Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolfius
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-07-2022
Ik heb net de Panasonic dc-fz82 gekocht.
Hij maakt een soort ratelend geluid, alsof er een slecht lopende ventilator in zit. Dit wordt erger naarmate je inzoomt.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik dacht dat het misschien de beeldstabilisator zou kunnen zijn. Maar ik heb dit niet eerder meegemaakt bij een camera, daarom vrees ik dat het niet zo hoort. :|
Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven?
Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Rudolfius Dit blijkt ook al in de reviews terug te komen: pricewatch: Panasonic Lumix DC-FZ82 Zwart, zie de review van hartmariek op 23 februari 2019. De vraag is of je daar in het eindresultaat ook last van hebt. Komt het geluid ook terug in de opgenomen video?

Ik gok dat je de beeldstabilisatie hoort. Of inderdaad de focus, zoals @D0gtag zegt.

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 02-06-2019 11:34 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Rudolfius schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:18:
Ik heb net de Panasonic dc-fz82 gekocht.
Hij maakt een soort ratelend geluid, alsof er een slecht lopende ventilator in zit. Dit wordt erger naarmate je inzoomt.
Dat is waarschijnlijk de focus motor, zoals hier?.
Ik heb geen idee hoe hij normaal klinkt of hou hij nu klinkt, maar het kan best het normale geluid zijn, en anders stuur je hem terug voor een andere. of ga je naar een mediamarkt/fotowinkel om een ander exemplaar te testen.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolfius
Het aller eerste geluid wat ie maakt in het filmpje, wanneer de focus knop nog niet in is gedrukt.
Ik heb net wel even filmpje gemaakt, maar ik moet nog uitvinden hoe ik het geluid aan kan zetten. Het geluid is wel minder hard bij filmen dan bij fotograveren. Maar ik heb wel een opname met mn telefoon gemaakt van t geluid. (ik weet alleen niet hoe dat hier te plaatsen)
Ik had die review inderdaad gelezen, maar ik heb niks gelezen over geluid dat ie maakt. Ik zal m nog eens doorlezen.

[ Voor 13% gewijzigd door Rudolfius op 02-06-2019 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolfius
Ik had gehoopt dat iemand hier dezelfde camera had en zijn ervaring met mijn vraag kon beantwoorden. Helaas. Maar ik vermoed dat het toch wel 'normaal' is. (reacties zijn uiteraard nog steeds welkom)

Het valt me wel op dat hij wel even nodig heeft om de gemaakte foto op te slaan. Maar daarvoor zal ik de handleiding op nazien en anders ff zoeken op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:07
Rudolfius schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:04:
[..]
Het valt me wel op dat hij wel even nodig heeft om de gemaakte foto op te slaan. Maar daarvoor zal ik de handleiding op nazien en anders ff zoeken op internet.
Dat zal hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met het type geheugenkaart welke je gebruikt. Hierin zijn verschillende versies met verschillende lees- en (belangrijker) schrijf snelheden. Dit moet je inderdaad even goed nazoeken of je de juiste variant gebruikt.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayna
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-10-2022
Rudolfius schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:04:
Ik had gehoopt dat iemand hier dezelfde camera had en zijn ervaring met mijn vraag kon beantwoorden. Helaas. Maar ik vermoed dat het toch wel 'normaal' is. (reacties zijn uiteraard nog steeds welkom)

Twee jaar later.... maar ik hoorde net ook dat geluid. Zelfde camera. Ben je er ooit achter gekomen wat het is?
Pagina: 1