Alternatieve reinigingsvloeistof of navulcartridges Braun

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Naar volle tevredenheid gebruik ik m'n Braun Series 9 scheerapparaat.
Heeft er hier emand ervaring met alternatieve reinigingsvloeistof voor de Braun Series zoals bijvoorbeeld https://www.amazon.de/gp/product/B01CPO6AA2 of wellicht alternatieve navul cartridges?
Op Amazon vind ik de navul cartridges al wat voordeliger, maar ze blijven behoorlijk aan de prijs.
Zo her en der lees ik ook dat mensen de vloeistof zelf maken door de benodigdheden in de juiste hoeveelheid bij elkaar te gooien. Dat laatste gaat me wat ver, maar iets als de navul flessen zoals op Amazon worden aangeboden zien er wel interessant uit.

Iemand praktijk ervaring?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:35

Yucon

*broem*

Ja. Door het helemaal niet te gebruiken. Niet lomp bedoeld verder, maar heb je dat wel eens een tijdje geprobeerd? Ik ben met het spul gestopt en eerlijk gezegd ben ik best blij dat ik van dat geklungel af ben. En ondanks dat ik een stevige baardgroei heb merk ik geen verschil met scheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@Yucon Wat bedoel je precies met geklungel? Ik zet het scheerapparaat in de lader en met 1 druk op de knop start het reiningsprogramma.

Jij gebruikt de reinigingsfunctie helemaal niet meer? Je spoelt 'm zelf onder de kraan af en gebruikt daarbij zo'n klein bijgeleverd borsteltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:35

Yucon

*broem*

Klopt, en af en toe spiritus of desinfectiemiddel. Werkt naar mijn mening prima.

Met geklungel bedoel ik enerzijds het feit dat ik het vervelend vind als hij vochtig is want dan plakken m'n baardhaartjes, want soms zie ik achteraf dat ik nog een haartje vergeten ben en dat lukt me niet meer te scheren met een nat scheerapparaat. En anderzijds dat ik het gevoel heb getild te worden door braun's marketingafdeling.

[ Voor 20% gewijzigd door Yucon op 03-06-2019 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:07:
Klopt, en af en toe spiritus of desinfectiemiddel. Werkt naar mijn mening prima.

Met geklungel bedoel ik enerzijds het feit dat ik het vervelend vind als hij vochtig is want dan plakken m'n baardhaartjes, en anderzijds dat ik het gevoel heb getild te worden door braun's marketingafdeling.
Dat ie vochtig is ervaar ik niet. Meeste tijd van het reiningsprogramma is ie ook aan 't drogen (en ik gebruik 'm ook pas op z'n vroegst 1 dag nadat het programma gedraaid heeft).

Maar eens met laatste punt, daarom ook dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:46

Klippy

Still Game

Wat zijn de ingrediënten eigenlijk?
Wij hebben pa ook een 5 serie cadeau gedaan vorige maand voor zijn verjaardag en waren ons hetzelfde aan het afvragen.
Ik dacht eigenlijk dat het alleen alcohol was dus wilde dat al kopen, maar heb het label verder nog niet bekeken.
Wel goed om te zien dat er andere vloeistoffen bestaan, benieuwd naar ervaringen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Met goed zoeken moet je wel kunnen vinden wat er ongeveer in zit, dat is namelijk verplicht voor wanneer een kind o.i.d. het zou inslikken.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 03-06-2019 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 11:25
Yucon schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:07:

Met geklungel bedoel ik enerzijds het feit dat ik het vervelend vind als hij vochtig is want dan plakken m'n baardhaartjes, want soms zie ik achteraf dat ik nog een haartje vergeten ben en dat lukt me niet meer te scheren met een nat scheerapparaat. En anderzijds dat ik het gevoel heb getild te worden door braun's marketingafdeling.
Als je hem na het scheren meteen reinigt, is hij voor je volgende scheerbeurt echt wel weer droog. Getild wordt je niet, het is een product waar reiniging en smering gecombineerd inzit. Je betaalt voor het gemak zodat je niet met andere middelen hoeft te klungelen. En ja, Braun verdient daaraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wat ik altijd doe is gootsteen dicht, druppeltje shampoo (standaard Head&Sholders), beetje warm water er bij.
Dan scheerkop er in steken, even aan doen (10 sec.), en dan afspoelen met water.

Doe het al jaren zo, ding blijft perfect, kost geen drol, geen reinigingsstation nodig.

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Nog niet echt een antwoord, dus nog een vraag van mijn kant, want mijn scheikunde is niet meer zo goed.

Ik vond oa deze site met instructies: https://shavercheck.com/braun-ccr-alternative/
Deze voegen een navul oplossing toe aan alcohol. De oplossing is zo te zien voor het grootste deel gewoon parfum, daar kan ik nog wel wat op verzinnen met etherische olie oid.

De originele cartridges zijn ook voor het grootste deel Isopropyl alcohol met geurstoffen, zie Data sheet
ISOPROPYL ALCOHOL, PROPAN-1-OL, LIMONENE

Maar het gaat me om het volgende:
You can use either Isopropyl or Ethanol. I used Isopropyl alcohol as that’s all I could find at a nearby store.

Since the concentration was 100%, I used some distilled water to bring it down to somewhere between 70% and 80%.
Isopropyl alcohol is niet meteen in NL in de winkel te kopen, online kan, maar is ook niet heel goedkoop, 6 tot 7 Euro voor een liter, verzendkosten, etc.
Ethanol is beter te verkrijgen, dus de vraag is zou iets als Farmlight Bio Ethnanol geschikt zijn?
Dat is brandstof, maar volgens het etiket >95% bio ethanol. En een stuk goedkoper en overal te verkrijgen (1.99/liter bij Jumbo).
Maar zie verder geen ingrediënten, kan me alleen voorstellen dat het gedenatureerd is of water bevat.

Aan te raden of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@Klippy Dat ziet er inderdaad ook interessant uit.

Iemand met ervaring toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:11

Croga

The Unreasonable Man

Het probleem wat ik heb met de cartridge navullen is dat dat ding, wanneer hij "leeg" is, altijd nog vol zit met baard. Gewoon nieuwe vloeistof daar bij gooien weet ik niet of dat prettig gaat zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@Croga Begrijpelijk. Vaak wordt ook beschreven dat het schoonmaken wat aandacht nodig heeft.
Heb jij 't al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

JBS schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:32:
@Croga Begrijpelijk. Vaak wordt ook beschreven dat het schoonmaken wat aandacht nodig heeft.
Heb jij 't al eens geprobeerd?
Nope, ik ben veel te lui.... Koop die bakjes in bulk voor 9 euro per stuk, andere opties proberen kost me teveel moeite die me de besparing niet waard is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:59:
[...]

Nope, ik ben veel te lui.... Koop die bakjes in bulk voor 9 euro per stuk, andere opties proberen kost me teveel moeite die me de besparing niet waard is ;-)
Betreft 't niet deze welke 23 euro per 6 kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

JBS schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:02:

Betreft 't niet deze welke 23 euro per 6 kosten?
Yup, die. Maar de laatste keer dat ik ze bestelde waren ze nog bijna twee keer zo duur.... Bedankt voor de link! Ik verbruik er, denk ik, 2 per jaar dus ik kan nog even vooruit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:04
Ik weet niet of ik reclame mag maken. Maar ik heb het laatst besteld op tandenborstel.net
https://www.tandenborstel...-and-renew-51-cartridges/

Bevalt mij prima. En vind de prijs ook wel mee vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kniepert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-08-2024
Na lang zoeken op verschillende sites en het maken van afwegingen ben ik gekomen tot het volgende recept voor reinigingsvloeistof voor de braun scheerapparaten. Zelf heb ik de 9390CC.

Isopropyl / Isopropanol 5L Alcohol 99,9% 5000ml (bol.com en gratis verzending))
Lansky honingolie (for sharpeners) algemeen te verkrijgen
Das Original Orangenöl
Gedestileerd water (of kraanwater)

Dit alles is genoeg voor 38 vullingen van een reinigingscassette.
Tegen een kostprijs van ongeveer 1,28€ per vulling ( origineel ongeveer 5,--€ per vulling)

De alcohol verdunnen naar 70 %. Vreemd genoeg ontsmet de alcohol beter bij dit percentage dan bij 99,9 %.
De lansky olie zorgt voor de smering ( wat ook de sinaasappel olie een beetje doet)
De sinaasappelolie zorgt voor een lekkere geur, smeert en reinigt ook. Natuurlijk kun je ook kiezen voor een andere geurolie.
Het (al dan niet gedestilleerde) water is voor de verdunning van de alcohol.

Maak een flesje aan voor ongeveer 3 vullingen met de volgende samenstelling:

350 ml alcohol
150 ml water
1 ml Lanskyolie
6 ml sinaasappel olie

Een minuutje "werk" en al met al toch een ruime 140 euro bespaart. (Of zelfs 293 euro als de vullingen 9 euro per stuk kosten zoals onderstaand te lezen is)

[ Voor 8% gewijzigd door Kniepert op 30-12-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

JBS schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:26:
@Klippy Dat ziet er inderdaad ook interessant uit.

Iemand met ervaring toevallig?
Inmiddels een paar keer gevuld al, volgens mij onverdund.
Werkt prima, maakt mooi schoon en ruikt gewoon naar alcohol, niet hinderlijk verder.
Bevalt dus prima voor de prijs.

• xyllie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-10-2020
Als je alcohol gebruikt dan gaat je kopere gedeelte toch kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
Geen idee waar je het koper vandaan haalt. Hoe dan ook heeft de originele reinigingsvloeistof ook alcohol als hoofdbestandsdeel dus vanwaar de zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
Inmiddels al 8 x nagevuld. Prima resultaat m.b.t. schoonmaken. Wel iedere keer goed de volle cassette omspoelen. Uiteraard gewoon met water. Daarna eenvoudig vullen en je kunt er weer tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verrassend genoeg heb ik ook op andere sites niemand zien noemen dat dat ding aangeeft dat hij leeg is, als er nog zat in zit. Waarschijnlijk is dat gewoon nodig voor hoe het pompje werkt. Maar je kan de restanten prima even door koffiefilter gooien (om haren eruit te halen), en dan je nieuwe bakje bijvullen.

Maar onder de streep doe ik zo lang met een 5+1 pak die je €25-€30 kost, dat het voor mij niet de moeite waard is zelf te gaan mengen.

• JoLe
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-02-2023
Heeft iemand ervaring met deze navulflessen? Er staat onderaan bij het artikel hoe je de originele cartridge moet reinigen en vullen.

https://www.amazon.nl/JaT...078HC0ANYFZ3MN95GFAN&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:22
Is het aan te raden om de Clean & Renew, als hij niet gebruikt wordt, in de koelkast te zetten? Als het dopje er eenmaal vanaf is ga ik er namelijk vanuit dat de vloeistof op den duur verdampt. Of is dat niet zo?

Als je je dagelijks scheert, is het dan aan te raden om na elke scheerbeurt te reinigen? Of volstaat, bijvoorbeeld, 1 keer per week?

(tevens bij voorbaat een excuus voor het kicken van een topic van 4 jaar oud, maar mijn vraag gaat ook over de reinigingsset van hetzelfde type Braun scheerapparaat). Ik heb ze net binnen en ze kostten 37,- euro voor 8 stuks. Erg prijzig dus ben beniewd of mijn koelkast theorie besparend kan werken...

Tevens hoor ik het graag als het niet gewaardeerd wordt om een topic van 4 jaar oud te kicken. Dan leer ik daar van en zal ik in het vervolg een eigen topic openen.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: STOP ECOCIDE 💚🌍💚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar je doet toch wel een behoorlijke tijd met zijn 8-pak? En wat wil je precies in de koelkast zetten? Het ding uit je scheerstation halen en dan in de koelkast zetten? Ben je dan niet makkelijker af de dop er weer op te doen? Tenzij je het hele station in de koelkast wil zetten, maar dan durf ik wel te stellen dat je geen vriendin/vrouw hebt :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

@StopEcocide en de overige geïnteresseerden. Toevallig moest ik vorig jaar nog aan dit topic denken omdat mij pa vroeg waar hij die bio ethanol kon kopen.
Dus dat werkt nog steeds goed. Ik scheer me er dus niet zelf mee, maar het apparaat wordt schoon en blijft scherp. Na 5 jaar dus nog geen negatieve effecten gezien.

Hij reinigt het apparaat eenmaal per 2 weken geloof ik.

Kost 2,38 voor een liter bij de action https://www.action.com/nl-nl/p/2517604/bio-ethanol/ Ik had hem 2 flessen meegenomen, kan hij weer 4 jaar mee vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:22
Sissors schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:01:
Maar je doet toch wel een behoorlijke tijd met zijn 8-pak? En wat wil je precies in de koelkast zetten? Het ding uit je scheerstation halen en dan in de koelkast zetten? Ben je dan niet makkelijker af de dop er weer op te doen? Tenzij je het hele station in de koelkast wil zetten, maar dan durf ik wel te stellen dat je geen vriendin/vrouw hebt :P .
Dat laatste heb je goed gegokt ;)

Ik was van plan om alleen de cartridge in de koelkast te zetten. Maar ik zal eens kijken hoe het met de dop gaat.
Klippy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:21:
@StopEcocide en de overige geïnteresseerden. Toevallig moest ik vorig jaar nog aan dit topic denken omdat mij pa vroeg waar hij die bio ethanol kon kopen.
Dus dat werkt nog steeds goed. Ik scheer me er dus niet zelf mee, maar het apparaat wordt schoon en blijft scherp. Na 5 jaar dus nog geen negatieve effecten gezien.

Hij reinigt het apparaat eenmaal per 2 weken geloof ik.

Kost 2,38 voor een liter bij de action https://www.action.com/nl-nl/p/2517604/bio-ethanol/ Ik had hem 2 flessen meegenomen, kan hij weer 4 jaar mee vooruit.
Als ik het dus goed begrijp kun je een lege cartridge hervullen met bio-ethanol van de Action? Ik heb wel gemerkt dat mijn laatst gebruikte cartridge, toen hij eenmaal leeg was, een residu van haartjes achterliet en dat toen ik hem probeerde te hervullen met water, deze niet goed weg te krijgen waren. Na een reinigingssessie kreeg ik het scheerapparaat niet goed schoon.

[ Voor 45% gewijzigd door StopEcocide op 03-07-2024 21:51 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: STOP ECOCIDE 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Dat van die haartjes staat hier ook in het topic. Omspoelen.
Maar verder, je kan de cartridge vullen met een soort alcohol ja, isopropyl of ethanol, eventueel een geurtje erbij.
Of je dat wil doen is aan jou, het kost wat tijd en werk, maar bio ethanol is makkelijk verkrijgbaar als alternatieve goedkope vulling.
Af en toe een nieuwe cartridge indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:30

worker

2x Sessy thuisbatterij

Klippy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:35:
Dat van die haartjes staat hier ook in het topic. Omspoelen.
Maar verder, je kan de cartridge vullen met een soort alcohol ja, isopropyl of ethanol, eventueel een geurtje erbij.
Of je dat wil doen is aan jou, het kost wat tijd en werk, maar bio ethanol is makkelijk verkrijgbaar als alternatieve goedkope vulling.
Af en toe een nieuwe cartridge indien nodig.
Ik doe elke keer na het reinigen de dop er weer op. Dan gaat zo’n cartridge erg lang mee
Pagina: 1