Toon posts:

PC Warmte? CPU en GPU.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Hallo allemaal!

Ik heb recent een nieuwe gamepc gekocht. Nu ik deze computer een paar dagen heb gebruikt word deze voor mijn gevoel erg warm. Als ik mijn hand op de zijkant (glazen paneel) voelt dit bijna heet aan. (Bijna te heet om je hand er op te houden.)

Ook begint de computer enorm te “blazen” en komt voornamelijk warme lucht uit de ventilatoren. FPS word op dat moment ook lager voor mijn gevoel.

Dit vind plaats als ik geen spellen draai en word nog erger als ik een spel zoals overwatch opstart.

Ik moet zeggen dat ik een enorme leek ben met computers en hier geen verstand van heb. Maar dit lijkt mij niet helemaal in orde!

Ik heb de computer bij een bedrijf besteld en samen met een werknemer de componenten samengesteld. Deze vertelde mij dat de koeling genoeg was, en een waterkoeling niet nodig was.

Overclocken of zulke dingen heb ik niks mee te maken.

Wie o wie kan mij advies geven. Moet ik hiermee terug gaan? Wat moet ik zeggen en verwachten als ik hem zou terugbrengen?

Alvast bedankt!

Groet Rens

...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ryzen 2700X
RTX 2080 (8GB)
MSI X470 Gaming plus
16GB DDR4-3000
Cooler Master MA410P
Sharkoon SGC1
750Wat Cooler Master
SSD 500GB MX500

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verschillende software bekeken i.v.m. warmte.

Speccy: CPU 120 C en GPU 81 C
Overwatch ingame: GPU 80 C
En AMD Master: geeft aan 60C CPU

Beste antwoord (via Verwijderd op 02-06-2019 00:02)

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09 23:21
Foto's kan je uploaden via imgur bijvoorbeeld, dan kan je ze hier linken.
Maar die temperaturen zijn de belangrijkste inderdaad.

Eigenlijk best netjes. 80 is hoog, maar niet belachelijk. Had hoger verwacht met die kast. Processor is prima.

Als een kaart lucht van 80C tegen dat paneel aan blaast, word het paneel natuurlijk ook gewoon warm.

Als je het toch wat beter of stiller wil hebben zou ik beginnen met een extra ventilator voorin. Maar als je echt een grote verandering wil zal je waarschijnlijk naar een andere kast moeten.

Het zou ook nog kunnen dat de kaart niet constant op de volle snelheid loopt, omdat hij toch te warm word, maar het is wel wat ingewikkelder om dat uit te leggen.

Dan denk ik dat het makkelijkste is om MSI afterburner te downloaden, dan krijg je een grafiek, weer even een game spelen, en een screenshot van die grafieken doorsturen.
Core clock is dan het belangrijkste punt.

Of je kan zelf kijken, dan moet je de overlay aan zetten die bij Afterburner zit, (rivatuner) dan zorg je dat je de core clock kan zien tijdens het gamen. In het menu van Afterburner kan je kiezen wat je ziet in de overlay.
Dan zal hij wat heen en weer springen, maar je komt op een gegeven moment op een beetje een vaste sneheid uit, ik zeg maar iets, 2000.
Dan word de boel weer heet, en als die snelheid dan lager word, weet je dat hij niet op volle snelheid loopt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

speccy verwijderen, heb je niets aan

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke! Speccy is dus niet accuraat. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Hackus schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:54:
speccy verwijderen, heb je niets aan
Zo'n reactie hebben ze ook niet zo veel aan.

Geef dan ook even een suggestie voor een programma wat wel goed werkt. Zoals Msi Afterburner. Ik vind HWmonitor ook goed werken, en het is handig dat daar permanent de max temp aangegeven word.

[ Voor 17% gewijzigd door WEBGAMING op 01-06-2019 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Programma's heb je niet nodig. Als de zijkant zo warm/heet wordt, is er iets niet goed.

Hoeveel casefans zitten er in dat hok? Draaien ze allemaal?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties! Er zitten naar mij weten 2 fans in. 1 op het moederbord en de andere aan de achterkant van de case. Ze draaien allebei!

Het is dus niet normaal dat hij zo warm word. Kan het te maken hebben met een verkeerde installatie van de componenten? Of zit er iets in de instelling niet helemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
MAX3400 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:00:
Programma's heb je niet nodig. Als de zijkant zo warm/heet wordt, is er iets niet goed.

Hoeveel casefans zitten er in dat hok? Draaien ze allemaal?
Een 2080 die tegen de zijkant van een vrij goedkope kast aan blaast, kan de boel wel heet maken, zonder dat het echt oververhit is.

Die kast en een 2080 is naar mijn idee ook echt een idiote combinatie, maar dat zie je wel vaker bij dat soort winkels.

@Verwijderd Download even HWmonitor, laat het draaien op de achtergrond, en ga even gamen enz. Dan zie je zo wat de temperaturen zijn. Als je die dan door geeft kunnen wij zien of het echt te veel is.

En oef, maar 1 intake fan. Dat zal ook een deel van het probleem zijn, de meeste kasten hebben er 2 voorin.

[ Voor 23% gewijzigd door WEBGAMING op 01-06-2019 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

WEBGAMING schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:59:
[...]

Zo'n reactie hebben ze ook niet zo veel aan.

Geef dan ook even een suggestie voor een programma wat wel goed werkt. Zoals Msi Afterburner. Ik vind HWmonitor ook goed werken, en het is handig dat daar permanent de max temp aangegeven word.
Duidelijker kan het niet zijn.als iemand niet overweg kan met afterburner en weet hoe en wat uit te lezen.
is het systeem OC, hoe staan de voltages etc etc. dus iemand allerlei tooltjes laten gebruiken zonder inhoudelijke uitleg heb je niet veel aan !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het gelijk uitproberen! Heb HW monitor erop en zou ff een spel draaien. Hartstikke bedankt en ik stuur straks het resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Hackus schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:08:
[...]

Duidelijker kan het niet zijn.als iemand niet overweg kan met afterburner en weet hoe en wat uit te lezen.
is het systeem OC, hoe staan de voltages etc etc. dus iemand allerlei tooltjes laten gebruiken zonder inhoudelijke uitleg heb je niet veel aan !
Eh wat? :? Ik heb echt geen enkel idee wat je bedoelt.

Het is niet bepaald ingewikkeld om temperaturen uit te lezen in een programmatje. (helemaal bij HWmonitor) En dan moet je het uitleggen? Ook niet bepaald ingewikkeld.
Je bent hier toch om mensen te helpen?

En als ze er echt niet uit komen sturen ze toch een screenshot door? Ook prima.

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 01-06-2019 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Gewoon een slechte behuizing voor dit systeem. Een high-end setup doe je niet in een kast van 4 tientjes. De behuizing maakt ongeveer 8% van de totale kosten van het systeem uit wil het een beetje in balans zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@WEBGAMING

Ik heb een dikke 15 minuten overwatch gespeeld. De pc begint alweer aardig te blazen en het zijpaneel voelt weer heet aan.

Ik kan niet helemaal goed vinden hoe ik een foto op dit forum kan plaatsen (x

Dit zijn de gegevens die ik denk die van belang zijn, mocht ik dingen missen laat het me weten! ( op HW MONITOR )

Onder DESKTOP

System 51C
PCH 53C
MOS 55C
CPU 64C
TMPIN0 57C
TMPIN1 62C

Onder Fans

CPU 1739 RPM

Onder AMD Ryzen 7 2700X

Package (node 0) 54C met max 66C

Onder CT500MX500SSD

Assembly 41C

Onder GTX 2080

GPU 80C

GPU Fans 2656 RPM
Utilization is 100%

Ik hoop dat dit voldoende is, of iemand een tip heeft hoe ik gemakkelijk een foto op het forum kan plaatsen!

Alvast erg bedankt! _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Foto's kan je uploaden via imgur bijvoorbeeld, dan kan je ze hier linken.
Maar die temperaturen zijn de belangrijkste inderdaad.

Eigenlijk best netjes. 80 is hoog, maar niet belachelijk. Had hoger verwacht met die kast. Processor is prima.

Als een kaart lucht van 80C tegen dat paneel aan blaast, word het paneel natuurlijk ook gewoon warm.

Als je het toch wat beter of stiller wil hebben zou ik beginnen met een extra ventilator voorin. Maar als je echt een grote verandering wil zal je waarschijnlijk naar een andere kast moeten.

Het zou ook nog kunnen dat de kaart niet constant op de volle snelheid loopt, omdat hij toch te warm word, maar het is wel wat ingewikkelder om dat uit te leggen.

Dan denk ik dat het makkelijkste is om MSI afterburner te downloaden, dan krijg je een grafiek, weer even een game spelen, en een screenshot van die grafieken doorsturen.
Core clock is dan het belangrijkste punt.

Of je kan zelf kijken, dan moet je de overlay aan zetten die bij Afterburner zit, (rivatuner) dan zorg je dat je de core clock kan zien tijdens het gamen. In het menu van Afterburner kan je kiezen wat je ziet in de overlay.
Dan zal hij wat heen en weer springen, maar je komt op een gegeven moment op een beetje een vaste sneheid uit, ik zeg maar iets, 2000.
Dan word de boel weer heet, en als die snelheid dan lager word, weet je dat hij niet op volle snelheid loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

WEBGAMING schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:10:
[...]

Eh wat? :? Ik heb echt geen enkel idee wat je bedoelt.

Het is niet bepaald ingewikkeld om temperaturen uit te lezen in een programmatje. (helemaal bij HWmonitor) En dan moet je het uitleggen? Ook niet bepaald ingewikkeld.
Je bent hier toch om mensen te helpen?

En als ze er echt niet uit komen sturen ze toch een screenshot door? Ook prima.
Het is toch duidelijk als iemand zegt; Speccy niet gebruiken, dat is zinloos, Heb je niet aan.

Verder heb je geen tooltje nodig als je voelt dat de kast al te warm wordt. Dan kijk je naar je airflow van je systeem en daar heb je geen tool voor nodig om dat te bepalen. (AMD ryzen Master leest ook prima uit.)

@Verwijderd
In een kast met R2700X en RTX2080 wil je sowieso 2 intake fans hebben voor, en 1 out achter. verder zou ikzelf boven ook een fan plaatsen. Je haalt lucht binnen op kamertemperatuur, en je CPU koeler en GPU gooit warme lucht in de kast. dat kan er nu alleen achter uit, en als je boven ook outtake hebt heb je betere warme lucht afvoer.

Draait je RAM op 2133 of heb je dat hoger staan ?
Ben je met OC bezig of zgn Power-boost ?

Dit is ook van belang voor je temperatuur

edit: Ik zie dat je deze cpu-koeler hebt gekozen pricewatch: Cooler Master MasterAir MA410P
De Prism van je 2700X is prima, en koelt de onderdelen van je moederbord ook beter.
Ook heeft deze RGB
Afbeeldingslocatie: https://www.teckknow.com/wp-content/uploads/2018/02/AMD-Wraith-Prism-CPU-1.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 02-06-2019 11:24 ]

Pagina: 1