Vraag

• Dino_xhi
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-02-2021
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag wat betreft de aanschaf van een nieuwe telefoon.

Aankomende maand augustus verloopt mijn huidige abonnement met mijn iphone SE 32gb. Deze is opzich nog goed, maar ben wel toe aan iets nieuwers/beters. Nu ben ik dus langzaam aan het rondsnuffelen (welk besturingssysteem maakt niets uit) maar kan wel wat adviezen van anderen gebruiken. Ik heb gekeken naar de Samsung galaxy A50 of A70, die lijken mij wel wat maar ik ben er niet bekend genoeg mee. Huawei ligt in de knoei begreep ik?

Ik heb niet een groot budget (student life 😅), ik wil niet meer dan €25 p/m uitgeven voor een abonnement inclusief telefoon (100 bel/sms en 5 of 10 GB internet). Het liefst ook zonder BKR registratie, dus ben bereid om ongeveer €100/€150 bij te betalen om dat te voorkomen. Ik zit nu bij tele2, dat is voor mij een prima provider.

De telefoon moet vooral productief zijn en niet snel vastlopen. Ook is het fijn als je er gemakkelijk op kan multitasken. Een leuke camera en een groot opslaggeheugen zijn pluspunten maar minder belangrijk.

Nu is mijn uiteindelijke vraag, kan ik beter bij de SE blijven met een sim-only abonnement of zijn er voor mijn ‘strenge’ eisen ook betere modellen op de markt?

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Dino_xhi

Alle reacties

• croschou
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-10-2024
Belangrijke vraag omdat je een SE hebt: wil je een compact toestel? Want dat is de Galaxy A50 beslist niet. Het scheelt je bijna 3 cm. qua lengte. De A70 is nog een slagje groter.
Verder: hoe verknocht ben je aan iOS?

Ikzelf heb de A50. Prima toestel. Valt binnen je budget, maakt best goede foto's en heeft een mooi scherm, maar is dus wel een groot toestel. Een A40 is kleiner, maar raad ik je niet aan.

Als ik kijk qua formaat, komt de Sony Xperia XZ2 compact in de buurt van de iPhone SE. Draait op Android 9, is compact, goede camera, maar ligt denk ik wel buiten budget.

Verder hoor ik goede verhalen over de Xiaomi Pocophone. Maar kan niet putten uit eigen ervaring :) .

Ik weet niet wat voor abonnement je nu hebt, maar je hoeft niet te verlengen hè. Je kunt je oude abonnement gewoon door laten lopen en op het moment dat het jou uitkomt, kun je overstappen of verlengen; met of zonder toestel.

Als ik je zo hoor, zou je misschien gewoon je toestel en abonnement nog even zo kunnen houden.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Provider vinden het altijd fantastisch om een abonnement te verlengen, want dat betekend een nieuw contract en over het algemeen beter voor de provider. Dit hoeft niet je hoeft niet te verlengen, jij kan ook het huidige door laten lopen en elke maand bepalen of je dat door blijft doen of niet.

Daarnaast waarom toch altijd per abonnement weer een ander toestel? Tegenwoordig kan een beetje msartphone echt wel langer mee. Helemaal een iPhone SE kan nog prima mee. Ik heb er zelf twee in gebruik, zowel zakelijk als prive. Mooi compact, absoluut niet traag en krijgt nog netjes met regelmaat zijn updates.

Als jouw huidige abonnement en iPhone SE nog voldoen, zou ik zeggen... mooi blijven zitten. :)

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 03-06-2019 13:50 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Dino_xhi
croschou schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:35:
Belangrijke vraag omdat je een SE hebt: wil je een compact toestel? Want dat is de Galaxy A50 beslist niet. Het scheelt je bijna 3 cm. qua lengte. De A70 is nog een slagje groter.
Verder: hoe verknocht ben je aan iOS?

Ikzelf heb de A50. Prima toestel. Valt binnen je budget, maakt best goede foto's en heeft een mooi scherm, maar is dus wel een groot toestel. Een A40 is kleiner, maar raad ik je niet aan.

Als ik kijk qua formaat, komt de Sony Xperia XZ2 compact in de buurt van de iPhone SE. Draait op Android 9, is compact, goede camera, maar ligt denk ik wel buiten budget.

Verder hoor ik goede verhalen over de Xiaomi Pocophone. Maar kan niet putten uit eigen ervaring :) .

Ik weet niet wat voor abonnement je nu hebt, maar je hoeft niet te verlengen hè. Je kunt je oude abonnement gewoon door laten lopen en op het moment dat het jou uitkomt, kun je overstappen of verlengen; met of zonder toestel.

Als ik je zo hoor, zou je misschien gewoon je toestel en abonnement nog even zo kunnen houden.
Ik heb destijds de iphone SE genomen omdat het, het beste toestel was in die prijsklasse. Volgens mij ook nog met een leuke aanbieding ;) Daarvoor heb ik altijd android apparaten gehad, die hadden altijd te weinig opslag ruimte omdat ik de goedkoopste nam. Verder kon ik altijd prima met android. Ik heb de SE dus niet genomen omdat ik het formaat of IOS belangrijk vond, het kwam gewoon zo uit.

Ik kijk nu naar telefoons met beide besturingssystemen, de A50 en A70 zijn voor mij goed betaalbaar op dit moment. Maar ik twijfel ook nog tussen een poosje wachten en dan als er nieuwe releases zijn van Apple een iphone 8 nemen? Zou dat een 'betere' optie zijn als ik nu nog even verder ga met de SE?

Het liefst wil ik het huidige abonnement niet te lang verder laten lopen, dan betaal ik alsnog 'toestelkosten' per maand en dat vind ik zonde van het geld...

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dino_xhi schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:44:
[...]
Het liefst wil ik het huidige abonnement niet te lang verder laten lopen, dan betaal ik alsnog 'toestelkosten' per maand en dat vind ik zonde van het geld...
Zijn daar de SIM-only abonnementjes niet voor uitgevonden? Volgens mij moet je ook je huidige abonnement om kunnen laten zetten zodat het telefoon component eruit gehaald wordt.

https://discord.com/invite/tweakers

• Dino_xhi
redfoxert schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:51:
[...]

Zijn daar de SIM-only abonnementjes niet voor uitgevonden? Volgens mij moet je ook je huidige abonnement om kunnen laten zetten zodat het telefoon component eruit gehaald wordt.
Dat klopt! En ik twijfel ook nog om een sim-only abonnement af te sluiten. Maar die lopen dan vervolgens voor minimaal een jaar. Dus als je dan wel eerder een beter toestel/betere aanbieding tegen het lijf loopt, heb je pech :/

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dino_xhi schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:53:
[...]

Dat klopt! En ik twijfel ook nog om een sim-only abonnement af te sluiten. Maar die lopen dan vervolgens voor minimaal een jaar. Dus als je dan wel eerder een beter toestel/betere aanbieding tegen het lijf loopt, heb je pech :/
Ik weet toevallig dat ZiggoVodafone de optie bied om een SIM-only weer om te laten zetten naar een abonnement met toestel. Zo strak houden ze daar in ieder geval niet vast aan een bepaald abonnementsmodel. Hangt ook een beetje van je provider af natuurlijk.

https://discord.com/invite/tweakers

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mag het 'telefoon component' wel door blijven gaan na de initiele contract duur? Volgens mij moet dat sowieso komen te vervallen, de telelfoon is dan namelijk gewoon afbetaald. Want dat is het, je koopt een telefoon op afbetaling.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
_Dune_ schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:22:
Mag het 'telefoon component' wel door blijven gaan na de initiele contract duur? Volgens mij moet dat sowieso komen te vervallen, de telelfoon is dan namelijk gewoon afbetaald. Want dat is het, je koopt een telefoon op afbetaling.
Ja, die loopt gewoon door.

• Scallius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-10 19:45
ChinaGeek schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:36:
[...]

Dit stinkt wel een beetje.. Dus als je geen nieuw abonnement afsluit, blijf je betalen voor een afbetaald toestel?

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Scallius schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:43:
[...]

Dit stinkt wel een beetje.. Dus als je geen nieuw abonnement afsluit, blijf je betalen voor een afbetaald toestel?
Blijkbaar is dit inmiddels veranderd, want lees inderdaad dat dat na 2 jaar klaar is in veel gevallen.
Ik heb iig een abo gehad waarbij de toestelkosten doorliepen omdat die deel uitmaakten van het initiële abonnement.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het stomme is... ik kan het zo snel niet terug vinden, maar ik meende dat dit niet meer zou mogen bij stilzwijgend verlengen. Alleen daadwerkelijk abo. kosten lopen dan door, dus min afbetaling.

edit: Iets hierover terug gevonden op de frontpage uit 2018.

Bron: nieuws: ConsumentenClaim: 15 à 20 procent betaalde nog voor telefoon na aflop...

[ Voor 50% gewijzigd door _Dune_ op 03-06-2019 16:55 ]

• croschou
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-10-2024
ChinaGeek schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:36:
[...]

Volgens mij moet je op je factuur kunnen zien hoeveel je nog moet afbetalen of hoeveel je al betaald hebt. In ieder geval is dat bij bijv. KPN wel zo (daar staat 'resterend bedrag'. Volgens mij loopt zo'n toestelbetaling tot en met het einde van je abonnement en is het daarna klaar.

Wat betreft een iPhone 8. Tja, dat is niet meer het nieuwste van het nieuwste toestel. Ik weet niet in hoeverre jij nog een fysieke homeknop wil hebben tegenwoordig of een notch?
Als ik naar mezelf kijk, wil ik toch wel een beetje meegaan met de tijd ;) en dan voor een toestel kiezen dat er volgens de nieuwste mode uitziet.

Met betrekking tot jouw vorige Android-ervaring: te weinig geheugen speelt tegenwoordig niet meer zo. Als je inderdaad de Galaxy A50 in je achterhoofd houdt, dan zit dat wel goed. 128 gb opslag en 4 gb RAM. Ik denk dat dit toestel wel een mooie upgrade is t.o.v. de SE. Hij is zeker nieuwer. Of hij ook echt beter gaat zijn dan jouw SE moet blijken. Wat dat betreft maakt Apple gewoon prima toestellen die het lang uithouden.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:40
Het goedkoopste is om een telefoon te kopen van eigen geld en een sim-only abonnement te nemen. Eventueel overstappen naar een budgetprovider. Zal je ongeveer een tientje per maand gaan kosten en van die resterende 15 euro/maand die je overhoudt sparen voor een nieuwe.

Ik zou sim-only verlengen en je iphone SE houden, hij zal hoogstwaarschijnlijk nog zeker 2 jaar van updates worden voorzien en is hij technisch bij de tijd.
Pagina: 1