Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Enecsys omvormers geven geen productie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb sinds 2013 11 panelen in gebruik met elk een enecsys micro omvormer. Inmiddels heb ik enige tijd geen productie van elk van de zonnepanelen. Met het faillissement van Enecsys in 2015 is elke support ook lastig geworden. Recent heb ik via Enecsys.monitoring.com getracht uit te vinden waarom er geen productie plaatsvindt. vanuit de support op die site weet ik inmiddels dat er informatie via de gateway is uitgelezen en het AC voltage toeneemt van 0 tot 22 en vervolgens gedurende de dag weer tot nul daalt voor elk van de 11 omvormers. Volgens de site zou het probleem moeten liggen aan een defecte zekering in mijn meterkast. Echter het stopcontact waarin de omvormers jaren lang hebben teruggeleverd is niet geblokkeerd of wat dan ook. Er staan gewoon spanning op het stopcontact. Ook zouden de omvormers is een safety mode kunnen staan vanwege een overbelasting/kortsluiting in het verleden. Ik heb geen idee of er een manier is om de omvormers verder uit kunnen (laten) lezen. Het lijkt me sterk dat alle omvormers door kortsluiting of iets dergelijks geen productie meer leveren terwijl er wel AC gemeten wordt.
Is er iemand die me verder kan adviseren?

Alle reacties

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-11 23:48
Er is een topic over de enecsys omvormers. Ik heb er ook een stuk of 6 en die doen het nog. Ik heb de uitlezing via een rasberrypi omgebouwd in 2015 en ook dat werkt nog steeds de pi staat al die tijd continu aan en stuurt het door naar pvoutput. Maar als 2e heb ik gewoon een stekker kwh meter wat jij natuurlijk ook kunt proberen of ze het echt niet doen.

snameroc

Verwijderd

Topicstarter
Dankje voor je reactie! Ik heb al een slimme meter van de netbeheerder, maar die geeft dus geen kwh productie aan. Ik heb geen idee of al mijn omvormers wellicht op tilt zijn geslagen door een overbelasting in het netwerk in het verleden.

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:39
Je slimme meter kan geen productie aangeven, slechts of je stroom teruglevert aan het net. Als je zonnepanelen wel stroom opwekken, maar je tegelijkertijd meer stroom verbruikt lever je niks terug (niks te zien op slimme meter), maar kunnen ze nog prima wel hun werk doen.

Verwijderd

Topicstarter
Begrijp ik maar ook de feedback vanuit Enecsys.monitoring.com is dat er geen productie via de gateway uit te lezen is, maar ze kunnen dus kennelijk wel AC 22 volt registreren. Ze denken dat er ergens een blokkade zit waardoor de omvormers geen stroom kunnen terug leveren. Vroeg me af of de omvormers nu in een soort security mode staan, waarschijnlijk na een laatste overbelasting/kortsluiting.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-11 23:48
De omvormers zijn heel gevoelig gebleken tegen overspanning dan gaan ze defect bij afschakeling onder last. Dat kun je zelf niet repareren.

snameroc

Verwijderd

Topicstarter
Dat is jammer om te horen. Ik heb de topics daarover op tweakers nu ook gelezen. Repareren van de omvormers kan ook ziek ik maar is 65 euro per stuk en dan is maar de vraag voor hoe lang de boel weer draait. Wellicht toch nieuwe aanschaffen.
Pagina: 1