Lage waterdruk douche bij gebruik tappunt elders

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:28
Even een kort vraagje. Sinds een aantal jaar wonen we in onze sleutel-op-de-deur woning. We merken echter al een tijdlang op dat waterdruk in de douche problematisch is. Wanneer iemand onder de douche staat en er op hetzelfde moment ergens anders water wordt gebruikt (keuken, lavabo, ...) dan vermindert de druk van de douchestraal. Zeer onpraktisch als we de schoonouders op bezoek hebben en die beslissen om in de keuken een emmer te vullen terwijl ik onder de douche sta.

Tijdens het verplichte ketelonderhoud heb ik er de loodgieter die er was op aangesproken. Hij zei dat dat vrij normaal was omdat we met een doorstromer zitten in plaats van een boiler en dat een boiler qua energieverbruik niet de beste keuze is. Daar zijn we uiteraard niet mee geholpen.

Zou het daadwerkelijk de schuld van de doorstromer zijn dat de waterdruk wegvalt op het moment dat iemand anders water neemt? Of zal het eerder door de aanleg van de leidingen veroorzaakt worden? Kunnen we hier nog iets aan doen? We vinden de druk (of het debiet?) sowieso niet erg hoog, maar hadden in de toekomst wel graag de douchestang vervangen door eentje met een regendouche erbij. Dat lijkt ons op dit moment niet doenbaar qua hoeveelheid water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07 18:38
Voor niet-Belgen, wat is dat? Woon je bij je schoonouders in? Maar een doorstromer heeft nou eenmaal weinig capaciteit, zeker een elektrische. Een gasgestookte combiketel zou (afhankelijk van de waterdruk die je sowieso krijgt) dit wel moeten kunnen redden. Maar dit is eigenlijk te weinig informatie en offtopic, dus haal ik het naar een nieuw topic. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

@Señor Sjon Sleutel-op-de-deur is turnkey woonruimte

Wikipedia: Sleutel-op-de-deur

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Señor Sjon schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:38:
Voor niet-Belgen, wat is dat? Woon je bij je schoonouders in? Maar een doorstromer heeft nou eenmaal weinig capaciteit, zeker een elektrische. Een gasgestookte combiketel zou (afhankelijk van de waterdruk die je sowieso krijgt) dit wel moeten kunnen redden. Maar dit is eigenlijk te weinig informatie en offtopic, dus haal ik het naar een nieuw topic. :)
Nee hoor, die komen af en toe op weekend bij ons. Het is een doorstromer op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:59

CeesKees

I rest my Kees

Klinkt mij als heel normaal.

Oplossing is inderdaad een boiler (of quooker of-kloon) in de keuken.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:13
Of een hydrofoor op een strategische plek in het systeem opnemen, maar de CW klasse van de verwarmer zal altijd limiterend zijn voor het hete water. Wellicht kan de verwarmer harder werken als de ingaande waterdruk hoger is, maar die vraag kun je denk ik bij de installateur kwijt.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:46
Flying schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:29:
Tijdens het verplichte ketelonderhoud heb ik er de loodgieter die er was op aangesproken. Hij zei dat dat vrij normaal was omdat we met een doorstromer zitten in plaats van een boiler en dat een boiler qua energieverbruik niet de beste keuze is. Daar zijn we uiteraard niet mee geholpen.
Ben ook wel benieuwd wat het kan zijn (al wil ik je topic niet kapen). Wij hebben hetzelfde probleem, maar wij hebben wel een boiler. Als iemand doucht en de wc trekt door hebben wij minder waterdruk van koud en warm water. Dus ik vermoed dat de buizen te klein zijn (pas geleden verbouwd :/)

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
De opmerking van Zeus is heel relevant. Er kan hier sprake zijn van twee problemen:
1 - Er is niet genoeg warmwatercapaciteit.
Dit is het geval als de douche koud word als er elders warm water getapt word. Het verwarmen van water kost ontzettend veel energie. Vaak kan een ketel maar 5 á 8 liter per minuut leveren.
Een oplossing hiervoor is een boiler (gasgestookt of electrisch), maar dit is inderdaad niet heel erg zuinig. Mijn 80 liter boiler kost bijvoorbeeld al 360kWh per jaar om het water op temperatuur (65 graden Celcius) te houden. Een kleine goed geisoleerde keukenboiler kan wel efficienter zijn, ook omdat je geen verlies van warmte hebt door een restant van warm water in de leidingen naar de keuken toe. Een milieuvriendelijkere oplossing is niet douchen en warm water tappen tegelijkertijd.
2 - Er is niet genoeg watercapaciteit.
Dit is het geval als de waterdruk afneemt als elders koud óf warm water getapt word. In dit geval is een hydrofoor misschien een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azteke
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-07 21:41

azteke

King

Wat ook interessant kan zijn is kijken of de buren hetzelfde probleem hebben. Onze hele wijk heeft een relatief lage waterdruk ten opzichte van wat ik gewend was. Dat komt ondat de algemene waterleiding naar de wijk niet genoeg maar net voldoende capaciteit heeft.

CMDR azteke || You never get a second chance to make a first impression...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:55
Speelt dit als er elders warm water wordt gebruikt, of als er elders überhaupt water wordt gebruikt?

Het verhaal over de doorstromer lijkt het over warm water te hebben, maar je maakt nergens onderscheid. Als de druk in de douche wegvalt als er elders koud water wordt gebruikt dan heeft de capaciteit van de doorstromer er natuurlijk geen **** mee te maken...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Flying schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:29:
Even een kort vraagje. Sinds een aantal jaar wonen we in onze sleutel-op-de-deur woning. We merken echter al een tijdlang op dat waterdruk in de douche problematisch is. Wanneer iemand onder de douche staat en er op hetzelfde moment ergens anders water wordt gebruikt (keuken, lavabo, ...) dan vermindert de druk van de douchestraal. Zeer onpraktisch als we de schoonouders op bezoek hebben en die beslissen om in de keuken een emmer te vullen terwijl ik onder de douche sta.

Zou het daadwerkelijk de schuld van de doorstromer zijn dat de waterdruk wegvalt op het moment dat iemand anders water neemt? Of zal het eerder door de aanleg van de leidingen veroorzaakt worden? Kunnen we hier nog iets aan doen? We vinden de druk (of het debiet?) sowieso niet erg hoog, maar hadden in de toekomst wel graag de douchestang vervangen door eentje met een regendouche erbij. Dat lijkt ons op dit moment niet doenbaar qua hoeveelheid water.
Dat is normaal, en gebeurt ook als je een CV-Kombi ketel hebt. op twee tappunten tegelijk warmwater tappen levert lagere druk op bij beide tappunten. (of je moet een erg krachtige warmwaterdruk hebben)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-07 19:46
Ik heb m'n hele leven nog niet anders meegemaakt. Wellicht dat de (relatief) "nieuwe" standaard van 15 mm leidingen dat net wat minder erg maakt dan 12 mm, maar bij warm water houdt je het probleem dat vrijwel geen normale cv-ketel dat bijhoud, of je moet in een miljonairs-woning zitten met CW6 ketel ofzo.

Kortom: bij een bestaande woning is dit vrij normaal, je loodgieter heeft dus gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Net even getest. Als ik een andere kraan opendraai op koud water dan is er een miniem drukverschil. Als ik echter warm vraag dan is er een veel groter drukverschil. Het water van de douche wordt dan ook ietsje kouder, maar het blijft wel doenbaar warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-07 20:38
Dan heb je zoals hierboven al aangegeven een probleem met je doorstromer. Je zou kunnen overwegen een close-in boiler te plaatsen in de keuken en alleen aan te zetten als je schoonouders er zijn, sowieso zou je eens uit kunnen rekenen wat de daadwerkelijke kosten zijn. Niet dat water duur is, maar als je lang moet laten stromen in de keuken voordat je warm water hebt is het misschien wel het overwegen waard, ook qua comfort en de rest van het warme water wat in de leiding weer afkoelt.

[ Voor 6% gewijzigd door BernardV op 03-06-2019 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07 18:38
Als de leiding te klein is vanaf de ketel, dan krijg je er sowieso nooit genoeg warm water doorheen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Als je op twee punten tegelijktijd warm water vraagt dan kan je CV ketel dat wellicht niet leveren. Dat is helaas geen bug maar een feature....

Een CV ketel kan maar een bepaald thermisch vermogen leveren; de zwaarste versie is klasse CW5, en die kan zo'n 32 kW aan warmte leveren. Gebruik jij onder de douche 20 kW aan warmte, en iemand wil 20 kW aan warmte uit de keukenkraan pakken dan kan dat niet. De CV levert dan wat 'ie kan leveren (32 kW) en met de weg van de miste weerstand wordt bepaald hoe dit wordt verdeeld tussen douche en keukenkraan.

Wat je kan doen hiertegen is:
Opvoeding. Zorg dat je iedereen 'opvoedt' om niet de warmte kraan te openen als iemand onder de douche staat.
Keukenboiler. Plaats een close- in boiler zodat de keuken geen water uit de CV gebruikt.
doorstroombegrenzer. Plaats een begrenzer op de warm water leidingen zodat je in de keuken, en in de douche nog maar maximaal de helft van de max capaciteit van je CV ketel kan gebruiken.
Zelfbouw tech oplossing. Je kan ook een doorstroomsensor maken bij je douche, en deze koppelen aan een magneetventiel in de keuken. Als je dan warm water gebruikt in de douche dan wordt op voorhand de keukenkraan afgesloten. Maar dit allemaal zelfbouw.

Persoonlijk is 'opvoeden' de meest efficiënte, makkelijke en meest gebruikte methode...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Ik denk dat we er inderdaad maar mee moeten gaan leren leven. Met enkel ons tweetjes in huis vormt het op zich ook geen enkel probleem (hoe vaak gebruik je, buiten de douche om, warm water?). Zo'n Quooker heb ik wel even bekeken, maar dat lijkt me een erg dure bedoening, zeker als het probleem nu slechts sporadisch aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Een Quooker is natuurlijk wel wat luxer dan een "normaal" keukenboilertje. Afhankelijk van hoe vaak je water tapt en hoe veel er in de leiding past tussen keuken en CV / geiser is die boiler nog wel voordeliger. En een stukje comfort; niet de koude plons als je onder de douche staat en altijd sneller warm water in de keuken.

Als je een thermostaatkraan in de douche hebt is het probleem al minder irritant; die knijpen dan gewoon de totale volumestroom af en zodoende krijg je niet opeens halfkoud water over je heen.
Pagina: 1