Vintage luidsprekers aansluiten op moderne platenspeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaantje2v
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-06-2019
Mijn vraag:
Ik heb leuke vintage luidsprekers met 2DIN (m) die ik wil aansluiten op een moderne platenspeler met ingebouwde versterker.
Dus dit:
https://drive.google.com/...fA-d8dL/view?usp=drivesdk
En dit:
https://drive.google.com/...pP--yy_up4XW5fVQww82tnmtJ

Moet ik nu die DIN stekkertjes eraf knippen en er een tulp stekker (RCA) aan schroeven?
En werkt ‘t dan of heb ik toch nog een versterker nodig?

Beste antwoord (via Jaantje2v op 03-06-2019 21:20)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:12
Jaantje2v schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:29:
Ik heb leuke vintage luidsprekers met 2DIN (m) die ik wil aansluiten op een moderne platenspeler met ingebouwde versterker.
Als dit de enige uitgangen zijn dan is "versterker" teveel eer, RIAA correctie toepassen en omzetten naar line level is niet echt versterken :)

Long story short, ja, je hebt nog een versterker nodig.Dat kun je zo gek maken als je zelf wil, categorie: Versterkers en receivers

En dan van de line out (tulp/RCA) naar de line in op de versterker (vaak ook RCA, maar 3.5mm kan ook), en dan de speaker-terminals op de versterker (vaak klemmen, banaanterminals of schroefterminals) aansluiten op de DIN-stekkertjes (met een verloopje of inderdaad afknippen) van de speakers.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:42
@Jaantje2v als ik op de link klik krijg ik een geen toegang melding, kun je ze op een openbare site zetten en dan linken, zie ook de FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaantje2v
Als ‘t goed is werkt t nu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:42
Die RCA output pluggen geven een line level signaal, luidsprekers hebben een luidspreker uitgang nodig. Wat is merk en type van je platenspeler en van de luidsprekers?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Jaantje2v schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:29:
Als dit de enige uitgangen zijn dan is "versterker" teveel eer, RIAA correctie toepassen en omzetten naar line level is niet echt versterken :)

Long story short, ja, je hebt nog een versterker nodig.Dat kun je zo gek maken als je zelf wil, categorie: Versterkers en receivers

En dan van de line out (tulp/RCA) naar de line in op de versterker (vaak ook RCA, maar 3.5mm kan ook), en dan de speaker-terminals op de versterker (vaak klemmen, banaanterminals of schroefterminals) aansluiten op de DIN-stekkertjes (met een verloopje of inderdaad afknippen) van de speakers.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaantje2v
Is zoiets goed voor dat doel Paul?
(Ik wil ‘t niet zo gek maken dus... qua ruimte en qua investering niet)
pricewatch: Caliber CA 75.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
In principe wel, maar daarvoor moet je wel een 12V voeding hebben; die is eigenlijk voor in een auto (fabrikant zegt scooter, maar dat lijkt me voor de rest van de wereld geen goed idee).

Je kunt Marktplaats, Vraag & Aanbod of eBay proberen als het goedkoop moet. Soms hebben lokale kringloopwinkels ook wel versterkers of "hifi setjes".

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaantje2v
Ik vind ‘t ingewikkeld.
Mss die leuke vintage speakers verkopen aan iemand die er meer verstand van heeft...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:56
Het probleem zijn niet de speakertjes hoor. Om geluid uit je platenspeler te krijgen heb je ook met moderne speakers nog een versterker nodig. Klein, goedkoop en goed is een D-klasse versterker uit China. (Als je naast retro ook modern wil doen is het er ook met bluetooth).

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat vind je precies ingewikkeld?

Tot waar snap je het en vanaf waar niet meer?

Wise enough to play the fool

Pagina: 1