Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyguy
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-09 09:24
Voor mij en mijn vrouw ben ik op zoek naar een nieuwe camera. We maken nu vooral foto's met onze mobiele telefoons en hoewel we daar vaak hele leuke kiekjes mee maken zijn we toch vaak teleurgesteld over het uiteindelijke resultaat. Vaak bij situaties binnenshuis is de kwaliteit niet al te best en missen we net "het moment".
In het verleden (~5 jaar geleden) hebben we een travelzoom compactcamera gehad voor vakanties en hoewel het zoombereik heel leuk was was de focussnelheid en accuraatheid om te huilen, iets waar we nu met kleine kinderen veel meer om geven.
  1. Wat is je budget?
    rond 500-700 euro voor camera + kitlens
  2. Wat wil je voor apparatuur kopen?
    Systeemcamera. Eventueel als het niet te groot wordt een dSLR.
  3. Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
    Kinderen, Gezinssituaties, vakantiefotos.
  4. Wil je foto's maken of filmen?
    Primair foto maar af en toe een leuk filmpje maken moet wel tot de mogelijkheden behoren.
  5. Heb je verder nog specifieke eisen?
    Mijn vrouw wil heel graag en OVF of (EVF bij systeemcameras).
    Het geheel moet niet al te groot worden, geen hele rugzak mee speciaal voor de camera.
    Fotos delen met Telefoon.
    Als dit bevalt willen we misschien wel uit gaan breiden om in meer situaties leuke fotos te kunnen maken.
  6. wat heb je zelf op het oog?
    Ik heb zelf wat reviewsites bezocht en kwam qua budget uit bij de Canon M50 of sony a6000. Zie ik hiermee wat over het hoofd en wat is de "beste" van de 2?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:57

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Beide genoemde camera's zouden voldoen voor je wensen. Wat zijn voor jouw de belangrijkste verschillen tussen beide camera's. Heb je de camera's al eens in de hand gehad. Welke vind jij prettig vast houden/bedienen?

Waarom zou eventueel een DSLR wensen?

Edit:
Welke compact heb je gehad. Zijn tegenwoordig compacts op de markt waarmee je prima uit de voeten kunt. En je geen objectieven hoeft te wisselen etc.

[ Voor 23% gewijzigd door Daan_ op 03-06-2019 14:41 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:33
De A6000 is wel wat gedateerd tegenwoordig.
De A6xxx en de Canon M serie zijn beide APS-C camera's met een klein blok aan het been: Onder geen beding mogen ze een echt goed alternatief worden voor de full frame camera's van beide fabrikanten. Het moeten echt instapcamera's blijven.
Dit uit zich in opties (features) en het lensaanbod. Mocht je ooit méér willen dan zeggen Canon of Sony op een gegeven moment dat je daar hun full frame camera voor moet aanschaffen.

Het zijn leuke camera's en ze maken mooie foto's, dus je doet er een goede koop aan; maar hier moet je je wel bewust van zijn.

Fuji en Olympus hebben dit niet; die concurreren niet met full-frame camera's van henzelf.

Een DSLR zou ik afraden om veel redenen en aanraden om één. Afraden: De technologie is echt verouderd en wordt (nu eindelijk) verlaten. De camera's zijn relatief groot en zien er ook groot uit. Dat maakt de camera erg aanwezig. Je neemt hem minder gemakkelijk mee (past niet in je jaszak); je maakt minder makkelijk onopvallend een foto; Jij staat er zelf nooit op, want andere mensen zijn minder snel geneigd om die grote camera te pakken. Kleine subtiele dingetjes.

Een Panasonic GX80/85 heeft bijvoorbeeld een OVF. Daarmee stap je in in een systeem dat doorgroeit van eenvoudig tot professioneel. Alle accesoires en vooral lenzen uit het systeem zijn te gebruiken.
Olympus PL8 is klein en vriendelijk, echt niet duur maar heeft geen OVF; de M10-II en M10-III hebben wel weer die OVF erbij. Met name de M-10 II is een sweetspot qua prijs en mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyguy
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-09 09:24
Gister alle 3 de camera's vastgehouden en even mee kunnen spelen in een winkel (mm).

kleine update daaromtrent.

Ik vind de Olympus niet fijn vasthouden en daarbij controls niet heel overzichtelijk. Deze valt om deze reden af.

De Canon m50 vind ik zelf het fijnst vasthouden en ook het overzichtelijkst qua controls en hoeveelheid knoppen. Dit kan natuurlijk ook een nadeel zijn omdat daarom instellingen veel via het menu ingesteld moeten worden. Ik heb daar op dit moment niet een heel goed gevoel bij omdat ik ook nog niet weet hoeveel we willen instellen.

De Sony A6000 vind ik ook wel fijn vasthouden maar toch net even wat minder dan de Canon. qua instellingmogelijkheden is deze wel overzichtelijk en uitgebreidt echter mis ik hier toch het touchscreen.

Zoals het er nu naar uit ziet wordt het de M50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Goede keuze. (y) De M50 heeft nu ook een cashback promo lopen. Veel plezier ermee!