HDD blijft maar in de 'device not ready stand'

Pagina: 1
Acties:

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:55
Ik heb een probleem met een Samsung HD154UI (1500GB) drive, die sinds vandaag niet meer wil werken. Ik gebruikt hem voor tijdelijke opslag in een hotswap bay, maar sinds vandaag doet hij het daar niet meer in. Ook in een bay die via USB3 is aangesloten werkt hij niet. Ik hoor hem wel opspinnen, even ratelen, maar meer niet. In Windows (10) disk manager is hij wel zichtbaar met drive letter en ook online. Ik ben bang dat de drive dood is, maar wil eerst hier checken wat nog de mogelijkheden zijn.

Ik heb het volgende geprobeerd:
  • Via CMD een chkdsk /r
  • Andere HDD in de hotswap bay werkt wel, dus geen sata driver issue denk ik
  • Stellar data recovery tool (ziet de drive letter wel, maar crasht als hij moet gaan recoveren)
  • Ergens kwam ik een keer tegen dat de hdd in RAW format staat en windows hem niet herkent
  • In de file explorer is de drive letter te zien, maar als ik er op klik is hij 'not ready'
  • HDD een paar uur laten liggen om af te koelen, hielp ook niet.
  • Via CMD en dan naar Diskpart (commando T: FS :NTFS)
Misschien hebben jullie nog tips of wellicht andere recover tools?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Gezien de commando's die je hebt gegeven staat er geen belangrijke data op de Samsung HD.

Heb je al eens goed gekeken of de SATA-aansluiting op de printplaat van de harddisk onbeschadigd is?
Geen printbreuk? Geen verbogen contacten? Geen haarscheurtjes op de printplaat?
Als je hem aansluit, hoor je hem ratelen, dus de voeding doet het.
De kunt is om uit te zoeken waar ergens na je SATA-dock het fout gaat.
Kan je bv. eens kijken of er nog SMART-data uit te lezen zijn (geen tests draaien, gewoon kijken wat er wordt gerapporteerd)? Als dat zo is, is van de harddisk de printplaat bereikbaar, maar gaat het ergens verderop mis, tussen de printplaat en het draaiende deel.
Maar in elk geval weet je dan wat meer over wat er aan de hand is en of er nog hoop is voor je harddisk als betrouwbare datadrager.

Je weet dat de manier waarop jij je harddisk aansluit zo ongeveer de meest riskante is van alle mogelijkheden? Dit i.r.t. het functioneren als "betrouwbare datadrager".