Auto maakt chewbacca-achtig geluid bij op lage snelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 17:35
In Januari heb ik een Daihatsu Sirion 2 gekocht uit 2006 met 90000km. Prima autotje, tijdens de proefrit hoorde ik echter een geluid waarvan ik dacht dat het van machinerie van het industrieterrein waar ik reed af kwam (als een laadbak van een vrachtwagen die wegschuift oid. Niks meer bij nagedacht.

Een tijd heeft de auto dat geluid ook niet meer gemaakt. Mogelijk 1 keer, tot vandaag.
Vandaag (een warme dag overigens), hoorde ik het geluid na een tijd rijden, en toen ik in z'n 2 over een parkeerterrein ging. Nu viel mij op dat er ook lichte resonantie/vibratie in het stuur zat wanneer het geluid werd gemaakt.

Ik kan het geluid het beste beschrijven als een chewbacca achtig geluid: YouTube: Chewbacca Sound
Het klinkt vrijwel zoals op dit tijdstip in dit filmpje: YouTube: What Does a Bad Wheel Bearing Sound Like?
Ik hoor het geluid echter niet meer op hogere snelheden en het is niet constant. Dus ik weet niet of ik met een kapotte wiellager te maken heb.
Een ander goed voorbeeld is YouTube: Remgeluiden van een VIRM .

Ik heb nergens de oorzaak nog kunnen vinden en ben van plan om binnenkort eens naar de garage te gaan, maar ik was benieuwd of dit iemand hier bekend voor komt. Daarnaast komt het dus zo weinig voor dat ik hoop dat het geluid kan worden gereproduceerd bij de garage..

[ Voor 3% gewijzigd door Flipswix op 02-06-2019 21:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:51
Even elk wiel opkrikken tot hij vrij komt van de grond. Dan met de hand ronddraaien en luisteren of je wat vreemds hoort en beweeg het wiel naar binnen/buiten om te kijken of er speling is. Doe dit met een blokje voor en achter een niet opgekrikt wiel zodat de auto niet weg kan rollen, handrem eraf als je de achterste wielen gaat testen, auto niet in versnelling als je de voorste wielen gaat testen. Durf je dit niet aan wordt het garagebezoek :)

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 02-06-2019 22:03 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:34
Aan het verhaal van @Jim423 zou ik nog graag toe willen voegen dat het voor kan komen dat het wiel soepel draait en er geen speling is, maar het wiellager toch naar zijn grootje is.

Voerde je een speciaal manoeuvre uit op de parkeerplaats? Stuurde je een kant op?
Klonk het misschien een beetje zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daarnaast maakt een wiellager ook niet altijd geluid, ook gehad dat een wiellager piepte en soms ook tijden lang weer stil was terwijl hij later weer begon te piepen. Speling had het ding ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Laatst online: 01-06 17:35
Jim423 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:03:
Even elk wiel opkrikken tot hij vrij komt van de grond. Dan met de hand ronddraaien en luisteren of je wat vreemds hoort en beweeg het wiel naar binnen/buiten om te kijken of er speling is. Doe dit met een blokje voor en achter een niet opgekrikt wiel zodat de auto niet weg kan rollen, handrem eraf als je de achterste wielen gaat testen, auto niet in versnelling als je de voorste wielen gaat testen. Durf je dit niet aan wordt het garagebezoek :)
Helaas heb ik geen krik, dus mogelijk toch even langs de garage als ik het zo hoor.
Pyramiden schreef op zondag 2 juni 2019 @ 23:26:
Aan het verhaal van @Jim423 zou ik nog graag toe willen voegen dat het voor kan komen dat het wiel soepel draait en er geen speling is, maar het wiellager toch naar zijn grootje is.

Voerde je een speciaal manoeuvre uit op de parkeerplaats? Stuurde je een kant op?
Klonk het misschien een beetje zo?
[YouTube: Example: Power Steering Pump Whine]
Nou, het was wat continuer qua geluid en metaalachtiger. Of juist alsof lucht op een rare manier door de auto wordt heengestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:37
Flipswix schreef op zondag 2 juni 2019 @ 23:45:
[...]

Helaas heb ik geen krik, dus mogelijk toch even langs de garage als ik het zo hoor.
al in de kofferbak gekeken bij/op dr plaats van het reserve wiel?

Anders wel makkelijk deze een aan te schaffen, mocht je een keer met een kapotte band komen..

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-06 10:12

Chakotay

Lick here to continue

@MaD_co met het reservewiel-krikje ga je niet de hele voorkant omhoog krijgen om de stuurinriching te controleren, hooguit 1 hoek.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:37
Chakotay schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:46:
@MaD_co met het reservewiel-krikje ga je niet de hele voorkant omhoog krijgen om de stuurinriching te controleren, hooguit 1 hoek.
Dat werd toch ook niet gezegd dat de hele voorkant omhoog moest?
Er werd uitgelegd hoe je de wiellagers kon controleren, en dat gaat ook prima met 1 wiel in de lucht.

Als je de hele voor of achterkant wilt optillen, kun je beter zorgen dat hij op de brug gaat.
De auto in het midden opkrikken en dan aan de wielen trekken en duwen is vragen om problemen (als je al niet helemaal weet waar je mee bezig bent in ieder geval.)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Laatst online: 12-06 13:35
Ik had zelfde soort geluid bij mijn peugeot 206, alleen bij een specifieke snelheid (tussen 80 en 85).
Onderweg naar mijn werk werd ik geattendeerd dat mijn rechterachterwiel los leek te zitten, maar na de test die @Jim423 beschreef (idd gewoon met de krik van het reserve wiel aangezien ik op mijn werk was) bleek dat er gewoon speling op het wiel zat.
Na de garage en die concludeerde dat de hele achteras verrot was.

Nu wil ik je niet demotiveren en kan het natuurlijk ook gewoon een wiellager zijn oid ;)
In eerste instantie dacht ik aan je homokineet, maar dat is toch wel een erg knarsend geluid (en vaak begint dat bij het scherp uitsturen), dus dat zal het niet zijn gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gandalfdroes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-06 11:49
Het kunnen een paar dingen zijn, afhankelijk van wat je doet / deed.

Wat al geopperd is, je wiellager, dat kun je testen door met een krik een van de voorzijdes op te krikken en je wiel rond te draaien.

Het kan je (ophang)rubbers zijn, dit kun je testen door je auto ter hoogte van de wielkast met je gewicht naar beneden te drukken.

Daarnaast kan het ook je stuurhuis(pomp) zijn, dit gaf bij mij ook rare metaal schrapende geluiden op lage snelheden en vibratie.
Daarnaast kan het ook nog 10 andere dingen zijn, die helaas zonder garage niet zelf te testen zijn of via de bovengenoemde testen niet zo uit te sluiten zijn..

Ik heb zelf in de tijd bijna alles tussen de wielen en motor vervangen om dit soort dingen niet te hebben, niet goedkoop maar ik rijd ook 1500km per week.

Als je het zelf niet zo kan vinden of geen zin hebt om eventueel zelf te klussen, raad ik je aan bij een garage langs te gaan, check wel even review op internet over de garage, dat maakt een boel uit.
Ook kun je als je weet wat het is, offertes opvragen wat de kosten worden via 2-3 tal sites.

Voor de rest succes ermee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:26
Heb je al gekeken of Benedict Cumberbatch naast je zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Heb je al je stuurbekrachtiging olie even bij gevuld ? Waarschijnlijk vebruikt je stuurbekrachtiging iets olie met als b gevolg dat er nu wat lucht in zit. Na bijvullen kan week duren tot dat het lucht uit het v systeem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:18
Laurensius88 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:46:
Ik had zelfde soort geluid bij mijn peugeot 206, alleen bij een specifieke snelheid (tussen 80 en 85).
Onderweg naar mijn werk werd ik geattendeerd dat mijn rechterachterwiel los leek te zitten, maar na de test die @Jim423 beschreef (idd gewoon met de krik van het reserve wiel aangezien ik op mijn werk was) bleek dat er gewoon speling op het wiel zat.
Na de garage en die concludeerde dat de hele achteras verrot was.

Nu wil ik je niet demotiveren en kan het natuurlijk ook gewoon een wiellager zijn oid ;)
In eerste instantie dacht ik aan je homokineet, maar dat is toch wel een erg knarsend geluid (en vaak begint dat bij het scherp uitsturen), dus dat zal het niet zijn gok ik
Typisch 206-probleem, niet van een Sirion2 :)
Pagina: 1