappen zet dan bijvoorbeeld auto's en hardware. Ik zoek gewoon een toestel waar ik een tijdje mee verder kan, maar dat me niet persé verplicht om na 3 jaar een ander toestel te kopen. Ik heb een Onkyo van een jaar of 6 oud die prima dienst deed totdat hij het begaf.

[ Voor 13% gewijzigd door Acemath op 03-06-2019 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:10
Acemath schreef op maandag 3 juni 2019 @ 23:46:
Aan degene die een opmerking had over mijn summiere openingspost : Had net voldoende tijd om het te typen, vooraleer ik naar mijn werk moest. Zal het in het vervolg in powerpoint presentatie zetten.
Dat is een non argument, dan maak je het topic op een moment dat je wél tijd hebt.
Aan de lolbroek die zei dat ik geen vrouw had? Is niet haar harde eis. Ik heb gewoon gezegd dat ze graag naar radio luistert, en dat is het dan . Maar in haar geval is het gewoon kastje aan, en muziek luisteren op haar favoriete radiostation. Geen gedoe met internetstreams en andere "nonsens". Niet neerbuigend bedoeld, maar op dat gebied loopt ze achter tegenover de gemiddelde tweaker.
Dat bericht is verkeerd gequote en was niet richting jouw bedoeld.

Verder; die internet streams of andere nonsens kun je net als dab+ zenders onder een nummer zetten. Het is 1x instellen.
450 euro is misschien maar een instapmodel, maar voldoende voor hetgeen wat ik nodig heb. Ik kan gerust 5000 euro geven aan een receiver en 10000 aan een tv. Maar ik heb andere prioriteiten in het leven, die me belangrijker zijn.
Dat was niet de intentie van die opmerking. Het budget laat gewoon weinig keuze qua "future proof". De instapmodellen hebben de basis functies en bieden nagenoeg allen hetzelfde. Dus blijft kleur en uiterlijk over om uit te kiezen. Het zijn gewoon goede receivers, alleen weinig onderscheid onderling.
En ja, ik heb mijn opzoekingen gedaan. Maar wat voor nut heeft het om een lijstje van 87 toestellen op te noemen, waar er weer 87 verschillende meningen over zijn? Vandaar de simpele vraag hier.
Dat voegt idd niets toe en hetzelfde als gewoon het eerste model wat je tegenkomt hier neerzetten als "optie". Normaal als je opzoekingen doet kom je tot een shortlist met afwegingen en wil je net dat laatste zetje in de rug om de knoop door te hakken. Natuurlijk heeft niet iedereen daar uitgebreid tijd voor, maar verwacht ook niet dat anderen dat werk voor je gaan doen als je zelf weinig inzet toont (tonen is op een forum iets anders dan ook gedaan hebben, wij zien uit de openingspost niet dat/of je er al dagen/weken mee bezig bent).
En futureproof is inderdaad een vaag begrip. Alhoewel de techniek op gebied van audio en video toch minder grote stappen zet dan bijvoorbeeld auto's en hardware. Ik zoek gewoon een toestel waar ik een tijdje mee verder kan, maar dat me niet persé verplicht om na 3 jaar een ander toestel te kopen. Ik heb een Onkyo van een jaar of 6 oud die prima dienst deed totdat hij het begaf.
En dat zal afhangen van je toekomstplannen. Wat extra apparaten is prima te ondervangen met het lijstje van @Jorgen. Maar iets meer exotische eisen zal lastig worden, dat is gewoon zoals het is. Dan moet je keuzes maken en goed weten wat je dus precies wil.
Pagina: 1