Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe CPU na upgrade GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gibsonneke
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-11 14:44
Na een eerdere upgrade van mijn R9 290 naar een RTX 2080, is het tijd om CPU/moederbord/RAM up te graden. Op zich draait mijn systeem (i5 4690 icm 16GB RAM) wel goed, al heb ik, afgaande van de referentie benchmarks, het gevoel dat er meer uit de GPU te halen valt.

Na wat opzoekwerk kwam ik uit op enkele mogelijke CPU's:
- i5 9600k
- i7 9700k
- i9 9900k

Zoals ik hierboven reeds aangeef, heb ik een voorkeur voor intel (icm een msi moederbord). Aangezien een keuze moeilijk is, leek het me nuttig om een 'second opinion' te hebben. :)

Ik gebruik de pc voornamelijk voor gaming (60fps@1440p) maar doe ook al wel eens fotobewerking.

Overklokken is geen 'must have' maar zou wel fijn zijn.

Extra vragen:

Is mijn huidige voeding (Seasonic G-Serie 650 Watt) voldoende na de upgrade van mijn systeem?

Dien ik Windows opnieuw te installeren na een upgrade van CPU/moederbord/RAM?

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
Voeding is prima.

Heb je AMD Ryzen overwogen (zal niet als je een voorkeur hebt voor Intel). pricewatch: AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed geeft je meer waar voor je geld dan elke Intel die je zelf hebt gevonden. Of je hebt nog even geduld tot de volgende gen Ryzen over een maand.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-11 23:53
Misschien ook handig te vermelden voor iedereen die op dit moment met de intel/amd keuze zit.

Dat wanneer je gaat gamen op 1440 en hoger de videokaart veelal de bottleneck gaat worden.
Intel is al jaren vertrouwd de nummer 1 geweest, maar AMD heeft gewoon een hele goede cpu op de markt gebracht die met de prijs zo kan concurreren dat het aantrekkelijk is om een ryzen te kopen.
Je hebt dan echt serieus geld over ten op zichten van een intel processor. Die je kan steken in een nog betere videokaart, want van dat ding komen je prestaties af .Nu heb je al een videokaart gekocht, maar dan zit er al aardig geld in je build :) .

Verder mis ik toch nog wel info om een passende mening/advies te geven.
Wat is je budget voor je upgrade?
Welke games speel je? 1440p halen met Fortnite/Minecraft/Runescape is anders dan wanneer je AAA games gaat spelen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:11
Als je stabiel 60 fps draait met een 60hz scherm dan is er toch niks aan de hand?

Een processor upgrade gaat je daarbij niks helpen behalve mogelijk iets snellere laadtijden.
Hogere framerate geeft alleen maar tearing en onnodige berekeningen/hitte waar je niks aan hebt.

Enige verschil is dat je fps counter op het scherm een hoger getalletje laat zien, of je moet een heel oud spel spelen dat zich dan anders gaat gedragen door hogere fps.

Zelf lock ik de fps altijd met het scherm, daarboven heeft geen zin.

Als je wilt upgraden ga dan richting i7 of hoger want anders is de overstap zo minimaal waardoor je gaat afvragen of dit hem wel waard was.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 03-06-2019 15:55 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• gibsonneke
Uszka schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:05:
Heb je AMD Ryzen overwogen (zal niet als je een voorkeur hebt voor Intel). pricewatch: AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed geeft je meer waar voor je geld dan elke Intel die je zelf hebt gevonden. Of je hebt nog even geduld tot de volgende gen Ryzen over een maand.
Ik heb die overweging gemaakt maar ik heb nog steeds de voorkeur voor Intel. Echter is het inderdaad wel een goed punt om te wachten tot de volgende gen Ryzen gereleased wordt.
dfbt schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:40:
Verder mis ik toch nog wel info om een passende mening/advies te geven.
Wat is je budget voor je upgrade?
Welke games speel je? 1440p halen met Fortnite/Minecraft/Runescape is anders dan wanneer je AAA games gaat spelen.
Mijn budget is ongeveer 800€ voor de volledige upgrade (CPU/moederbord/RAM). Ik speel vooral AAA games (op dit moment metro exodus).
mr_evil08 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:54:
Als je stabiel 60 fps draait met een 60hz scherm dan is er toch niks aan de hand?

Een processor upgrade gaat je daarbij niks helpen behalve mogelijk iets snellere laadtijden.
Hogere framerate geeft alleen maar tearing en onnodige berekeningen/hitte waar je niks aan hebt.
Stabiel zou ik het niet noemen maar ik haal de 60fps wel. Echter krijg ik op bepaalde momenten last van framedrops en bij sommige games geraak ik maar net boven de fps. Maar speelbaar is het wel nog.

Het advies is dus om te wachten met upgraden tot games onder de 60 fps komen?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
gibsonneke schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:50:

In ieder geval wachten tot Ryzen 3xxx volgende maand. Het is niet zo dat je nu met een onspeelbaar systeem zit.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:11
gibsonneke schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:50:

[...]

Stabiel zou ik het niet noemen maar ik haal de 60fps wel. Echter krijg ik op bepaalde momenten last van framedrops en bij sommige games geraak ik maar net boven de fps. Maar speelbaar is het wel nog.

Dat verandert de zaak een beetje, waarschijnlijk irriteer je dan meer aan stuttering.

Dan ontkom je haast niet aan een cpu upgrade als je het wil oplossen.

P.s je kan nog met v-sync en adaptive sync spelen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• gibsonneke
mr_evil08 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 17:45:
Dat verandert de zaak een beetje, waarschijnlijk irriteer je dan meer aan stuttering.

Dan ontkom je haast niet aan een cpu upgrade als je het wil oplossen.

P.s je kan nog met v-sync en adaptive sync spelen.
V-sync staat altijd aan maar mijn framerate zakt op intensieve momenten wel eens naar 20-30 fps. Adaptive sync wordt helaas niet ondersteund door mijn monitor. :-(

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-11 18:32
Over welke spellen praten we? :)

[ Voor 4% gewijzigd door PEBKAC op 04-06-2019 08:58 ]

• gibsonneke
ramon89 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 08:58:
Over welke spellen praten we? :)
Dit topic maar weer even bovenhalen...

Het gaat om zowel recente (Metro Exodus), als iets oudere games (Watch Dogs II).

Beiden geven framedrops naar pakweg 20/30 fps en draaien ook niet heel erg vlot om eerlijk te zijn (vooral Watch Dogs II dan). Dit is bij een resolutie van 1440p.

Ligt de bal in het Ryzen kamp na de lancering afgelopen maand of kies ik toch beter voor Intel?

Of zit er nog iets nieuws aan te komen en wacht ik beter nog wat af? Zoals eerder gezegd is het nu ook niet dat mijn systeem onspeelbaar is.

• PEBKAC
@gibsonneke Ik zou toch denken dat jouw huidige setup deze games wel zou moeten kunnen spelen zonder zulke framedrops. Als ik naar dit filmpje kijk YouTube: Metro: Exodus (2019) - I5 6500 / GTX 1070 8gb "OC" 1080p, 1440p, 4K... heeft deze gast lang niet zulke framedrops als jij hebt.

- Je zou eens kunnen kijken in taakbeheer of je veel op de achtergrond hebt draaien.
- Ook zou je met de MSI Afterburner in-game je CPU en GPU gebruikt etc. kunnen weergeven.

Soms kan je met bepaalde grafische settings zo 20 fps winnen, zoals in AC : Creed Oddysee met 'volumetric clouds'. :+

Nu terugkomen op je vraag : De nieuwe Ryzen is op dit moment de beste keuze qua prestatie/prijs ze zijn Intel echt voorbijgestreefd :) reviews: Ryzen 3900X en 3700X - AMD stoot Intel van de troon

[ Voor 15% gewijzigd door PEBKAC op 11-08-2019 23:02 ]

• gibsonneke
ramon89 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 22:31:
@gibsonneke Ik zou toch denken dat jouw huidige setup deze games wel zou moeten kunnen spelen zonder zulke framedrops. Als ik naar dit filmpje kijk YouTube: Metro: Exodus (2019) - I5 6500 / GTX 1070 8gb "OC" 1080p, 1440p, 4K... heeft deze gast lang niet zulke framedrops als jij hebt.
Klopt maar daarnaast is mijn gemiddelde framerate ook niet bijster hoog als ik het vergelijk met benchmarks. Vandaar mijn conclusie dat de CPU het niet trekt.

Via taakbeheer bekeken, ik heb niet echt iets in de achtergrond draaien. Via MSI afterburner, CPU belasting is 100%, GPU 95%.
Soms kan je met bepaalde grafische settings zo 20 fps winnen, zoals in AC : Creed Oddysee met 'volumetric clouds'.
Goeie tip maar ik vind persoonlijk dat ik met een RTX 2080 op dit moment geen compromis zou moeten maken mbt grafische instellingen op 1440p. :)
Nu terugkomen op je vraag : De nieuwe Ryzen is op dit moment de beste keuze qua prestatie/prijs ze zijn Intel echt voorbijgestreefd.
Waarom zijn zowel de i7 als de i9 dan duidelijk sneller in omstandigheden waar de CPU de beperkende factor vormt (1080p met medium instellingen)?

• PEBKAC
gibsonneke schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:45:
[...]

Klopt maar daarnaast is mijn gemiddelde framerate ook niet bijster hoog als ik het vergelijk met benchmarks. Vandaar mijn conclusie dat de CPU het niet trekt.

Via taakbeheer bekeken, ik heb niet echt iets in de achtergrond draaien. Via MSI afterburner, CPU belasting is 100%, GPU 95%.

[...]

Goeie tip maar ik vind persoonlijk dat ik met een RTX 2080 op dit moment geen compromis zou moeten maken mbt grafische instellingen op 1440p. :)

[...]

Waarom zijn zowel de i7 als de i9 dan duidelijk sneller in omstandigheden waar de CPU de beperkende factor vormt (1080p met medium instellingen)?
Duidelijk, jij bent toe aan een upgrade ;)

Het klopt dat Intel nog steeds sneller is voor gaming, maar de verschillen zijn echter klein. AMD is daarentegen weer goedkoper, daarom dus meer 'bang for the buck'. Het is echter aan jezelf of jij die paar fps belangrijk vind. https://www.forbes.com/si...00k-vs-amd-ryzen-7-3700x/

• gibsonneke
ramon89 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:43:
[...]
Het klopt dat Intel nog steeds sneller is voor gaming, maar de verschillen zijn echter klein. AMD is daarentegen weer goedkoper, daarom dus meer 'bang for the buck'. Het is echter aan jezelf of jij die paar fps belangrijk vind. https://www.forbes.com/si...00k-vs-amd-ryzen-7-3700x/
Is er trouwens iets bekend omtrent een eventuele nieuwe release van Intel?

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-10 21:33
gibsonneke schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:22:
[...]

Is er trouwens iets bekend omtrent een eventuele nieuwe release van Intel?
Waarschijnlijk in 2020 (nog geen bevestiging voor desktop systemen), dan komt AMD ook met een nieuwe reeks waarschijnlijk dus je zou moeten bepalen of je in deze periode een upgrade wilt of in pakweg 10 - 15 maanden bij een nieuwe generatie CPU's.

[ Voor 5% gewijzigd door Elazz op 13-08-2019 15:23 ]

• gibsonneke
Dit topic (nogmaals) van onder het stof halen.

Ondertussen ben ik helemaal aan een upgrade toe (sinds Red Dead Redemption II tot het besef gekomen dat een quad core niet meer voldoende is). Aangezien zowel Intel als Amd ergens dit jaar een nieuwe serie launchen, kies ik nu beter een nieuwe cpu of wacht ik beter af tot de nieuwe generatie?

Omtrent de keuze voor Intel/AMD, is er ergens een goeie vergelijkende test omtrent de temperatuur dat beiden afgeven? Ik zou graag overclocken met mijn nieuwe build en heb begrepen dat de i9 9900 beter te overclocken is maar ook meer power verbruikt...

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe series uitkomen dus dat zou zomaar meer dan een jaar kunnen duren voordat die in de winkels liggen.

De i9 9900K is inderdaad te overclocken als je dat leuk vindt. Amd (vooral met de 3600) biedt op dit moment echter het meeste bang voor buck en zal ook zeker 60fps halen in de nieuwste games.

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
De eerste vraag is: wil je overclocken voor prestaties of voor de lol?

Indien voor prestaties? Don't, boost technologie is zover dat je nauwelijks winst hebt. Bij Intel wel iets meer dan bij AMD, maar dat is eigenlijk alleen zo omdat de AMD boost nog een tandje harder loopt. Houd rekening met veel warmteproductie en energiegebruik als je handmatig nog boven de boost gaat zitten.

Indien voor de lol? Zoals gezegd loopt de boost bij AMD redelijk tegen de max van de chips aan (mits voldoende koeling). Bij intel is iets meer te halen (procenten werk), maar als je echt fanatiek wil gaan heb je erg stevige koeling en een delid nodig.

Verder van invloed op je keuze:

Zoek je bang for buck? > Amd 3600/3700x, niks wat intel heeft kan deze verslaan op performance per $

Zoek je elke frame extra die je kan krijgen? > 9700k/9900k vanwege hoge single core speeds, echter alleen zinvol als je minstens een 140Hz of eigenlijk zelfs 240Hz setup wil. 120 doen de AMD'tjes ook gewoon.

Wil je zowel bang for buck als de lol van het overclocken? Haal lekker een AMD systeem en probeer je GPU te tweaken, of koop een oud phenom II systeempje erbij voor 40 euro met een BE CPU erin voor de OC lol. Is het ook niet zo erg als je per ongeluk wat mocht frituren ;)

• gibsonneke
Immanent Ike schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 14:50:
Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe series uitkomen dus dat zou zomaar meer dan een jaar kunnen duren voordat die in de winkels liggen.

De i9 9900K is inderdaad te overclocken als je dat leuk vindt. Amd (vooral met de 3600) biedt op dit moment echter het meeste bang voor buck en zal ook zeker 60fps halen in de nieuwste games.
Ok duidelijk, in dat geval wacht ik niet af en ga ik nu gewoon voor AMD (vanwege de warmte ontwikkeling bij de i9 9900).
kgd92 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:40:
De eerste vraag is: wil je overclocken voor prestaties of voor de lol?

Indien voor prestaties? Don't, boost technologie is zover dat je nauwelijks winst hebt. Bij Intel wel iets meer dan bij AMD, maar dat is eigenlijk alleen zo omdat de AMD boost nog een tandje harder loopt. Houd rekening met veel warmteproductie en energiegebruik als je handmatig nog boven de boost gaat zitten.

Indien voor de lol? Zoals gezegd loopt de boost bij AMD redelijk tegen de max van de chips aan (mits voldoende koeling). Bij intel is iets meer te halen (procenten werk), maar als je echt fanatiek wil gaan heb je erg stevige koeling en een delid nodig.

Verder van invloed op je keuze:

Zoek je bang for buck? > Amd 3600/3700x, niks wat intel heeft kan deze verslaan op performance per $

Zoek je elke frame extra die je kan krijgen? > 9700k/9900k vanwege hoge single core speeds, echter alleen zinvol als je minstens een 140Hz of eigenlijk zelfs 240Hz setup wil. 120 doen de AMD'tjes ook gewoon.

Wil je zowel bang for buck als de lol van het overclocken? Haal lekker een AMD systeem en probeer je GPU te tweaken, of koop een oud phenom II systeempje erbij voor 40 euro met een BE CPU erin voor de OC lol. Is het ook niet zo erg als je per ongeluk wat mocht frituren ;)
Ik heb me ook wat verder ingelezen omtrent het overclocken en de gains bij zowel Intel als Amd. Het is nu wel duidelijk dat ik het inderdaad beter bij stock speeds houd en de koeling goed krijg zodat de boost stabiel draait.

Goeie uitleg trouwens :)

Dan is nu eigenlijk enkel de 3700/3800/3900 een optie.

Naast gamen (70% gebruik) gebruik ik de pc ook voor streamen en video editing en daarnaast wil ik de komende 5 jaar safe zitten. Is een CPU met meer cores dan geen betere optie? (los van prijs/kwaliteit)

• kgd92
De 3800 is eigenlijk een 3700 met clockspeed bump. Als je koeling goed genoeg is en de boost vol draait is het verschil 100 MHz en de 50 euro absoluut niet waard.

De 3900 heeft 4 extra cores. Indien je zwaar videoedit of non-stop streamt kan het een optie zijn, indien beide gematigd is het verschil tussen een 3700 en 3900 geen 200 euro waard. Voor 5 jaar safe zitten is altijd een beetje lastig inschatten, toen Intel de alleenheerschapij had in de gaming markt kn je makkelijk 7+ jaar met een goede CPU. Nu is er echter weer wat concurrentie waardoor de ontwikkeling sneller loopt.

Persoonlijk zou ik even wat benchmarks opzoeken hoe de 3700 en de 3900 presteren in de games die je speelt inclusief streamen en de editting software die je gebruikt. Ik vermoed dat de 3700 voldoende is en als je je moederbord een beetje slim uitzoekt is later upgraden ook altijd een mogelijkheid.

• gibsonneke
kgd92 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:54:
De 3800 is eigenlijk een 3700 met clockspeed bump. Als je koeling goed genoeg is en de boost vol draait is het verschil 100 MHz en de 50 euro absoluut niet waard.

De 3900 heeft 4 extra cores. Indien je zwaar videoedit of non-stop streamt kan het een optie zijn, indien beide gematigd is het verschil tussen een 3700 en 3900 geen 200 euro waard. Voor 5 jaar safe zitten is altijd een beetje lastig inschatten, toen Intel de alleenheerschapij had in de gaming markt kn je makkelijk 7+ jaar met een goede CPU. Nu is er echter weer wat concurrentie waardoor de ontwikkeling sneller loopt.

Persoonlijk zou ik even wat benchmarks opzoeken hoe de 3700 en de 3900 presteren in de games die je speelt inclusief streamen en de editting software die je gebruikt. Ik vermoed dat de 3700 voldoende is en als je je moederbord een beetje slim uitzoekt is later upgraden ook altijd een mogelijkheid.
Ok, over de keuze tussen een 3900 en 3700 weeg ik nog even de pro's en con's tegen mekaar af.

Omtrent moederbord en geheugen keuze, enig advies hiervoor? Vanuit de reviews is mijn conclusie om enkel voor het x570 platform te gaan, bij voorkeur van MSI.

• kgd92
In geval vaan een 3700X lekker een B450/X470 moederbord pakken.

Wat voor voordelen verwacht je precies te krijgen met X570?
PCIe 5.0? Niet nodig, 4.0 is al overkill
chipset fan? Extra herrie en bewegend onderdeel dat stuk kan

Voor een 3900 zou het kunnen ivm een betere stroomvoorziening, maar ik vermoed dat een MSI X470 Gaming Plus Max of vergelijkbaar een 3900 ook prima trekt, dit zou je wel nog even voor de zekerheid goed uit moeten zoeken.

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:10
Binnen enkele maanden komt er weer een nieuwe CPU van intel. De 10900(K) ... Ik zou die even afwachten als ik jou was.

Anders is de I7 9700K een veilige keuze!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
MetalSonic schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:36:
Binnen enkele maanden komt er weer een nieuwe CPU van intel. De 10900(K) ... Ik zou die even afwachten als ik jou was.

De TS is al vanaf juni aan het wachten en er zullen altijd nieuwe series aankomen die beter presteren.

Ik zou zeggen stop er een 3700x of als je toch ietsjes meer wilt (uitgaande van premiere pro) een 9700k in. De 3900x of 9900k zou ik alleen doen als je geld over hebt, of wanneer tijd bij het editen zeer belangrijk is.

ps: de volgende keer in je begin post de vragen even beantwoorden. Nu komen we er na een half jaar achter dat je ook nog streamt en video's bewerkt.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
MetalSonic schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:36:

Die is op dezelfde basis gebouwd als alle andere desktop-CPU’s van Intel sinds 2015. Beetje meer kloksnelheid, beetje meer cores. Gaat echt geen zoden aan de dijk zetten, pas als ze met een nieuw cpu-ontwerp komen.

Bovendien is een 10 core 10900(K) natuurlijk volstrekt onzinnig om te gamen op 60Hz. Dat kun je met een 3600 die 40% (€ 200) van de prijs van een 10900(K) kost (€ 535 nu voor een 9900K) ook prima. Heb je € 335 in je zak gehouden (of € 200 bij een 3700X). En dan hebben we het nog maar niet over het dure moederbord en de koeler die je erbij moet kopen omdat die 9900K/10900K bijzonder heet wordt in tegenstelling tot de Ryzen 3600/3700X.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@gibsonneke 3700X met goed voorzien X470 bordje zonde om veel geld uit te geven aan X570 als je geen behoefte hebt aan PCIe 4.0 SSD van €210,- minimum(1TB) Sata SSD voldoet al, en PCIe 3.0 x4 is niet merkbaar minder dan 4.0.

Nu Intel kopen op Z390 LGA 1151v2 is zonde. Nieuwe Intel wordt LGA 1200, en kun je ook je moederbord gaan vervangen(bij upgrade). X470 kun je ook nog op Ryzen4000 gebruiken(als laatste AM4 socket)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• gibsonneke
Immanent Ike schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:02:
[...]

De TS is al vanaf juni aan het wachten en er zullen altijd nieuwe series aankomen die beter presteren.

Ik zou zeggen stop er een 3700x of als je toch ietsjes meer wilt (uitgaande van premiere pro) een 9700k in. De 3900x of 9900k zou ik alleen doen als je geld over hebt, of wanneer tijd bij het editen zeer belangrijk is.

ps: de volgende keer in je begin post de vragen even beantwoorden. Nu komen we er na een half jaar achter dat je ook nog streamt en video's bewerkt.
Klopt helemaal. Bovendien is de 9700 geen optie gezien het beperkte aantal threads tov de andere CPU's. Ik kon inderdaad iets vollediger geweest zijn in mijn openingspost. Bij deze, ik zou de pc naast gaming gebruiken voor virtualisatie (vm's, docker), video en photo editing en video encoding/streaming. Op dit moment kan ik bijvoorbeeld enkel gamen en zeker geen vm ernaast laten draaien (quad core).

Met dit in het achterhoofd en gezien ik ook maar om de 5/6 jaar een upgrade doe, kies ik voor de 3900x icm het x570 bord (voor de betere VRM's).
White Feather schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:02:

Die is op dezelfde basis gebouwd als alle andere desktop-CPU’s van Intel sinds 2015. Beetje meer kloksnelheid, beetje meer cores. Gaat echt geen zoden aan de dijk zetten, pas als ze met een nieuw cpu-ontwerp komen.

Bovendien is een 10 core 10900(K) natuurlijk volstrekt onzinnig om te gamen op 60Hz. Dat kun je met een 3600 die 40% (€ 200) van de prijs van een 10900(K) kost (€ 535 nu voor een 9900K) ook prima. Heb je € 335 in je zak gehouden (of € 200 bij een 3700X). En dan hebben we het nog maar niet over het dure moederbord en de koeler die je erbij moet kopen omdat die 9900K/10900K bijzonder heet wordt in tegenstelling tot de Ryzen 3600/3700X.
Een nieuwe monitor staat ook op de wishlist dus die 60Hz is maar iets tijdelijk.

Verder, goed punt omtrent de Intel CPU's. Ik heb trouwens ook weinig vertrouwen in Intel na lezen/horen/zien van gebruikerservaringen. Het wordt dus sowieso een AMD.
Hackus schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:12:
@gibsonneke 3700X met goed voorzien X470 bordje zonde om veel geld uit te geven aan X570 als je geen behoefte hebt aan PCIe 4.0 SSD van €210,- minimum(1TB) Sata SSD voldoet al, en PCIe 3.0 x4 is niet merkbaar minder dan 4.0.
Een SSD heb ik reeds, wel nog nood aan werkgeheugen.

In ieder geval, dit is mijn huidige lijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 507,89€ 507,89
1MoederbordenGigabyte X570 Aorus PRO€ 263,01€ 263,01
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3600C16D-32GTZNC€ 202,-€ 202,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 972,90

Enige wat dus vast ligt is de CPU. Qua moederbord geen MSI vanwege mindere reviews. Werkgeheugen is vrij ruim maar wel nodig ivm VM's.

• gibsonneke
Ik zit toch nog met enkele vragen;

- Wat is het verschil precies tussen de Gigabyte Aorus X570 Elite en de Pro?

- Welk memory is aanbevolen icm een 3900x? En wat is het verschil tussen de G.Skill Trident Z F4-3600C16D-32GTZNC en de G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC?

- Ik heb op mijn huidige build een Scthe Mugen 4, kan ik die nog gebruiken met een bepaalde kit? (is by default niet compatibel met AM4)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:32
gibsonneke schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 21:02:
Ik zit toch nog met enkele vragen;

- Ik heb op mijn huidige build een Scthe Mugen 4, kan ik die nog gebruiken met een bepaalde kit? (is by default niet compatibel met AM4)
Die kan je meenemen. Conversie kit is nog leverbaar via amazon

https://www.amazon.com/Mo...SCAM4-1000A/dp/B06XR7337R

pricewatch: Scythe Mounting System for AM4 Type A
http://www.scythe-eu.com/...es-am4-mounting-kits.html

• gibsonneke
Ok, bedankt. Even gemaild om te horen wat de verwachte levertermijn is. Eventueel ga ik voor een andere koeler (afhankelijk van of ik mijn huidig systeem verkoop) zoals deze:

pricewatch: Noctua NH-D15 SE-AM4

Past zoiets mbt grafische kaart en ram op een atx bord?

• D-dark
gibsonneke schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:57:
[...]

Ok, bedankt. Even gemaild om te horen wat de verwachte levertermijn is. Eventueel ga ik voor een andere koeler (afhankelijk van of ik mijn huidig systeem verkoop) zoals deze:

pricewatch: Noctua NH-D15 SE-AM4

Past zoiets mbt grafische kaart en ram op een atx bord?
Op een ATX bord moet dat passen. Die heeft er de grootte voor.
Een goedkopere optie die ik zelf ook gebruikt heb is de pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition. Die heeft extra ruimte voor ram geheugen.

Afbeeldingslocatie: https://www.scythe-eu.com/fileadmin/images/CPU-Cooler/Mugen-5-PCGH/Dimensions.jpg

Wat betreft de noctua:
https://noctua.at/en/prod...oler-retail/nh-d15-se-am4

'High RAM compatibility in single fan mode
Thanks to its recessed lower fins, the NH-D15 provides 64mm clearance for tall memory heatsinks in single fan mode, making it compatible with most high end RAM modules on the market. In dual fan mode, the NH-D15 should be used with standard height RAM (up to 32mm).*
'

[ Voor 4% gewijzigd door D-dark op 12-01-2020 20:21 ]

• gibsonneke
D-dark schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:15:
Op een ATX bord moet dat passen. Die heeft er de grootte voor.
Een goedkopere optie die ik zelf ook gebruikt heb is de pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition. Die heeft extra ruimte voor ram geheugen.
Icm welke CPU gebruik je die?

En ik ga er even van uit dat koelpasta bij dergelijke koeler mee geleverd wordt?

• D-dark
Heb die gebruikt i.c.m. een 1700X en een 3700X
Goed compromis tussen prijs en koelprestaties zonder meteen idioot groot te worden.

Nu overgestapt op een H115I waterkoeler om te kijken of ik er nog iets meer uit kan persen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@gibsonneke 1e RAM bankje sla je sowieso over. je begint bij 2e en dan 4 bij Dual Channel (2 modules)
En het koelblok heeft een zgn inham voor ruimte DIMMS. de 2e fan komt ook niet in de weg, die zit ad andere kant van de koeler

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• gibsonneke
Qua CPU koeler is het trouwens onderstaande geworden:

pricewatch: Scythe Fuma 2

Zit min of meer op hetzelfde niveau als de Noctua NH-15 en is toch een pak goedkoper en kleiner.

Omtrent het moederbord ben ik voor de Gigabyte x570 Aorus Elite gegaan ipv de Pro.

Grootste verschillen zijn geen SLI (en geen tweede slot), geen debug optie via LED's en minder fan aansluitingen/sensoren.

VRM's zijn wel hetzelfde en daar gaat het mij om.

Bedankt aan iedereen voor de input! Bestelling is geplaatst, afwachten dus. :)
Pagina: 1