Ik ben opzoek naar een goede camera voor op reis. Ik heb nu de Nikon S7000 en dacht altijd dat dit een goede camera was. Echter door veel forums te lezen ben ik beginnen twijfelen. Ik lees veel over de Panasonic lumix fz300. Zou dit echt een vooruitgang zijn op mijn Nikon? Ik heb ze vergeleken op zo'n vergelijking site via een tool maar wordt er het echt wijs uit. Ik zou graag foto's van zonsondergangen maken, landschap maar ook af en toe wildlife. Ik wil liever geen lenzen verwisselen dus dan valt een systeem of spiegelreflexcamera al af. Ik heb ook naar de Lumix fz1000 gekeken maar deze is toch iets duurder. Zie ik nog goede andere merken of types over het hoofd? Of kan ik net zo goed mijn Nikon blijven gebruiken.
Vraag
Alle reacties
Een goede foto wordt niet door het toestel gemaakt, maar door de maker ;-)
Dat gezegd hebbende, je moet natuurlijk naar kwaliteit kijken. Daarnaast ook of een toestel goed in jouw hand ligt en of je de dingen kunt doen die jij ermee wilt.
Zonsondergangen = makkelijk op statief plaatsen + handmatige instelling (de M-stand, kun je een beetje experimenteren. Aan te bevelen is een voorzetfilter, waarmee je voor de lens een deel van de lucht donkerder kunt maken. Iets als dit: http://www.wiegerdewit.nl/fora/cok-lee-06.JPG
Met nabewerking achteraf los je dat niet op, omdat je maar een beperkte speelruimte hebt van wit naar zwart. Laten we zeggen 12 EV's. Maar het verschil tussen landschap en lucht is 14 EV. Wat dan? Een filter!
Wat je nodig hebt is de mogelijkheid om een voorzetfilter ervoor te kunnen zetten ;-)
Wildlife = veel zoom, snel reageren.
Dat gezegd hebbende, je moet natuurlijk naar kwaliteit kijken. Daarnaast ook of een toestel goed in jouw hand ligt en of je de dingen kunt doen die jij ermee wilt.
Zonsondergangen = makkelijk op statief plaatsen + handmatige instelling (de M-stand, kun je een beetje experimenteren. Aan te bevelen is een voorzetfilter, waarmee je voor de lens een deel van de lucht donkerder kunt maken. Iets als dit: http://www.wiegerdewit.nl/fora/cok-lee-06.JPG
Met nabewerking achteraf los je dat niet op, omdat je maar een beperkte speelruimte hebt van wit naar zwart. Laten we zeggen 12 EV's. Maar het verschil tussen landschap en lucht is 14 EV. Wat dan? Een filter!
Wat je nodig hebt is de mogelijkheid om een voorzetfilter ervoor te kunnen zetten ;-)
Wildlife = veel zoom, snel reageren.
==
hoi
Ik ben mij er van bewust dat een groot deel bepaald wordt door de maker. Maar dan moet je natuurlijk wel de juiste camera met zoom hebben.
Wat vind je zelf van de camera? Je kunt wel lezen dat anderen het geen goede camera vinden, maar als je niet weet wat er beter moet, zal een nieuwe camera denk ik weinig zinvol zijn.Liefsnoepje schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:10:
Ik heb nu de Nikon S7000 en dacht altijd dat dit een goede camera was. Echter door veel forums te lezen ben ik beginnen twijfelen.
Voor zonsondergangen stel ik de witbalans meestal in op "bewolkt" of "schaduw", op die manier worden de warme kleuren wat aangedikt. Ook is het belangrijk om te onderbelichten, maar ik weet niet of de s7000 die optie heeft.
Ik moet eerlijk zeggen dat we vooral de auto stand gebruiken. Maar omdat we nu ook wildlife gaan tegen komen dacht ik misschien is daar een andere camera voor nodig. Op zich zoomt deze al best goed. Iets dat ver weg en heel klein is komt er toch redelijk op nog.
Bedenk dan ook dat het bij Wildlife vooral gaat om de snelheid. Een bekend toestel ("een leeuw! Hoe gaat de camera aan? Geen idee, pak de handleiding!" ;-) ) werkt sneller. Maar .. de Lumix heeft een lens van 600mm, de Nikon 500mm. Dat is een stapje dichterbij, maar verkijk je er ook weer niet op. Een vergelijk qua kwaliteit zou ik niet weten, dan zou je een testmethode moeten vinden die beide heeft getest op dezelfde manier.
==
hoi
Verwijderd
Ik heb zelf de FZ1000.
Heel erg tevreden over. Deze is mee naar Zuid Amerika geweest en ik heb er heel erg veel mooie wildlife kiekjes mee geschoten. Hij maakt ook nog eens heel erg mooie video's.

Kolibrie. Imgur compresst de foto's helaas. In de praktijk nog een stuk scherper.
Heel erg tevreden over. Deze is mee naar Zuid Amerika geweest en ik heb er heel erg veel mooie wildlife kiekjes mee geschoten. Hij maakt ook nog eens heel erg mooie video's.

Kolibrie. Imgur compresst de foto's helaas. In de praktijk nog een stuk scherper.
Hmm zoveel dichterbij is het dus niet? Ja die 1000 lijkt me ook een fijne. Alleen de 300 is stofdicht enz en dat is gezien de reizen wel fijn. Zijn er nog andere merken of types die misschien aan te bevelen zijn? In principe dacht ik aan zo'n 450 euro ofzo maar als duurder beter is mag het ook wel omhoog.
Gezien je ervaring en techniek heb je aan bv de FZ300 meer dan genoeg. Krijgt ook goede reviews. En je zult vast wel genoeg andere kandidaten vinden (hoewel, stofdicht ..?), leer een camera vooral gebruiken.
==
hoi
Heb ik er dan ook genoeg aan over een jaar bijvoorbeeld? Ik wil het liever in een keer goed doen. (de aanschaf).
Die bovenstaande foto is niet goed. De vogel wil je scherp, niet de takken met de bladeren aan rechtsonder. Focus punt is helemaal gemist.
i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360
Verwijderd
Wat ben jij een wijsneus zeg. Een kolibrie slaat tot 80 keer per seconden met zijn vleugel. Dat krijg je dus niet zomaar scherp. Zeker niet met een all-in-one camera, tussen het bladerdek, ingezoomd en al.stormbreaker schreef op zondag 2 juni 2019 @ 08:31:
Die bovenstaande foto is niet goed. De vogel wil je scherp, niet de takken met de bladeren aan rechtsonder. Focus punt is helemaal gemist.
De camera en de kwaliteit foto's die eruit komen blijven hetzelfde, dus als je het nu goed genoeg vindt, dan hopelijk over een jaar ook nogLiefsnoepje schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:29:
Heb ik er dan ook genoeg aan over een jaar bijvoorbeeld? Ik wil het liever in een keer goed doen. (de aanschaf).
Ik vind het geen wijsneus-opmerking, mijn eerste gedachte bij die foto was ook dat 'ie niet goed scherp is. En met een sluitertijd die snel genoeg is kan je prima een kolibrie scherp op de foto krijgen, mits de focus goed ligt. Natuurlijk is het lastiger doordat 'ie vliegt en zo snel slaat met z'n vleugels, maar de foto zou zeker veel scherper kunnen.Verwijderd schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:47:
[...]
Wat ben jij een wijsneus zeg. Een kolibrie slaat tot 80 keer per seconden met zijn vleugel. Dat krijg je dus niet zomaar scherp. Zeker niet met een all-in-one camera, tussen het bladerdek, ingezoomd en al.
[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 02-06-2019 11:51 ]
The devil is in the details.
Je schiet nogal in de verdediging. stormbreaker geeft aan dat de foto niet goed scherp is, en dat is 'ie ook niet. Fijn dat jij er wel blij mee bent.Verwijderd schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:53:
Theoretisch is een boel mogelijk. Heb je het zelf wel eens geprobeerd?
The devil is in the details.
Verwijderd
Niet zelf geprobeerd dus?Hahn schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:55:
[...]
Je schiet nogal in de verdediging. stormbreaker geeft aan dat de foto niet goed scherp is, en dat is 'ie ook niet. Fijn dat jij er wel blij mee bent.
En daarmee komt deze discussie tot een einde
@stormbreaker: Als je het al nodig vindt om kritiek op andermans foto's te leveren in een aankoopadvies-topic, doe het dan a.u.b. iets minder lomp. Maak daarnaast dan even duidelijk wat de relevantie is voor het aankoopadvies.
@stormbreaker: Als je het al nodig vindt om kritiek op andermans foto's te leveren in een aankoopadvies-topic, doe het dan a.u.b. iets minder lomp. Maak daarnaast dan even duidelijk wat de relevantie is voor het aankoopadvies.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Als je er een tijd mee wilt doen zou ik zelf wel voor een iets duurdere camera met een modernere sensor gaan. Van 12MP blijft weinig over als je een horizonnetje wilt rechttrekken.Liefsnoepje schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:29:
Bedenk voor jezelf ook goed wat je belangrijk vindt. Is dat formaat/gewicht, ver kunnen inzoomen, goede kwaliteit bij weinig licht, veel kunnen spelen met scherptediepte, op redelijk formaat afdrukken? Want dat gaat niet per se allemaal samen
Ik zou vooral ook naar een fotozaak gaan en daar om advies vragen en wat camera’s uitproberen. Een FZ300 en al zeker de FZ1000 is alleen al qua formaat echt heel wat anders dan een Nikon s7000.
Bedankt. Ik ga ook zeker naar een camera winkel maar wil niet helemaal een nitwit zijn als ik daar kom
. Het voordeel lijkt mij vooral dat ie stofdicht is. Dat zijn veel andere camera's niet. Maar of dit opweegt tegen de 12 mp....
Wil je foto's gaan afdrukken? Als dat niet het geval is, is 12mp prima.
Het is overigens toch de fotokwaliteit in zijn geheel die belangrijker is. Geeft de camera bij een beetje schemer al ruis, dan maakt het aantal mp's ook niet meer uit.
Veel mp's is hoofdzakelijk handig wanneer je moet gaan croppen. Dit doe je omdat de compositie niet optimaal is, of wanneer je zoom tekort komt. Met die superzooms is dat laatste niet snel het geval. Zonder afdrukken heb je al snel genoeg pixels om een foto zonder kwaliteitsverlies weer te geven. FullHD is max 2,5mp en ultra HD max 8,5mp.
Verder is de sensormaat ook wel iets om naar te kijken. Grotere sensor geeft je wat meer artistieke vrijheid qua scherptediepte en tegelijkertijd mogelijk betere focus, een scherpere foto en minder ruis onder moeilijke lichtomstandigheden.
In dat opzicht zal de fs300 niet per definitie een verbetering zijn tov de s7000, daar deze eenzelfde maat sensor hebben.
De fz1000 heeft een aanzienlijk grotere sensor (1" tov 1/2.3e").
Wat het stofdichte aspect betreft, volgens mij is dat niet iets waar je je blind op moet staren, tenzij je in een zandstorm gaat fotograferen.
Het is overigens toch de fotokwaliteit in zijn geheel die belangrijker is. Geeft de camera bij een beetje schemer al ruis, dan maakt het aantal mp's ook niet meer uit.
Veel mp's is hoofdzakelijk handig wanneer je moet gaan croppen. Dit doe je omdat de compositie niet optimaal is, of wanneer je zoom tekort komt. Met die superzooms is dat laatste niet snel het geval. Zonder afdrukken heb je al snel genoeg pixels om een foto zonder kwaliteitsverlies weer te geven. FullHD is max 2,5mp en ultra HD max 8,5mp.
Verder is de sensormaat ook wel iets om naar te kijken. Grotere sensor geeft je wat meer artistieke vrijheid qua scherptediepte en tegelijkertijd mogelijk betere focus, een scherpere foto en minder ruis onder moeilijke lichtomstandigheden.
In dat opzicht zal de fs300 niet per definitie een verbetering zijn tov de s7000, daar deze eenzelfde maat sensor hebben.
De fz1000 heeft een aanzienlijk grotere sensor (1" tov 1/2.3e").
Wat het stofdichte aspect betreft, volgens mij is dat niet iets waar je je blind op moet staren, tenzij je in een zandstorm gaat fotograferen.
[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 02-06-2019 14:04 ]
Dankjewel. Afdrukken soms op canvas of een boek. Zandstorm niet maar bijvoorbeeld wel plaatsen als Monument Valley. Als onze nikon gewoon voldoende is dan houden we 't daar natuurlijk gewoon bij.
Punt is bij de FZ300 dat de 12MP ook daadwerkelijk geleverd kunnen worden over het hele bereik. Dit in tegenstelling tot vele andere compactcamera's met een 1/2.3" sensor. De f/2.8 zorgt ervoor dat de diffractie geen zichtbare onscherpte oplevert. Bij veel directe concurrenten van de FZ300 kan de sensor wel meer resolutie beschikken, maar doordat de lens bij inzoomen vaak naar f/6 of hoger gaat, houd je vaak amper 2MP detail over.
Als je dit bekijkt bij de FZ1000, dan heeft deze welleswaar een grotere sensor die meer resolutie heeft en door zijn f/2.8 diafragma aan de korte kant echt een voordeel heeft, gaat dit voordeel qua detailering en ruis bij inzoomen wat verloren. Dus als het camera moet zijn die vaak ook volledig ingezoomd gaat worden, zou ik voor de FZ300 gaan en geld besparen.
Als je dit bekijkt bij de FZ1000, dan heeft deze welleswaar een grotere sensor die meer resolutie heeft en door zijn f/2.8 diafragma aan de korte kant echt een voordeel heeft, gaat dit voordeel qua detailering en ruis bij inzoomen wat verloren. Dus als het camera moet zijn die vaak ook volledig ingezoomd gaat worden, zou ik voor de FZ300 gaan en geld besparen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
En zou een tweedehands fz200 nog iets zijn evt? (wel niet stofdicht). Om te kijken of we het echt gebruiken?
Heeft dezelfde lens, dus qua beeldkwaliteit is het ongeveer hetzelfde. Maar mist wel de nodige moderne features, zoals 4k video, 4k foto, touchscreen, wifi, hoger resolutie lcd (scheelt behoorlijk in de praktijk om je foto's te beoordelen of als je vanaf lcd fotografeert), een stuk grotere zoeker en diepere buffer.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Die 4k video is niet zo'n ramp. En WiFi gebruik ik nu ook niet. Maar idd die lcd ja jammer. Pff lastig hoor.
@Liefsnoepje ben wel benieuwd wat het uiteindelijk geworden is, en wat je ervaringen daarmee zijn?
Ik vraag dit omdat ik werd getriggerd door de opmerking over de "out of focus kolibrie foto" Wij hebben een FZ200 en daar worstel ik nl met hetzelfde autofocus issue, die lijkt ook vaak op het verkeerde onderdeel te focussen in autofocus stand, terwijl ik dat voor mijn gevoel bij een eerdere FZ7 helemaal niet had. Ben daarom wel benieuwd hoe de FZ300 is bevallen. BVD!
Ik vraag dit omdat ik werd getriggerd door de opmerking over de "out of focus kolibrie foto" Wij hebben een FZ200 en daar worstel ik nl met hetzelfde autofocus issue, die lijkt ook vaak op het verkeerde onderdeel te focussen in autofocus stand, terwijl ik dat voor mijn gevoel bij een eerdere FZ7 helemaal niet had. Ben daarom wel benieuwd hoe de FZ300 is bevallen. BVD!
Pagina: 1