Windows 10 van laptop naar een nieuwe computer overzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCsamenstellen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-10-2020
Hallo,

Ik heb 2 jaar geleden een laptop gekocht (dit is de Acer Aspire ES1-531-C8S7) bij de mediamarkt, hier zat toen ook al Windows 10 Home bij. Nu wil ik een pc gaan kopen en heb ik deze laptop eigenlijk niet meer nodig.

Daarom vraag ik me af of ik de Windows van mijn laptop over kan zetten op mijn nieuwe Pc zodat ik geen €100 euro hoef uit te geven aan een nieuwe licentie.

Ik heb al van alles gevonden op internet en youtube (zoals windows clonen) maar ik weet niet of dat toegestaan is, ik ga die laptop toch niet meer gebruiken daarna.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Nee, niet toegestaan. De licentie hoort bij de laptop en kan en mag niet gebruikt worden op andere hardware. Helaas dus een nieuwe kopen als je volgens de regeltjes wilt werken.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCsamenstellen
Kan het dan wel als ik het niet binnen de regels doe? Zo ja, wat zouden de gevolgen ervan kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PCsamenstellen schreef op zondag 2 juni 2019 @ 12:35:
Kan het dan wel als ik het niet binnen de regels doe? Zo ja, wat zouden de gevolgen ervan kunnen zijn?
Gewoon niet zo gierig zijn en een nieuwe licentie kopen.
Windows is een stukje software dat je waarschijnlijk dagelijks gebruikt.
Stel dat het 120 euro kost, ik weet de exacte prijs niet, en je gebruikt het dagelijks: 120 / 365 = nog geen euro per dag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCsamenstellen
De pc met Windows 10 home is €891 euro en zonder zou dat dan €789 euro zijn en die €100 euro die ik dan 'bespaar' kan ik dan voor mijn rijbewijs gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCsamenstellen
€100 euro is niet heel veel maar het helpt wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 12:04
PCsamenstellen schreef op zondag 2 juni 2019 @ 12:45:
De pc met Windows 10 home is €891 euro en zonder zou dat dan €789 euro zijn en die €100 euro die ik dan 'bespaar' kan ik dan voor mijn rijbewijs gebruiken
Leuk. Maar het mag niet. 't Is ook niet de bedoeling dat we je hier gaan helpen met tips en tricks die niet zijn toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zou ik gewoon nog even doorsparen ;)
Of ga je straks ook autorijden op slaolie omdat dat goedkoper is? :+

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2019 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:25

Umbrah

The Incredible MapMan

Link je componenten eens, misschien dat we je kunnen helpen op dat gebied. Bijvoorbeeld een X470 moederbord met een Ryzen1400 CPU oid, dan zouden we je een goedkoper moederbord aan kunnen raden. Je Acer is geleverd met een OEM licentie, support loopt ook via Acer, en niet via Microsoft. Een nieuwe PC kun je een OEM licentie bij nemen (die specifieke hardware, niet verplaatsbaar, support via de fabrikant/jezelf), of een retail licentie (support via microsoft, kan je meenemen naar andere PC's).

Als je wel geld hebt voor de hardware, maar niet voor de software (dus ook geen games oid...) dan is er gratis software. Ik hoor dat Tuxkart, wat ook op Linux werkt, een leuke update heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Ik draai al tijden via een online gekochte licentie (van een key-site). De legaliteit hiervan staat ter discussie (komt er eigenlijk gewoon op neer dat het tegen de EULA van Microsoft is als je het buiten de MS Store koopt, meen ik), maar het werkt (en zolang het werkt prima, anders koop ik alsnog een retail licentie). In geval Microsoft een licentie detecteert die niet "mag werken", wordt deze netjes op afstand gedeactiveerd. Je krijgt een maand de tijd om een nieuwe licentie te regelen en anders wordt je Windows-installatie naar de Basic-versie teruggebracht. Zoiets komt het op neer.

Gewoon een licentie kopen. Het scheelt gezeik en je kan het product gewoon gebruiken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCsamenstellen
Ik kan de computer nu al kopen MET Windows, maar dan weet ik niet of ik genoeg heb voor mijn rijbewijs.

Dus dan wacht ik nog even.

Bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCsamenstellen
@Umbrah
Hoe kan ik die lijst dan doorsturen?
Ik zit zelf nog niet heel lang op tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
PCsamenstellen schreef op zondag 2 juni 2019 @ 12:53:
Ik kan de computer nu al kopen MET Windows, maar dan weet ik niet of ik genoeg heb voor mijn rijbewijs.

Dus dan wacht ik nog even.

Bedankt voor jullie reacties
En wat nu als je een computer koopt (met of zonder Windows 10) en vervolgens voor je rijexamen zakt? :+ Ik kan je aanraden gewoon even bij je laptop te blijven en pas een PC te kopen zodra je je rijbewijs daadwerkelijk op zak hebt. In de tussentijd heb je dan ook de tijd om door te sparen voor die Windows 10 licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCsamenstellen
@koen0s
Ik werk sowieso ook en ik verdien ongeveer 115-125 euro per maand, mijn laptop begin nu al na te laten. Het duurt een uur voordat hij is opgestart (1 uur is overdreven, waarschijnlijk 15-30 min.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:45
Of je gebruikt Windows 10 zonder key, is op een paar minpuntjes best goed mee te werken.

https://www.howtogeek.com...stall-and-use-windows-10/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
PCsamenstellen schreef op zondag 2 juni 2019 @ 13:04:
@koen0s
Ik werk sowieso ook en ik verdien ongeveer 115-125 euro per maand, mijn laptop begin nu al na te laten. Het duurt een uur voordat hij is opgestart (1 uur is overdreven, waarschijnlijk 15-30 min.)
Dat is dan toch alweer 3-6 maanden sparen als je je examen niet haalt. Maar goed, ik begrijp dat je nu een nieuwe computer wil. Ik neem aan dat je nog jong bent, misschien kan je een licentie kopen met studentenkorting. Vaak zijn er dan licenties voor enkele tientjes te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

Heb je nog een apparaat met een Windows 7 licentiesticker? Die kan je gewoon inkloppen. Deze wordt puur gecheckt voor invoer, waarna er gewoon een hash wordt gemaakt voor de Windows 10-licentievorm.

Je kan die Windows 7 code zelfs vaker inkloppen (niet twintig keer doen in een week).

Microsoft wilde graag snelle adoptie van Windows 10 en verschuift veel meer naar een service provider met abonnementen als office 365 en dergelijke.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
PCsamenstellen schreef op zondag 2 juni 2019 @ 12:31:
Hallo,

Ik heb 2 jaar geleden een laptop gekocht (dit is de Acer Aspire ES1-531-C8S7) bij de mediamarkt, hier zat toen ook al Windows 10 Home bij. Nu wil ik een pc gaan kopen en heb ik deze laptop eigenlijk niet meer nodig.

Daarom vraag ik me af of ik de Windows van mijn laptop over kan zetten op mijn nieuwe Pc zodat ik geen €100 euro hoef uit te geven aan een nieuwe licentie.

Ik heb al van alles gevonden op internet en youtube (zoals windows clonen) maar ik weet niet of dat toegestaan is, ik ga die laptop toch niet meer gebruiken daarna.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Zit je nog op school of studeer je op een MBO, HBO of Uni? Dan kan je via de software omgeving van je opleiding/school voor een zeer lage prijs aan een legale versie van Windows 10 komen. (wellicht Windows 10 EDU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCsamenstellen
@koen0s
Ik ben in februari 16 geworden.
Hoe krijg je zo'n licentie met studentenkorting dan?

@MsG
Er staat nog een oude pc van mijn broertje met Windows 7, hij heeft laatst een laptop gekocht en doet niks meer met zijn computer. Die is wel al best oud en ik snap niet helemaal hoe dit dan moet.

@TFZ61
Ik zit op het moment op een middelbare school (4e klas van Havo, volgend jaar dus examen, hierna ga ik wss de accountancy opleiding doen). Hoe zou ik dan aan zo'n licentie kunnen komen

Alvast bedankt voor jullie reacties 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:31
Kan niet, een OEM licensie waar je Acer mee gekomen is zit in het moederbord / geregistreerd bij leverancier/Microsoft.

Zover ik weet bieden scholen alleen een upgrade licentie aan via surfspot / slim etc (onze school tenminste), maar niet geschoten is altijd mis.

Via het "grijze" gebied kun je voor 10 euro een licentie aanschaffen, ik kan je daar niet mee helpen via Tweakers.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2019 14:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 15:40
PCsamenstellen schreef op zondag 2 juni 2019 @ 14:20:
@koen0s
Ik ben in februari 16 geworden.
Hoe krijg je zo'n licentie met studentenkorting dan?

@MsG
Er staat nog een oude pc van mijn broertje met Windows 7, hij heeft laatst een laptop gekocht en doet niks meer met zijn computer. Die is wel al best oud en ik snap niet helemaal hoe dit dan moet.

@TFZ61
Ik zit op het moment op een middelbare school (4e klas van Havo, volgend jaar dus examen, hierna ga ik wss de accountancy opleiding doen). Hoe zou ik dan aan zo'n licentie kunnen komen

Alvast bedankt voor jullie reacties 👍
De code van de windows 7 licentie bij de installatie van windows 10 invullen.. word in 9vd10 gevallen geaccepteerd en geactiveerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCsamenstellen
@skipe
Staat die code bij instellingen of ergens anders? en kan ik Windows 10gewoon installeren met die code of moet ik eerst nog iets anders doen? En hoe vaak is dit dan mogelijk

@mr_evil08
Heb je iets van discord waardoor je het toch kan uitleggen?

[ Voor 6% gewijzigd door PCsamenstellen op 02-06-2019 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Je code staat op de sticker van de win7 pc.
Ik geloof ook dat Belarc Adviser (Free version) hem toont. (Ja, die laat het op win 10 zien, misschien even op win7 pc draaien en kijken als je geen sticker op die PC ziet. )

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:51

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

PCsamenstellen schreef op zondag 2 juni 2019 @ 14:29:
@skipe
Staat die code bij instellingen of ergens anders? en kan ik Windows 10gewoon installeren met die code of moet ik eerst nog iets anders doen? En hoe vaak is dit dan mogelijk ?
de meeste pc's worden geleverd met een oem licentie deze kan 1 keer gebruikt worden. indien je dan een totaal nieuwe moederbord inbouwt in je pc zul je ook een nieuwe key moeten hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ludwig005 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 14:39:
[...]

de meeste pc's worden geleverd met een oem licentie deze kan 1 keer gebruikt worden. indien je dan een totaal nieuwe moederbord inbouwt in je pc zul je ook een nieuwe key moeten hebben
Je reinste onzin, dat zijn wellicht de juridische voorwaarden van Microsoft. Technisch zit er geen verschil in. Ook de oem laptop licenties van Windows 7 Home Premium die je massaal op kapotte hardware vind werkt gewoon nog prima voor een random installatie van een nieuw systeem. Het is namelijk puur de verificatie van legitimiteit. Daarna wordt er een Windows 10 hash gemaakt, en hoef je bij een herinstallatie ook nooit meer die Windows 7 code in te kloppen.

Ook bij een wijziging van een component was een enkel belletje naar Microsoft al afdoende voor een heractivatie. Ik zou het nooit gepikt hebben als ik Windows opnieuw had moeten kopen omdat in technische zin een computer die een defect moederbord heeft, daardoor een andere computer zou zijn geworden. Gelukkig was Microsoft hier altijd heel coulant mee en hoef je bij Windows 10 ook niet na elke scheet te heractiveren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCsamenstellen
@MsG
Dus als ik een mailtje naar Windows stuur kan ik een nieuwe licentie krijgen? (met mijn laptop met Windows 10 of met de oude computer van mijn broertje met Windows 7)

@MrMonkE
Dus met die code kan ik Windows 10 home installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

PCsamenstellen schreef op zondag 2 juni 2019 @ 16:36:
@MrMonkE
Dat zei iemand anders. :+
Ik zei alleen hoe je de code van een bestaande install middels sticker of software eventueel kan bepalen.
Geen idee of het kan. Als het kan zal google-search het wel bevestigen.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCsamenstellen
Dan kun je met die Windows 7 licentie Windows 10 krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

*knip* Geef dan geen advies

[ Voor 86% gewijzigd door TheVMaster op 04-06-2019 00:03 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
Microsoft account maken en daarmee inloggen op jouw Windows 10 laptop, je kunt dan jouw Windows 10 licentie koppelen aan jouw Microsoft account. Daarna kun je op een ander systeem inloggen en die Windows 10 activeren door middel van de probleemoplosser voor activering.

https://support.microsoft...ing-after-hardware-change

Op deze manier heb ik zelf Windows 10 opnieuw kunnen activeren na een moederbord, RAM en CPU upgrade.

[ Voor 19% gewijzigd door EnigmaNL op 03-06-2019 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCsamenstellen
Bedankt voor jullie tips/tricks!

@EnigmaNL
Als ik thuis ben ga ik dit proberen, dit kan inderdaad ook handig zijn voor als ik upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

PCsamenstellen schreef op zondag 2 juni 2019 @ 16:36:
@MsG
Dus als ik een mailtje naar Windows stuur kan ik een nieuwe licentie krijgen? (met mijn laptop met Windows 10 of met de oude computer van mijn broertje met Windows 7)

@MrMonkE
Kijk eens goed wat er gezegd wordt. Je hoeft enkel de Windows 7 key in te vullen op je nieuwe systeem tijdens de Windows 10-installatie.

Een Windows 7 Home premium key geeft recht op een Windows 10 Home-licentie, dus zorg wel dat je dezelfde versie van Windows 10 gebruikt als dat de code van Windows 7 is.

Windows 7 professional hoort bij Windows 10 Professional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCsamenstellen
Oke bedankt 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Of geen code invullen. Doe je niets verkeerds. Van wat ik begreep werkt Windows 10 dan ook gewoon prima. Je krijgt alleen een bericht dat ie nog niet geactiveerd is. En je kan geen achtergrond instellen.
Wellicht is dit ondertussen anders...
Pagina: 1