Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:29
Na bijna 10 jaar is mijn trouwe Canon 500D aan vervanging toe. Hij is in de afgelopen jaren een redelijk werkpaard geweest maar is nu echt gewoon op.
Voor mijn gevoel krijgt hij steeds meer last van ruis, is hij niet snel genoeg meer en loop ik al even (een jaar of 3 a 4) tegen de (vooral de twee genoemde) grenzen van de camera aan.

De afgelopen tijd ben ik opzoek gegaan naar een vervanger, maar mijn hoofd en hart zeggen beide andere dingen. Daarnaast krijg ik vanuit mijn omgeving het advies om naar ff te gaan, omdat "dat altijd beter is". Iets wat in mijn ogen niet altijd waar hoeft te zijn. Zeker niet qua budget wat ik voor ogen heb, zo rond de €2500.

De laatste doe ik met enige regelmaat bij een BVO. Omdat het seizoen in augustus weer begint wil ik voor die tijd

De lenzen die ik het meeste gebruik zijn:
EF 70-200 F4 L
EFS 17-55 mm F2,8
EF 100 mm Macro F2,8 L

De opties die ik in gedachten heb zijn de volgende:
80D
+Snelste camera van de drie
+Budget over voor een nieuwe lens (wil de 70-200 ook op termijn vervangen)
-geen ff

6D MK2
+Ff
-iets langzamer
-zal één nieuwe lens moeten kopen.

EOS R
+Nieuwste camera+nieuwe lensvatting
+Hoogste gadget gehalte
+FF
-minste FPS van de drie

Ook ben ik bereid om te wachten op de nieuwe 90D/7D MK3, maar daarvan is natuurlijk nog niet zeker hoe die gaat presteren.

Nu is mijn vraag aan jullie wat jullie zouden doen. Ik twijfel als een gek en kan de knoop maar niet doorhakken. Mijn hart gaat sneller kloppen van de EOS R, de mooiste gadget in mijn ogen. Maar mijn verstand zegt dat een 80D of misschien een 6Dmk2 een betere optie is.

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

Beste antwoord (via spreading op 03-06-2019 22:27)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:08
Als je een 80D neemt hou je flink wat geld in je zak. Een 100-400 is ook leuk langs de lijn, bijvoorbeeld :+

Toen ik een jaar geleden een nieuwe camera ging kopen wilde ik eigenlijk ook liever een 5D4 of 1DX ofzo. Dat zou nog een tijdje sparen betekenen, dus ik heb toen besloten dat een camera die ik nu kan en wil betalen betere foto's maakt dan een camera die ik graag wil hebben :+ De 80D is enorm capabel en zeker een cam waar je flink lol van gaat hebben :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:33
Wachten op een 90D/7D MK3 lijkt me in ieder geval niet zo zinnig. De laatste generatie sensoren zit dicht genoeg bij wat fysisch mogelijk is dat er weinig schokkends te verwachten is in nieuwe generaties. En daarnaast is het beperkt wat er mogelijk is qua nieuwe features in camera's met een spiegel. Zonder de mogelijkheid om constant de sensor uit te lezen zijn alle fancy nieuwe focustechnieken met eye-tracking en object herkenning die je in nieuwe camera's ziet toch niet mogelijk.

Ik denk eigenlijk dat gaan voor de 80D een soort van logische upgrade is. Gewoon het goedkoopst en je kan je bestaande lenzen allemaal zonder problemen gebruiken. Voor de 6M MK2 valt ook wel wat te zeggen, maar een stuk duurder (zeker omdat er nog een lens bij moet komen) en is de vraag natuurlijk hoeveel je er precies voor terug krijgt. FF is leuk, maar echt niet noodzakelijk in 99% van de gevallen.

De EOS R zou ik niet zo snel overwegen. Als je dan toch een lading geld uitgeeft en voor iets compleet nieuws gaat zou ik eerder eens kijken bij de concurrentie, want die lopen gewoon een stukje voor op Canon. Bijv. Fuji en Sony hebben mooie APS-C en FF modellen en veel verschillende native lenzen beschikbaar. De nieuwe Canon RP lenzen zijn heel mooi maar totaal onbetaalbaar, en als je met een adapter gaat werken kan je je bestaande lenzen natuurlijk ook gewoon op een Sony of Fuji gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-05 15:11

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Even inhaken, het is lang niet zeker dat de 7D3 uit gaat komen: https://www.canonrumors.c...dy-no-7d-mark-iii-coming/

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
Hielko schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:03:
De nieuwe Canon RP lenzen zijn heel mooi maar totaal onbetaalbaar, en als je met een adapter gaat werken kan je je bestaande lenzen natuurlijk ook gewoon op een Sony of Fuji gebruiken.
De rest van je verhaal ben ik het prima mee eens, maar Canon EF-lenzen op een RF-camera werken gewoon als native. Dat ga je met een adapter op een ander systeem natuurlijk niet halen.

Zelf overigens een prima tevreden 80D-gebruiker. Als je vanaf een 500D komt gaat dat sowieso een enorme upgrade zijn (ik kwam van een 550D). Aan de andere kant zit je nog niet zó diep ingekocht in Canon dat van systeem wisselen niet zinnig is.
De kans bestaat natuurlijk ook dat je met een FF-camera bereik gaat missen 200mm is niet enorm lang natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:33
Persoonlijk zou ik in jouw situatie de RP+ 24-105 overwegen. pricewatch: Canon EOS RP + 24-105mm f/4 + EF adapter Zwart Past precies in budget en is gewoon een degelijke camera met goede lens. Adapter op de 70-200 houden en je hebt een mooie allround kit.

Maar goed, dat zeg ik nou wel. Ik weet eigenlijk niet wat je fotografeert en hoe vaak je fotografeert. Is een inschatting adhv het budget wat je wilt besteden.

70-200 F4. Was een dikke prima lens. Er is een nieuwe uit. En de verschillen zijn er, maar of dat een upgrade waard is, is nog maar de vraag.

Overigens ervaring van 7DI naar 5DIV. Uiteraard betere sensor en dat soort meuk. Maar waar ik écht blij van werd was de grotere zoeker. Veel makkelijker composities maken enzo. Zeker in vergelijking met de daarvoor 350D. Je zou even kunnen verifiëren of het verschil tussen 500D en RP ook zo significant is. En ook even dubbelchecken of de elektronische zoeker van de RP fatsoenlijk genoeg is kwa lag e.d.

[ Voor 23% gewijzigd door analogworm op 01-06-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
Wat ik van de geruchten begreep was even de vraag hoe de 90D ging heten. Vandaar dat ik de camera zo noemde. Zie https://www.techradar.com...eos-90d-around-the-corner en https://www.canonrumors.c...p-10fps-4k60p-price-1399/
Hielko schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:03:
Wachten op een 90D/7D MK3 lijkt me in ieder geval niet zo zinnig. De laatste generatie sensoren zit dicht genoeg bij wat fysisch mogelijk is dat er weinig schokkends te verwachten is in nieuwe generaties. En daarnaast is het beperkt wat er mogelijk is qua nieuwe features in camera's met een spiegel. Zonder de mogelijkheid om constant de sensor uit te lezen zijn alle fancy nieuwe focustechnieken met eye-tracking en object herkenning die je in nieuwe camera's ziet toch niet mogelijk.

Ik denk eigenlijk dat gaan voor de 80D een soort van logische upgrade is. Gewoon het goedkoopst en je kan je bestaande lenzen allemaal zonder problemen gebruiken. Voor de 6M MK2 valt ook wel wat te zeggen, maar een stuk duurder (zeker omdat er nog een lens bij moet komen) en is de vraag natuurlijk hoeveel je er precies voor terug krijgt. FF is leuk, maar echt niet noodzakelijk in 99% van de gevallen.

De EOS R zou ik niet zo snel overwegen. Als je dan toch een lading geld uitgeeft en voor iets compleet nieuws gaat zou ik eerder eens kijken bij de concurrentie, want die lopen gewoon een stukje voor op Canon. Bijv. Fuji en Sony hebben mooie APS-C en FF modellen en veel verschillende native lenzen beschikbaar. De nieuwe Canon RP lenzen zijn heel mooi maar totaal onbetaalbaar, en als je met een adapter gaat werken kan je je bestaande lenzen natuurlijk ook gewoon op een Sony of Fuji gebruiken.
Wat @Wormaap zegt, bij een Sony verlies je snelheid bij AF door de metabone. Bij de RF vatting niet claimt Canon.

Het wachten op is vooral voor de nieuwe processor die erin komt en meerdere FPS.
Ik denk dat alles inderdaad al een leuke upgrade is, maar ik hoop met deze feedback de beste keuze te maken :)
Wormaap schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 15:27:
[...]
Zelf overigens een prima tevreden 80D-gebruiker. Als je vanaf een 500D komt gaat dat sowieso een enorme upgrade zijn (ik kwam van een 550D). Aan de andere kant zit je nog niet zó diep ingekocht in Canon dat van systeem wisselen niet zinnig is.
De kans bestaat natuurlijk ook dat je met een FF-camera bereik gaat missen 200mm is niet enorm lang natuurlijk.
Nog niet heel diep, maar wel diep genoeg voor mijn gevoel. Overstappen naar een Sony met bijbehorende lenzen was een optie, maar omdat ik dan helemaal boven budget kom heb ik dat naast mij neer gelegd. Daarnaast een aantal keer een a7 in de hand gehad (net als verschillende Nikon's) en ik kan er prima mee overweg, maar het ligt net niet lekker in de hand.
analogworm schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 16:04:
Persoonlijk zou ik in jouw situatie de RP+ 24-105 overwegen. pricewatch: Canon EOS RP + 24-105mm f/4 + EF adapter Zwart Past precies in budget en is gewoon een degelijke camera met goede lens. Adapter op de 70-200 houden en je hebt een mooie allround kit.

Maar goed, dat zeg ik nou wel. Ik weet eigenlijk niet wat je fotografeert en hoe vaak je fotografeert. Is een inschatting adhv het budget wat je wilt besteden.
RP is nog langzamer als de R qua FPS. Aangezien ik regelmatig naast het veld voetbal fotografeer heeft dat iets minder mijn voorkeur.

Ik neig mijn hoofd te volgen en voor de 80D te gaan. Ik zal er nog een nachtje over slapen ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Als je een 80D neemt hou je flink wat geld in je zak. Een 100-400 is ook leuk langs de lijn, bijvoorbeeld :+

Toen ik een jaar geleden een nieuwe camera ging kopen wilde ik eigenlijk ook liever een 5D4 of 1DX ofzo. Dat zou nog een tijdje sparen betekenen, dus ik heb toen besloten dat een camera die ik nu kan en wil betalen betere foto's maakt dan een camera die ik graag wil hebben :+ De 80D is enorm capabel en zeker een cam waar je flink lol van gaat hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindasmeer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:52
Ongeveer een jaar geleden zat ik een beetje in hetzelfde schuitje: ik zocht een opvolger voor mijn trouwe 450D, en besloot bij Canon te blijven vanwege mijn objectieven en accessoires. Ik overwoog eveneens de 80D en 6D II, maar ben uiteindelijk uitgekomen bij de 77D. Uiteindelijk waren het het formaat en het bedieningsgemak (t.o.v. goedkopere modellen) die voor mij doorslaggevend waren. Ik ben tot op heden erg tevreden met mijn keuze. Er zijn geen functies die ik mis t.o.v. de duurdere modellen, en ik ben elke keer blij dat het toch niet zo'n joekel van een camera is. Scheelt bovendien ook nog een beetje geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spreading
Wormaap schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 17:29:
Ik denk bij dit soort aankopen alleen heel vaak in "wat als" en "had ik niet beter". Ik ga binnenkort eens langs bij een lokale fotowinkels om te kijken of het iets is. Bedankt voor alle hulp :)

Pagina: 1