Toon posts:

Bevloeingssysteem draadloos maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor een bevloeiingssysteem in open veld, worden momenteel 6-8 kleppen vanop afstand bestuurd vanuit een centraal basisstation. De afstand tussen basisstation en klep is maximaal 200m. Klep wordt aangestuurd met 12V spanning.

Momenteel liggen er gewoon kabels tussen basisstation en iedere klep, maar dit zorgt voor vrij veel maintenance: waneer er een traktor over rijdt, knaagdieren, kabels oprollen na ieder seizoen enz...
Daarom zouden we dit systeem nu graag draadloos maken.

Langs ontvanger zijde is het totaal geen probleem: batterij, zonnepaneel, omvormer en relaismodule zoals https://opencircuit.be/Pr...lais-met-433MHz-ontvanger .
Terugkoppeling naar zender is in principe niet nodig, want er is een alarmsysteem die alles monitored. Dit houden we liefst gescheiden.

Langs de zenderzijde loop ik helaas wat vast, en hoop ik dat jullie wat input kunnen geven zodat ik verder kan zoeken. Langs zenderzijde zijn dus 6-8 digitale outputs beschikbaar (op 12V), komende uit gesloten aansturings-systeem. Daar zou dus een module naast moeten komen met 8 inputs, die het signaal draadloos kunnen doorsturen (op 433Mhz of iets anders). Heb al wat zitten zoeken, maar heb helaas de juiste keywords nog niet gevonden: wireless encoder transmitter, etc. De meeste dingen werken met een afstandsbediening, ipv digitale inputs.

Het komt er dus op neer dat we een draadloze bridge willen maken, tussen links 8 inputs, en rechts 8 outputs. De outputs staan op verschillende locaties.
Iemand die mij de weg kan wijzen naar een merk die dergelijke systeem verkopen? Wanneer ik terug op weg ben, zou ik normaal verder moeten kunnen. Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2019 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Eigenlijk wil je dus een output die aan blijft zolang de input hoog is. Terwijl veel 433mhz producten met een on/off functie werken.

Ik vraag mij wel af of je er verstandig aan doet. Ik ben in het verleden bij tientallen, misschien wel honderd fruit/gewas/bloemen telers geweest. En geen van hen deed dat draadloos. Hetzij met kleppen in het veld hetzij met leidingen per veld met een klep nabij de watergiftunit. Weliswaar heb je risico op kabeldefect of bliksem. Maar verder werkt het betrouwbaar en voordelig. En heb je geen verstoringen door iemand met een KaKu setje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dat is naar mijn weten ook niet toegestaan.

uit een ander forum:
433 MHz is een portofoonband, waarop je intermitterend uit mag zenden...
Portofoons zijn speciaal met een time-out schakeling uitgerust, zodat je niet langer dan een aantal seconden achter elkaar kunt zenden, zelfs als je de zendknop vast-taped.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het systeem bedraad houden.
Maar dan wel de draden diep onder de grond.

Of je gebruikt een grondfrees om een tyleenbuis met de kabel diep in de grond te leggen.

Of je gebruikt een tractor met een spike van bv 1 meter waarmee je de tyleenbuis door de grond heen trekt op de gewenste diepte.

1x werk, en klaar voor de toekomst, alles bedraad, geen kans op storingen in het draadloze gedeelte.

Mijn 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is helaas geen optie, dit gewas wordt niet elk jaar op hetzelfde veld gekweekt..

Verder hoeft er niet constant data verstuurd te worden uiteraard, enkel maar bij verandering.

Ik ben nu bezig eens aan het kijken naar LoRoWAN.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2019 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
LoRaWAN is een oplossing, kan prima voor dergelijke systemen, ook lekker energiezuinig.

Je relais heeft ook een latching mode, die precies is wat je zoekt.

Je kan voor de bediening vrij eenvoudig een 433 zender aan een i/o pin van bijv een raspberry gebruiken om de signalen te sturen, qua software is 'lirc' meestal prima in staat om de juiste codes te sturen om dan te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Hou er met draadloos ook rekening mee of je een applicatie hebt die storingen kan accepteren. Een bevloeiingsveld met storing klinkt als potentieel flinke schade.
Pagina: 1