Ervaringen Solid Surface in badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03-2022
Wij zijn bezig een badkamermeubel op maat te laten maken, we komen alleen niet helemaal uit het werkblad en de wasbakken.

We zaten eerst te denken aan een composiet blad met onderbouw bakken, maar we vinden dat toch niet geweldig. Het materiaal voor het blad vinden we te hard (letterlijk en figuurlijk) en onderbouwbakken zie je bijna niet in sanitairzaken. De bakken die we online vinden, vinden we niet mooi. Bovendien is het een erg prijzige oplossing (even afhankelijk van het materiaal).

Nu kwam ik online HiMacs tegen, het materiaal blijkt Solid Surface te heten. Een ander merk is bijvoorbeeld Corian. Het materiaal zou als voordeel hebben dat het zachter aanvoelt en oogt en te bewerken is door een interieurbouwer.
Online zijn wastafels incl bakken uit één stuk te vinden (https://www.tizdesign.nl/ bijvoorbeeld), maar dat vinden wij te strak. Een los blad, met daaronder twee onderbouwbakken van hetzelfde materiaal (zie bijv https://www.baars-bloemhoff.nl/), zou ik een mooie oplossing vinden.

In het keuken topic kom ik tegen dat dit materiaal smoezelig wordt, snel krast. Nu verwacht ik dat in een een badkamer minder dan in een keuken, maar ben toch benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben.

Vragen die ik heb:
  • Wat zijn de ervaringen met dit materiaal (in het algemeen en specifiek in de badkamer)?
  • Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben gedaan als wij willen (of daar juist van hebben afgezien)?
  • Wat zijn de ervaringen m.b.t. kosten? Ik krijg dat niet scherp.
  • Met welke leveranciers hebben jullie ervaring m.b.t. Solid Surface (omgeving Ede)?
Het meubel wordt 1,80 breed en moet twee wasbakken bevatten. Opbouwbakken vinden we niet mooi en niet praktisch, dus die optie was al afgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-05 15:34

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Wij hebben een wasbakje van het materiaal en mijn vriendin komt het erg vaak tegen op haar werk. Ik heb er nul negatieve ervaringen mee, maar zij geeft aan dat als zij het in keukens gebruiken dat het soms lastig / onmogelijk is om koffiekringen eruit te krijgen. Je kunt echter met speciaal schuurpapier het weer ‘nieuw’ krijgen. Volgens de leverancier is dat prima, maar voelt raar natuurlijk.

Kosten verschillen natuurlijk sterk per leverancier, maatwerk, etc. Het materiaal zelf is overigens niet per sé heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJan
Dankjewel! Ze zeggen dat het materiaal 'zacht' aanvoelt en oogt, herken je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:19

Superflip

*pwiet*

Veel ervaring met corian hier, zacht materiaal, naadloos te vewerken en stevig aan prijs maar je kan er alles mee doen.

Voor je wasbakken raad ik eens aan om naar de beschikbare modellen te kijken uit hetzelfde materiaal, anders kan je nog altijd je eigen wasbak laten thermoformen, maar dat zal wel een kostelijke grap worden.

Vlekken kunnen soms in het materiaal krijgen maar zijn er altijd uit te krijgen met een schuursponsje of wat Cif. Zelfs de meest extreme vlekken zijn in worst case scenario altijd weg te krijgen door een klein stukje uit te snijden en opnieuw te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Er zijn verschillende redelijk gelijkwaardige producten... en zeker voor in de badkamer werkt het prima.

Voordeel is dat je nagenoeg alle vormen kan maken en dat het er (nagenoeg) naadloos uit kan zien. En natuurlijk vele kleuren. Voor keukens loop je weleens tegen de nadelen met hoge temperaturen aan maar in een badkamer is dat geen issue.Schoonmaken is niet echt een issue en in een badkamer zal het ook niet makkelijk verkleuren.

Blijft eigenlijk vooral over dat de kosten, zeker bij maatwerk, aan de hoge kant zijn. En persoonlijk, hoewel ik zelf ook een wastafel in een solid surface heb, vindt ik sommige materialen nogal kunstmatig en doods.... ik heb ook een wastafel ombouw in natuursteen en die vindt ik toch een stuk fraaier. Maar wel veel bewerkelijker natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJan
Toch verwacht ik dat de kosten lager zijn dan composiet of natuursteen. Ik heb gebeld met Baars & Bloemhoff, zij zeggen dat een interieurbouwer / meubelmaker dit materiaal met zijn eigen gereedschap kan bewerken. Ik ga het aan onze meubelmaker voorleggen, ben benieuwd.

Dat naadloze en strakke hoeft voor ons trouwens niet zo, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Op tizdesign.nl is een hoop te vinden, maar dat vinden wij niet aantrekkelijk. Wij zouden gaan voor een los blad, met onderbouwbakken van hetzelfde materiaal.

M.b.t. dat doods en kunstmatig: daarvoor wil ik het natuurlijk ook in het echt zien, kijken wat voor indruk het ons geeft. Doods klinkt nog niet bepaald aantrekkelijk 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Ik zou zeker eerst naar je gekozen materiaal gaan kijken.... het heeft toch een specifieke uitstraling.

En vraag wel aan je meubelbouwer of hij/zij er ervaring mee heeft. Het is allemaal niet heel moeilijk maar je wil liever niet de eerste klant zijn. Om bijvoorbeeld mooie naden te krijgen is het handig als er wat ervaring is. En eigen gereedschap is relatief, het vereist goede en nauwkeurige spullen... liefst een CNC :-). Maar veel meubelbouwers bestden het uit.

En maatwerk is gewoon duur..... er gaan meer uren in zitten dan je zou denken.
Pagina: 1