486 PC - secundaire IDE

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:56

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Hele leuke. In een Google zoekopdracht krijg ik deze niet goed verwoord...

Een van mijn computers heeft een intel 486 DX2 processor, op een Aquarius MB-4DUV moederboard en 32MB RAM.
Hierin zitten o.a. deze spulletjes:
- Diamond Viper 2MB (Weitek 9000)
- Sound Blaster Vibra 16 (4180; PNP)
- Realtek 80nogwat netwerkkaart (PNP)
- VLB i/o kaart met 2x serieel, parallel, game, fdd en 2x IDE
- Quantum Fireball 1,28GB primaire IDE (master; LBA)
- CD-ROM op de secundaire IDE (master)
- CF kaart 128MB op secundaire IDE (slave) met Fat16 partitie
- BIOS kent slechts primaire IDE (master / slave) in de basis instellingen; secundair IDE is geen optie/instelling. (belangrijk dus!)

Als harde schijf heb ik een Quantum Fireball uit een Pentium 1 gepakt, aangesloten op primaire IDE als master en Fat32 partitie.
Hierop stond al een installatie van Win98SE. Deze heeft zichzelf netjes bijgewerkt en alle hardware is herkend (de graka heeft als enige geen fatsoenlijke drivers nu).

Wanneer ik Win98 start, kan ik keurig bij mijn primaire harde schijf, CD-ROM en CF kaart. Fdisk van Win98 herkent de harde schijf en CF kaart beiden.

Wanneer ik van diskette DOS 6.22 laad, kom ik via de DOS drivers wèl bij de CD-ROM, maar niet bij de CF kaart. De primaire harde schijf kom ik nu ook niet bij wegens Fat32, maar dat is een andere discussie.

DOS 6.22 Fdisk herkent enkel de primaire harde schijf, niet de CF kaart.

De CF kaart verplaatsen van secundaire naar primaire IDE is geen optie i.v.m. een tweede harde schijf die ik later ga bijzetten.

DOS 6.22 wil ik gaan gebruiken i.c.m. Win 3.11 als besturingssysteem / UI. Win98 is gewoon te log voor een 486. Ook Win95 zie ik hier niet als een optie.

Kent iemand een manier om vanuit DOS 6.22 deze kaart wèl te herkennen / uit te kunnen lezen?
Drivertje iemand?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Wat gebeurt er als je de Quantum Fireball botweg (alleen) op de secundaire IDE poort aansluit: boot de PC dan toch?
In dat geval zou ik dat zo laten en gaan experimenteren met de CF-kaart (ook even alleen) op de primaire IDE poort: wat detecteert de BIOS dan? Je kunt dan ook met de primaire IDE settings experimenteren of je het dan aan de gang krijgt.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:54
Zitten er niet toevallig jumpers op de CD-Rom speler en CF kaart reader waarmee je master/slave kan instellen?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:59

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

misschien kan je hier wat info vinden:
https://www.philscomputerlab.com/ms-dos-starter-pack.html

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:30

GforceNL

Out of memory....

Wat @Puc van S. zegt, vroeger had je op de schijven zelf jumpers die je zelf master/slave moest zetten.

<Zinloze tekst hier>

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En het kan zelfs zijn dat je ze specifiek als single drive moet jumperen.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-11 13:53

BLACKfm

O_o

Moet het perse dos 6.22 zijn? Windows 98 heeft ook een MS-DOS omgeving (7).

http://www.ctyme.com/msdos7.htm in de eerste paar regels staat hoe je kunt instellen dat windows 98 direct naar dos boot.

Of windows 3.11 daar ook werkt laat ik even in het midden.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
@TERW_DAN @GforceNL @Puc van S.

Het ligt niet aan de master/slave config. Deze staan goed ingesteld.

Het zit hem in de aansturing vanuit DOS.

De CDROM wordt gewoon gelezen (= sec. master) en werkt naar behoren.
- in Win98 is er de Win98 driver voor zowel sec. IDE als de CDROM drive
- in DOS is er de .SYS CDROM driver en de MSCDEX.EXE welke de CDROM aansturen (op sec. IDE).

De CF kaart wordt enkel in Win98 gelezen
- Win98 heeft een driver voor de sec. IDE poort als volwaardige IDE en daarmee detecteert deze de CF kaart.
- DOS heeft geen driver voor IDE. De info voor de pri. IDE wordt uit de BIOS instellingen opgehaald, maar de bios kent geen sec. IDE.
- De ATAPI driver voor CDROM is niet toereikend voor iets anders dan een CD/DVD drive. Dus ook niet de CF kaart (wat in wezen wordt gelezen als IDE harde schijf)

@Renault
HDD op secundaire IDE kan ik nog testen, maar ik kan er al vergif op innemen dat dit niet zal booten. Met de HDD autodetect in de BIOS zal enkel de primaire IDE poort worden gescand.

De CF op de pirmaire IDE als slave geeft trouwens geen problemen, dat werkt naar behoren.

@BLACKfm
DOS 7 zou inderdaad mogelijk zijn, echter lost dat het punt niet op van de vermiste drive. DOS 7 haalt primair zijn data eveneens uit de BIOS, welke ook hier enkel de primaire IDE poort zal rapporteren. Ook hier zal de CDROM werken op de ATAPI driver, maar een andere drive op secundaire IDE niet zonder eigen driver.

@Hubert
Zeker een interessante collectie software, maar hier lijkt niet tussen te zitten wat ik zoek helaas...
Wel interessant om even leeg te trekken voor mijn K6-2 machine :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-11 13:53

BLACKfm

O_o

Als windows 98 een driver heeft voor het secundaire deel, is er dan ook geen dos driver beschikbaar die hetzelfde kan doen?

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
BLACKfm schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:00:
Als windows 98 een driver heeft voor het secundaire deel, is er dan ook geen dos driver beschikbaar die hetzelfde kan doen?
Dat zou de meest voor de hand liggende optie zijn ja :)
Maar ik heb er geen kunnen vinden anders dan een ATAPI driver voor CDROM of ZIP drivers :/

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-11 00:09
Waterbeesje schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:01:
[...]

Dat zou de meest voor de hand liggende optie zijn ja :)
Maar ik heb er geen kunnen vinden anders dan een ATAPI driver voor CDROM of ZIP drivers :/
Alhoewel ik er zelf momenteel geen ervaring mee heb (waarom zou ik nog DOS draaien ?), kijk eens naar Freedos. Dat wordt nog steeds doorontwikkeld, en heeft bijvoorbeeld ook ondersteuning voor USB.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:59
@Waterbeesje Hier doet hij het zonder FDD, en juist alleen met een CF-kaart to IDE controller, misschien heb je er iets aan.
http://theinstructionlimi...using-a-cf-to-ide-adapter

[ Voor 8% gewijzigd door Mel33 op 04-06-2019 12:18 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
@Mel33
Mooi project! Mijn 'vaste' methode is nog steeds via een diskette (nog 10 drives in de kast liggen en ca. 100 diskettes). Als die net meer werken, heb k altijd nog een set met verschillende CF kaarten waarop ik de verschillende dossen heb geïnstalleerd. Een als master, een als slave en dan "format d: /s" of "sys d:"
Maar dat is weer iets andere materie ;)

@Oekiejoekie
FreeDOS heb ik nog niets mee gedaan, kan ik eens naar kijken. Zoals je zegt, daar zit méér moderne ontwikkeling achter dan de laatste MS-DOS, PC-DOS of Concurrent DOS. Ook al heb ik de voorkeur voor 'klassieke' tijdsgetrouwe DOS versies.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Oekiejoekie
Waterbeesje schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:41:
FreeDOS heb ik nog niets mee gedaan, kan ik eens naar kijken. Zoals je zegt, daar zit méér moderne ontwikkeling achter dan de laatste MS-DOS, PC-DOS of Concurrent DOS. Ook al heb ik de voorkeur voor 'klassieke' tijdsgetrouwe DOS versies.
Je vergeet DR Dos nog :) En PC-DOS, dat hoort klassiek alleen maar op IBM's, Tot versie 6.1 was dat trouwens hetzelfde als MS-DOS, pas daarna kwamen er verschillen.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:11:
[...]
(...) En PC-DOS, dat hoort klassiek alleen maar op IBM's, Tot versie 6.1 was dat trouwens hetzelfde als MS-DOS, pas daarna kwamen er verschillen.
dat dàchten veel mensen ja... maar ondanks deze versies nauwelijks verschilden, was er wel degelijk een versieverschil tussen de verschillende versies die MS en IBM uitbrachten.

Voorbeeldje:
MS-DOS 5.00 ondersteunt geen Interlink of Scandisk. (incorrect dos version)
PC-DOS 5.02 ondersteunt deze beiden wel. Scandisk uit Win98 rammelt-ie zó overal overheen.
MS-DOS 5.02 bestaat niet :/

(reden voor mij om PC-DOS 5.02 de voorkeur te geven op pre-386 computers)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Oekiejoekie
Waterbeesje schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:47:
[...]

dat dàchten veel mensen ja... maar ondanks deze versies nauwelijks verschilden, was er wel degelijk een versieverschil tussen de verschillende versies die MS en IBM uitbrachten.

Voorbeeldje:
MS-DOS 5.00 ondersteunt geen Interlink of Scandisk. (incorrect dos version)
PC-DOS 5.02 ondersteunt deze beiden wel. Scandisk uit Win98 rammelt-ie zó overal overheen.
MS-DOS 5.02 bestaat niet :/

Ik ga het niet testen... Voor mijn nostalgie heb ik hier nog een MSX-computer liggen. De rest, daar heb ik al afscheid van genomen...

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Waterbeesje schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:47:
Geheel off-topic: ook op een 386 kan het gebruik van dos 5 een voordeel geven boven dos 6. Boven de 640k grens krijg je eerst 64k grafisch video geheugen, en vervolgens 2x32k text mode geheugen (de ene kleur, de andere monochroom). In dos 5 op een 386 kun je UMB's over dit videogeheugen heen mappen, en dos ziet dat dan als contigueus geheugen. Op deze manier kun je bijna 750kB conventioneel geheugen krijgen, wat nuttig kan zijn als je software geheugen gelimiteerd is.
Bij dos 6 werkt dit niet meer. De mapping wel, maar dos ziet het niet langer als 1 blok geheugen.

• Robin F.
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-12 07:40

Robin F.

5 micron is huge

Zou een Drive Overlay niet werken? Die vervangt de IDE driver van je BIOS zodat DOS ook harde schijven herkent die je BIOS niet ondersteunt. Bijvoorbeeld te vinden op http://www.vogonsdrivers.com/index.php?catid=19

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:20
Je zult wss drivers voor de CF kaart moeten laden in de autoexec.bat in dos. maar dan moeten er wel dos drivers voor aanwezig zijn.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
@Mijzelf
Cool, dat wist ik nog niet :) nieuwer is niet altijd beter blijkt daar weer. Hoewel dos 6 weer andere leuke tools ondersteunt die op 5 niet werken :)

@Visgek82
dat zou mooi zijn :) als ik een geschikte driver kan vinden tenminste, wie weet werkt een driver uit het bericht van @Robin F. wel. Maxblast lijkt de meest kansrijke te zijn, ga ik nog testen!

Wat ik wel weet inmiddels:

Win98 leest dus gewoon de CF kaart (IDE/ATA protocol). Zodra ik vanuit win98 afsluit naar dos modus is de kaart niet meer beschikbaar.

Sluit ik de kaart aan op pri IDE als slave (naast de HDD) werkt het wèl zoals verwacht. Dan kan ik ook vanuit DOS bij de schijf. Getest met: PC-DOS 5.02, MS-DOS 6.22 en MS-DOS 7.1 (van Win98).
Sowieso blijft de CDROM (sec. IDE) het altijd doen na inladen van de drivers (iedere DOS versie / Windows versie.

Volgende stap: Maxblast downloaden, op een diskette gooien en testen.

Werkt dat niet: dan kies ik eieren voor mijn geld en doe een stapje terug: dan gaat de CF kaart als primair slave. Dan maar géén extra harde schijf. Die gaat dan maar naar een andere computer toe; ik heb nog een zwikje meuk om nóg een 486 te bouwen. Eens kijken hoe daar de ondersteuning zit...

[ Voor 0% gewijzigd door Waterbeesje op 05-06-2019 10:34 . Reden: typos ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:32

The Third Man

The Third Jellyfish

- VLB i/o kaart met 2x serieel, parallel, game, fdd en 2x IDE
Heb je meer details over deze kaart? Want volgens mij zit hier de crux, blijkbaar initialiseert het on-board BIOS alleen de 1e poort waardoor je voor activatie van devices op de 2e poort van een driver afhankelijk bent, wat je cdrom.sys driver nu regelt voor je cd-drive in DOS en Windows heeft natuurlijk zelf z'n drivers klaarstaan. De ene oplossing zou inderdaad een driver zoeken voor de CF kaart zijn, maar wat je (denk ik) wil is dat ook de 2e poort als een reguliere diskcontroller geactiveerd wordt, wat naar mijn idee via een driver van de IDE-controller zou moeten. Een beetje zoals later drives of arrays op een RAID-controller ook via een driver beschikbaar kwamen.

[ Voor 9% gewijzigd door The Third Man op 05-06-2019 14:21 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:17:
[...]
Heb je meer details over deze kaart? Want volgens mij zit hier de crux, blijkbaar initialiseert het on-board BIOS alleen de 1e poort waardoor je voor activatie van devices op de 2e poort van een driver afhankelijk bent, wat je cdrom.sys driver nu regelt voor je cd-drive in DOS en Windows heeft natuurlijk zelf z'n drivers klaarstaan.
De spijker op zijn kop. De kaart is een noname VLB kaart, zonder een merknaam of zo. Veel jumpers om eea in te stellen.

Opmerking hierbij: de BIOS van het mobo kent maar één IDE poort (master/slave). Modernere BIOSsen kennen er twee (soms zelfs meer). De VLB kaart heeft ook geen eigen BIOS extensie, waardoor deze ook niets initialiseert.
Lekkere Kwal schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:17:
De ene oplossing zou inderdaad een driver zoeken voor de CF kaart zijn, maar wat je (denk ik) wil is dat ook de 2e poort als een reguliere diskcontroller geactiveerd wordt, wat naar mijn idee via een driver van de IDE-controller zou moeten. Een beetje zoals later drives of arrays op een RAID-controller ook via een driver beschikbaar kwamen.
Zo'n driver is zeer welkom (om het even welke) :)

Ik bedenk me nog iets: ik zal nog eens goed in mijn kast spitten, volgens mij heb ik nog een andere controller. Ook VLB en met 4MB geheugenbuffer, ik dacht van Promise. 2x IDE + 2x FDD en geen com/lpt/game. Deze heeft misschien een eigen bios extensie, wat de sec. IDE bruikbaar maakt zonder driver. Workaround, maar misschien een oplossing :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:32

The Third Man

The Third Jellyfish

Ok, maar er moeten toch wel codes op de chips staan? De IDE controller zit logischerwijze dichtbij de IDE-poorten en heeft sowieso een hoop pinnetjes (want IDE heeft veel pinnen), zij bijvoorbeeld deze waarbij de Sis chip helemaal links de controller is. En meestal staat er wel ergens in witte print een typenummer op de kaart, zoals VL-400GW op het gelinkte voorbeeld.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-11 23:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als harde schijf heb ik een Quantum Fireball uit een Pentium 1 gepakt, aangesloten op primaire IDE als master en Fat32 partitie.
Hierop stond al een installatie van Win98SE. Deze heeft zichzelf netjes bijgewerkt en alle hardware is herkend (de graka heeft als enige geen fatsoenlijke drivers nu).
Heuj, beetje mijn setje opbreken? :o :P

Verder eens met wat Lekkere Kwal zegt. Zou eens goed kijken wat er op zit, want het zou best eens een aparte chip kunnen zijn voor de secundaire PATA.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Ultraman schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:21:
[...]
Heuj, beetje mijn setje opbreken? :o :P
Heb ik je al verteld over zijn nieuwe jasje/kastje?
En dat in de oude kast nu een 386 DX40 schuil gaat?
En over een P150@166 procesor? (A)
En over een MMX processor die geen zin had?
En over een Voodoo 1 kaart?
En over de SATA controller met 80GB schijf? (A)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11 20:34
Sommige Sound Blaster Vibra 16 kaarten hebben ook een IDE poort waar sound blaster wel drivers voor heeft
Pagina: 1