Nieuwe autoradio onthoudt de zender niet [rood geel verhaal]

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 19:41
Mijn vraag

Mijn oude radio (pioneer) was aan vervanging toe, de nieuwe (caliber RMD574BT) is geplaatst en het inbouwen ging vrij makkelijk en de radio doet het verder prima, alleen hij onthoud dus de radiozenders niet.

De oude radio had een verloopstekker er tussen zitten die niet past op de nieuwe, als ik die verloopstekker er tussenuit haal en rechtstreeks aansluit gaat dat gewoon prima maarja hij onthoud niks.

Nu lees ik dat dit te maken heeft met de rode en gele kabel, dat ik deze moet omwisselen.
Maar ik zie helemaal geen rode kabel? wel de gele kabel.

Ben vrij a-technisch als het gaat om auto's, was al blij dat ik de nieuwe radio zonder problemen kon aansluiten.

Ow, mijn vorige radio ging aan zodra de auto op contact stond, de nieuwe radio doet dat echter niet en gaat pas aan zodra je de auto start (na 5 sec ongeveer).

Hieronder fotto's van beide kanten van de 2 stekkers die in de radio zit (zijn de 2 originele stekkers van de auto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TGHLVFPVmzmNKfNFh2hPUgk1/thumb.jpg

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p7n2QbyseBYCOfi1AgrtGbou/thumb.jpg

Ik hoop van harte dat het zoiets simpels is als een verloopkabel kopen maar ik heb echt weinig verstand hiervan en internet meld alleen dat je rood en geel moet omwisselen.

Beste antwoord (via mugenmarco op 03-06-2019 20:34)

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:28
Begrijp ik het goed dat bij die verloopstekker, de stekkers van de auto aan de andere kant van het zwarte blok passen? En de witte in de oude autoradio gingen?

Als ik op die foto kijk...zitten daar de goeie kleuren idd:
Zwart voor massa, Rood voor ACC+ en Geel voor continue 12V

Als je de stekker van de auto op die verloopstekker zet, welke kleuren zitten er dan tegenover die 3?
Kijken naar de foto's denk ik dat het zo zit:
Kabels in het zwarte blok van de auto:
Geel : verbonden met rood op verloopstekker: 12 V wanneer auto aan staat.
Bruin: verbonden met zwart op verlooptstekker: Massa
Blauw: verbonden met geel op verloopstekker: 12V continue.

Bruin zit op B8: Massa -> correct
Geel zit op B4: Dit zou de continue 12V moeten zijn, maar is de geschakelde 12V
Blauw zit op B7 (ACC+): Dit zou alleen 12V moeten zijn bij ingeschakelde auto, maar is de continue 12V

Geel en Blauw zitten dan inderdaad verkeerd om. Zie youtube filmpje hierboven om die 2 om te draaien :)
(mocht dat niet lukken kun je ze uiteraard ook afknippen en omdraaien...doet dat dan netjes en niet met een kroonsteentje..)

[ Voor 5% gewijzigd door sanderb op 03-06-2019 20:09 ]

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:05

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat hoor ik wel vaker idd. Vaak is het een kwestie van rood & geel omwisselen maar ongetwijfeld heb je een aansluitschema; niet dat je zo de + op de aarde aansluit ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Nu online

Nielless

Born at a very young age.

Hoe ziet de andere kant van die kabels eruit? wellicht dat daar een rode/gele kabel zit

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
MAX3400 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:26:
Dat hoor ik wel vaker idd. Vaak is het een kwestie van rood & geel omwisselen maar ongetwijfeld heb je een aansluitschema; niet dat je zo de + op de aarde aansluit ;)
ik hoef dus geen losse kabeltjes aan te sluiten, deze zaten al vast aan die 2 blokjes (zie foto) en de rode kabel ontbreekt dus volledig.
Nielless schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:27:
Hoe ziet de andere kant van die kabels eruit? wellicht dat daar een rode/gele kabel zit
vanaf de 2 blokjes lopen verschillende gekleurde kabeltjes achter het dashboard, maar daar zit dus geen rood kabeltje. bij de vorige radio (en de verloopstekker) zat wel een rood kabeltje.
sanderb schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:28:
Meten is weten...
In het blokje aan de radio zijde zitten (o.a.) 2 aansluitingen voor 12V:
1 waar altijd 12 V op staat.
1 waar alleen 12V op staat als de auto op contact staat.
Daar heb je nu je zwarte blok zitten.

Zie schema van je nieuwe radio:
http://webshop.caliber.nl...MD574-RMD574BT_Manual.pdf

B4, B7 en B8 zijn de aansluitingen die je moet meten:
Op B4 moet continue 12 V, dus de kabel waar altijd 12V op staat, ook als de auto niet op contact staat.
OP B7 de kabel die alleen 12V geeft als de auto op contact staat.
B8 is de massa. Aangezien je nu wel een soort van werkende radio hebt zit die goed, en moet je het zoeken in de kabels die nu op B4 en B7 zitten.
doormeten? ik ben echt een leek op dit gebied en ik heb geen losse kabels met elkaar hoeven te verbinden gezien deze al in die 2 blokjes vast zaten, gewoon aansluiten en klaar.

maar wat ik apart vind is dat er helemaal geen rode kabel te vinden is.

[ Voor 71% gewijzigd door mugenmarco op 03-06-2019 19:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanderb
Meten is weten...

Op B4 moet continue 12 V, dus de kabel waar altijd 12V op staat, ook als de auto niet op contact staat.
B8 is de massa. Aangezien je nu wel een soort van werkende radio hebt zit die goed, en moet je het zoeken in de kabels die nu op B4 en B7 zitten.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielless
  • Nu online

Nielless

mugenmarco schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:27:
[...]

ik hoef dus geen losse kabeltjes aan te sluiten, deze zaten al vast aan die 2 blokjes (zie foto) en de rode kabel ontbreekt dus volledig.
Bij mij had ik ook die 2 blokjes, maar aan t andere uiteinde zat bij mij de rode en de witte kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielless
  • Nu online

Nielless

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YxTbjJX.png Dit was bij mij het andere uiteinde

[ Voor 9% gewijzigd door Nielless op 03-06-2019 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
mugenmarco schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:27:
[...]

[...]

vanaf de 2 blokjes lopen verschillende gekleurde kabeltjes achter het dashboard, maar daar zit dus geen rood kabeltje. bij de vorige radio (en de verloopstekker) zat wel een rood kabeltje.
Je nieuwe radio voldoet aan iso spec: Wikipedia: Connectors for car audio

Kan best zijn dat je oude radio dat niet deed en je dus in dat blokje aansluitingen moeten wisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
MAX3400 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:26:
Nielless schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:27:
sanderb schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:28:
Meten is weten...

doormeten? ik ben echt een leek op dit gebied en ik heb geen losse kabels met elkaar hoeven te verbinden gezien deze al in die 2 blokjes vast zaten, gewoon aansluiten en klaar.

Volgens mij kan ik die losse draadjes niet zomaar los trekken uit het blokje, zit stevig vast en ook al kon ik dit wel, er zit geen rode kabel aan vast.
Nielless schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:30:
[Afbeelding] Dit was bij mij het andere uiteinde
dat blok met die kabels zat als verloopstekker vast aan de oude autoradio, maar die past niet in de nieuwe vandaar dat die rechtstreeks is aangesloten op de 2 blokjes waar dus geen rode kabel bij zit (zie foto die ik stuurde).

[ Voor 9% gewijzigd door mugenmarco op 03-06-2019 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielless
  • Nu online

Nielless

mugenmarco schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:33:

Volgens mij kan ik die losse draadjes niet zomaar los trekken uit het blokje, zit stevig vast en ook al kon ik dit wel, er zit geen rode kabel aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
mugenmarco schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:33:
[...]

[...]

[...]
Zou zomaar kunnen dat degene die de vorige radio aangesloten heeft de kleurtjes niet gevolgd heeft :+
Blauw op B7 zou je ook niet verwachten, daar zou je die rode verwachten.
Blauw is normaal gesproken antenna power

Doormeten is niet zo moeilijk. Heb je een multimeter of ken je iemand waarvan je die even kan lenen?
Indien niet...kost geen drol, en je kunt zelfs met een simpele 12V tester uit de voeten
bij de gamma voor minder dan 5 euro: https://www.gamma.nl/asso...ngszoeker-6-24v/p/B401259
klemmetje ergens op een boutje op de auto (of op die B8) en met de ander de andere aansluitingen even nalopen en kijken of het lampje gaat branden terwijl de auto uit staat

[ Voor 4% gewijzigd door sanderb op 03-06-2019 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
maar is het erg dat de 2 stekkerblokjes die vanuit het dashbord komen geen rode kabel heeft? want was de rode kabel niet de kabel die de instellingen van de radio onthoud?

bij de oude radio zat dus een stekker tussen (zie hieronder), maar die past helaas niet op de nieuwe. daarom dacht ik eerst dat ik gewoon zo'n soort stekker nodig heb voor de nieuwe radio.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZFvKrEv2iPU0AphTYCyfxWbo/thumb.jpg

ik heb geen meet apparaat en heb daar nog nooit mee gewerkt, zal even bij de buren moeten vragen of ze zoiets hebben.

dus nogmaals voor de duidelijkheid: de kabeltjes die uit het dashboard komen en in die 2 blokjes vast zitten bevat geen rood kabeltje dus die kan ik sowieso niet ergens anders op aansluiten.

de verloopstekker (zie foto in dit bericht bovenaan) die aan de ene kant op de 2 blokjes was aangesloten en de andere kant op de oude radio zat heeft wel zo'n rode kabel maar die aansluiting past niet op de nieuwe radio.

ps, ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben voor jullie. Gewaardeerde Tweakers _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door mugenmarco op 03-06-2019 19:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sanderb
Begrijp ik het goed dat bij die verloopstekker, de stekkers van de auto aan de andere kant van het zwarte blok passen? En de witte in de oude autoradio gingen?

Als je de stekker van de auto op die verloopstekker zet, welke kleuren zitten er dan tegenover die 3?

Blauw zit op B7 (ACC+): Dit zou alleen 12V moeten zijn bij ingeschakelde auto, maar is de continue 12V

Geel en Blauw zitten dan inderdaad verkeerd om. Zie youtube filmpje hierboven om die 2 om te draaien :)
(mocht dat niet lukken kun je ze uiteraard ook afknippen en omdraaien...doet dat dan netjes en niet met een kroonsteentje..)

[ Voor 5% gewijzigd door sanderb op 03-06-2019 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
sanderb schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:05:

correct, die verloopstekker zat aangesloten aan de originele 2 blokjes die uit het dashboard komen en vervolgens het uiteinde (het witte blokje) in de oude radio.

hieronder een foto van hoe de oude radio zat aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kPA4JXEJZOCrC3xCoRCtjBXB/thumb.jpg

Geel en Blauw zitten dan inderdaad verkeerd om. Zie youtube filmpje hierboven om die 2 om te draaien

Ik zal dit even goed moeten bekijken dan, dus ik kom hier nog op terug! Bedankt.

Maar er bestaat dus geen verloopstekker waar ook een rood kabletje bij zit zoals de verloopstekker die bij de oude radio zat aangesloten? ik moet echt de kabeltjes zelf omwisselen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:38
mugenmarco schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:11:
[...]

correct, die verloopstekker zat aangesloten aan de originele 2 blokjes die uit het dashboard komen en vervolgens het uiteinde (het witte blokje) in de oude radio.

[Afbeelding]

Geel en Blauw zitten dan inderdaad verkeerd om. Zie youtube filmpje hierboven om die 2 om te draaien

Ik zal dit even goed moeten bekijken dan, dus ik kom hier nog op terug! Bedankt.

Maar er bestaat dus geen verloopstekker waar ook een rood kabletje bij zit zoals de verloopstekker die bij de oude radio zat aangesloten? ik moet echt de kabeltjes zelf omwisselen? :P
Plan B zie ik je ook niet doen:

- Doorknippen, solderen, krimpkous.

Dus stekkertje eruit peuteren maar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
mugenmarco schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:11:
[...]

[Afbeelding]

Je kunt ook een nieuwe verloopstekker kopen en die kloppend maken voor jouw auto. Dat is echter veel meer werk dan die 2 pinnetjes omdraaien.
Ik raad je wel aan om mijn verhaal te controleren door te meten...

Welke auto is het? Waarschijnlijk van voor 1995?
Er bestaan verloopstekkers voor verschillende merken, maar dat is ook nog geen garantie..

Gewoon proberen die pinnetjes om te draaien.
Als je dat eng vindt: Haal de min pool van de accu los, dan kan er niets gebeuren. Als je dan ook nog even met de multimeter van de buren checked of het klopt wat we bedacht hebben, moet het lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
sanderb schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:21:
[...]

Je kunt ook een nieuwe verloopstekker kopen en die kloppend maken voor jouw auto. Dat is echter veel meer werk dan die 2 pinnetjes omdraaien.
Ik raad je wel aan om mijn verhaal te controleren door te meten...

Welke auto is het? Waarschijnlijk van voor 1995?
Er bestaan verloopstekkers voor verschillende merken, maar dat is ook nog geen garantie..

Gewoon proberen die pinnetjes om te draaien.
Als je dat eng vindt: Haal de min pool van de accu los, dan kan er niets gebeuren. Als je dan ook nog even met de multimeter van de buren checked of het klopt wat we bedacht hebben, moet het lukken!
Heb een Toyota Aygo uit 2008.

Ik ga zodra ik tijd heb jullie plan uitvoeren en kom hier nog op terug, heb voorlopig even geen tijd maar ik laat het jullie sowieso weten :)

De buren hebben geen meet apparaat dus dan maar even aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:38
mugenmarco schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:23:
[...]

Heb een Toyota Aygo uit 2008.

Ik ga zodra ik tijd heb jullie plan uitvoeren en kom hier nog op terug, heb voorlopig even geen tijd maar ik laat het jullie sowieso weten :)

De buren hebben geen meet apparaat dus dan maar even aanschaffen.
Een groot voordeel heb je: "Vervoer". Dus je zou altijd je locatie kunnen delen, en dan is er misschien wel een Tweakert met twee rechterhandjes in de buurt waar je naartoe kan sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Volgens mij los je het met zo'n verloopstekkertje in één keer op.
http://www.vervanguwautoradio.nl/Toyota-ISO-Kabelset

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Gezien er dus geen rood kabeltje bij de originele aansluiting van de auto zat had ik geen idee hoe ik dat kabeltje moest verwisselen maar nu is het wel duidelijk hoe het precies zit.

Dus zodra ik tijd heb ga ik het uitproberen maar hoe simpel het mogelijk ook is ik doe zoiets liever niet zelf haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderb
Mocht je er toch niet uitkomen of het niet aandurven...
Afhankelijk van waar je woont...kwam deze tegen: http://www.citybugstore.nl/ in Hoofddorp.
Gespecialiseerd in jouw auto (en zijn broertjes/neefjes van de andere merken).

Voor hun waarschijnlijk een klusje van niets, of ze kunnen je het goede verloopje leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
True schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:25:
Volgens mij los je het met zo'n verloopstekkertje in één keer op.
http://www.vervanguwautoradio.nl/Toyota-ISO-Kabelset
Door een sterfgeval in de familie ben ik hier niet meer aan toe gekomen tot vandaag, en de kabel past niet (wel in de radio maar niet in de auto).

Heb er ook totaal geen zin meer in dus laat hem bij de kleine onderhoudsbeurt wel door een garage oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
mugenmarco schreef op zondag 16 juni 2019 @ 18:24:
[...]

Door een sterfgeval in de familie ben ik hier niet meer aan toe gekomen tot vandaag, en de kabel past niet (wel in de radio maar niet in de auto).

Heb er ook totaal geen zin meer in dus laat hem bij de kleine onderhoudsbeurt wel door een garage oplossen.
Waar woon je :?
Is echt 5 min werk (als je het weet, no offence). Wil ik best even doen. Omgeving Amersfoort ben je welkom :)

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 16-06-2019 18:37 ]

Pagina: 1