Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epiceddy
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 00:16
Goedemiddag,

Recentelijk heb ik een baan aangeboden gekregen in San Francisco bij een groot tech bedrijf. Contract is getekend en ben zelfs al door de H1B loting heen, het avontuur lijkt dus steeds dichterbij te komen!

Uiteraard wil ik goed voorbereid naar SF gaan en was benieuwd of er Tweakers zijn die onder een H1B visa in de USA werken. Hierbij een aantal vragen die mij te binnen schieten:
  • Hoe werkt het met Nederlandse en Amerikaanse inkomstenbelasting, moet je bij beide aangifte doen?
  • Ik heb geen Amerikaanse credit score, hoe bouw ik dit (snel) op?
  • Ook zoek ik een boekhouder/financieel adviseur die voor mij vertrek eens uitgebreid naar het financiële plaatje kan kijken en kennis heeft over Amerikaanse belastingen etc. Suggesties?
Ik ben mij overigens bewuste van de extreme huurprijzen in de Bay Area, 2500$ p.m. voor een studio is een 'goeie deal' 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02:02
Gefeliciteerd!

Als de belastingdienst vind dat je aangifte moet doen in het jaar dat je vertrekt uit Nederland, krijg je een verzoek om een M-biljet in te vullen.
https://www.belastingdien...uizen/emigreren/emigreren

Als je volledig uit NL vertrekt en geen inkomsten houdt hier etc, dan zal je in de jaren nadat je vertrokken bent normaal gesproken geen aangifte meer hoeven doen.

Ik heb verder geen idee hoe belasting in de VS werkt.

Ik woon zelf in Canada. Credit score heb ik me nooit in verdiept, het helpt volgens mij wel om je creditcard goed te gebruiken en alles op tijd te betalen. Ik krijg cash back op mijn credit card en moet per transactie betalen als ik mijn debit card (pinpas) gebruik. OK prima, dan leen ik wel van jullie en dan is het goedkoper!?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jonashendrickx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-06-2020
Ik kan je wel wat raad geven.

Ik hoop eerst en vooral dat je een salaris boven de 100000 USD verdient, anders zal je het heel moeilijk hebben.

Voor je credit score op te bouwen maak je gebruik van een secured credit card. Dat is het gemakkelijkste. Let op, elke keer als je een contract wilt wijzigen of ergens wilt gaan huren, kunnen ze een credit check doen, een hard pull kan jouw credit score verlagen. Again, Google is your friend. Ik raad ten sterkste aan dit in te studeren voor je het vliegtuig opstapt.

Als je een slechte credit score hebt, kan het zijn dat je geen apartement of huis kan huren, of je moet een absurde security deposit neerleggen.

Ik zou ook aanraden voor een Honda of Toyota te nemen. Ga in elk geval geen Ford of luxemerk kopen. Neem ook een degelijke verzekering waar je verzekerd bent tegen personal injury en schade aan anderen. Als je ginder jouw rijbewijs haalt, zullen ze jou wegwijs maken in allerhande fraude die zich kan voordoen. Zorg ook dat de andere persoon aftekent op een papier dat hij/zij geen personal injury heeft na een autoongeval.

Ga ook naar de tandarts voor je vertrekt, in Florida betaalde ik 350 USD zonder health insurance. Ga dus eens op routine onderhoud.

Je zal merken dat je veel geld verdient, geef het vooral niet roekeloos uit. Koop geen luxe. Na 3 maand zal je wel snel merken waarom. Je zal 20% van je inkomen moeten sparen om een degelijk pensioen te hebben. Mijn schoonouders betaalden 2000 USD per maand aan health insurance op 65j leeftijd. Persoonlijk vind ik 20% nog te weinig, want kans is klein dat je een werkgever vindt op die leeftijd dat jou nog zal willen aannemen.

Let wel, als je ooit terugkomt, kan het wel zijn dat je een serieuze exit tax moet betalen in de U.S., als je er voor kiest om U.S. citizen te worden, wordt je levenslang belast op je wereldwijd inkomen. Pas na 5 jaar heb je ginder recht op een wettelijk pensioen.

Als je er voor kiest pensioen te sparen, moet je weten dat je vaak je IRA niet mag behouden wanneer je terug naar Nederland keert. Althans, bij mij was het toch niet mogelijk. Als je denkt daar te blijven voor altijd, maak dan zeker een IRA aan en maak gebruik van je 401k company match. Google maakt je hier wel wegwijs in.

Vraag vooral ook raad aan jouw collega's welke buurten je moet vermijden, en of het veilig is na 21u00 ergens buiten te gaan.

In elk geval, de V.S. is een erg aangenaam land waar work hard play hard van toepassing is. Geniet er van! Ik droom ervan om terug te keren voor ik 40j word.

[ Voor 37% gewijzigd door jonashendrickx op 01-06-2019 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
epiceddy schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 16:27:
Goedemiddag,

Recentelijk heb ik een baan aangeboden gekregen in San Francisco bij een groot tech bedrijf. Contract is getekend en ben zelfs al door de H1B loting heen, het avontuur lijkt dus steeds dichterbij te komen!

Uiteraard wil ik goed voorbereid naar SF gaan en was benieuwd of er Tweakers zijn die onder een H1B visa in de USA werken. Hierbij een aantal vragen die mij te binnen schieten:
  • Hoe werkt het met Nederlandse en Amerikaanse inkomstenbelasting, moet je bij beide aangifte doen?
  • Ook zoek ik een boekhouder/financieel adviseur die voor mij vertrek eens uitgebreid naar het financiële plaatje kan kijken en kennis heeft over Amerikaanse belastingen etc. Suggesties?
Ik ben mij overigens bewuste van de extreme huurprijzen in de Bay Area, 2500$ p.m. voor een studio is een 'goeie deal' 8)7
Belasting:
Je wordt buitenlands belastingplichtig, dat betekent dat je alleen aangifte hoeft te doen in Nederland als je aan een aantal voorwaarden voldoet: https://www.belastingdien...tenlandse-belastingplicht
Er is een belastingverdrag tussen de VS en NL, deze overeenkomst beschrijft wanneer je waar belastingaangifte moet doen (er is een harde cut mbt het aantal dagen dat je in de VS was in een jaar). https://www.rijksoverheid...erdragen/verenigde-staten

In praktijk ga je waarschijnlijk het volgende merken:
  • Je doet aangifte in de VS over je wereldwijde inkomsten, inclusief uit beleggingen, verhuur etc. Je moet ook aangifte doen in Nederland als je aan de voorwaarden voldoet (gedeeltelijk jaar gewerkt, je hebt een huis etc.). Je kunt dankzij het verdrag voorkomen dat je dubbel betaalt.
  • Je zult waarschijnlijk één of twee jaar zowel inkomen uit loondienst hebben in NL als de VS, vaak krijg je bijvoorbeeld nog een afrekening van bonus, vakantiedagen, overuren etc.
  • Na die periode is je aangifte aanzienlijk makkelijker, je moet alles opgeven in de VS. In Nederland alleen over de relevante inkomsten/bezitten in Nederland (zoals inkomsten uit verhuur).
  • Als je geen aangifte in Nederland doet (of die is €0 zoals bijv. bij verhuur van huis) betaal je geen VRH in Nederland meer, maar je betaalt belasting over je daadwerkelijke (gerealiseerd) rendement in de VS.
  • Je kunt je Nederlandse rekeningen behouden, maar de Nederlandse banken zullen waarschijnlijk je beleggingsrekeningen sluiten, ik ken geen bank in NL die een US Person toestaat een beleggingsrekening te hebben.
  • In de VS doe je apart aangifte voor Federal en State taxes, deze hebben hun eigen regels en staan vrijwel los van elkaar. Het is moeilijk om goede informatie te vinden over belastingregels in de VS, en je zult flink wat onderzoek moeten doen om te voorkomen dat je vergeet gebruik te maken van voordelige regels.
  • Je hebt een meldplicht voor al je wereldwijde rekeningen (er wordt geen belasting over geheven). FBAR (FinCEN Form 114).
De staatsbelasting in California is vrij hoog, bereken je totale belastingdruk vooraf. Deze zal waarschijnlijk niet veel lager zijn dan in Nederland voor een vergelijkbare baan.
De VS heeft een aantal belastingvoordelige constructies zoals 401K, (roth) IRA & HRA. Ik zou aanraden daar zoveel mogelijk gebruik van te maken, lees je goed in.
De 401K gaat via je bedrijf en onderdeel van je arbeidsvoorwaarden, je persoonlijke inleg is wettelijk vastgelegd (19K bruto voor 2019).

Healthcare
Mbt healthcare, grote kans dat je bedrijf goede voorwaarden biedt en dat je je voor een redelijke prijs goed kan verzekeren. In combinatie met een HRA is het dan zeer goed te doen, als je geen ongelukken krijgt en normale bezoekjes/checks doet dan ben je wss zelfs goedkoper uit dan in Nederland.
Het wordt pas erg duur als je bedrijf geen goed programma aanbiedt (dus als je met pensioen bent bijv.) of als je een out-of-network een noodgeval krijgt. Zelfs dan gaat het over enkele duizenden dollars en geen gekke bedragen zoals tienduizenden (dat zou wel het geval zijn zonder verzekering).

Creditscore
Zonder creditscore kun je geen creditcard of zelfs telefoon abonnement afsluiten, ook zal het lastig zijn een hypotheek of huurcontract af te sluiten.
Je zult per geval kunnen overleggen/onderhandelen en als expat krijg je het meestal wel rond, maar het kost wat extra moeite en je zult meer rente betalen over je leningen. Check met je bedrijf of ze een programma hebben met bepaalde partners om je te helpen met je eerste bankrekening & creditcard, dat is vrij normaal.
Verder zijn er veel tips online over het opbouwen van credit, in het algemeen willen ze graag dat je je creditcard normaal gebruikt en netjes afbetaald elke periode.

In het algemeen zou ik zeggen: zeker doen en staar je niet blind op de financiën, het is een avontuur en een investering in jezelf. Zorg er echter wel voor dat je een goed marktconform aanbod krijgt.

Lees jezelf lekker in:
https://www.reddit.com/r/personalfinance
https://www.reddit.com/r/financialindependence/
http://www.sfdutch.com/
https://www.internations.org/silicon-valley-expats/dutch

Ctrl+k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:27
Ik ga zelf over twee weken richting VS en heb e.e.a. dus ook uitgezocht.

- Belasting zie die reactie van @Sibylle hierboven.

Enige dat ik hier nog aan toe kan voegen is dat het handig kan zijn om eventuele beleggingswinsten te cashen zolang je voor de VS nog non-resident alien bent voor tax purpose. Op het moment dat je resident alien bent ga je namelijk capital gains tax (belasting over daadwerkelijk behaalde rendementen) betalen over je wereldwijde vermogen.

Voor mensen met een non-immigratie visum (zoals H1-B) reken je uit of, en zo ja vanaf wanneer, je resident alien bent door de Substantial Presence Test te doen: https://www.irs.gov/indiv...substantial-presence-test

Zie ook de uitgebreide handleiding voor buitenlandse staatsburgers (aliens):
https://www.irs.gov/forms-pubs/about-publication-519

- Credit score

In het begin zul je vaak (tenzij je bedrijf misschien anders organiseert) alleen een secured credit card kunnen krijgen. Hiebij stort je 1000 USD op een geblokkeerde rekening om een CC-limiet van 1000 USD te verkrijgen. Omdat de utilisation ratio (uitstaand/maximaal) deels je credit score bepaald kun je (indien je je score wil verbeteren) maximaal 300 USD uitgeven.

American express biedt een work around, namelijk het global transfer program:
https://www.americanexpre...nsfers/united-states.html

Hiermee geeft de NLse tak door aan hun US collega's of je betrouwbaar bent en een `echte' CC verdient. Let hierbij op dat je wel minimaal 3 maanden de NLse AMEX in gebruik moet hebben. Indien je flying blue miles spaart kan een kaart van KLM-AF echter best leuk zijn om nog even snel af te sluiten ivm de welkomstbonus en het genoemde global transfer program.

Over 3 weken kan ik je vertellen hoe smooth dit overstapproces is ;-)

- Old age benefit / AOW

In NL kennen we de AOW. Indien je niet in Nederland woont of werkt (of via een NLse werkgever voor max 5 jaar wordt uitgezonden) bouw je echter geen AOW recht op: het zogeheten AOW-gat. Dit gaat met 2 procentpunt per jaar. Indien je samenwoont als je met AOW gaat dan betekent dit (in huidige euro's) een gat van zo'n 16,70 bruto per maand per jaar dat je niet in NL woont of werkt.

In de VS hebben mensen alleen recht op old age beneft indien ze 40 Social Security cedits hebben verdiend, te verkrijgen door te werken. Gezien je maximaal 4 credits per jaar kunt verdienen betekent dit minstens 10 jaar premies afdragen in de VS.
Zeker voor expats is dit lullig, aangezien die vaak minder dan 10 jaar blijven, wel premies afdragen maar niets krijgen.

Voor ons Nederlanders is er echter een totalisatieverdrag afgesloten (let op, anders dan belastingverdrag):

Totalizatie overeenkomst NL-USA:
- https://www.ssa.gov/inter...ement_Texts/nthrlnds.html

Met uitleg:
- https://www.ssa.gov/inter...t_Pamphlets/netherld.html

Grof gezegd komt het erop neer dat Nederland aan de VS doorgeeft dat je ook in NL rechten hebt opgebouwd. Deze neemt de VS dan mee in hun berekening om zo toch aan de 40 credits te komen en je een uitkering te kunnen geven (deze is op je pensioenleeftijd belast in de VS, maar niet in NL, zie hiervoor weer het belastingverdrag). Voor de periode dat je niet in de VS hebt gewerkt wordt gerekend met een fictief inkomen, maar je uiteindelijke pensioenuitkering wordt berekend naar rato, i.e., het aantal in de VS behaalde credits gedeeld door het maximaal aantal (35*4) credits. De exacte berekening van je pensioenuitkering is vrij lang, dus die herhaal ik hier niet ;-)

Omdat in de VS het staatspensioen alleen voor werkenden is kun je denk ik wel grofweg zeggen dat het gunstig is om hier als NLer aan mee te doen, de pot hoeft immers niet onder iedereen verdeeld te worden, maar alleen onder hen die bijdragen (niet zo solidair, maargoed).
Voor 8 credits gaat het al snel richting de 100 USD per maand. Een stuk gunstiger dus dan de NLse AOW.
Zie https://www.ssa.gov/policy/docs/ssb/v78n4/v78n4p1.html#appB voor een voorbeeldberekening.

Let op: heb je minder dan 6 credits dan kun je fluiten naar je old-age benefit, ook de totalisatie-overeenkomst helpt dan niet. Heb je op eigen kracht 40 credits in de VS opgebouwd dan is het verdrag ook niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Healthcare wordt bij een serieuze werkgever door deze geregeld en komt bovenop het salaris. Vaak zijn er wel co-payments van 1000'en dollars voor een behandeling. Pensioen hetzelfde.

Probleem met onze emigratie was dat ons geld nog op een Europese rekening stond en dat je in de VS meteen voor enorme uitgaven komt te staan zoals de aanschaf van een auto, meubels, etc en overboeking erg lang duurt en duur is. Auto's zijn in de VS erg duur, goede betaalbare tweedehands auto's met weinig kilometers zijn heel moeilijk te vinden. En door het ontbreken van de Aygo, Polo klasse in de VS, de enorme afstanden, hoge verzekeringspremies is autorijden in de VS duurder dan in Europa.

In mijn (n=1) observatie, er ligt in de software in de VS een sterke nadruk op theoretische CS kennis maar in de praktijk zijn ze niet erg goed en werken ze niet erg efficiënt. Dat kan behoorlijk frustrerend worden als je bepaalde verwachtingen hebt.

Werkweken zijn meestal 50 - 60 uur en vaak maar één of twee weken vakantie per jaar. Je zou je door de extra uren die je werkt, ongeveer een derde moeten aftrekken om je salaris met Europa te kunnen vergelijken. Voor minder dan 150k$ zou ik niet naar de regio SF verhuizen door de huren/huizenprijzen, dat geldt trouwens net zo goed voor de Randstad dus zo veel verschil maakt dat ook niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-06 19:56
Nog een tip: gebruik een credit union in plaats van een grote bank. Credit unions werken zonder winstoogmerk, en hebben vaak betere service dan de grote namen als Bank of America. Wij hebben toen we in 2011 naar de VS verhuisden (ook H1B) bij First Tech Federal CU accounts geregeld, en daar ook een secured credit card gekregen. Vrouw kon er een krijgen (maar moest wel eerst ITIN regelen). Nu weer in de NL wonen mogen we deze US rekening nog steeds gebruiken, en krijgen we zelfs nog steeds US credit cards opgestuurd.

Als je into index fonds beleggen bent: maak een account bij Vanguard US aan. Kun je zeer goedkoop index funds kopen. Ook deze rekening mogen we aanhouden nu we weer in .NL zijn, waardoor ik nog steeds goedkope index funds kan krijgen (VTIAX/VTSAX) die je bij DeGiro etc. niet meer krijgt.

Belasting: wij hadden iemand in de VS die de aangiftes voor ons deed; vooral het eerste jaar kan erg complex zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epiceddy
Bedankt voor de informatie iedereen! Er zit goede bruikbare informatie tussen, zal me de komende tijd eens goed gaan verdiepen in de onderwerpen die jullie aankaartten. Zonder iedereen individueel te quoten, hierbij nog wat extra informatie:
  • Mijn primaire doel is persoonlijke ontwikkeling, het heeft altijd al op mijn wensenlijst gestaan maar het kwam er nooit van, maar nu wel. Het lijkt mij een geweldig leuke uitdaging bij een tof bedrijf. Daarnaast mag ik zeker niet klagen over het salaris, dus ik hoef daar niet onder een brug te leven :).
  • Mijn base salary is 150.000+ p.j., daarnaast is er een bonusregeling, stocks, sign on bonus, betalen ze de verhuizing, eerste maand housing regelen zij, etc.
  • 22 vakantiedagen, 10 feestdagen, 5 dagen betaald vrijwilligerswerk doen (optioneel)
  • Uitgebreide en betaalbare ziektekostenverzekering, iets van 150 voor medical+vision+dental
jonashendrickx schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 21:31:

Als je er voor kiest pensioen te sparen, moet je weten dat je vaak je IRA niet mag behouden wanneer je terug naar Nederland keert. Althans, bij mij was het toch niet mogelijk. Als je denkt daar te blijven voor altijd, maak dan zeker een IRA aan en maak gebruik van je 401k company match. Google maakt je hier wel wegwijs in.
Interessant, ik krijg een 4.5% 401k company match, zal eens uitzoeken wat de meest recente regels daarvan zijn en of het handig is om gebruik te maken van die match.
freakaleek schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:02:

Grof gezegd komt het erop neer dat Nederland aan de VS doorgeeft dat je ook in NL rechten hebt opgebouwd. Deze neemt de VS dan mee in hun berekening om zo toch aan de 40 credits te komen en je een uitkering te kunnen geven (deze is op je pensioenleeftijd belast in de VS, maar niet in NL, zie hiervoor weer het belastingverdrag). Voor de periode dat je niet in de VS hebt gewerkt wordt gerekend met een fictief inkomen, maar je uiteindelijke pensioenuitkering wordt berekend naar rato, i.e., het aantal in de VS behaalde credits gedeeld door het maximaal aantal (35*4) credits. De exacte berekening van je pensioenuitkering is vrij lang, dus die herhaal ik hier niet ;-)
Dus als ik het goed begrijp kan je wel een pensioen krijgen vanuit de US wanneer je weer in NL woont, er zitten alleen een aantal haken en ogen aan? @jonashendrickx was dit bij jou niet mogelijk?
freakaleek schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:02:

American express biedt een work around, namelijk het global transfer program:
https://www.americanexpre...nsfers/united-states.html

Hiermee geeft de NLse tak door aan hun US collega's of je betrouwbaar bent en een `echte' CC verdient. Let hierbij op dat je wel minimaal 3 maanden de NLse AMEX in gebruik moet hebben. Indien je flying blue miles spaart kan een kaart van KLM-AF echter best leuk zijn om nog even snel af te sluiten ivm de welkomstbonus en het genoemde global transfer program.

Over 3 weken kan ik je vertellen hoe smooth dit overstapproces is ;-)
Veel plezier en succes! Ik hoor graag hoe het overstapproces is verlopen, anders kan het nog wel eens de moeite zijn om een AMEX af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
epiceddy schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:06:
Bedankt voor de informatie iedereen! Er zit goede bruikbare informatie tussen, zal me de komende tijd eens goed gaan verdiepen in de onderwerpen die jullie aankaartten. Zonder iedereen individueel te quoten, hierbij nog wat extra informatie:
  • Mijn primaire doel is persoonlijke ontwikkeling, het heeft altijd al op mijn wensenlijst gestaan maar het kwam er nooit van, maar nu wel. Het lijkt mij een geweldig leuke uitdaging bij een tof bedrijf. Daarnaast mag ik zeker niet klagen over het salaris, dus ik hoef daar niet onder een brug te leven :).
  • Mijn base salary is 150.000+ p.j., daarnaast is er een bonusregeling, stocks, sign on bonus, betalen ze de verhuizing, eerste maand housing regelen zij, etc.
  • 22 vakantiedagen, 10 feestdagen, 5 dagen betaald vrijwilligerswerk doen (optioneel)
  • Uitgebreide en betaalbare ziektekostenverzekering, iets van 150 voor medical+vision+dental
Klinkt als een goed pakket van een bedrijf dat bekend is met expats :-) Lees de voorwaarden van je zorgverzekering goed, je kunt waarschijnlijk een aantal verschillende kiezen waarbij je eigen risico ruilt tegen een hoger maandbedrag. Als je anderen hebt die mee verhuizen en onder jouw verzekering vallen, heb je waarschijnlijk iets minder keuze.
Interessant, ik krijg een 4.5% 401k company match, zal eens uitzoeken wat de meest recente regels daarvan zijn en of het handig is om gebruik te maken van die match.
Yes, zeker doen! Het is gewoon gratis geld en het is belastingvoordelig om je 401K gewoon maximaal vol te pompen met geld. Je moet het gat in je pensioen sowieso vullen, dus is een goede manier.
Dus als ik het goed begrijp kan je wel een pensioen krijgen vanuit de US wanneer je weer in NL woont, er zitten alleen een aantal haken en ogen aan? @jonashendrickx was dit bij jou niet mogelijk?
Het is gewoon mogelijk, en niet ingewikkeld voor een 401K regeling (dat is het pensioenprogramma gesponsord vanuit een werkgever). Waar jonashendrickx het over heeft is een Individual Retirement Account (IRA), dat is een persoonlijke rekening bedoeld voor pensioen, je kunt dan gebruik maken van belastingvoordeel voor je inleg. Of je die wel of niet kan behouden zal aan je bank en individuele situatie liggen: https://www.hrblock.com/e...qs/ira-living-abroad.html

Het is waarschijnlijk hoe dan ook voordelig ivm het belastingvoordeel.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
[b][message=59030300,noline

Ik had het over het staatspensioen dat door de Social Security Administration wordt uitgedeeld. Die kun je inderdaad ook gewoon ontvangen als je later in NL met pensioen gaat en zal een aanvulling zijn op jouw AOW.
[b][message=59030300,noline

Veel plezier en succes! Ik hoor graag hoe het overstapproces is verlopen, anders kan het nog wel eens de moeite zijn om een AMEX af te sluiten.
Top, zal het laten weten.

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 13:30
epiceddy schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 16:27:
Goedemiddag,

[...]

[list]
Een tip die ik ooit las: vraag een paar creditcards aan. Je krijgt initieel waarschijnlijk hoge rentes en lage bestedinngslimieten. Desondanks, gebruik ze regenmatig voor kleine uitgaven. Betaal je rekeningen op tijd en je credit score gaat lekker omhoog.
Zolang je maar anderhalve ton of meer per jaar binnentikt is dat geen probleem. Gaat om het verschil nettoloon minus woonlasten toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
Finwe schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:00:

Als je into index fonds beleggen bent: maak een account bij Vanguard US aan. Kun je zeer goedkoop index funds kopen. Ook deze rekening mogen we aanhouden nu we weer in .NL zijn, waardoor ik nog steeds goedkope index funds kan krijgen (VTIAX/VTSAX) die je bij DeGiro etc. niet meer krijgt.
Vanguard weet dus dat jij nu weer in Nederland woont? Ik lees namelijk op verschillende sites dat het vaak wel mogelijk is om posities aan te houden, maar niet om nieuwe aankopen te doen. Lukt dit bij jullie wel?
If so, erg interessante optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-06 19:56
freakaleek schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:45:
[...]

Vanguard weet dus dat jij nu weer in Nederland woont? Ik lees namelijk op verschillende sites dat het vaak wel mogelijk is om posities aan te houden, maar niet om nieuwe aankopen te doen. Lukt dit bij jullie wel?
If so, erg interessante optie!
Yep, ik krijg gewoon post van Vanguard in Nederland. Er zijn wel twee dingen die er misschien een rol bij spelen dat ze mijn account niet sluiten:
- Ik heb ook nog een corporate 401K lopen bij Vanguard - hoewel daar geen stortingen in gedaan worden, zijn ze schijnbaar wettelijk verplicht om die account voor mij open te houden
- Ik heb t/m 2018 nog belastingaangifte gedaan in de VS, omdat ik nog inkomsten had uit aandelen. Ik sta dus geregistreerd bij Vanguard met een W9-form, niet W8-BEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
Finwe schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:20:
[...]

Yep, ik krijg gewoon post van Vanguard in Nederland. Er zijn wel twee dingen die er misschien een rol bij spelen dat ze mijn account niet sluiten:
- Ik heb ook nog een corporate 401K lopen bij Vanguard - hoewel daar geen stortingen in gedaan worden, zijn ze schijnbaar wettelijk verplicht om die account voor mij open te houden
- Ik heb t/m 2018 nog belastingaangifte gedaan in de VS, omdat ik nog inkomsten had uit aandelen. Ik sta dus geregistreerd bij Vanguard met een W9-form, niet W8-BEN.
Aha, oke. Dat is inderdaad een bijzondere relatie. Wel goed om te weten.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epiceddy
Sibylle schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:13:

[...]

Yes, zeker doen! Het is gewoon gratis geld en het is belastingvoordelig om je 401K gewoon maximaal vol te pompen met geld. Je moet het gat in je pensioen sowieso vullen, dus is een goede manier.
Oke klinkt goed, bedankt voor de tip. Waar heb jij al deze informatie vandaan, wil mezelf goed inlezen maar kom niet echt een goede bron tegen, het zijn meer stukjes informatie of gelijk een officiel belastingformulier van 90 pagina's waar de info in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
epiceddy schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:04:
[...]

Oke klinkt goed, bedankt voor de tip. Waar heb jij al deze informatie vandaan, wil mezelf goed inlezen maar kom niet echt een goede bron tegen, het zijn meer stukjes informatie of gelijk een officiel belastingformulier van 90 pagina's waar de info in staat.
De informatie is inderdaad niet makkelijk te vinden, ik heb het zelf op dezelfde wijze bij elkaar gesprokkeld: stukjes informatie hier en daar en op internet en daarna samengepakt voor de belastingaangiftes etc.

Een goed begin:
https://www.reddit.com/r/personalfinance/wiki/index
https://www.reddit.com/r/financialindependence/wiki/faq
En daarna de belastingdocumenten van IRS en California zelf, die zijn wat moeilijker om door te komen.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonashendrickx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-06-2020
[...]

[...]

[...]

De 4.5% 401k match wil zeggen dat je tot 4.5% van je brutoloon maandelijks kan aan de kant zetten. Dan matcht je bedrijf dit cent per cent. Dan spaar je eigenlijk al 9% van je brutoloon voor je pensioen.

Maar je moet zelf nadenken wat jouw plannen zijn. Als je daar blijft zou ik daar zeker gebruik van maken. Anders moet je maar eens opzoeken wat de gevolgen zijn, alsook voor een Roth IRA of IRA.

Je salarispakket ziet er voor de rest dik in orde uit.

Je kan een pensioen van U.S. krijgen, maar ik denk dat je 10 jaar tewerkgesteld moet geweest zijn in de U.S.. Dus je zal volledig zelf moeten instaan voorlopig zolang je geen zekerheid hebt daar lang genoeg te blijven.

Voordat je een IRA opent, kijk ook of je de rekening mag houden buiten de U.S., bij Charles Schwab bijvoorbeeld was dit voor mij niet mogelijk. Ga dus alles eens na, contacteer verscheidene instellingen. Hetzelfde geldt voor jouw 401k, informeer jezelf bij je werkgever en het bedrijf hierachter. Als je het verplicht moet ophalen, kan het jou wel heel wat kosten.

Als je gebruik kan maken van je 401k en IRA, kan je in een lagere belastingsschijf terecht komen

[ Voor 14% gewijzigd door jonashendrickx op 06-06-2019 06:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
jonashendrickx schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 06:40:
[...]

De 4.5% 401k match wil zeggen dat je tot 4.5% van je brutoloon maandelijks kan aan de kant zetten. Dan matcht je bedrijf dit cent per cent. Dan spaar je eigenlijk al 9% van je brutoloon voor je pensioen.
:/
Dit is niet waar. Je totale bijdrage is wettelijk vastgelegd op $19K in 2019, hoeveel procent van je loon dit is hangt af van je totale bruto loon.
De 4.5% match betekent dat het bedrijf tot maximaal 4.5% van je bruto loon bijdraagt aan jouw 401K.
Hoe de company match wordt berekend is per bedrijf anders. Vier voorbeelden:
1. Bedrijf matcht jouw inleg volledig tot een maximum van 4.5% van je bruto salaris.
2. Bedrijf matcht 1x de eerste xx% en daarna 0.5x yy% tot een maximum van totaal 4.5%
3. Bedrijf matcht 2x jouw inleg tot een maximum van 4.5%
4. Bedrijf matcht 0.5x jouw inleg tot een maximum van 4.5%
etc.

Daarnaast heb je ook nog de periode dat de bijdrage van het bedrijf 'vest', oftewel wanneer het 'van jou' is. Soms is dat onmiddellijk, soms is dat na een paar jaar.
Stel het is 3 jaar, dat betekent dat als je uit loondienst gaat de bijdrage (van de 4.5% match regeling) die je in de afgelopen 3 jaar hebt ontvangen niet volledig van jou is. Een gedeelte kan teruggevorderd worden.
Dit is vrij gebruikelijk met bedrijfsbijdragen, aandelen of bonussen en staat in je voorwaarden (waarschijnlijk niet in je contract).
..

Je salarispakket ziet er voor de rest dik in orde uit.
Dat is wel erg kort door de bocht op basis van alleen bruto basis salaris.
Hoe zit het met bonussen, aandelen, zorgverzekering, vervoer, werktijden, flexibiliteit, reizen voor werk, vrije dagen opbouw over tijd, aantal ziektedagen, wat als je langdurig ziek wordt, welke verzekeringen zijn af te sluiten via het bedrijf etc. etc.?
Je kan een pensioen van U.S. krijgen, maar ik denk dat je 10 jaar tewerkgesteld moet geweest zijn in de U.S.. Dus je zal volledig zelf moeten instaan voorlopig zolang je geen zekerheid hebt daar lang genoeg te blijven.
:X
Dit is ook niet waar, en dit is al eerder aan bod gekomen in dit topic (die social security, punten die je daarvoor nodig hebt en verdrag tussen US en NL daarover).
Voordat je een IRA opent, kijk ook of je de rekening mag houden buiten de U.S., bij Charles Schwab bijvoorbeeld was dit voor mij niet mogelijk. Ga dus alles eens na, contacteer verscheidene instellingen. Hetzelfde geldt voor jouw 401k, informeer jezelf bij je werkgever en het bedrijf hierachter. Als je het verplicht moet ophalen, kan het jou wel heel wat kosten.

Als je gebruik kan maken van je 401k en IRA, kan je in een lagere belastingsschijf terecht komen
Goed om uit te zoeken idd, maar hoe dan ook voordelig om er gebruik van te maken. Waarschijnlijk geen enkel probleem, en in het ergste geval moet je een goede exit-strategy verzinnen. Je bent niet de enige en genoeg advies voor expats tegen die tijd.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek

Bij deze een update over het overstappen naar een Amerikaanse Amex kaart.

Het proces liep voor mij redelijk soepel. Op de Amerikaanse website een kaart aangevraagd, waarbij ik aangaf een internationale klant te zijn.
Moest vervolgens wel een documentnummer van een buitenlands ID invoeren (NLse rijbewijs in mijn geval) maar geen SSN.

De kaartaanvraag werd alleen niet direct in behandeling genomen -- ik moest een telefoonnummer bellen -- omdat eerst mijn opgegeven adres geverifieerd moest worden. Normaal moet dit met bijvoorbeeld een telefoonrekening, die ik (nog) niet heb. Gelukkig ging men akkoord met een verificatie via m'n bankrekening (die ik toevallig net die dag ook had geopend).
Verificatie ging via een door Amex opgezette driewegsverbinding Amex/Bank/Ik, waarbij de bank aan Amex mijn adres bevestigde.
De kaartaanvraag is toen doorgezet naar het Global Transfer Team en werd binnen enkele uren goedgekeurd met een prima kredietlimiet. Als het goed is ontvang ik de fysieke kaart snel (binnen 3-5 werkdagen).
Leuke feature is wel dat ik -- zonder m'n kaart fysiek te hebben en het volledige kaartnummer te weten -- al via Apple Pay betalingen in winkels heb kunnen doen.

Wellicht ten overvloede: het is mij ook meteen gelukt om een extra kaart voor mijn partner aan te vragen zodat we beiden een credit rating op kunnen bouwen.
Let wel op dat je niet bij elke kaart zo'n authorized user kunt toevoegen, dus kies je kaart in dat geval verstandig.

[ Voor 7% gewijzigd door freakaleek op 20-06-2019 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epiceddy
freakaleek schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 23:15:
[...]

Bij deze een update over het overstappen naar een Amerikaanse Amex kaart.
Bedankt voor je update! Begrijp ik het dus goed dat je nu een 'echte' creditcard hebt ipv een secured creditcard, iets wat normaal niet mogelijk is totdat je een creditscore krijgt? Is het (qua voorwaarden en voordelen) exact dezelfde CC of kan je een keuze maken uit een van de creditcards zoals te zien is op hun website: https://www.americanexpress.com/us/credit-cards/card/delta-skymiles/. Ik verwacht met enige regelmaat Nederland te bezoeken, dus een CC met gunstige vlieg-voordelen zou niet verkeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
epiceddy schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:14:
[...]

Bedankt voor je update! Begrijp ik het dus goed dat je nu een 'echte' creditcard hebt ipv een secured creditcard, iets wat normaal niet mogelijk is totdat je een creditscore krijgt? Is het (qua voorwaarden en voordelen) exact dezelfde CC of kan je een keuze maken uit een van de creditcards zoals te zien is op hun website: https://www.americanexpress.com/us/credit-cards/card/delta-skymiles/. Ik verwacht met enige regelmaat Nederland te bezoeken, dus een CC met gunstige vlieg-voordelen zou niet verkeerd zijn.
Ik heb inderdaad een echte (unsecured) creditcard gekregen met een kredietlimiet van 8 duizend dollar, al zal de limiet vermoedelijk afhangen van de kaart die je hier aanvraagt en je historie in Nederland.
De bank waar we onze rekeningen hebben geopend (Chase) wilde ons nog geen creditcard geven.
Pas zodra we onze Social Security Numbers hebben kunnen we bij hen een instapkaart aanvragen. De bankpersoon kon echter geen garantie geven dat we ook daadwerkelijk worden goedgekeurd.

Je moet een keuze maken uit de Amerikaanse Amexkaarten. Zelf heb ik gekozen voor de Blue Cash Preferred (BCP) ivm
i) 6% terug op supermarktaankopen en 3% terug op trein/taxi/rideshare en
ii) de mogelijkheid voor een authorized user met een eigen kaart.

De BCP rekent wel 2.7% transactiekosten voor buitenlandse valuta, dus niet heel handig in jouw geval.

Je zou inderdaad de Delta kaart kunnen overwegen (punten zijn dacht ik niet overdraagbaar naar Flying Blue). Anders is ook de unbranded Amex Gold aantrekkelijk. Deze rekent ook geen transactiekosten voor buitenlandse valuta en Amex reward points zijn wel overdraagbaar naar Flying Blue.

Vergeet niet om als je deze transfer wil maken zsm een NLse Amex kaart aan te vragen anders is dit hele verhaal niet van toepassing ;-)

Succes!

[ Voor 21% gewijzigd door freakaleek op 25-06-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:02
@epiceddy Leuk topic, wanneer ga je aan de slag? Ik heb zelf een secured credit card genomen (gewoon een bak geld gestort :P) bij Discover. Deze hebben ze vervolgens uit eigen beweging unsecured gemaakt en ze verhogen nu (ook uit eigen beweging) steeds de credit limit. Voor Discover gekozen omdat ze een 'credit match' hebben het eerste jaar.

Pensioen opbouwen is ook iets waar ik eigenlijk nog wat beter naar moet kijken. Roth IRA lijkt wel het beste voor expats omdat je de inleg weer (onbelast) terug kunt storten. Over de winsten betaal je wel belasting als je het vroegtijdig overmaakt voor zover ik het begrijp.

Helemaal leuk was de spagaat geen credit score hebben -> geen huisbaas die je in huis neemt. Gelukkig heb jij al huisvesting maar dat is wel iets om in de gaten te houden. Je moet eigenlijk een flink bedrag opzij zetten om een deposit te kunnen maken indien nodig, 3-4 keer de maandhuur is in DC niet gek. Zal voor Cali ook wel in die orde grootte zijn.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik zou niet alleen naar financiële zaken kijken, dat zit vaak wel goed in de VS. Misschien zouden Nederlandse werkgevers, wat arbeidsvoorwaarden betreft, eerst eens een bezoek moeten brengen aan Sillicon Valley voordat ze een bedrijf mogen starten.

Ik zou me meer druk maken om werkcultuur, veel uren maken, weinig vakantie en soms een gebrek aan realisme. Amerikaanse startups zijn grenzeloos optimistisch, iedereen gelooft er in maar statistisch gezien gaan 90% van de startups failliet omdat hun product faalt. Ik heb met een aantal contact gehad en het is later ook gebleken dat al die bedrijven op niks is uitgelopen. Wil je daar werkelijk 50 - 80 uur per week van je tijd insteken? Ik ben blij dat ik het niet gedaan heb.

De gevestigde bedrijven kunnen ook erg tegenvallen. Ik heb ooit een gesprek gehad bij Google, ze roepen zelf dat ze 'best and brightest' aannemen maar ik vond ze op mijn vakgebied niet goed. Zelfs de laatste tijd nog ben ik veel tijd kwijt aan het verwijderen van Google opensource software uit onze code base omdat het gewoon niet aan zelfs maar de basis eisen van software engineering voldoet. Op zich niet erg maar wel pijnlijk gezien ze zichzelf tot 'the best and brightest' uitroepen.

Bij andere bedrijven in de VS had ik hetzelfde gevoel. De beste bedrijven heb ik tot nu toe in het VK gezien, bijvoorbeeld ARM en Samsung. Voor persoonlijke ontwikkeling hoef je niet noodzakelijk naar de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epiceddy
freakaleek schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:06:
[...]

Vergeet niet om als je deze transfer wil maken zsm een NLse Amex kaart aan te vragen anders is dit hele verhaal niet van toepassing ;-)

Succes!
Heel erg bedankt voor je informatie! Ik heb gisteren een CC van Amex aangevraagd, nu nog hopen dat de overstap over 3 maanden goed gaat :)
Kaaswagen schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:32:
@epiceddy Leuk topic, wanneer ga je aan de slag? Ik heb zelf een secured credit card genomen (gewoon een bak geld gestort :P) bij Discover. Deze hebben ze vervolgens uit eigen beweging unsecured gemaakt en ze verhogen nu (ook uit eigen beweging) steeds de credit limit. Voor Discover gekozen omdat ze een 'credit match' hebben het eerste jaar.

Pensioen opbouwen is ook iets waar ik eigenlijk nog wat beter naar moet kijken. Roth IRA lijkt wel het beste voor expats omdat je de inleg weer (onbelast) terug kunt storten. Over de winsten betaal je wel belasting als je het vroegtijdig overmaakt voor zover ik het begrijp.

Helemaal leuk was de spagaat geen credit score hebben -> geen huisbaas die je in huis neemt. Gelukkig heb jij al huisvesting maar dat is wel iets om in de gaten te houden. Je moet eigenlijk een flink bedrag opzij zetten om een deposit te kunnen maken indien nodig, 3-4 keer de maandhuur is in DC niet gek. Zal voor Cali ook wel in die orde grootte zijn.
Ik heb vanmorgen te horen gekregen dat mijn visum aanvraag goedgekeurd is, dus als het goed is begin oktober :) Wel interesant om te lezen dat ze je CC zelf unsecured hebben gemaakt, denk je dat dat komt door de bak geld die je als 'security' op de kaart zette?

Zal binnenkort eens een kijkje nemen naar zo'n Roth IRA en wat de voorwaarden daarvan zijn. Mijn werkgever heeft ook een 4,5% 401K match, maar ik geloof dat daar weer een fee op zit als je dat vroegtijdig int. Heb jij ook een 401K?
gold_dust schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 08:52:
Ik zou niet alleen naar financiële zaken kijken, dat zit vaak wel goed in de VS. Misschien zouden Nederlandse werkgevers, wat arbeidsvoorwaarden betreft, eerst eens een bezoek moeten brengen aan Sillicon Valley voordat ze een bedrijf mogen starten.

Ik zou me meer druk maken om werkcultuur, veel uren maken, weinig vakantie en soms een gebrek aan realisme. Amerikaanse startups zijn grenzeloos optimistisch, iedereen gelooft er in maar statistisch gezien gaan 90% van de startups failliet omdat hun product faalt. Ik heb met een aantal contact gehad en het is later ook gebleken dat al die bedrijven op niks is uitgelopen. Wil je daar werkelijk 50 - 80 uur per week van je tijd insteken? Ik ben blij dat ik het niet gedaan heb.

De gevestigde bedrijven kunnen ook erg tegenvallen. Ik heb ooit een gesprek gehad bij Google, ze roepen zelf dat ze 'best and brightest' aannemen maar ik vond ze op mijn vakgebied niet goed. Zelfs de laatste tijd nog ben ik veel tijd kwijt aan het verwijderen van Google opensource software uit onze code base omdat het gewoon niet aan zelfs maar de basis eisen van software engineering voldoet. Op zich niet erg maar wel pijnlijk gezien ze zichzelf tot 'the best and brightest' uitroepen.

Bij andere bedrijven in de VS had ik hetzelfde gevoel. De beste bedrijven heb ik tot nu toe in het VK gezien, bijvoorbeeld ARM en Samsung. Voor persoonlijke ontwikkeling hoef je niet noodzakelijk naar de VS.
Interessante constatering, zeker een bedrijf als Google lijkt mij toch niet verkeerd om te werken. Maar qua startup cultuur snap ik wat je bedoelt, iedereen ziet dollartekens in hun ogen en willen de nieuwe google/apple/amazon worden, maarja daar ga ik niet werken :) Het bedrijf waar ik ga werken heb ik een goed gevoel bij, qua cultuur maar ook qua werk/prive balans. Ik werk indirect al bijna 2 jaar met hun samen (op afstand) kan goed met hun opschieten. Uiteraard, geen bedrijf is perfect, maar ik zie dit wel als hele leerzame uitdaging bij een tof bedrijf met een leuke baan!

Overigens vind ik de Nederlandse banen zo'n sterke focus hebben op (nutteloze) certificaten. Heb je die niet dan mag je eerst 1 of 2 jaar een traineeship doen tegen een schraal loon "want we investeren in je toekomst met dure opleidingen". Die certificaten moet je halen (het liefst zoveel mogelijk in je eigen tijd) omdat je dan tegen een hoger tarief op een project gezet kan worden, of omdat ze dan voldoende 'massa' hebben om met een aanbesteding mee toe doen. Maar om nou te zeggen dat je zelf echt slimmer bent geworden... nope . Uiteraard is het niet overal zo en zijn er een hoop nuttige certificaten (!), maar ik zie dit wel veel voorkomen en bedankt er vriendelijk voor. :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaswagen
epiceddy schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:29:

[...]

Ik heb vanmorgen te horen gekregen dat mijn visum aanvraag goedgekeurd is, dus als het goed is begin oktober :) Wel interesant om te lezen dat ze je CC zelf unsecured hebben gemaakt, denk je dat dat komt door de bak geld die je als 'security' op de kaart zette?

Zal binnenkort eens een kijkje nemen naar zo'n Roth IRA en wat de voorwaarden daarvan zijn. Mijn werkgever heeft ook een 4,5% 401K match, maar ik geloof dat daar weer een fee op zit als je dat vroegtijdig int. Heb jij ook een 401K?

[...]

Interessante constatering, zeker een bedrijf als Google lijkt mij toch niet verkeerd om te werken. Maar qua startup cultuur snap ik wat je bedoelt, iedereen ziet dollartekens in hun ogen en willen de nieuwe google/apple/amazon worden, maarja daar ga ik niet werken :) Het bedrijf waar ik ga werken heb ik een goed gevoel bij, qua cultuur maar ook qua werk/prive balans. Ik werk indirect al bijna 2 jaar met hun samen (op afstand) kan goed met hun opschieten. Uiteraard, geen bedrijf is perfect, maar ik zie dit wel als hele leerzame uitdaging bij een tof bedrijf met een leuke baan!
Na 6 maanden kreeg ik een credit score (die erg goed was trouwens) en de maand daarna hebben ze het geld terug gestort en de kaart 'unsecured' gemaakt. Ik denk dus dat het komt omdat ik een credit core had die goed was. Goede credit weer gebruikt om een voordelige lening te nemen op een Honda die m'n credit weer verder omhoog heeft geduwd. FICO wil dat je 2 'types' credit hebt, recurring en revolving. De ironie is dus dat als je meer leent op verschillende manier en dat netjes terugbetaald je score beter wordt. Die score is weer belangrijk als je een huis wil kopen/huren en om door sommige screenings heen te komen (ja echt).

Ik heb geen 401k, eigenlijk nog helemaal niets aan pensioen hier geregeld (alleen de standaard opbouw voor Social Security). Mijn werkgever matcht niets (klein bedrijf, teveel overhead voor HR), maar 4.5% 'gratis' geld laten liggen moet je niet doen natuurlijk :)

Grootste verschil met Nederlandse werkcultuur die ik heb gemerkt is dat de gemiddelde Amerikaan harder werkt dan de gemiddelde Europeaan. Als je hier als werkgever een lucratief baantje adverteert heb je zo een paar duizend sollicitanten en het ontslagrecht is veel soepeler. Per saldo hebben zowel de werknemer en werkgever veel meer flexibiliteit en Amerikanen maken daar ook gebruik van. Collega's die 'zomaar' naar een andere baan vertrekken is heel normaal net als mensen aannemen en ontslaan omdat ze het werk niet kunnen. Ander groot verschil is dat ze success echt proberen te belonen om je binnenboord te houden. Keerzijde is dus dat als je de kantjes er van af loopt je binnen no-time op straat staat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
Kaaswagen schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:32:

Over pensioen ben ik ook een beetje aan het nadenken. Volgens mij is sowieso relevant of je op een gegeven moment terug gaat naar Nederland
Indien ja, is een Roth IRA volgens mij van weinig toegevoegde waarde.

Hoe werkt de Roth IRA: een Roth IRA stop je vol met after-tax dollars en je betaalt geen belasting over behaalde beleggingswinsten. Op het moment dat je 59.5 jaar bent kun je vervolgens alles belastingvrij opnemen. Echter -> indien je weer naar Nederland verhuist wordt de Roth IRA door de Nederlandse belastingdienst als `normaal' vermogen gezien, dus geen pensioenvermogen. Je betaalt vanaf dat moment VRH terwijl (denk ik) je wel een administratief probleem hebt met hoe je - zonder boete - voor je zestigste je geld uit de Roth IRA krijgt.

Je kunt in een dergelijk geval denk ik beter in de VS -- ook met after-tax dollars -- beleggen via een `normale' rekening in (bijvoorbeeld) ETFs die geen dividend uitkeren. Je betaalt dan geen belasting over dividend in de VS en, zolang je niets verkoopt, ook geen capital gains tax. Zodra je weer inwoner bent van Nederland worden vermogens onder NLse wetgeving belast en kun je rustig je posities liquideren zonder capital gains tax te betalen (of natuurlijk gewoon aanhouden, dan zal je ook, net als met een Roth IRA, VRH betalen).

Het lijkt me dus dat - indien je terug naar NL verhuist - een Roth IRA van weinig waarde is omdat je er netto weinig mee opschiet indien je accumulerende ETFs koopt en wel administratief gezeik voorkomt.

Maar: ik ben geen tax specialist ;-) Als er iemand andere ideeën heeft hoor ik ze graag;)

EDIT: zie hier een bron over hoe US-pensioenen in NL worden belast: https://www.iamexpat.nl/e...-us-nationals-netherlands

[ Voor 5% gewijzigd door freakaleek op 04-07-2019 04:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-06 13:43
Mijn L1 is gister goed gekeurd dus ik ga hetzelfde avontuur aan, ben wel benieuwd om over een tijdje jouw ervaringen ook te horen!

Wij gaan per 1 oktober die kant (lees: Californië) op.
Unsecured creditcard en bank account zijn gelukkig via mijn werkgever al geregeld.. Die hebben blijkbaar een contract met HSBC.

Misschien niet mijn specifieke bank naar keuze maar, ze gaan morgen alles al opsturen dus ik krijg me US creditcard hier geleverd zodat ik alvast kan gaan uitgeven haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
ex87 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:50:
Wij gaan per 1 oktober die kant (lees: Californië) op.
Nou, nog iets meer dan een weekje en je kunt die kant op! Alles voorbereid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Kaaswagen schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:16:
[...]

Nou, nog iets meer dan een weekje en je kunt die kant op! Alles voorbereid?
1 oktober is pas volgende maand ;-) maar! Alles is wel zo goed als voorbereid (denk ik):

- 30/9 komen we aan op SFO
- Creditcard/debitcard komen deze week, accounts zijn geopend
- Huis is leeg en we vertrekken volgende week naar onze tijdelijke woning hier in NL
- Spullen die mee gaan worden volgende week opgehaald door een verhuisbedrijf en gaan via een air container
- auto verkocht

Ik denk dt we er wel zijn ja haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
ex87 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:11:
[...]
1 oktober is pas volgende maand ;-) maar! Alles is wel zo goed als voorbereid (denk ik): [...]
Oh doh 8)7 Wel nice, goed geregeld allemaal! Heb je al een idee van je woning in Cali?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Kaaswagen schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:27:
[...]

Oh doh 8)7 Wel nice, goed geregeld allemaal! Heb je al een idee van je woning in Cali?
Ondertussen vanuit de tijdelijke woning.. ;)

Nee dat helaas nog niet.. Word de eerste week van september allemaal geboekt als het goed is dus ik laat het nog wel even weten! Misschien is er ergens een centraal topic voor dit soort ervaringen?

[ Voor 5% gewijzigd door ex87 op 26-08-2019 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
@ex87 Benieuwd hoe het gaat! Goed aangekomen in je nieuwe woning?

Wilde hier zelf een update plaatsen met informatie over (pensioen)beleggen. Heb m'n NLse beleggingsportfolio verkocht en ben op zoek waar ik die in de VS weer ga opstarten. Belangrijke voorwaarde voor mij is dat ik de relatie met de broker kan houden indien ik terug verhuis naar NL, zeker wanneer ik er eventueel ook pensioenvermogen ga stallen.

Charles Schwab heeft aangegeven dat ze, in principe, klanten die terug verhuizen naar NL een rekening willen blijven aanbieden, je wordt dan overgezet naar de internationale tak.
Echter, omdat ze de EU vanuit de UK bedienen gooit Brexit enigzins roet in het eten voor hen die dit NU betreft (hoe het precies zit heb ik niet naar gevraagd, aangezien het voor mij niet relevant is). Er komt wel een oplossing: er is een Ierse entiteit in de maak die beleggen voor o.a. NLers mogelijk moet maken bij een verhuizing terug naar Nederland. Verwachting is dat deze ergens in 2020 gereed is. Vanaf dan is overstappen -- als het goed is -- zo simpel als een adreswijziging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
@freakaleek Yep, helemaal goed aangekomen! We hebben nog even 2 weken vrij op het moment dus vooral dingen regelen en genieten van onze nieuwe omgeving! Er staan wat foto’s in het vakantie: USA topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epiceddy
Inmiddels zijn we weer een paar jaar verder, en zit ik mij te orienteren op een eventuele verhuizing terug naar Nederland. Nogmaals bedankt voor alle informatie die jullie eerder gegeven hebben, dit was erg nuttig!

Hebben jullie nog advies voor het terug verhuizen naar NL, bijvoorbeeld op het gebied van:
- 401K behouden en NL belasting hierover.
- NL pensioengat
- belastingaangifte doen, incl evt belastingteschnische voordelen/nadelen
- het behouden van bank/Creditcard/investing/401K accounts terwijl ik in NL woon
- etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
@epiceddy haha grappig. Ben ook weer terug verhuisd :) ik heb me 401k aangehouden want volgens mijn belasting adviseur (en de belastingdienst) telt het als een gewone pensioensrekening en hoef ik hem niet op te geven in box 3. Pas als ik met pensioen ga en hem ga uit laten betalen wordt het box 1 inkomen.

Met je 401k provider tegen die tijd kan je dan een W9 invullen om het verdrag te claimen (en anders een 1040 NR invullen om je geld daar terug te krijgen).

Me NL pensioen gat heb ik niks mee gedaan (want me 401k levert veel meer op).

Belastingaangifte zou ik laten doen in het terug verhuis jaar. Wordt waarschijnlijk een combinatie van 1040, 1040 NR en in NL een M formulier. Je hebt partijen die het allemaal kunnen.

Je accounts kan je op zich aanhouden (als het mag van de partij zelf) maar let dus op met een W9, anders blijf je 1099's krijgen (wat je niet wilt, want dat wordt gerapporteerd aan de IRS en die ga je dan vragen waarom je geen aangifte meer doet).

Om het voor mezelf makkelijk te maken heb ik alles gesloten behalve 1 401k account dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-06 17:43

KoudeAardbei

Moderator

epiceddy schreef op maandag 26 februari 2024 @ 06:20:
Inmiddels zijn we weer een paar jaar verder, en zit ik mij te orienteren op een eventuele verhuizing terug naar Nederland. Nogmaals bedankt voor alle informatie die jullie eerder gegeven hebben, dit was erg nuttig!

Hebben jullie nog advies voor het terug verhuizen naar NL, bijvoorbeeld op het gebied van:
- 401K behouden en NL belasting hierover.
- NL pensioengat
- belastingaangifte doen, incl evt belastingteschnische voordelen/nadelen
- het behouden van bank/Creditcard/investing/401K accounts terwijl ik in NL woon
- etc
Wat is de reden dat je terug wil :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-06 17:27
@epiceddy @ex87 ben van jullie beiden ook wel benieuwd naar de reden van terugverhuizing ;) Amerika is altijd een droom van mij geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
Stronk schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:59:
@epiceddy @ex87 ben van jullie beiden ook wel benieuwd naar de reden van terugverhuizing ;) Amerika is altijd een droom van mij geweest.
Was leuk voor ~3 jaar. Toen gebeurde COVID (of naja vroeg in het avontuur al) en vond ik het niet fijn dat ik niet in en uit mocht reizen (en familie ons niet kon bezoeken). Na een aantal jaar (flink) verdienen vond ik het mooi geweest en ben ik terug gekomen om het allemaal (iets) rustiger aan te doen.

Ben na terug komst ook van baan gewisseld. Er was gewoon iets in de cultuur wat me zo niet beviel dat ik terug wilde maar kan het niet super specifiek benoemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epiceddy
@Stronk In eerste instantie was mijn intentie om ong een jaar in de USA te blijven, maar inmiddels zijn we alweer wat aardig wat jaartjes verder. Momenteel vind ik het voornamelijk belangrijk om meer tijd met vrienden en familie door te brengen, iets wat de afgelopen jaren lastig was ivm de afstand en het gebrek aan vrije dagen. Hoewel ik ong 20 PTO (paid time off) dagen heb, moeten 9 daarvan opgenomen worden op specifieke datums, dus ik heb weinig flexibiliteit... Het helpt ook niet dat dit precies de duurste periodes van het jaar zijn om te vliegen waardoor ik regelmatig richting 2000 euro betaal voor een retourticket. 7(8)7

Maar ik heb echt geen spijt van mijn tijd in de USA en kan het iedereen van harte aanbevelen! Ik hoorde veel negatieve verhalen over de extreme USA werkcultuur, maar mijn persoonlijke ervaringen zijn anders, al realiseer ik me wel dat dit eerder een uitzondering ipv regel. Uiteraard moet er gewerkt worden en loop je soms tegen deadlines aan, maar het leven bestaat niet alleen uit werken. Het feit dat bijna iedereen op kantoor een relatief jonge expat is maakt dat veel mensen er wel hetzelfde in staan denk ik.

De weken dat ik in NL ben voor vakanties e.d. merk ik juist dat iedereen daar altijd gehaast, geprikkeld en onaanspreekbaar is. Voorbeeld: Ik heb in mijn 4.5 jaar bij mijn huidige werkgever nog nooit iemand horen schreeuwen of tekeergaan op kantoor, meningsverschillen en irritaties worden gewoon volwassen opgelost. Dat terwijl ik meerdere vrienden in NL heb waarbij scheeuwende en scheldende collega's zeer regelmatig voorkomt. Dus in die zin zie ik eerder op tegen de cultuurverandering terug naar NL.

@ex87 Thanks voor de uitleg, fijn dat de 401k niet onder box 3 valt! Zelf probeer ik mijn (spaar)rekeningen denk wel aan te houden hier, 5% renten is niet verkeerd nml, al moet ik idd even kijken wat de IRS hier van denkt. Het klinkt wel alsof belastingaangifte in het verhuis jaar een uitdaging gaat worden, heb je toevallig goede ervaringen met een specifiek bedrijf die jou hierbij geholpen heeft?

Weet jij toevallig eea over social security credits? Ik heb er 24 momenteel maar je moet er 40 hebben om in aanmerking te komen voor pensioen in USA, zijn al die 24 credits eigenlijk niets waard als ik in NL woon?

[ Voor 17% gewijzigd door epiceddy op 11-03-2024 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
Interessant, eerder ook bijgedragen aan topic en inmiddels in Nederland.

@epiceddy zolang je meer dan 6, en minder dan 40, credits hebt val je onder het socialezekerheidsverdrag tussen de US en NL. Je krijgt dan ook een ouderdomsuitkering uit de VS, mits je met hulp van credits uit Nederland (in jouw geval (40-24)/4 = 4 jaar in NL werken) wel aan de 40 credits komt.

Zie link naar verdrag: https://www.ssa.gov/inter...t_Pamphlets/netherld.html

Voor een voorbeeldberekening van welk bedrag je kunt verwachten zie hier

Zoals al aangegeven is een Traditional 401k niet belast in box 3, maar geef je die op in box 1 bij uitbetalen.

Wellicht nog interessant: ik heb recent een standpuntbepaling gekregen van de belastingdienst, en mijn Roth 403b (soort 401k) hoeft ook niet opgegeven te worden in box 3.
Dit volgt uit het feit dat traditional en Roth accounts zogeheten 'vrijgestelde' pensioenfondsen zijn volgens het belastingverdrag.
Het kan lonen om alvast een kleine bijdrage te doen aan een Roth 401k voordat je terug gaat naar Nederland.

Belastingtechnisch is dit interessant, omdat je Trad-> Roth conversies kunt doen die Nederland dan niet in Box 1 mag belasten, en die vervolgens ook niet vallen onder box 3. Enige catch is dat de US dit wel belast (maar als je verder geen inkomen uit de VS meer hebt kun je dit in stapjes doen zodat je netjes in het 10/12% tarief valt.

Mocht je meer info willen kan ik e.e.a. wat uitgebreider toelichten (maar kost wat meer tijd om te typen ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
epiceddy schreef op zondag 10 maart 2024 @ 23:29:

@ex87 Thanks voor de uitleg, fijn dat de 401k niet onder box 3 valt! Zelf probeer ik mijn (spaar)rekeningen denk wel aan te houden hier, 5% renten is niet verkeerd nml, al moet ik idd even kijken wat de IRS hier van denkt. Het klinkt wel alsof belastingaangifte in het verhuis jaar een uitdaging gaat worden, heb je toevallig goede ervaringen met een specifiek bedrijf die jou hierbij geholpen heeft?

Weet jij toevallig eea over social security credits? Ik heb er 24 momenteel maar je moet er 40 hebben om in aanmerking te komen voor pensioen in USA, zijn al die 24 credits eigenlijk niets waard als ik in NL woon?
Je moet een w8-ben invullen bij je bank (HSBC voor mij ondersteunde dit) in het jaar dat je geen US person meer bent, vanaf dat moment wordt je rente niet meer belast en krijg je geen 1099 meer (en kan je de rekening in box 3 opgeven) je krijgt dan elk jaar een 1042-S (ofzoiets) waar je rente uitbetaling op staat, dit gaat naar de IRS en die vinden dit ok (rente is namelijk naar NL verplaatst onder het verdrag mits geen US person).

Ik ben zelf geholpen door Deloitte, was op zich prima, die hebben wat voordelen slim geclaimd en nooit wat gehoord van de IRS dus het zal wel kloppen ;) (ik moet eerlijk zeggen dat ik een hoop heb geprobeerd te begrijpen maar het Amerikaanse belasting recht is behoorlijk vaag imo met extreem veel regels).

@freakaleek Oh interssant, ik zag dat ik 23 credits had.. Dus blijkbaar krijg ik die jaren dan toch vergoed via Amerika? Om m'n aow gat weer wat op te vullen :P maar ik neem aan dat dit dan wel belast wordt in Amerika tegen die tijd?

[ Voor 7% gewijzigd door ex87 op 11-03-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epiceddy
@ex87 Goed om te weten ook, ik zal de financial instanties eens afgaan wat hun regelgeving is. Had jouw werkgever Deloitte geregeld voor jou? Bij mijn verhuizing van NL > USA betaalde mijn werkgever voor een belastingadvies sessie met E&Y, ik zal eens in de arbeidsovereenkomst kijken of dat ook van toepassing is bij het terug verhuizen naar NL.

@freakaleek Bedankt voor de info, dat is zeker interessant! Je helpt indirect even 2 Tweakers aan een stukje
pensioen uit Amerika 8) . Toch fijn dat het pensioengat wat opgevuld kan worden. Ik ben al ruim een uur bezig met dat document doornemen en op basis daarvan een voorbeeld berekening maken, maar ik snap er momenteel nog weinig van.

Snap jij dit toevallig genoeg om een voorbeeld berekening te maken met een fictief inkomen in NL van 50K en in de USA van 150K? Voel je vrij om wat aannames te maken.

Goed om te weten van die Roth-IRA. Ik lees net online dat je tot de tax deadline (April) nog met terugwerkende kracht geld kan inleggen in je IRA. Laat ik nou net van de week mijn belastingaangifte verstuurd hebben.. :-( Ik zal eens kijken of dit de moeite waard is om tijd in te steken.

"When is the Roth IRA contribution deadline? For the tax year 2023, the Roth IRA contribution deadline is April 15, 2024. The maximum contribution to a Traditional IRA or Roth IRA is $6,500. For 2024 that increased to $7,000"

Hoe heb je al deze informatie eigenlijk gevonden? Voor dingen zoals die Roth IRA conversie loop ik aan tegen het feit dat ik' niet weet wat ik niet weet' en het dus niet snel online tegenkom. Edit: Dit lijkt wat relevante info te bevatten: https://www.bogleheads.org/forum/viewtopic.php?t=423452

[ Voor 22% gewijzigd door epiceddy op 12-03-2024 01:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
ex87 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:32:
[...]

@freakaleek Oh interssant, ik zag dat ik 23 credits had.. Dus blijkbaar krijg ik die jaren dan toch vergoed via Amerika? Om m'n aow gat weer wat op te vullen :P maar ik neem aan dat dit dan wel belast wordt in Amerika tegen die tijd?
Klopt. Je krijgt vermoedelijk aan aardig bedrag. Inderdaad belast in de VS (maar niet in Nederland), zie ook artikel 19.4 van het belastingverdrag https://wetten.overheid.nl/BWBV0001109/2004-12-28.
Voor Non-Resident Aliens is de belasting 30% over 85% van het bedrag, dus effectief 25.5% op de totale uitkering, naar Nederlandse maatstaven best oké :)

@epiceddy Een grove berekening van je ouderdomspensioen uit de US (huidige dollars/geen inflatie / geen loonstijging etc):
Je berekent je gemiddelde jaar- en maandsalaris; zeg dat dit 100k en 8.3k USD is.

Een Amerikaan berekent dan z'n Primary Insurance Amount (PIA):
90% over de eerste 1174 USD
32% over 1174-7078 USD
15% over > 7078 USD

Voor jou komt dit neer op PIA=3134 USD. Had je 35 jaar (140 credits) gewerkt in de US, dan kreeg je dit bedrag per maand.
Jij krijgt nu een bedrag naar rato. Ongeveer PIA*24/140 = 537 USD bruto, oftewel 400 USD netto per maand.

Nogmaals dit is een grove benadering, maar directioneel juist :)

Laat ik zeggen dat ik de topicstart van de bogleheadsthread erg goed ken ;)
Juist vanwege gebrek aan transparantie, zoals jij ook opmerkt, heb ik me boos gemaakt tijdens de pandemie en me hier in verdiept. Begonnen bij het belastingverdrag en me steeds afgevraagd "wat betekent dit nou eigenlijk", en zo steeds een stapje verder.

[ Voor 5% gewijzigd door freakaleek op 12-03-2024 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
freakaleek schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:33:
[...]

Klopt. Je krijgt vermoedelijk aan aardig bedrag. Inderdaad belast in de VS (maar niet in Nederland), zie ook artikel 19.4 van het belastingverdrag https://wetten.overheid.nl/BWBV0001109/2004-12-28.
Voor Non-Resident Aliens is de belasting 30% over 85% van het bedrag, dus effectief 25.5% op de totale uitkering, naar Nederlandse maatstaven best oké :)
Iets om tegen die tijd in te duiken maar wel te onthouden, bedankt. Ik verdiende in de VS zo'n 300k USD en nu zo'n 200k EUR. Heb er dus 2,5 jaar gewerkt met 23 credits. Geen idee hoe ik de berekening kan maken maar als het neer komt op een paar 100 USD per maand is het toch mooi mee genomen :D ging er zelf vanuit dat ik alleen m'n 401k zou krijgen uit de VS (die weer volledig hier belast word zag ik).

Nadeel is wel een 1040 NR elk jaar dus voor je social security (?) heel erg bedankt voor de informatie trouwens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
ex87 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:20:
[...]

Iets om tegen die tijd in te duiken maar wel te onthouden, bedankt. Ik verdiende in de VS zo'n 300k USD en nu zo'n 200k EUR. Heb er dus 2,5 jaar gewerkt met 23 credits. Geen idee hoe ik de berekening kan maken maar als het neer komt op een paar 100 USD per maand is het toch mooi mee genomen :D ging er zelf vanuit dat ik alleen m'n 401k zou krijgen uit de VS (die weer volledig hier belast word zag ik).

Nadeel is wel een 1040 NR elk jaar dus voor je social security (?) heel erg bedankt voor de informatie trouwens!
Paar 100 USD netto kun je denk ik wel op rekenen ja. Bedenk wel dat de Social Security cap iets van 150k USD is ofzo, dus bij salaris boven dat bedrag heb je niks ingelegd (en telt ook niet mee voor de berekening).

Ja goed punt van de 1040NR. Iets staat me bij dat als je geen extra belasting moet betalen t.o.v. de inhouding dat je niet hoeft te filen. Als het goed gaat met de inhouding door de SSA komen we daar dus hopelijk onderuit ... we zullen het zien over 35 jaar haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:16

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

freakaleek schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:56:
[...]

Paar 100 USD netto kun je denk ik wel op rekenen ja. Bedenk wel dat de Social Security cap iets van 150k USD is ofzo, dus bij salaris boven dat bedrag heb je niks ingelegd (en telt ook niet mee voor de berekening).

Ja goed punt van de 1040NR. Iets staat me bij dat als je geen extra belasting moet betalen t.o.v. de inhouding dat je niet hoeft te filen. Als het goed gaat met de inhouding door de SSA komen we daar dus hopelijk onderuit ... we zullen het zien over 35 jaar haha.
Je betaalt in 2024 over de eerste $168k:
Social security tax. Generally, each employer
for whom you work during the tax year must
withhold social security tax up to the annual
limit. The annual limit is $168,600 in 2024.
Zie: https://www.irs.gov/pub/irs-prior/p505--2024.pdf

Kom je daarboven, dan is de afdracht 0. Op zich ook niet zo vreemd, aangezien er ook een maximum aan de benefits zit.

Wat betreft de eerdergenoemde werkcultuur, de angstbeelden die weleens geschetst worden vallen in mijn ervaring best mee. Maar Nederland deeltijdland is het zeer zeker niet, waar het de beter betaalde functies betreft.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epiceddy
@freakaleek Bedankt voor de voorbeeldberekening en al je uitzoek werk! Toch mooi meegenomen die paar 100 dollar in de maand voor mijn pensioen.

@ex87 Goed punt wat betreft de 1040NR, ik kijk nu al uit naar rekening houden met de IRS voor de komende weet ik het hoeveel jaar..

Mooi Nederlands salaris overigens, werk je nog steeds bij hetzelfde bedrijf waar je in de USA ook voor werkte? Ik heb een globale indicatie gekregen voor mijn salaris in NL als ik bij hetzelfde bedrijf blijf werken, en puur qua base salary ga ik zo'n 50-60% minder verdienen. Iets wat voor Nederlandse maatstaven volgens mij nog steeds dikke prima is, aangezien mijn base salary momenteel zo'n 220K USD is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
@epiceddy Nee, ben wel met dezelfde werkgever terug verhuisd (was ook heel praktisch) en die hebben dus ook Deloitte ingeschakeld om mijn verhuis aangifte te doen en het jaar erna (vanwege RSU inkomen).

Toen ben ik begin 2023 van werkgever gewisseld, en daardoor geen US inkomen meer maar gewoon goed onderhandeld :P (ook door m'n Amerikaanse RSU's een beetje te gebruiken).

Op zich valt het wel mee de komende jaren toch? Je moet volgens mij alleen een aangifte doen in de jaren dat je inkomen hebt, en alleen als het niet klopt qua inhoudingen, zoals @freakaleek ook al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epiceddy
@freakaleek Ik zat nog eens het Bogleheads topic door te lezen en zag dat ook over IRA en Roth IRA accounts gesproken werd. Ik vroeg me daarom af of het financieel voordelig zou zijn om dit jaar nog te starten met een (Roth) IRA. Hoewel de informatie schaars is, lijkt het erop dat een normale IRA account redelijk hetzelfde wordt behandeld als een 401k. Maar in het geval van een Roth IRA lijkt het erop dat er wel vermogensbelasting wordt geheven:

Bron: https://maguiretl.nl/dutch-tax-united-states-pensions-2/
Roth IRA Pension
A Roth IRA is also a personal retirement investment account comparable to a regular IRA. However, in a Roth IRA you pay taxes upfront and not upon pay-out (during retirement phase). As a result, a Roth IRA is not qualified as taxable (pension) income in the Netherlands and no Dutch income tax is due on the pay-out. At the same time – since it is qualified as an asset – the value of the account will be taxable with Dutch wealth tax in Box 3.
Ik vraag me nu ook gelijk af of een 'Mega Backdoor IRA' handig zou zijn waardoor ik extra geld in kan leggen in deze account, voordat ik naar NL verhuis er bijv vermogen belasting over geheven gaat worden. Alleen is mijn belastingsituatie al complex genoeg dit/volgend jaar, dus ik zal nog even moeten uitzoeken of het de moeite waard is.

Verder moet ik nog uitzoeken of ik mijn vested RSU's beter kan verkopen voor/na de verhuizing, en of ik dit beter in 2024 of 2025 kan doen aangezien ik in 2025 minder verdien dan in 2024, maar tegelijkertijd zwaarder wordt belast omdat ik in NL woon. Huiswerk genoeg iig, binnenkort maar eens een belastingadviseur inschakelen.

@ex87 Die onderhandeling heb je prima gedaan dan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
epiceddy schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:33:

Verder moet ik nog uitzoeken of ik mijn vested RSU's beter kan verkopen voor/na de verhuizing, en of ik dit beter in 2024 of 2025 kan doen aangezien ik in 2025 minder verdien dan in 2024, maar tegelijkertijd zwaarder wordt belast omdat ik in NL woon. Huiswerk genoeg iig, binnenkort maar eens een belastingadviseur inschakelen.

In Nederland doen: Als ze echt gevest zijn dan telt dit als box 3 vermogen en hoef je bij de verkoop geen belasting te betalen, alleen vermogens belasting op 1/1. Je hebt namelijk al Amerikaanse inkomsten belasting betaald toen ze vestte. Verkoop je ze nu nog in de VS dan betaal je daar nog capital gain. Ik heb ook alles bewaard tot januari 2022 omdat ik dus in dec 2021 was terug verhuisd.

Als NR in NL betaal je geen capital gain tax over Amerikaanse aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
ex87 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:45:
[...]

In Nederland doen: Als ze echt gevest zijn dan telt dit als box 3 vermogen en hoef je bij de verkoop geen belasting te betalen, alleen vermogens belasting op 1/1. Je hebt namelijk al Amerikaanse inkomsten belasting betaald toen ze vestte. Verkoop je ze nu nog in de VS dan betaal je daar nog capital gain. Ik heb ook alles bewaard tot januari 2022 omdat ik dus in dec 2021 was terug verhuisd.

Als NR in NL betaal je geen capital gain tax over Amerikaanse aandelen.
Dit klopt alleen als je significante gains hebt. Als je geen gain hebt t.o.v. de vest-datum kun je beter wel verkopen voor 1 januari, omdat het vermogen dan valt onder banktegoed ipv overige bezitting...
Het exacte sommetje zul je zelf moeten uitvoeren @epiceddy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
epiceddy schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:33:
@freakaleek Ik zat nog eens het Bogleheads topic door te lezen en zag dat ook over IRA en Roth IRA accounts gesproken werd. Ik vroeg me daarom af of het financieel voordelig zou zijn om dit jaar nog te starten met een (Roth) IRA. Hoewel de informatie schaars is, lijkt het erop dat een normale IRA account redelijk hetzelfde wordt behandeld als een 401k. Maar in het geval van een Roth IRA lijkt het erop dat er wel vermogensbelasting wordt geheven:

Bron: https://maguiretl.nl/dutch-tax-united-states-pensions-2/

[...]

Ik vraag me nu ook gelijk af of een 'Mega Backdoor IRA' handig zou zijn waardoor ik extra geld in kan leggen in deze account, voordat ik naar NL verhuis er bijv vermogen belasting over geheven gaat worden. Alleen is mijn belastingsituatie al complex genoeg dit/volgend jaar, dus ik zal nog even moeten uitzoeken of het de moeite waard is.

Hi. Snelle reactie: ik heb het voor elkaar gekregen (formele brief van belastingdienst gehad) dat m'n Roth niet in box 3 en niet in box 1 wordt belast. Oftewel, het is een beleggingsrekening die nooit meer wordt belast (dus eigenlijk zoals de Roth in de VS bedoeld is).

Voor elkaar gekregen door beroep te doen op belastingverdrag NL-US, artikel 19.7:
Where an individual who is a resident of one of the States (hier: Nederland) is a member or beneficiary
of, or participant in, an exempt pension trust that is a resident of the other State (hier: USA), income earned by the exempt pension trust may be taxed as income of that individual only when, and, subject
to the provisions of paragraphs 1, 2 and 3 of this Article, to the extent that, it is paid to, or for
the benefit of, that individual from the exempt pension trust
(and not transferred to another
exempt pension trust in that other State).
Wat er staat is: je mag vermogenswinsten van een <<exempt pension trust>> pas belasten op het moment dat je een uitkering/distributie krijgt (paid to the benfit of), AKA voor een exempt pension trust is box 3 heffing niet toegestaan (want: belasting op inkomen uit vermogen).

Wat is exempt pension trust? Daarvoor wordt aangesloten bij de definitie van artikel 35.
Zie https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29632-3.html

Wat valt er onder artikel 35?
Zie https://download.belastin...en/pensioenfondsen_vs.pdf, met name Chapter 2 -->>> Roth IRA (en 401k/403b etc) mag niet in box 3 belast worden.

Succes met lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
freakaleek schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:44:
[...]

Dit klopt alleen als je significante gains hebt. Als je geen gain hebt t.o.v. de vest-datum kun je beter wel verkopen voor 1 januari, omdat het vermogen dan valt onder banktegoed ipv overige bezitting...
Het exacte sommetje zul je zelf moeten uitvoeren @epiceddy
Ja dit is een heel goed punt, sorry ik had toen zulke hoge gains dat het een hele simpele som was (denk 40% rendement in een jaar) wat toen ook nog met de oude box 3 regels werd berekent maar idd, hier even naar kijken!
Pagina: 1