Naim Muso 2, of toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1217840

Topicstarter
Ha allemaal,

Ik ben een groot liefhebber van muziek, films en series. Nu is eindelijk het moment daar dat ik ook echt iets kan aanschaffen:

Ik zoek een?
Ik zoek een all-in-one speaker/soundbar. Een apparaat waar ik muziek van hoogwaardige kwaliteit naartoe kan streamen vanaf Tidal en mijn NAS. Een apparaat met daarbij een HDMI ingang, zodat ik ook geluid vanuit mijn tv ernaar toe door kan zetten en geen aparte afstandsbediening (of m'n telefoon) hoef te pakken om het volume te bedienen. Kortom, een veelzijdig apparaat met geweldig geluid, zowel op het gebied van tv als muziek.

Wat is je budget?
Mijn budget is maximaal 2000 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het apparaat zal onder mijn televisie worden geplaatst op een tv-meubel, ter vervanging van mijn Sonos Beam. Ik ben heel tevreden over m'n Sonos wat betreft connectiviteit, maar het lage volume, het gebrek aan een strakke en aanwezige bas en algehele weergave van muziek beginnen toch te storen (zeker zodra ik aandachtig muziek luister). Ik zoek dus een apparaat voor primair muziek, secundair films en series. Ik vind het belangrijk dat de kamer wordt gevuld met geluid, of dat nou het nieuwe album van Nick Mulvey is of de soundtrack van Stranger Things.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf kwam ik op aanraden van vrienden al gauw uit op de Naim Muso, waar inmiddels de tweede generatie van uit is. Mooi ding met geweldig geluid (de eerste in ieder geval, die heb ik mogen horen). Wel is het een enkele box, waardoor al snel de vraag rijst of er niet een setup is bestaande uit losse actieve speakers, of een streaming versterker met losse speakers, die voor dezelfde prijs nog veel meer kan! Qua actieve speakers kon ik met een uurtje googelen zo snel niet iets in dezelfde klasse vinden, namelijk iets met hetzelfde gebruiksgemak en mogelijkheden. Qua streaming versterkers is er echter zat onder de 1000 euro te vinden (Bluesound Node bijvoorbeeld), maar daar moeten losse speakers bij. Hoe verhoudt zo'n setup zich tegenover een Muso? En hoe zit het met gebruiksgemak?

De wereld van HiFi-apparatuur is gigantisch heb ik gemerkt, voor elk budget is er wel wat te vinden. Ik geef echter graag toe, ik ben vrij lui en wil graag een 'simpele' setup die met ontzettend veel gemak geweldig geluid biedt, muziek en films. Ben ik onder de 2000 euro dan toch het beste af bij een Muso 2 , of heeft iemand een betere optie voor mij? Ik hoor het graag! Alvast ontzettend bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Je hebt het steeds over geweldig geluid en gebruikt, wat ik hier even aanneem, Tidal en de NAS als hoge kwaliteis bron. Waarom in hemelsnaam dan een soundbar, neem een versterker met 2 leuke boekenplankspeakers of vloerstaanders en je geniet een stuk meer van het geluid.

Ik begrijp het wel, alles in een, klein, lekker strak, weinig bekabeling etc, maar wil je inboeten op geluidskwaliteit en goede stereo scheiding? En dat hoeft ook echt niet veel te kosten. Eventueel aan te vullen met een deftige sub, die je wel kan 'verstoppen' en je bent een ervaring rijker als je de woonkamer wil vullen met fijne klank en deftige bas.

Als voorbeeld:
Een instap Denon receiver met 2 luidsprekers zit je op zo'n 650 euro. Dat klinkt al een stuk beter dan elke soundbar.

[ Voor 29% gewijzigd door ToFast op 01-06-2019 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ToFast schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:26:
Je hebt het steeds over geweldig geluid en gebruikt, wat ik hier even aanneem, Tidal en de NAS als hoge kwaliteis bron. Waarom in hemelsnaam dan een soundbar, neem een versterker met 2 leuke boekenplankspeakers of vloerstaanders en je geniet een stuk meer van het geluid.

Ik begrijp het wel, alles in een, klein, lekker strak, weinig bekabeling etc, maar wil je inboeten op geluidskwaliteit en goede stereo scheiding? En dat hoeft ook echt niet veel te kosten. Eventueel aan te vullen met een deftige sub, die je wel kan 'verstoppen' en je bent een ervaring rijker als je de woonkamer wil vullen met fijne klank en deftige bas.

Als voorbeeld:
Een instap Denon receiver met 2 luidsprekers zit je op zo'n 650 euro. Dat klinkt al een stuk beter dan elke soundbar.
Ik gebruik inderdaad Tidal en de NAS als bron voor mijn FLAC en MQA bestanden.

Die Denon receivers zal ik eens bekijken. Beschikken die over het algemeen ook over een HDMI ingang? En een instap versterker met twee boekenplank speakers, in totaal onder de 1000 euro, levert dus beter geluid dan de Muso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Anoniem: 1217840 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:44:
[...]

Ik gebruik inderdaad Tidal en de NAS als bron voor mijn FLAC en MQA bestanden.

Die Denon receivers zal ik eens bekijken. Beschikken die over het algemeen ook over een HDMI ingang? En een instap versterker met twee boekenplank speakers, in totaal onder de 1000 euro, levert dus beter geluid dan de Muso?
Het hoeft niet perse Denon te zijn natuurlijk. Instapmodellen hebben vaak al 5-6 hdmi ingangen en 1 uitgang. Verdiep je er maar eens in. Ook qua streaming en bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan ga ik mij daar inderdaad eens in verdiepen, qua receiver is er dan wel zat te vinden neem ik aan.

Zijn er qua speakers nog suggesties? Het sterke van de Muso vind ik onder meer de strakke en sterke bas, mede omdat er naast de tweeters en mid-range woofers afzonderlijke bass drivers in zitten. Zou ik voor een setup gaan van met een receiver en losse speakers, dan zoek ik uiteraard iets vergelijkbaars zonder een losse sub te hoeven aanschaffen (ik hou het graag zo minimalistisch mogelijk namelijk).

Blijf ik verder toch nog met de vraag zitten of een setje met een instap receiver en losse speakers het zoveel wint t.o.v. de Muso. Heeft Naim dan echt zo'n overpriced product op de markt gezet qua geluidskwaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Die Kef’s vind ik altijd vrij aan de prijs.mooie speakers dat wel.

Voor hetzelfde geld koop je ook een set B&W CM6 S2 met een Denon versterker.

En voor echt laag heb je natuurlijk een subwoofer nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 02-06-2019 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-06 22:54
Met zo'n budget is het by far de beste optie om even te gaan luisteren bij een hifi winkel. Daar kan je verschillende speakers naast elkaar direct vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:44
Mooi spul, maar geen HDMI aansluiting (zoals de meeste actieve speakers). Als je die graag wilt kom je eerder uit bij een set Teufels of Canton 496.2 BT.

@Anoniem: 1217840 overweeg je ook zuil luidsprekers of vind je dat een stap te ver? Zelf ben ik wel gecharmeerd van de looks en geluid van de Dali Oberon serie en Definitive TECHNOLOGY BP9020, maar het is natuurlijk erg persoonlijk of je zoiets ziet zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door Wekko306 op 02-06-2019 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je Sonos mooi vindt en de manier bediening zou willen behouden, zou ik een Sonos Amp met twee normale luidsprekers naar keuze (zelf luisteren) aan willen raden. Bijvoorbeel de de LS50 van Kef (niet de actieve wireless die hierboven staat), maar de keuze is enorm dan.

Ik heb die Muso nooit gehoord, maar een soundbar is altijd een compromis (namelijk alles in 1 behuizing). Als dat compromis niet belangrijk is voor je, zou ik het nooit doen.

[ Voor 24% gewijzigd door JvS op 02-06-2019 08:44 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De Kef's waren mij inderdaad al eens opgevallen. Ik heb ze ook al eens gehoord. Geluid is zeker het probleem niet, alleen missen ze inderdaad HDMI en zijn ze boven budget.

Aan vloerstaanders heb ik ook zeker gedacht, gezien deze gezien hun configuratie over het algemeen toch een betere bas hebben. Een aantal heb ik kunnen beluisteren en dat klonk top, ook binnen budget! Esthetisch trekken zuilen mij dan weer totaal niet, ze zijn namelijk zonder uitzondering prominent aanwezig in het interieur. Natuurlijk is dit een kwestie van smaak, maar het liefst heb ik iets dat zo min mogelijk opvalt.

De Sonos Amp heb ik eigenlijk nog niet overwogen, goede suggestie! Ik zal me daar nog in gaan verdiepen, maar wellicht dat iemand hier al kort wat kan delen over hoe deze amp zich verhoudt met receivers van meer HiFi merken in dezelfde prijscategorie (met bijna dezelfde connectiviteit).

Daarbij ga ik inderdaad binnenkort maar gewoon eens luisteren in de winkel! Natuurlijk zijn de opties eindeloos. Nog advies voor in welke verhouding het budget moet worden uitgegeven? Zijn over het algemeen de speakers bepalender in de setup, of de receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wekko306 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 08:40:
[...]

Mooi spul, maar geen HDMI aansluiting (zoals de meeste actieve speakers). Als je die graag wilt kom je eerder uit bij een set Teufels of Canton 496.2 BT.

@Anoniem: 1217840 overweeg je ook zuil luidsprekers of vind je dat een stap te ver? Zelf ben ik wel gecharmeerd van de looks en geluid van de Dali Oberon serie en Definitive TECHNOLOGY BP9020, maar het is natuurlijk erg persoonlijk of je zoiets ziet zitten.
Heel mooi dat setje van Canton! Niet gedacht dat er actieve luidsprekers zouden zijn met zoveel aansluitmogelijkheden. Zoals gezegd, ik ben niet zo van de zuilen, maar deze zijn toch wel erg mooi. Wel jammer dat er alleen bluetooth op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:44
Anoniem: 1217840 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:00:
De Kef's waren mij inderdaad al eens opgevallen. Ik heb ze ook al eens gehoord. Geluid is zeker het probleem niet, alleen missen ze inderdaad HDMI en zijn ze boven budget.

Aan vloerstaanders heb ik ook zeker gedacht, gezien deze gezien hun configuratie over het algemeen toch een betere bas hebben. Een aantal heb ik kunnen beluisteren en dat klonk top, ook binnen budget! Esthetisch trekken zuilen mij dan weer totaal niet, ze zijn namelijk zonder uitzondering prominent aanwezig in het interieur. Natuurlijk is dit een kwestie van smaak, maar het liefst heb ik iets dat zo min mogelijk opvalt.

De Sonos Amp heb ik eigenlijk nog niet overwogen, goede suggestie! Ik zal me daar nog in gaan verdiepen, maar wellicht dat iemand hier al kort wat kan delen over hoe deze amp zich verhoudt met receivers van meer HiFi merken in dezelfde prijscategorie (met bijna dezelfde connectiviteit).

Daarbij ga ik inderdaad binnenkort maar gewoon eens luisteren in de winkel! Natuurlijk zijn de opties eindeloos. Nog advies voor in welke verhouding het budget moet worden uitgegeven? Zijn over het algemeen de speakers bepalender in de setup, of de receiver?
De Sonos Amp schijnt kwalitatief prima te zijn, maar is wel beperkt in zijn aansluit mogelijkheden met bv maar 1x HDMI.
Ik zou max 1/4 van je budget uitgeven aan je Receiver, omdat speakers inderdaad veel bepalender zijn voor het geluid.

Wat betreft zuilen: ze zijn uiteraard groter, maar wat mij betreft niet per definitie meer aanwezig dan een set bookshelfs. Zeker als je die ook nog eens op stand zou zetten nemen ze praktisch evenveel (optische) ruimte in. Dan ben je misschien nog wel beter af met een set zuilen die qua design goed past bij de rest van je meubels. Heb je daar misschien een afbeelding van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als je minimalistisch wil, kom je uit bij een soundbar en streamer. Als je het beste geluid en waar voor je geld wilt hebben, ga dan alsjeblieft voor een receiver met losse speakers. Lees bijv deze post eens door om te zien hoe je de meest geschikte receiver uitkiest: Jorgen in "Vraag: 4K Films / X2500H Receiver / Welke speakers"

Vwb de geluidskwaliteit zul je dan al vlug beter dan een soundbar zitten 👍🏻

Streamers hebben allerlei leuke afspeelopties, maar alles valt of staat met de uitgebreidheid en duur van de ondersteuning. Staar je daar niet blind op. Er zijn ook receivers die Tidal en DLNA ondersteunen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukjr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-12-2024
Anoniem: 1217840 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 21:59:
Ha allemaal,

Ik ben een groot liefhebber van muziek, films en series. Nu is eindelijk het moment daar dat ik ook echt iets kan aanschaffen:

Ik zoek een?
Ik zoek een all-in-one speaker/soundbar. Een apparaat waar ik muziek van hoogwaardige kwaliteit naartoe kan streamen vanaf Tidal en mijn NAS. Een apparaat met daarbij een HDMI ingang, zodat ik ook geluid vanuit mijn tv ernaar toe door kan zetten en geen aparte afstandsbediening (of m'n telefoon) hoef te pakken om het volume te bedienen. Kortom, een veelzijdig apparaat met geweldig geluid, zowel op het gebied van tv als muziek.

Wat is je budget?
Mijn budget is maximaal 2000 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het apparaat zal onder mijn televisie worden geplaatst op een tv-meubel, ter vervanging van mijn Sonos Beam. Ik ben heel tevreden over m'n Sonos wat betreft connectiviteit, maar het lage volume, het gebrek aan een strakke en aanwezige bas en algehele weergave van muziek beginnen toch te storen (zeker zodra ik aandachtig muziek luister). Ik zoek dus een apparaat voor primair muziek, secundair films en series. Ik vind het belangrijk dat de kamer wordt gevuld met geluid, of dat nou het nieuwe album van Nick Mulvey is of de soundtrack van Stranger Things.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf kwam ik op aanraden van vrienden al gauw uit op de Naim Muso, waar inmiddels de tweede generatie van uit is. Mooi ding met geweldig geluid (de eerste in ieder geval, die heb ik mogen horen). Wel is het een enkele box, waardoor al snel de vraag rijst of er niet een setup is bestaande uit losse actieve speakers, of een streaming versterker met losse speakers, die voor dezelfde prijs nog veel meer kan! Qua actieve speakers kon ik met een uurtje googelen zo snel niet iets in dezelfde klasse vinden, namelijk iets met hetzelfde gebruiksgemak en mogelijkheden. Qua streaming versterkers is er echter zat onder de 1000 euro te vinden (Bluesound Node bijvoorbeeld), maar daar moeten losse speakers bij. Hoe verhoudt zo'n setup zich tegenover een Muso? En hoe zit het met gebruiksgemak?

De wereld van HiFi-apparatuur is gigantisch heb ik gemerkt, voor elk budget is er wel wat te vinden. Ik geef echter graag toe, ik ben vrij lui en wil graag een 'simpele' setup die met ontzettend veel gemak geweldig geluid biedt, muziek en films. Ben ik onder de 2000 euro dan toch het beste af bij een Muso 2 , of heeft iemand een betere optie voor mij? Ik hoor het graag! Alvast ontzettend bedankt.
Sennheiser Ambeo :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 1217840 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:00:
Die sonos is veel duurder dan vergelijkbare receivers, heeft minder hdmi poorten, geen surround. Je betaalt gewoon voor een sonos apparaat en het sonos merk / systeem. Als je dat gaat vergelijken met andere receievers, dan verliest-ie.

Daarom zei ik ook, als je de huidige functionaliteit erg belangrijk vindt, dan is de sonos amp interessant. Als je gewoon een receiver ook goed vind, dan zou ik nooit een sonos amp adviseren.

Qua klank is-ie gewoon goed. Net als alle huidige versterkers en receivers van een normaal degelijk merk.

Eigenlijk denk ik dat je eerst eens moet bepalen wat je wilt. Je kiest een soundbar en zet in de eisen neer "het moet een soundbar zijn" en moet zonder aparte afstandsbedieding werken. Vervolgens vraag je "zijn losse speakers niet beter" (ja zeer hoogstwaarschijnlijk uiteraard omdat je het compromis niet hoeft te maken), en als het dan over een sonos versterker gaat (ivm dat je de huidige manier goed vindt bedienen), maak je je zorgen om de kwaliteit van versterkers en of je niet teveel betaalt (ja, je betaalt meer voor sonos, en nee, maakt amper uit. Versterkers klinken als ze binnen normale grenzen spelen nagenoeg ononderscheidbaar hetzelfde). Geen zuilen (te groot), wel zuilen (meer laag)...

IK heb vooral het idee dat je zelf geen idee hebt wat je nou eigenlijk echt belangrijk vindt. Misschien moet je dat eerst helder hebben. Nu schiet het advies alle kanten op...

[ Voor 31% gewijzigd door JvS op 02-06-2019 13:02 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JvS schreef op zondag 2 juni 2019 @ 12:51:
[...]

Die sonos is veel duurder dan vergelijkbare receivers, heeft minder hdmi poorten, geen surround. Je betaalt gewoon voor een sonos apparaat en het sonos merk / systeem. Als je dat gaat vergelijken met andere receievers, dan verliest-ie.

Daarom zei ik ook, als je de huidige functionaliteit erg belangrijk vindt, dan is de sonos amp interessant. Als je gewoon een receiver ook goed vind, dan zou ik nooit een sonos amp adviseren.

Qua klank is-ie gewoon goed. Net als alle huidige versterkers en receivers van een normaal degelijk merk.

Eigenlijk denk ik dat je eerst eens moet bepalen wat je wilt. Je kiest een soundbar en zet in de eisen neer "het moet een soundbar zijn" en moet zonder aparte afstandsbedieding werken. Vervolgens vraag je "zijn losse speakers niet beter" (ja zeer hoogstwaarschijnlijk uiteraard omdat je het compromis niet hoeft te maken), en als het dan over een sonos versterker gaat (ivm dat je de huidige manier goed vindt bedienen), maak je je zorgen om de kwaliteit van versterkers en of je niet teveel betaalt (ja, je betaalt meer voor sonos, en nee, maakt amper uit. Versterkers klinken als ze binnen normale grenzen spelen nagenoeg ononderscheidbaar hetzelfde). Geen zuilen (te groot), wel zuilen (meer laag)...

IK heb vooral het idee dat je zelf geen idee hebt wat je nou eigenlijk echt belangrijk vindt. Misschien moet je dat eerst helder hebben. Nu schiet het advies alle kanten op...
Volgens mij heb ik dat vrij duidelijk gemaakt in mijn eerste post:

"Ik ben vrij lui en wil graag een 'simpele' setup die met ontzettend veel gemak geweldig geluid biedt, muziek en films"

Dat is wat ik zou willen, een setup waar ik FLAC en MQA naar kan streamen, met HDMI-poort, voor goed geluid voor muziek en films + dat subtiel opgaat in het interieur. Vrij helder toch? Ik kom hiervoor al snel uit bij een all-in-one van Naim, voornamelijk omdat ik niet thuis ben in de wereld van losse receivers en speakers. Daarom ook mijn vraag of er iets is in deze prijsklasse met precies dezelfde streaming mogelijkheden en het gemak + beter geluid.

Kortom, het is duidelijk dat ik die connectiviteit belangrijk vindt. Als er geen andere HiFi-merken zijn die hetzelfde bieden, zoals mijn vraag ook was, dan hoor ik dat natuurlijk graag, want dat maakt de keus al een stuk makkelijker.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1217840 op 02-06-2019 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heel mooi apparaat! Ik ga mij daar verder in verdiepen en kijken of ik daarvoor over m'n budget zou willen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Jorgen schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:41:
Als je minimalistisch wil, kom je uit bij een soundbar en streamer. Als je het beste geluid en waar voor je geld wilt hebben, ga dan alsjeblieft voor een receiver met losse speakers. Lees bijv deze post eens door om te zien hoe je de meest geschikte receiver uitkiest: Jorgen in "Vraag: 4K Films / X2500H Receiver / Welke speakers"

Vwb de geluidskwaliteit zul je dan al vlug beter dan een soundbar zitten 👍🏻

Streamers hebben allerlei leuke afspeelopties, maar alles valt of staat met de uitgebreidheid en duur van de ondersteuning. Staar je daar niet blind op. Er zijn ook receivers die Tidal en DLNA ondersteunen.
Dank voor je suggestie, aan die post heb ik ontzettend veel! Ik duik voor receivers straks gelijk de pricewatch in, met de verhouding zoals Wekko die heeft aangeraden.
Pagina: 1