Hey Mede-Tweakers,
Ik wil samen met mijn vriendin (23 en 25 jaar) gaan kijken voor een koophuis. Het zou ons eerste koophuis worden en daarnaast hebben we een niet veel voorkomende situatie. Daarom zou ik graag om wat advies vragen!
Wat is de huidige situatie
Momenteel wonen in het centrum van een stad in een huurwoning in de vrije sector. We wonen hier al bijna 3 jaar samen, we kennen elkaar ongeveer 4 jaar. We betalen momenteel ongeveer 1000.- p/m incl. G/W/E/I, wat elk jaar met x% toeneemt. Het appartement is deels gemeubileerd, maar alle essentiële meubels hebben we al wel om mee te nemen naar een ander huis (denk aan: Wasmachine, bed, bank, tafel/stoelen, TV, Keukenapparatuur/servies, stofzuiger etc.).
Wat zijn de wensen?
We willen graag naar het dorp verhuizen waar we ook werken, ongeveer 10km van de stad af (we werken in hetzelfde dorp, lekker makkelijk). We zijn op zoek naar een appartement in de prijs range van 175-225k. We zien regelmatig appartementen in deze prijsrange voorbij komen op Funda die ons wel doen aanstaan. We zijn niet zo heel kritisch voor ons eerste huis en kunnen vrijwel alles wel naar smaak inrichten.
Hoe zien de financiën eruit?
Momenteel zijn we beiden in dienst onder vast contract. Daarbij werkt zij voltijd en ik momenteel 3 dagen per week omdat ik bezig ben met een masteropleiding (gefinancierd door mijn werkgever). Ik zal de komende 1-2 jaar deeltijd blijven werken en daarna weer in voltijd dienst treden.
Mijn vriendin haar jaarsalaris ligt iets boven de 40k
Mijn jaarsalaris ligt rond de 20k
Zodra mijn studie is afgerond zullen we rond de 80-85k gecombineerd verdienen.
En schulden?
Ik heb nog een studieschuld van ongeveer 5000,- openstaan. Mijn vriendin heeft geen schulden.
Wat resulteert in..?
Een max. hypotheekbedrag van ongeveer 290k op ons huidige gecombineerde inkomen. Een stuk hoger dan de richtprijs van 175-225k dus. Tevens zijn er momenteel ongeveer 15k aan eigen middelen.
Waar zit het addertje dan?
Ja, nu de vervelende situatie.
Mijn vriendin haar ouders (ze is Indiaas) weten nog niet van onze relatie af. Die gaan er namelijk nog vanuit dat ze binnenkort zelf een mannetje voor haar mogen uitkiezen.
Het plan is om aan het einde van 2019 het nieuws te brengen, zodra ze weer in India is. Hiervoor koopt ze liever niet gezamenlijk met mij.
Hierdoor ontstaan de volgende scenario's:
Optie drie is haar voorstel, waar ik mij ook redelijk in kan vinden. Zeker omdat ik hierdoor ook wat meer geld overhoud om op vakantie te gaan. Echter heb ik dan nog wel wat openstaande vragen waar ik niet zo gauw antwoord op kan vinden.
Alvast bedankt voor de adviezen!
Ik wil samen met mijn vriendin (23 en 25 jaar) gaan kijken voor een koophuis. Het zou ons eerste koophuis worden en daarnaast hebben we een niet veel voorkomende situatie. Daarom zou ik graag om wat advies vragen!
Wat is de huidige situatie
Momenteel wonen in het centrum van een stad in een huurwoning in de vrije sector. We wonen hier al bijna 3 jaar samen, we kennen elkaar ongeveer 4 jaar. We betalen momenteel ongeveer 1000.- p/m incl. G/W/E/I, wat elk jaar met x% toeneemt. Het appartement is deels gemeubileerd, maar alle essentiële meubels hebben we al wel om mee te nemen naar een ander huis (denk aan: Wasmachine, bed, bank, tafel/stoelen, TV, Keukenapparatuur/servies, stofzuiger etc.).
Wat zijn de wensen?
We willen graag naar het dorp verhuizen waar we ook werken, ongeveer 10km van de stad af (we werken in hetzelfde dorp, lekker makkelijk). We zijn op zoek naar een appartement in de prijs range van 175-225k. We zien regelmatig appartementen in deze prijsrange voorbij komen op Funda die ons wel doen aanstaan. We zijn niet zo heel kritisch voor ons eerste huis en kunnen vrijwel alles wel naar smaak inrichten.
Hoe zien de financiën eruit?
Momenteel zijn we beiden in dienst onder vast contract. Daarbij werkt zij voltijd en ik momenteel 3 dagen per week omdat ik bezig ben met een masteropleiding (gefinancierd door mijn werkgever). Ik zal de komende 1-2 jaar deeltijd blijven werken en daarna weer in voltijd dienst treden.
Mijn vriendin haar jaarsalaris ligt iets boven de 40k
Mijn jaarsalaris ligt rond de 20k
Zodra mijn studie is afgerond zullen we rond de 80-85k gecombineerd verdienen.
En schulden?
Ik heb nog een studieschuld van ongeveer 5000,- openstaan. Mijn vriendin heeft geen schulden.
Wat resulteert in..?
Een max. hypotheekbedrag van ongeveer 290k op ons huidige gecombineerde inkomen. Een stuk hoger dan de richtprijs van 175-225k dus. Tevens zijn er momenteel ongeveer 15k aan eigen middelen.
Waar zit het addertje dan?
Ja, nu de vervelende situatie.
Mijn vriendin haar ouders (ze is Indiaas) weten nog niet van onze relatie af. Die gaan er namelijk nog vanuit dat ze binnenkort zelf een mannetje voor haar mogen uitkiezen.
Hierdoor ontstaan de volgende scenario's:
- We kopen alsnog een huis gezamenlijk en delen de hypotheek 50/50. Hierbij sta ik nog enigszins bij haar in het krijt omdat het grootste gedeelte van de eigen middelen van haar kant af komen. Dit regelen we dan onderling.
- Zij koopt het huis op haar naam (waardoor het max. hypotheekbedrag afneemt naar 190k) en ik betaal haar 50% van het hypotheekbedrag als huur.
- Zij koopt het huis op haar naam en ik betaal een mindere bijdrage, bijv. alleen de G/W/E/I en wat boodschappen oid.
Optie drie is haar voorstel, waar ik mij ook redelijk in kan vinden. Zeker omdat ik hierdoor ook wat meer geld overhoud om op vakantie te gaan. Echter heb ik dan nog wel wat openstaande vragen waar ik niet zo gauw antwoord op kan vinden.
- We willen hier waarschijnlijk 5-7 jaar blijven wonen. Kan ik beter pas beginnen met bijdragen zodra we voor een nieuw huis gaan of is het makkelijker om na 2-3 jaar bij te springen in de hypotheek?
- Mochten we uit elkaar gaan en ik sta ook op de hypotheek, hoe zorgen we ervoor dat alles naar waarde netjes verdeeld wordt? Zij zal waarschijnlijk een stuk meer in het huis hebben zitten dan mij, aangezien ze 2-3 jaar eerder is begonnen met aflossen.
- Is het qua rente/belastingaftrek etc. gunstiger om met zijn tweeën te kopen? Ik lees namelijk wel eens dingen over o.a. rente op basis van risico (wat natuurlijk lager is bij twee inkomens), maar kan hier verder niet zo veel over vinden.
Alvast bedankt voor de adviezen!