Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudhot
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-06-2019
Hallo Forum,

Ik weet niet of ik dit in de juiste groep vraag, maar als ik zoek op "NUC", dan vind ik verschillende vragen in allerlei andere groepen, vandaar.

Ik denk er over om een NUC (Intel) te kopen en denk aan een NUC8I5BEK.
Het gaat om algemeen gebruik, en geen hele zware toepassingen.

Nu de vragen:
- Is dit type het laatste nieuwe, of komt er binnenkort een nieuwere versie op de markt?
- Heeft een H type voordelen t.o.v. een K type (buiten dat er Optane geheugen en een 2,5" SSD in kan)?
- Is een I5 OK, of is een I3 beter, omdat hij koeler blijft (maar de I5 is quad core natuurlijk)?

Groet,
Ruud.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-07 08:32

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

"algemeen gebruik"... Een NUC is niets meer/minder als elke andere PC met vergelijkbare CPU erin.

Als je weet wat je nodig hebt, dan kan je dus gewoon een i3, i5 of i7 kopen in "NUC-vorm".

Verschil tussen K & H; volgens mij ook extra USB maar op de info pagina van Intel staat dat haarfijn uitgelegd :)

/edit : zie ook [Ervaringen] Intel Coffee Lake NUC's (2018)

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 03-06-2019 13:12 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudhot
Bedankt voor het snelle antwoord, maar ik kom er net achter dat dit soort vragen hier beter niet gesteld worden (moet in een andere groep). Zal ik volgende keer doen!

Maar even NUC specifiek, ik wil graag weten of ik iets mis als ik een K type koop i.p.v. een H type.
En bij Intel wordt ik niet echt veel wijzer ;-(

Groet,
ruud.

[ Voor 7% gewijzigd door ruudhot op 03-06-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Bij de H versie is het mogelijk om een extra 2.5" HDD of SSD in de NUC te plaatsen en kan er Optane geheugen in voor een HDD:

https://www.intel.com/con...5bek-nuc8i5beh-brief.html

Verder denk ik dat een H versie de warmte beter kan afvoeren zodat de fan minder snel blazen gaat.

Er zijn in het 2e kwartaal 2019 nieuwe modellen (Islay Canyon) op de markt gekomen met daarin een AMD Radeon 540X GPU:

https://ark.intel.com/con.../148926/islay-canyon.html
https://nl.hardware.info/...radeon-540x-in-nieuwe-nuc

Begin 2020 komen de Ghost Canyons op de markt:

nieuws: Roadmap toont Intel NUC met Core i9 die eind 2019 verschijnt

Wat versta je onder algemeen gebruik? Een I3 8e generatie is snel genoeg voor surfen, Office en YouTube/Netflix.

[ Voor 14% gewijzigd door Nuccie op 04-06-2019 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:38
NUC staan in twee categorien in de pricewatch. Als Barebone en als Systeem.
Bij de barebone moet je zelf RAM en SSD plaatsen en een OS installeren. Bij de systemen is dit al gedaan, en kun je eventueel upgraden met optane. Bij sommige modellen kan je niet eens het geheugen aanpassen, want dat is gesoldeerd. (ook als de pricewatch aangeeft dat er tot 32 GB geheugen in kan)

In de NUC zit een low energy processor. Een i3 nuc is dus echt niet snel. Als je hem als werkstation gaat gebruiken is een i5 minimaal wat je zoekt, tenzij het een thin client is.

De info in de pricewatch bij NUC is niet altijd juist. Kijk voor zeer uitgebreide details in de Technical Support Documents op de website van intel.
Met de compatibility list.
http://compatibleproducts...E%20NUC%20Kit%20NUC8i5BEK

De H en K is de 2.5" montage in de bodem. Wat de hoogte aanpast.

Voor de NUCi5BEK zou je dit kunnen doen.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i5BEK€ 350,-€ 350,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB€ 125,05€ 125,05
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A€ 33,94€ 33,94
1Solid state drivesKingston KC2000 500GB€ 95,66€ 95,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 604,65

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 04-06-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudhot
Bedankt voor alle info Nuccie en Jeroen3.

Heb inmiddels de NUC8I5BEK aangeschaft.
Nu wil ik er Windows 7 op zetten (en daarna dual boot Win 10), maar de externe DVD drive wordt niet gevonden. Werkt de NUC hier niet mee?

Groet,
Ruud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
De NUC opstarten, op F10 drukken om in het boot-menu te komen en dan de externe DVD-drive kiezen.
Of staat die er dan niet bij? Check anders in de BIOS (F2 tijdens opstarten) of USB aan staat bij Boot Devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-07 08:32

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@ruudhot Windows 7 is niet supported. Je gaat "gedoe" krijgen met je powermanagement, IME, en andere zaken van Intel.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:38
Windows 7 is een probleem. Want dat kan volgens mij helemaal niet overweg met starten vanaf en NVME drive.
Bovendien zit er een 8th gen (Coffee Lake) Intel processor in, en Windows 7 ondersteund tot en met 6 (SkyLake).

Als je een Windows 7 vervanger zoekt, wat niet de nadelen van Windows 10 draagt. Neem dan Windows 10 LTSB.

[ Voor 20% gewijzigd door jeroen3 op 05-06-2019 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudhot
OK, bedankt allemaal voor het meedenken.
Jammer dat Win 7 niet meer ondersteund wordt, ik wilde het als 2e systeem hebben voor als het nodig zou zijn.

Ik heb nog een vraagje over de NUC, maar ik zal eerst kijken in welke groep dat thuishoort.

Groet allemaal,
Ruud.
Pagina: 1