Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremecy
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-08 18:38
Goedendag,

Ik probeer mijn Edgerouter X op T-Mobile aan te sluiten.
Nu heb ik de deze stappen doorlopen.

Bij Wizards dus WAN+2LAN2 gekozen, daar VLAN ingesteld op 300.
Op Dashboard bij beide verbindingen van eth0 gekozen voor USE DHCP.
Gecontroleerd of de firewall/NAT regel is aangemaakt voor inkomend verkeer (Masquerade to eth0.300).

Het probleem dat ik heb:
Wanneer ik mijn laptop heb aangesloten op eth2 van de router en de internetkabel (voor het moment afkomstig vanaf andere switch) in eth0 stop valt de verbinding op eth2 weg, ik raak dus de verbinding met de router kwijt in de browser.
Haal ik de kabel uit eth0 weer uit krijg ik de verbinding weer terug.
Ook pingen naar bijvoorbeeld www.google.nl heeft geen effect krijg gewoon de melding dat de site niet bestaat.

Nu is het wel zo dat het 'internet' een zelfde ip-reeks heeft als het netwerk achter de edgerouter maar dit zou naar mijn idee geen invloed mogen hebben.

Ik ben heel nieuw met Ubiquiti producten dus heb geen ervaring met de CLI op het moment.
Wel enige ervaring met Linux command line dus niet totaal vreemd van commando's typen.

Iemand enig idee wat te proberen?
Alvast bedankt voor de input.

Beste antwoord (via Supremecy op 10-06-2019 16:47)

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:42
Het klopt nu van geen kant meer, want VLAN300 bestaat niet als je T-Mobile spullen er nog tussen zitten, het modem van T-Mobile zet dat VLAN niet door maar gebruikt het intern. Het beste is volledig overgaan en niet bang zijn voor die CLI. Alle T-Meuk er tussenuit! Met copy paste en logisch nadenken kom je een heel eind. Wat je ook kan doen als je twijfelt is één van de 'switch' poorten van de edgerouter uit de switch config halen en een statisch IP toekennen. Dan heb je een soort management interface zodat je jezelf nooit buiten sluit. Mocht er dan iets fout gaan prik je in op, bijvoorbeeld, eth3 en kan je overal netjes bij om te debuggen en iets anders te proberen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

lier

MikroTik nerd

Supremecy schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:54:
Nu is het wel zo dat het 'internet' een zelfde ip-reeks heeft als het netwerk achter de edgerouter maar dit zou naar mijn idee geen invloed mogen hebben.
Bedoel je dat je aan je WAN kant in hetzelfde netwerksegment zit als aan je LAN kant? Heb je al in de logging van je Edgerouter gekeken?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremecy
Aan de WAN kant komt er een kabel binnen vanaf een switch met een IP in de reeks 192.168.1.x.
Aan de LAN kant gaat er een enkele kabel naar een laptop toe die een IP in de reeks 192.168.1.x krijgt van de edgerouter.

Alerts is leeg.
Via Toolbox -> System Log Monitor zie ik enkel dat de ntp server niet gevonden kan worden.

Zijn er nog andere logs die ik kan bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

lier

MikroTik nerd

Ik zou eerst beginnen om met verschillende netwerksegmenten te gaan werken.Niet vreemd dat je router hier problemen mee heeft. Heb je een goede reden waarom je het zo hebt ingericht?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremecy
Nee, totaal geen reden voor..
Is meer omdat ik op dit moment de edgerouter nog aan het configureren ben.
Ik had niet verwacht dat dit een probleem zou zijn aangezien het 2 aparte netwerken betreffen waarbij eigenlijk puur verkeer vanaf eth0 wordt doorgegeven naar eth1-4.

Ik zou dus de LAN zijde een andere reeks moeten geven voor de zekerheid.
Gaan we dat proberen, ga ik die op 10.0.0.1 zetten en kijken wat dan het resultaat gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-08 20:28
Supremecy schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:24:
Aan de WAN kant komt er een kabel binnen vanaf een switch met een IP in de reeks 192.168.1.x.
Aan de LAN kant gaat er een enkele kabel naar een laptop toe die een IP in de reeks 192.168.1.x krijgt van de edgerouter.

Alerts is leeg.
Via Toolbox -> System Log Monitor zie ik enkel dat de ntp server niet gevonden kan worden.

Zijn er nog andere logs die ik kan bekijken?
Dit roept bij mij vraagtekens op :? Hoe heb je de router aangesloten op het T-Mobile netwerk? Via mediaconverter of ligt er ook nog een switch tussen.
Ik heb zelf dezelfde setup gevold en dat werkte in een keer goed.
Je zou op wan een ip van T-mobile moeten krijgen iets met 185.xxx.xxx.xxx of 5.132.xxx.xxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremecy
Op dit moment zit de standaard apparatuur van T-Mobile er nog tussen.
Ik wil namelijk eerst zeker weten dat de config van de edgerouter werkt voordat ik t-mobile apparatuur vervang.
Op dit moment heb ik inderdaad een 5.132.xxx.xxx ip adress voor de buitenwereld.

Ik heb de edgerouter achter een switch zitten die weer achter de router van T-Mobile zit.
Nu dat ik de DHCP reeks heb omgezet naar 10.0.0.1 blijft de verbinding met de edgerouter in ieder geval in stand wanneer ik de 'internet' kabel aansluit op eth0 dus er is al vooruitgang.
Ik heb alleen nog geen internet toegang vreemd genoeg.
Een website bezoeken/pingen is nog geen succes op het moment.

Bij Firewalll Policies heb ik reeds beide rules op Accept gezet, dus die zouden naar mijn idee geen belemmering meer mogen vormen.
De Masquerade regel ziet er ook nog hetzelfde uit als in de setup van PL3X4N.

Wat houdt de boel nu nog tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Supremecy schreef op maandag 3 juni 2019 @ 17:27:
Wat houdt de boel nu nog tegen?
Routeer je je vereker richting het internet nog steeds over VLAN 300? Is dit VLAN ook als zodanig geconfigureerd op de achterliggende infra (switch, router, modem)?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:42
Het klopt nu van geen kant meer, want VLAN300 bestaat niet als je T-Mobile spullen er nog tussen zitten, het modem van T-Mobile zet dat VLAN niet door maar gebruikt het intern. Het beste is volledig overgaan en niet bang zijn voor die CLI. Alle T-Meuk er tussenuit! Met copy paste en logisch nadenken kom je een heel eind. Wat je ook kan doen als je twijfelt is één van de 'switch' poorten van de edgerouter uit de switch config halen en een statisch IP toekennen. Dan heb je een soort management interface zodat je jezelf nooit buiten sluit. Mocht er dan iets fout gaan prik je in op, bijvoorbeeld, eth3 en kan je overal netjes bij om te debuggen en iets anders te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremecy
Dus het VLAN houdt de boel nu tegen, goed dan begrijp ik het.

Dank je voor de tip Stijnos1991, ik ga dat zeker doen een management interface inbouwen.

Ik ga kijken of ik de edgerouter kan inzetten voor het internet verkeer in ieder geval.
Bedankt voor al jullie advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedboot
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-07-2024
Beta Firmware 2.0.3 heeft een probleem met vlans ivm ER-X op dit moment.
Ik zou 1.10.9 installeren als ik jou was.
Die is prima met vlans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremecy
Aangezien ik niet weet of ik een nieuw topic moet starten voor een volgend probleem ga ik voor de zekerheid hier maar in verder.

Ik heb eindelijk weer wat tijd om wat dingen te proberen dus ik dacht ik zal eens kijken of ik de router kan vervangen nu.

Mijn situatie is als volgt:
mediaconverter -> switch (Deze deelt de VLAN's op voor TV/Internet [Netgear GS105E] -> Edgerouter X (ingesteld zoals in voorgaand bericht).

Mijn probleem nu echter is dat de Edgerouter geen IP krijgt op de WAN/Eth0 poort.
Nu verwacht ik dat ik een ander IP zal krijgen omdat ik een ander MAC-adres heb maar totaal geen IP snap ik dan weer niet.

Ik heb deze setup ook geprobeert met een geleende Netgear R7800 router en dan krijg ik wel verbinding.
Deze router moet echter weer terug dus vandaar dat ik de Edgerouter wilde gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zal ongetwijfeld wat missen maar waarom die switch er eerst tussen?

Werkt het hele verhaal ook niet als je direct de mediaconverter inprikt op de Edgerouter?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremecy
Heb ik nog niet geprobeerd, maar dan moet ik tv ook instellen op de Edgerouter.
Op het moment liggen er 2 kabels naar de meterkast vanuit de oude situatie.

Een gebruik ik dus voor tv en de ander voor internet.
Ik zal eens kijken of de Edgerouter wel een IP krijgt wanneer ik direct de mediaconverter op de Edgerouter aansluit.
Dan kan ik daarna nog kijken of ik TV ingesteld krijg op de Edgerouter en dan de switch er tussenuit haal.

Update:
Ik heb de mediaconverter nu ook rechtstreeks op de Edgerouter aangesloten gehad.
Voor de zekerheid de Edgerouter nog een keer opnieuw op laten starten nadat ik alles had aangesloten.
Firewall uitgeschakels of tenminste op accept all gezet.
Edgerouter kreeg nog steeds geen IP.

Wat kan ik nog meer proberen?

[ Voor 27% gewijzigd door Supremecy op 10-06-2019 11:59 ]

Pagina: 1