FreeNAS / Transmission

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Topicstarter
Een tijdje terug had ik wat problemen met FreeNAS 9.10 en Transmission. Daar heb ik uiteindelijk een workaround voor in gevonden. Ondertussen heb ik mijn hardware kunnen upgraden en kan ik FreeNAS 11.2 draaien. En net als de vorige keer loop ik tegen een issue met Transmission aan. In tegenstelling tot de vorige keer, denk ik dat mijn issue nu wel een rechtenprobleem is.

De setup is als volgt: PC met FreeNAS 11.2. Deze machine heeft een handvol schijven die via SMB te benaderen zijn. (Ik kan ook inderdaad vanuit Windows op alle schijven tercht voor lees- en schrijfacties.
Ik heb op dit moment Plex en Transmission geinstalleerd op deze machine. Plex draait probleemloos. Transmission vertelt me iedere keer dat ik geen rechten heb op /var/downloads/(...)
Het lijkt mij dat die directory verwijst naar de door mij gemounte directory (en onderliggende) waar ik mijn torrents in wil ontvangen (/mnt/big01/media/Downloads). Deze directory/disc/pool heeft als user/group 921 (Transmission)
So far, so good... ik heb dus gegrepen naar de handleidingen op internet. En iedere vraag over FreeNAS en permissies leidt uiteindelijk tot deze thread: https://www.ixsystems.com...sions-to-your-data.27273/
Het rotte is: optie 1, 3 en 4 doen niet wat ik wil... mijn transmission mag niet schrijven in mijn download-directories (niet hoger, niet lager... niet). Optie 2... tja. Ik heb mijn jail al af zitten zoeken, maar als ik loop constant tegen een foutmelding aan als ik het volgende commando wil uitvoeren:
code:
1
chown -R USER:GROUP /var/db/PLUGIN
... ik heb namelijk geen transmission in mijn /var/db/ staan.

Op dit moment kan ik eigenlijk niet meer vinden wat ik fout doe, en laat mijn Google-fu me in de steek.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Freenas 11.2 (Stable)
Transmission 2.94_3 (uit de available plugins in FreeNAS)
(Transmission Remote GUI 5.16.0)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie boven...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 21:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Of het bij BSD werkt weet ik niet, maar bij Linux kan je bij chown ook een UID en GID opgeven in numerieke vorm.
$ sudo chown 2001:382 testje/
$ ls -ld testje/
drwxr-xr-x 2 2001 382 4096 Jun  3 19:26 testje/

Lokaal kan je er dan weinig meer mee, maar je jails die dat UID en GID hebben kunnen er dus wel iets mee.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Topicstarter
De optie om UID en GUID op te geven als nummers werkt binnen BSD ook. Dat is niet het issue. mijn probleem is basaler:
Ik geef op
code:
1
chown -R 921:921 /var/db/transmission
en het antwoord dat ik krijg is:
code:
1
chown: /var/db/transmission: No such file or directory

Waarom geef ik die opdracht? Nou, omdat ik dat in eerder gelinkte howto lees, bij methode 2:
In the jail, change the user the plugin runs as, and change ownership of the data-directory.
code:
1
2
3
4
service PLUGIN onestop
chown -R USER:GROUP /var/db/PLUGIN
sysrc 'PLUGIN_user=USER'
service PLUGIN start
ik begrijp hieruit dat ik ergens een opdracht wil geven aan een stuk software. Die software staat schijnbaar niet waar mijn (generieke) handleiding zegt dat het moet staan, en ik kan niet de juiste lokatie vinden.

Overigens heb ik Transmission ondertussen al een paar keer verwijderd van mijn NAS, en ook de overige opties die in die howto staan geprobeerd (dat gaat zonder foutmeldingen, maar ook dan blijft resultaat uit).

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 21:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan is het eerder uitzoeken in de configuratie wat de standaard locatie is voor de jails. Want blijkbaar is dat dus niet /var/db/$plugin.

Als ik even met Google zoek, kom ik bij de handleiding terecht: https://www.ixsystems.com...n/freenas/11.2/jails.html
A pool must be created before using jails or Plugins. Make sure the pool has enough storage for all the intended jails and plugins. The Jails screen displays a message and button to CREATE POOL if no pools exist on the FreeNAS® system.
De rest van de pagina is ook wel handig om te lezen mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:14

jurroen

Security en privacy geek

Voer je die chown op FreeNAS zelf uit of vanuit de jail?

Die FreeNAS plugins worden uitgevoerd in jails. Zie het als een soort lightweight VM. Transmission staat dus niet op FreeNAS zelf geïnstalleerd, maar draait binnen een jail.

Als ik het goed herinner kun je in de FreeNAS UI een terminal openen binnen de plugin jail. Dat vind je niet via Plugins maar via Jails.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry