Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:55
Ik zoek een 2.0 Stereo versterker om een set Dali Opticon 5 aan te sturen.
Mijn budget ligt rond de 600 a700 euro, tenzij een optie die boven mijn budget ligt echt veel beter is.

Ik maak nu gebruik van een 15 jaar oude Marantz 5.1 receiver, maar ik wil graag upgraden naar een goede stereo versterker.

Ik ben onlangs bij Hifiklubben binnen gelopen en die verkoper raadde mij een NAD C338 aan. Hoewel dit prima klonk in een rumoerige drukke winkel, heb ik hier toch mijn twijfels over. Reviews van de NAD C338 zijn niet allemaal even positief en er wordt vooral getest met speakers zoals de Dali Spektor 6, waardoor ik me afvraag of deze versterker wel sterk genoeg is voor een set Dali Opticon 5.
Is een versterker van 2x50 watt sterk genoeg of zal een versterker met bijvoorbeeld 2x80 watt een aanzienlijk betere geluidskwaliteit opleveren?

Graag hoor ik jullie mening hierover!

[ Voor 8% gewijzigd door buzzs op 02-06-2019 12:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
buzzs schreef op zondag 2 juni 2019 @ 12:29:
Is een versterker van 2x50 watt sterk genoeg of zal een versterker met bijvoorbeeld 2x80 watt een aanzienlijk betere geluidskwaliteit opleveren?
Het enige verschil tussen 50 en 80 Watt is dat je iets luider kan spelen. Iets, niet eens merkbaar voor je gehoor zelfs. Het verschil tussen 1 en 2 Watt is groter dan de stap van 50 naar 80 Watt. Vermogen is het laatste waar je op moet letten bij het kopen van een receiver of versterker. Let liever of je uitkomt met het aantal aansluitingen en of er bijvoorbeeld diensten als Spotify Connect aanwezig zijn indien je die wilt gebruiken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

En in de praktijk speel je met 0,01watt gemiddeld continu (flink hard spelen al dan) tot 1 watt continu (echt heel hard spelen, politie komt mogelijk informeren wat er aan de hand is).

Vermogen is het laatste waar je op hoeft te letten. Maak gewoon een lijstje functionele eisen en kies de receiever uit die daaraan voldoet. Ze klinken allemaal hetzelfde, maar als je dat niet vertrouwt, beluister hem dan in jouw huis met jouw speakers om te bevesigten of dit hem voor jou is.

[ Voor 45% gewijzigd door JvS op 02-06-2019 13:05 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
JvS schreef op zondag 2 juni 2019 @ 13:04:
En in de praktijk speel je met 0,01watt gemiddeld continu (flink hard spelen al dan) tot 1 watt continu (echt heel hard spelen, politie komt mogelijk informeren wat er aan de hand is).

Vermogen is het laatste waar je op hoeft te letten. Maak gewoon een lijstje functionele eisen en kies de receiever uit die daaraan voldoet. Ze klinken allemaal hetzelfde, maar als je dat niet vertrouwt, beluister hem dan in jouw huis met jouw speakers om te bevesigten of dit hem voor jou is.
Dat is wel overdreven. Standby gebruikt al meer van apparaten (0.3watt). Volgens mij gebruikt een receiver zo 20-30 watt als deze slechts aanstaat. Maar het klopt dat je in de praktijk helemaal niet veel van het vermogen gebruikt..

[ Voor 4% gewijzigd door ToFast op 02-06-2019 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
Dank jullie wel voor jullie reactie!
Waar ik wel benieuwd naar ben, is waarom de reviewers van versterkers dan toch conclusies trekken als: "de versterker heeft moeite om het laag onder controle te houden" of "de versterker heeft niet genoeg vermogen om grotere vloerstaanders aan te sturen". Daarnaast spreekt iedereen over geluidsverschil tussen verschillende merken zoals Denon, Marantz en NAD. Jullie zeggen eigenlijk dat er geen geluidsverschil kan zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ToFast schreef op zondag 2 juni 2019 @ 13:20:
[...]

Dat is wel overdreven. Standby gebruikt al meer van apparaten (0.3watt). Volgens mij gebruikt een receiver zo 20-30 watt als deze slechts aanstaat. Maar het klopt dat je in de praktijk helemaal niet veel van het vermogen gebruikt..
Hoezo? 1 watt continu betekent met een normaal gevoelige set luidsprekers in een woonkamer 90db gemiddeld continu aan herrie. Zoek maar eens op wat 90db aan herrie is. 0,01 watt is 70 db gemiddeld continu. 70 db is ook behoorlijk hard (zegmaar niveau stofzuiger).

Dit is niet overdreven. De zorgen om vermogens zijn overdreven :).
buzzs schreef op zondag 2 juni 2019 @ 13:27:
Dank jullie wel voor jullie reactie!
Waar ik wel benieuwd naar ben, is waarom de reviewers van versterkers dan toch conclusies trekken als: "de versterker heeft moeite om het laag onder controle te houden" of "de versterker heeft niet genoeg vermogen om grotere vloerstaanders aan te sturen".
Tja, als we dat nou eens zouden weten. De audiowereld zit vol met onzin. Er worden door audiobladen ook met droge ogen dure hdmi kabels aangeraden, er worden pagina's volgeschreven over hoe een interlink klinkt, hoe een zilveren kabel zachtere S klanken heeft dan een koperen en meer van dat soort dingen die allemaal niet meer te horen zijn als je goed gecontroleerd, wetenschappelijk gaat testen wat voor verschillen hoorbaar zijn.
Daarnaast spreekt iedereen over geluidsverschil tussen verschillende merken zoals Denon, Marantz en NAD. Jullie zeggen eigenlijk dat er geen geluidsverschil kan zijn?
Zolang er geen equalizers aan staan niet. De reden dat mensen het wel horen, is omdat niemand een wetenschappelijke opstelling maakt met dubbelblind testen en vaak testen. Het is eigenlijk dezelfde reden dat je beter kan worden als de dokter je een pilletje met suiker voorschrijft, terwijl je geen medicijnen krijgt. Dit kan je omarmen ("ik hoor het toch echt", homeopathie, hifi tijdschriften, het hifi forum), of je kan kritisch kijken wat er nu écht en reproduceerbaar bewijsbaar belangrijk is voor goed geluid (wetenschap, Floyd Toole, en ik en samen met mij enkele medenstanders hier op het tweakers forum :))

[ Voor 58% gewijzigd door JvS op 02-06-2019 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
ToFast schreef op zondag 2 juni 2019 @ 13:20:
[...]
Opgenomen vermogen != gebruikt vermogen voor de speakers. JvS doelt op dat laatste vermogen.

Een receiver zal altijd meer uit het stopcontact trekken. Een versterker heeft sowieso geen 100% rendement plus dat je ook vermogen nodig hebt voor de audio- (en indien aanwezig video)processing.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
Heeft het volgens jullie dan wel zin om te switchen van een receiver naar een versterker als deze het nog prima doet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

buzzs schreef op zondag 2 juni 2019 @ 14:09:
Heeft het volgens jullie dan wel zin om te switchen van een receiver naar een versterker als deze het nog prima doet?
Dat hangt ervanaf wat je doel is. Als het doel is om objectief beter geluid krijgen, dan niet (tenzij je huidige receiver stuk is ofzo). Dan kan je beter nieuwe speakers kopen of iets aan je akoestiek doen. Als je het een mooi idee vindt om een "eenvoudige" versterker te hebben met wat mindr UFO uitstraling dan een 5.1 receiver van 15 jaar geleden waarschijnlijk heeft, dan is het wel zinvol. De "beleving" van een versterker kan op zich ook wel wat waard zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door JvS op 02-06-2019 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-06 18:40
Ja dat denk ik ook stel je wint grote speakers van 3000 euro per stuk, ga je die dan aansturen met een instap receiver?
Niemand hier zal dat doen volgens mij.
De denon PMA-800NE lijkt me voor je doel ook erg goed geschikt.
Ik zou mn atmos setup prima kunnen aansturen met een denon x1400 maar toch heb ik een x3400 gekocht.
De reden dacs en audyssey multeq xt32 en het idee meer stabiel vermogen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Goofy1978 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 14:49:
Ja dat denk ik ook stel je wint grote speakers van 3000 euro per stuk, ga je die dan aansturen met een instap receiver?
Niemand hier zal dat doen volgens mij.
Heel weinig zullen dat doen :). Maar toch is dat onterecht (tenzij het speakers zijn die krankzinnig specifieke versterking nodig hebben, dat is echter bijna nooit zo). Ik heb best geavanceerde zelfbouwspeakers en ik gebruik een NR1509 van Marantz als centrale (voor)versterker.
Ik zou mn atmos setup prima kunnen aansturen met een denon x1400 maar toch heb ik een x3400 gekocht.
De reden dacs en audyssey multeq xt32 en het idee meer stabiel vermogen te hebben.
Da's mooi. En als dat idee jou geruststelt en meer van de set doet genieten, dan is dat natuurlijk prima. Ik heb ook geen chinese eindversterkers, maar vind Rotel lekkerder voelen (daar zit dan waarschijnlijk wel weer chinees spul in ;)). Maar die x1400 en x3400 ga je (in neutrale stand) niet blind van elkaar onderscheiden. Het enge echt betere is dan waarschijnlijl die geavanceerdere audyssey (al ben ik daar om heel andere redenen helemaal geen fan van)

[ Voor 37% gewijzigd door JvS op 02-06-2019 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zoals mijn medestanders met mij: kopen om de functies, niet om het vermogen of de "verzonnen" geluidskwaliteit. Als je eigen versterker /receiver het goed doet en je mist geen functies, dan heb je geen nieuwe nodig.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1