Afspraken met makelaar wijzigen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09-2022
Mondeling hebben we bij een makelaar aangegeven dat we onze woning via hun willen verkopen. Echter voordat we de papieren getekend hebben, blijken we zelf al een koper voor onze woning gevonden te hebben in de vorm van een collega (en de gun factor daarin is groot).

Nu willen we graag nog steeds een makelaar ter ondersteuning, maar naar ons idee is het wel veel minder werk dan oorspronkelijk. We willen nu dus graag een beter voorstel van de makelaar indien hij dus alleen hoeft te bemiddelen en begeleiden met deze koper.

De makelaar vind het echter onzin en zegt dat we vast zitten aan de afspraken. Ik vraag me echter af of dit wel zo is? In grove lijnen zijn we mondeling in overeenstemming gekomen. Maar het schriftelijke contract bestaat natuurlijk altijd uit veel meer afspraken dan wat er mondeling besproken is. Naar mijn idee is de mondeling afspraak niks meer dan het uitspreken van de intentie en wordt alles pas echt definitief nadat het schriftelijke contract getekend is aangezien dat uit veel meer bestaat dan dat er mondeling is besproken.

Los van deze vraag, vraag ik me af wat dan een realistisch prijs is voor zijn diensten?

Bij een normale verkoop zouden we 5000 euro courtage (1,4%) en 500 euro opstartkosten kwijt geweest zijn.

Hopelijk heeft er hier iemand ervaring mee.

[update]
Bedankt allemaal voor de tips en hulp.

We zijn vandaag tot de overeenkomst gekomen dat ik de makelaar 500 euro vergoed voor de opstartkosten (foto's, etc) aangezien alle voorbereidingen al afgerond waren. Daarnaast betaal ik nog eens 500 euro voor het vroegtijdig ontbinden van de overeenkomst. Zonde van het geld? Ja, maar anders waren we nog veel meer geld kwijt kwijt geweest.

Morgen even contact opnemen met de notaris met de vraag hoe we het moeten regelen als we het zonder tussenkomst van makelaar willen kopen/verkopen.

[ Voor 59% gewijzigd door Essie689 op 03-06-2019 19:56 ]

Beste antwoord (via Essie689 op 02-06-2019 10:09)

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:17

XallaX

Meow

Je bent van plan zaken met hem te gaan doen maar hij zal met een uitgewerkt voorstel moeten komen.
Die mondelinge 'schatting' is niets, er staat niet op papier hoe of wat en tegen welke voorwaarden dus wat is hier een overeenkomst aan?
Je kan geen huis laten verkopen zonder op de hoogte te zijn van de inhoud van de afspraken en vooral de kleine lettertjes van een makelaarscontract.

Soortgelijke ervaring, makelaar gevraagd een offerte te maken met (vaste) prijs voor verkoop dus geen % en kosten declareren. Hij noemde toen een (geschat) bedrag maar er stond niets op papier, moest worden uitgewerkt in detail.

Een paar dagen later kwam er een bekende met interesse en de makelaar kwam met zijn voorstel.
Dit voorstel hebben we afgewezen omdat wij van mening waren dat het niet voldeed aan onze verwachtingen, het bedrag viel ook hoger uit dan eerstgenoemde schatting en kleine lettertjes stonden ons niet aan (toch de 'extra kosten' achterdeur open houden). Afgewezen en niets getekend verder.

Hij was not amused en ging wat dreigen, uiteindelijk hebben we hem gewoon genegeerd.
Kijk je kan wel een verkoopprijs roepen en vervolgens met een waslijst aan kleine lettertjes komen en extra regeltjes en zaken maar die zijn door ons niet besproken en dan spreken van een overeenkomst, nou nee.

Vervolgens zijn we zelf naar de notaris gegaan en hebben die alles in één keer op papier laten zetten zonder makelaar tussen koper en verkoper. Er is door de koper nog wel een bouwkundige keuring gedaan en klaar.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Begrijp ik het goed dat hij nu 5.500 euro vraagt voor zijn dienstverlening? Ik zou überhaupt niet met zo'n makelaar verder gaan.

Volgens mij is het aan hem te bewijzen dat er afspraken zijn en dat is vrij lastig bij een mondelinge overeenkomst.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 02-06-2019 09:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:42
In principe is een mondeling akkoord bindend, nu is het vanwege bewijsvoering niet altijd lastig om er onderuit te komen, maar netjes is dat niet. Je komt dan in ieder geval niet als betrouwbaar over.

Het is niet zo dat een mondeling akkoord slechts het uitspreken van de intentie is, normaliter is dat gewoon een geldige overeenkomst.

Je kan natuurlijk wel opnieuw gaan onderhandelen met de makelaar, bepaalde diensten zal hij nu mogelijk niet hoeven te leveren, daar zou je dan mogelijk een korting op kunnen bedingen.

[ Voor 61% gewijzigd door Dennism op 02-06-2019 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als de makelaar doet waarvoor je hem in opdracht hebt genomen (een koper vinden van je huis) is het logisch dat hij ook geld wilt zien. Als jij het grootste deel van zijn werk voor hem hebt gedaan, ga je natuurlijk niet de volle pond betalen. Als hij niet mee wilt werken zou ik gewoon een andere makelaar zoeken die je wel wilt helpen.

Andersom, denk je dat deze makelaar zich aan afspraken met jou zou houden die niet op papier staan?

[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 02-06-2019 09:52 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Essie689 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:35:

. Naar mijn idee is de mondeling afspraak niks meer dan het uitspreken van de intentie en wordt alles pas echt definitief nadat het schriftelijke contract getekend is.
En daar ga je fout. Een mondeling contract is ook bindend, alleen moeilijker qua bewijslast.
Los van deze vraag, vraag ik me af wat dan een realistisch prijs is voor zijn diensten?

Bij een normale verkoop zouden we 5000 euro courtage en 500 euro opstartkosten kwijt
Maar dan had je geen afspraak moeten maken. Let op dat ik het over afspraak (ergo contract) heb en niet het aanhoren van een aanbod. Een afspraak is aanbod en aanvaarding, en als ik het goed begrijp ben je accoord gegaan met het aanbod van die makelaar.

Als je het niet eens bent met zijn prijsbeleid staat dat je vrij maar had je dat voor aanvaarding moeten bedenken en derhalve niet moeten aanvaarden.

offtopic:
IANAL

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:00
Dennism schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:47:
In principe is een mondeling akkoord bindend, nu is het vanwege bewijsvoering niet altijd lastig om er onderuit te komen, maar netjes is dat niet. Je komt dan in ieder geval niet als betrouwbaar over.

Het is niet zo dat een mondeling akkoord slechts het uitspreken van de intentie is, normaliter is dat gewoon een geldige overeenkomst.
Niet netjes maar hoe ver gaan je principes/ normen en waarden als je €5500,- mag aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wackmack schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:51:
[...]

Niet netjes maar hoe ver gaan je principes/ normen en waarden als je €5500,- mag aftikken.
How about gewoon de wet naleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Boudewijn schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:52:
[...]

Nog steeds, de makelaar heeft niet datgene gedaan waar hij voor aangenomen is, namelijk het vinden van een koper + uitvoeren van talloze bezichtigingen etc. De TS heeft zijn werkt voor hem gedaan en nu wil die makelaar snel cashen.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 02-06-2019 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

fsfikke schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:53:
[...]

Nog steeds, de makelaar heeft niet datgene gedaan waar hij voor aangenomen is, namelijk het vinden van een koper + uitvoeren van talloze bezichtigingen etc.
Je hebt opdracht gegeven tot. Hij moet daarna de tijd krijgen zijn werk te doen. Die wordt hem door ts niet gegund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Boudewijn schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:53:
[...]

Je hebt opdracht gegeven tot. Hij moet daarna de tijd krijgen zijn werk te doen. Die wordt hem door ts niet gegund.
Was als onderdeel van de mondelinge afspraak een termijn besproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:52:
[...]

Brutalen hebben de wereld, zo ging bij ons de schutting om en wilde ik de buurman bewegen mee te betalen. Rechtsbijstand ingeschakeld, die hebben 1 brief gestuurd, daarna ging t ze te veel tijd kosten en hebben zelf mij die helft betaald. Buurman gratis een nieuwe schutting.

Zou zeker de bal afhouden, makkelijk verdient. Mocht hij er echt een punt van maken heb je altijd nog de kans tot betalen over te gaan.
Overigens voegt een makelaar maar weinig toe, wat verwacht je voor dienst?

[ Voor 7% gewijzigd door itsme op 02-06-2019 09:55 ]

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

itsme schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:54:
[...]

Zou zeker de bal afhouden, makkelijk verdient.
Overigens voegt een makelaar maar weinig toe, wat verwacht je voor dienst?
Dat is totaal niet relevant als je al een contract bent aangegaan met die makelaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

€5000 courtage is echt een bizar bedrag. Ik kreeg vorig jaar bedragen tussen de 1500 en de 3000 te horen, en dat is in een regio waar de huizenprijzen tegen de plinten klotsen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:39
Indien er geen schriftelijke communicatie is kan je zelf onderhandelen en proberen te schikken. Dit (de heflt ofzo?) of fuck it, bewijs maar. Makelaars verkopen zelf hun eigen moeder nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:55:
[...]

Dat is totaal niet relevant als je al een contract bent aangegaan met die makelaar ;)
Wat relevant is is dat je hier een zelfde situatie hebt, je kunt nu gaan betalen en dan ben je 5500 euro armer. Je kunt ook even kijken wat er gebeurd en 5500 euro verdienen.

Zou als ik TS was overigens toch overwegen zonder makelaar te verkopen, welke dienst moet hij leveren?

[ Voor 12% gewijzigd door itsme op 02-06-2019 09:57 ]

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
fsfikke schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:53:
[...]

Nog steeds, de makelaar heeft niet datgene gedaan waar hij voor aangenomen is, namelijk het vinden van een koper + uitvoeren van talloze bezichtigingen etc. De TS heeft zijn werkt voor hem gedaan en nu wil die makelaar snel cashen.
Deels is dat natuurlijk maar de vraag, heeft TS de makelaar bijvoorbeeld wel de tijd gegeven om deze opdracht uit te voeren. Als TS op vrijdag akkoord gaat en op zaterdag toevallig de collega tegenkomt.....

Echter daarom zeg ik ook, ga opnieuw rond de tafel met de makelaar. Hier moet best een betere deal uit te halen zijn, maar breng dat wel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

itsme schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:56:
[...]

Wat relevant is is dat je hier een zelfde situatie hebt, je kunt nu gaan betalen en dan ben je 5500 euro armer. Je kunt ook even kijken wat er gebeurd en 5500 euro verdienen.

Zou als ik TS was overigens toch overwegen zonder makelaar te verkopen, welke dienst moet hij leveren?
sure ik denk ook wel dat er een middenweg is maar breng het ajb niet alsof de ts in zijn recht staat als hij gewoon wegloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Staat je huis al op zijn website, heeft hij al foto’s gemaakt etc? Laat hem maar zien dat hij al werk heeft verricht. Als hij niet te tonen heeft kan je hem misschien een hele kleine schadeloosstelling aanbieden voor zijn tijd. Als hij dat niet wilt dan is het verder zijn probleem :w

[ Voor 41% gewijzigd door fsfikke op 02-06-2019 10:01 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Volgens de voorwaarden van de NVM mag de makelaar alleen daadwerkelijk gemaakte kosten in rekening brengen bij het intrekken van een verkoopopdracht. Dat is dus nimmer de courtage, maar wellicht een gedeelte van die €500.

https://www.nvm.nl/actuee...0160105_intrekkenopdracht

Heb je een NVM-makelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
FirePuma142 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:00:
Volgens de voorwaarden van de NVM mag de makelaar alleen daadwerkelijk gemaakte kosten in rekening brengen bij het intrekken van een verkoopopdracht. Dat is dus nimmer de courtage, maar wellicht een gedeelte van die €500.

https://www.nvm.nl/actuee...0160105_intrekkenopdracht

Heb je een NVM-makelaar?
Kijk handige weetjes. 5500 is echt bizar hoog, is het een percentage van de verkoopsom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
FirePuma142 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:56:
€5000 courtage is echt een bizar bedrag. Ik kreeg vorig jaar bedragen tussen de 1500 en de 3000 te horen, en dat is in een regio waar de huizenprijzen tegen de plinten klotsen.
Deze courtage hoogte komt volgens mij redelijk overeen voor een huis in de prijs range van €300.000 tot €325.000, we weten natuurlijk niet wat voor huis TS wil verkopen en of dit bedrag dus in lijn ligt, te duur is of misschien wel heel erg goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dennism schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:01:
[...]

Deze courtage hoogte komt volgens mij redelijk overeen voor een huis in de prijs range van €300.000 tot €325.000, we weten natuurlijk niet wat voor huis TS wil verkopen en of dit bedrag dus in lijn ligt, te duur is of misschien wel heel erg goedkoop.
Bij mij vorig jaar geen makelaar die nog met een percentagegebaseerde courtage werkte. Vaste bedragen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:58:
[...]
sure ik denk ook wel dat er een middenweg is maar breng het ajb niet alsof de ts in zijn recht staat als hij gewoon wegloopt.
Nee zeker, het recht staat niet aan je kant, daar heb je helemaal gelijk in.

Maar ik heb wel geleerd dat een keer nee roepen soms snel geld verdienen is.

Ander voorbeeldje, er was ooit een PC-prive regeling waar je goedkoper zakelijk een PC kon kopen. Deze regeling is door de overheid op 1 dag stop gezet. Enkele collega's hebben een rekening toen later terug-dateren. Ik ezel was daar te eerlijk voor.

Allemaal zaken die mij bijzonder storen maar eerlijkheid kost in dit soort gevallen gewoon geld.

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
FirePuma142 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:03:
[...]

Bij mij vorig jaar geen makelaar die nog met een percentagegebaseerde courtage werkte. Vaste bedragen wel.
De vraag is natuurlijk wel, hoe vast is vast, ik ken toevallig 2 makelaars. En die werken ook met "vast" maar dat tarief is vaak wel lager bij een goedkope woning dan bij een veel duurdere woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

The plot thickens... Volgens diezelfde NVM kan het zo zijn dat je toch courtage verschuldigd bent omdat je niet eerst de opdracht hebt ingetrokken.
Wanneer je zelf in strijd met het voorgaande tijdens de looptijd van de opdracht toch een koopovereenkomst met een partij sluit, ben je courtage verschuldigd aan de makelaar. Consumenten vinden dit niet altijd terecht aangezien ze ‘zelf de koper hebben gevonden’ en ‘alles zelf hebben gedaan’. Dit neemt echter niet weg dat er tijdens de looptijd van de opdracht een overeenkomst tot stand is gekomen en de makelaar buitenspel is gezet bij het tot stand komen van deze overeenkomst.

Kortom: wanneer je tijdens de looptijd van de bemiddelingsopdracht zelf je woning verkoopt, ben je als consument toch courtage verschuldigd aan de makelaar. Wil je zelf wel verkoopactiviteiten verrichten ondanks de bemiddelingsopdracht? Maak hierover dan afspraken met de makelaar.
https://www.nvm.nl/actuee...week/au_20160428_courtage

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:17

XallaX

Meow

Je bent van plan zaken met hem te gaan doen maar hij zal met een uitgewerkt voorstel moeten komen.
Die mondelinge 'schatting' is niets, er staat niet op papier hoe of wat en tegen welke voorwaarden dus wat is hier een overeenkomst aan?
Je kan geen huis laten verkopen zonder op de hoogte te zijn van de inhoud van de afspraken en vooral de kleine lettertjes van een makelaarscontract.

Soortgelijke ervaring, makelaar gevraagd een offerte te maken met (vaste) prijs voor verkoop dus geen % en kosten declareren. Hij noemde toen een (geschat) bedrag maar er stond niets op papier, moest worden uitgewerkt in detail.

Een paar dagen later kwam er een bekende met interesse en de makelaar kwam met zijn voorstel.
Dit voorstel hebben we afgewezen omdat wij van mening waren dat het niet voldeed aan onze verwachtingen, het bedrag viel ook hoger uit dan eerstgenoemde schatting en kleine lettertjes stonden ons niet aan (toch de 'extra kosten' achterdeur open houden). Afgewezen en niets getekend verder.

Hij was not amused en ging wat dreigen, uiteindelijk hebben we hem gewoon genegeerd.
Kijk je kan wel een verkoopprijs roepen en vervolgens met een waslijst aan kleine lettertjes komen en extra regeltjes en zaken maar die zijn door ons niet besproken en dan spreken van een overeenkomst, nou nee.

Vervolgens zijn we zelf naar de notaris gegaan en hebben die alles in één keer op papier laten zetten zonder makelaar tussen koper en verkoper. Er is door de koper nog wel een bouwkundige keuring gedaan en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dennism schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:05:
[...]

De vraag is natuurlijk wel, hoe vast is vast, ik ken toevallig 2 makelaars. En die werken ook met "vast" maar dat tarief is vaak wel lager bij een goedkope woning dan bij een veel duurdere woning.
Ik zal het de buren eens vragen, die hebben bij dezelfde makelaar als ik verkocht een paar weken geleden voor rond de 6,5. Ik was €2700 kwijt een anderhalf jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Voor beide kanten van het verhaal is iets te zeggen. Er is een moeilijk bewijsbare opdracht en het werk daarvoor is nog niet gestart. Dan het volle pond vragen in deze situatie is geen redelijk voorstel, dat is het onderste uit de kan proberen te krijgen.

Ik zou in dit geval hem een redelijk tegenvoorstel doen voor de resterende dienstverlening. Zelf een inschatting maken van de benodigde tijd vermenigvuldigd met een uurtarief (100 euro gemiddeld voor tijd van makelaar en administratie?).

Blijft de makelaar vasthouden aan de oorspronkelijke som dan zou hij van mij de welbekende deksel op de neus krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
XallaX schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:07:
Het lijkt erop dat TS dat dus wel gedaan heeft,hij trekt het bestaan van de overeenkomt niet in twijfel.

Een uitgewerkt voorstel is geen verplichting, als de makelaar zegt "ik wil wel bemiddelen voor een bedrag van €5000 en 500 euro opstartkosten", TS schud hem de hand en zegt ja doen we. Heb je een overeenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik merk dat de meningen verdeeld zijn. Ik ga maandag proberen om nogmaals in gesprek te gaan met de makelaar met de informatie die ik van jullie heb ontvangen.

@alle vragen..

Ik erken dat we de woning willen verkopen en dat ik dat aangegeven heb dat ik dat via hen zou willen doen. Ik erken dat er een voorstel van de makelaar op tafel ligt. Ik erken echter niet dat ik akkoord heb gegeven tegen alle kleine lettertjes die in het daadwerkelijke contract staan. Ik heb immers dan ook nog niet getekend.

De foto's zijn idd al gemaakt omdat wij haast bij de verkoop hebben. Verder is er nog niks gebeurd. Ik zal de 500 euro opstart kosten ten alle tijd moeten betalen (en zie daar ook geen probleem in).

De afspraak is een courtage van 1.4% aangezien onze woning niet een geheel makkelijke woning om te verkopen is. Vandaar dat ik nu dus ook niet meer met dit courtage eens ben, aangezien ik zelf al de verkoper voor het tekenen van het contract heb aangeleverd.

We gaan het maandag zien hoe het verder gaat lopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .Jeroen
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-08 08:49
Misschien helpen de algemene voorwaarden van de NVM nog waarin wordt beschreven hoe de opdracht tot stand dient te komen (schriftelijk). Artikel 3 laatste puntje:

ARTIKEL 3 – Algemeen en persoonlijk aanbod
1. Het algemene aanbod van de makelaar aan de consument bevat een duidelijke omschrijving van de dienstverlening die de consument in kwestie mag verwachten. Het algemene aanbod bevat tevens het honorarium voor de dienstverlening en de overige condities waaronder de dienstverlening wordt verricht.
2. Na kennisneming van het algemene aanbod door de consument, biedt de makelaar de consument de gelegenheid daarover met hem in onderhandeling te treden om tot een persoonlijk aanbod te komen.
3. De makelaar draagt er zorg voor dat het uiteindelijke persoonlijk aanbod schriftelijk of elektronisch in een opdrachtformulier wordt vastgelegd, waarin naar de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden wordt verwezen.
4. Het persoonlijk aanbod dan wel het algemene aanbod gaat vergezeld van een exemplaar van deze algemene voorwaarden.
5. Bij het ontbreken van een door de consument ondertekende schriftelijke of van de consument afkomstige elektronische opdracht heeft de makelaar geen recht op betaling van honorarium of onkosten, tenzij hij het bestaan van de opdracht bij betwisting alsnog kan bewijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:15

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

pennywiser schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:01:
[...]

Kijk handige weetjes. 5500 is echt bizar hoog, is het een percentage van de verkoopsom?
In België is het de norm om 2-3% + BTW van de verkoopprijs te betalen aan de makelaar.

Alleen maar te betalen bij een effectieve verkoop in de duurtijd wat in het contract staat. Als het niet verkocht geraakt krijgt hij ook geen geld.

[ Voor 20% gewijzigd door Jellabie op 02-06-2019 10:40 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Essie689 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:24:
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik merk dat de meningen verdeeld zijn. Ik ga maandag proberen om nogmaals in gesprek te gaan met de makelaar met de informatie die ik van jullie heb ontvangen.

@alle vragen..

Ik erken dat we de woning willen verkopen en dat ik dat aangegeven heb dat ik dat via hen zou willen doen. Ik erken dat er een voorstel van de makelaar op tafel ligt. Ik erken echter niet dat ik akkoord heb gegeven tegen alle kleine lettertjes die in het daadwerkelijke contract staan. Ik heb immers dan ook nog niet getekend.

De foto's zijn idd al gemaakt omdat wij haast bij de verkoop hebben. Verder is er nog niks gebeurd. Ik zal de 500 euro opstart kosten ten alle tijd moeten betalen (en zie daar ook geen probleem in).

De afspraak is een courtage van 1.4% aangezien onze woning niet een geheel makkelijke woning om te verkopen is. Vandaar dat ik nu dus ook niet meer met dit courtage eens ben, aangezien ik zelf al de verkoper voor het tekenen van het contract heb aangeleverd.

We gaan het maandag zien hoe het verder gaat lopen.
Laat even weten hoe dit afloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Jellabie schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:39:
[...]

In België is het de norm om 2-3% + BTW van de verkoopprijs te betalen aan de makelaar.

Alleen maar te betalen bij een effectieve verkoop in de duurtijd wat in het contract staat. Als het niet verkocht geraakt krijgt hij ook geen geld.
En ook daar is stevig over te onderhandelen voor makkelijk verkoopbare woningen. Voor de verkoop van onze eerste woning (gerenoveerde rijwoning in een rustige straat in een stadscentrum) stelde de makelaar 3% voor als 'voordeeltarief' omdat hij ook de verkoop van de woning waar we nu in wonen gedaan had. Wetende dat andere vergelijkbare huizen in de straat bij de eerste bezichtigingsdag verkocht zijn, en er dus niet zoveel werk aan is, heb ik 1,5% voorgesteld. Veel gemaar en dat kon absoluut niet, dus ik heb hem gezegd dat hij 24u had om erover na te denken en dat ik daarna met een collega van hem in zee ging. Hij stond 's avonds weer aan onze deur met een contract aan 1,5%... Als ze mogen kiezen tussen 1,5% en 3% hebben ze uiteraard graag 3%, als het duidelijk is dat het 1,5% of 0% wordt, draaien ze nogal snel.

Ik zou al eens beginnen met kijken of er in dat contract geen bepalingen staan die hij zeker niet graag schrapt of aanpast en waar nog niet over gesproken is. Als je hem zo ver krijgt dat hij zegt dat dat echt niet kan, staan jullie weer gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Essie689 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:24:

<knip>
Gerust het gesprek ingaan met de houding: nee heb je en ja kun je vergeten. Als je dat uitstraalt naar je makelaar, en voet bij stuk houdt zal hij toch van hele goede huize moeten komen wil hij er meer dan de opstartkosten uit gaan slepen.
En die 500 euro: dat zijn de opstartkosten. Maken van foto's, maken van tekst en plaatsen op Funda. Eventueel drukken van folders. De foto's zijn gemaakt, kans dat er al tijd gestoken is in het maken van teksten is 0, laat staan dat ze de foto's al klaar gezet hebben voor Funda.

Mocht hij heel erg moeilijk blijven doen kun je er misschien iets meer van maken, maar zeker geen 5000 euro: alles boven de 1000 zou ik al teveel vinden.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Omdat ik hier (onverwacht?) veel mensen de kant van de makelaar zie kiezen toch een tegengeluid: recent mijn huis verkocht, en voordat de makelaar ook maar een mail wilde versturen was er een (op papier) ondertekende 'opdracht tot dienstverlening' nodig (door beiden ondertekend).
Geen handtekening is geen overeenkomst (en zal hij dus nog geen seconde gewerkt hebben voor je). Hij heeft je geinformeerd over zijn dienst, een aanbod bij je neergelegd, en hier ga je dus niet mee akkoord, dus geen klus in de vorm die hij voorstelt.

en als je al een koper hebt gevonden: wat gaat die makelaar dan nog voor je doen?.. de notaris bellen? dat kan je zelf ook

[ Voor 20% gewijzigd door dyrc op 02-06-2019 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 18:39

sapphire

Die-hard pruts0r

Pietervs schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:22:
[...]

En die 500 euro: dat zijn de opstartkosten. Maken van foto's, maken van tekst en plaatsen op Funda. Eventueel drukken van folders. De foto's zijn gemaakt, kans dat er al tijd gestoken is in het maken van teksten is 0, laat staan dat ze de foto's al klaar gezet hebben voor Funda.
Je kent de makelaar toevallig?
Jij schat de kans in op 0, ik ken genoeg gevallen waarin een huis+foto's+tekst binnen no-time op Funda stond omdat de verkoper haast had.

Ons record staat op binnen 24 uur maar met regelmaat gezien dat er vrijdagmiddag getekend werd door de verkopers en maandagochtend het huis op Funda stond met alles er op en er aan.

Gelukkig is de TS zo sportief om daar niet moeilijk over te doen.

over de overige €5000 als ik de makelaar was zou ik met een aangepast voorstel komen en alles gewoon netjes afronden met jullie en de eventuele kopers. Het kost hem waarschijnlijk meer tijd om te bewijzen dat er een overeenkomst was dan dat het hem oplevert + eventueel imago gedoe.
Beter een tevreden klant en nette afhandeling en er wat aan verdienen dan een hoop gedoe en een ontevreden klant.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is makkelijk cashen voor de makelaar, want hij heeft nagenoeg geen werk meer. Ik zou hem vragen met een net voorstel te komen voor gemaakte kosten en nog af te ronden werkzaamheden en dat op papier zetten. Alles meer dan 1k is al veel. Wil hij daar niet aan dan mag hij bewijzen wat er mondeling afgesproken is en hoe hij zich nog aan zijn deel van de overeenkomst wil houden. Over een exit is immers niet gesproken en dan is de mening van beide partijen evenveel waard......niks dus. Dat soort zaken staan daarom op papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

sapphire schreef op maandag 3 juni 2019 @ 00:27:
[...]

Je kent de makelaar toevallig?
Jij schat de kans in op 0, ik ken genoeg gevallen waarin een huis+foto's+tekst binnen no-time op Funda stond omdat de verkoper haast had.

Ons record staat op binnen 24 uur maar met regelmaat gezien dat er vrijdagmiddag getekend werd door de verkopers en maandagochtend het huis op Funda stond met alles er op en er aan.

Gelukkig is de TS zo sportief om daar niet moeilijk over te doen.

over de overige €5000 als ik de makelaar was zou ik met een aangepast voorstel komen en alles gewoon netjes afronden met jullie en de eventuele kopers. Het kost hem waarschijnlijk meer tijd om te bewijzen dat er een overeenkomst was dan dat het hem oplevert + eventueel imago gedoe.
Beter een tevreden klant en nette afhandeling en er wat aan verdienen dan een hoop gedoe en een ontevreden klant.
Het kan soms hard gaan, maar dat ligt dan vaker aan de verkoper die hard loopt te pushen. Je ziet dat de teksten dan ook wat meer standaard zijn. Als de verkoper iets minder haast heeft (en een goede makelaar heeft) wordt daar wat meer tijd en aandacht aan besteed.

Ik zou de opstartkosten betalen, misschien een klein beetje extra, maar daar zou het echt bij blijven. En naarmate de makelaar moeilijker doet, zou ik minder betalen. Maar dat ben ik, de TS moet zijn eigen afweging maken :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:05
sapphire schreef op maandag 3 juni 2019 @ 00:27:
[...]
Er lijkt op dit moment al een vertrouwensbreuk te zijn, ik zou daarom nooit door deze makelaar de verkoop laten afronden. Dat je hem wel iets gunt is 1 ding maar de verkoop zou ik hem niet meer laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
dyrc schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:00:

Geen handtekening is geen overeenkomst
Nogmaals, dit klopt gewoon simpel weg niet. Een handtekening is geen vereiste voor een overeenkomst.
TS geeft zelfs duidelijk aan dat hij een mondelinge overeenkomst heeft met de makelaar. Dit is lastig voor de makelaar daar dit lastiger aan te tonen is. Maar dat wil niet zeggen dat er geen overeenkomst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-10 15:11
Puur ter informatie.
Onze makelaar gaf bij het eerste kennismakingsgesprek aan dat als we zelf een koper zouden vinden voordat we een opdracht hadden gegeven we 750 euro kwijt zouden zijn als de makelaar het papierwerk voor ons zou regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dennism schreef op maandag 3 juni 2019 @ 07:59:
[...]

Nogmaals, dit klopt gewoon simpel weg niet. Een handtekening is geen vereiste voor een overeenkomst.
TS geeft zelfs duidelijk aan dat hij een mondelinge overeenkomst heeft met de makelaar. Dit is lastig voor de makelaar daar dit lastiger aan te tonen is. Maar dat wil niet zeggen dat er geen overeenkomst is.
Je weet niet of er mondeling een overeenkomst gesloten is, misschien is mondeling juist besproken eerst de details op papier te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
fsfikke schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:24:
[...]

Je weet niet of er mondeling een overeenkomst gesloten is, misschien is mondeling juist besproken eerst de details op papier te zetten.
Zou dat zo zijn dan mag TS dat wel wat duidelijker aangeven (en zou ook dit topic er niet geweest zijn of totaal overbodig zijn). Dit hele topic draait er namelijk om dat TS mondeling heeft aangegeven in zee te willen gaan met de makelaar en daar nu eigenlijk onderuit wil. Dit staat ook 2x in de OP vermeld. In de eerste zin zelfs. Nergens geeft TS aan dat slechts afgesproken is om details op papier te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 03-06-2019 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dennism schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:13:
[...]

Zou dat zo zijn dan mag TS dat wel wat duidelijker aangeven (en zou ook dit topic er niet geweest zijn of totaal overbodig zijn). Dit hele topic draait er namelijk om dat TS mondeling heeft aangegeven in zee te willen gaan met de makelaar en daar nu eigenlijk onderuit wil. Dit staat ook 2x in de OP vermeld. In de eerste zin zelfs. Nergens geeft TS aan dat slechts afgesproken is om details op papier te zetten.
Volgens mij kan dat alleen maar als hij ook de algemene voorwaarden direct heeft kunnen lezen en accepteren. Vraag me af of die ter hand gesteld zijn :p

Anders zou ik het op basis daarvan afwijzen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:16
Dennism schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:13:
[...]

Maar ook al ben je mondeling akkoord dat de makelaar het huis voor E 3500 mag verkopen, als je verder niks bespreekt hoe kan je dan een deal hebben? Dan missen toch alle details nog? Je kan toch geen deal hebben als beide partijen dan compleet naar eigen inzicht de rest kunnen invullen. Want dan krijg je dus precies dit soort discussies. Kan de klant überhaupt iets annuleren, of moet je gewoon altijd E3500 betalen volgens jouw? Of moet de makelaar ook oneindig lang en oneindig veel moeite doen om het huis te proberen te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Hielko schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:48:
[...]

Maar ook al ben je mondeling akkoord dat de makelaar het huis voor E 3500 mag verkopen, als je verder niks bespreekt hoe kan je dan een deal hebben? Dan missen toch alle details nog? Je kan toch geen deal hebben als beide partijen dan compleet naar eigen inzicht de rest kunnen invullen. Want dan krijg je dus precies dit soort discussies. Kan de klant überhaupt iets annuleren, of moet je gewoon altijd E3500 betalen volgens jouw? Of moet de makelaar ook oneindig lang en oneindig veel moeite doen om het huis te proberen te verkopen?
Wat er wel of niet betaald moet worden zal afhankelijk zijn van de voorwaarden en wat ze exact besproken hebben. Daar hebben we hier te weinig informatie over.

Maar in de basis kan het prima zo zijn dat als de makelaar een aanbod doet "ik kan jou deze dienst aanbieden voor €5000" en jij zegt "Ok doen we", dat dit een rechtsgeldige overeenkomst oplevert zonder dat er verder iets op papier staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Dennism schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:59:
[...]

Wat er wel of niet betaald moet worden zal afhankelijk zijn van de voorwaarden en wat ze exact besproken hebben. Daar hebben we hier te weinig informatie over.

Maar in de basis kan het prima zo zijn dat als de makelaar een aanbod doet "ik kan jou deze dienst aanbieden voor €5000" en jij zegt "Ok doen we", dat dit een rechtsgeldige overeenkomst oplevert zonder dat er verder iets op papier staat.
Plus dat het toegang verschaffen door opdrachtgever om foto's te laten nemen door opdrachtnemer (als in aanbod) gezien kan worden als aanvaarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
De Rikster schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:07:
[...]

Plus dat het toegang verschaffen door opdrachtgever om foto's te laten nemen door opdrachtnemer (als in aanbod) gezien kan worden als aanvaarding.
Ook dat, of dat toeganq verschaffen inderdaad verstandig is geweest vraag ik me af in deze casus. Wie laat er immers iemand binnen om foto's te maken van huis, wat toch een aardige prive aangelegenheid is, wanneer daar geen overeenkomst voor zou bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Essie689
Bedankt allemaal voor de tips en hulp.

We zijn vandaag tot de overeenkomst gekomen dat ik de makelaar 500 euro vergoed voor de opstartkosten (foto's, etc) aangezien alle voorbereidingen al afgerond waren. Daarnaast betaal ik nog eens 500 euro voor het vroegtijdig ontbinden van de overeenkomst. Zonde van het geld? Ja, maar anders waren we nog veel meer geld kwijt kwijt geweest.

Morgen even contact opnemen met de notaris met de vraag hoe we het moeten regelen als we het zonder tussenkomst van makelaar willen kopen/verkopen.

[ Voor 24% gewijzigd door Essie689 op 03-06-2019 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:05
Essie689 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:53:
Daarnaast betaal ik nog eens 500 euro voor het vroegtijdig ontbinden van de overeenkomst.
Huh, je had toch juist geen overeenkomst?
Staat toch heel duidelijk in die NVM voorwaarden.
Die 500 voor de foto's lijkt me mooi genoeg. Maar goed, het is jouw geld en je mag het zelf over de balk gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
ASW1 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:47:
[...]

Huh, je had toch juist geen overeenkomst?
Staat toch heel duidelijk in die NVM voorwaarden.
Die 500 voor de foto's lijkt me mooi genoeg. Maar goed, het is jouw geld en je mag het zelf over de balk gooien.
Het is de vraag hoe ver we niet ingestemd hebben door idd de fotograaf toe te laten. De mondelingen overeenkomst. Etc. Dat was een hoop gezeur geworden en we willen verder.

En op verkopen buiten de makelaar om stond het risico dat we het volledige bedrag moeten betalen zolang de overeenkomst niet ontbonden was. Dat hebben we allemaal afgekocht voor 500 euro. Zonde geld? Zeker. Als ik het van mijn collega 2 dagen eerder geweten had, dan ik het ook zeker niet zo gedaan. Maar het is nu eenmaal zo.
Pagina: 1