Hallo Tweakers!
Al enige tijd ben ik topics hier aan het afstruinen om informatie in te winnen over verduurzaming, met name met betrekking tot zonnepanelen, warmtepompen en warmteboilers. De reden is dat we recent een nieuw huis hebben gekocht (bouwjaar 1977) en die willen we verduurzamen. Misschien zelfs van het gas af, als dat redelijkerwijs haalbaar is. Ik ben nu enig prepwerk aan het doen qua onderzoek en uiteraard begon alles met het idee om zonnepanelen te plaatsen. Alleen dat onderwerp is al een aardige rabbithole... Daarop volgend kwamen diverse ideeën, zoals elektrische radiatoren, een warmtepomp, een warmteboiler, PVT panelen...
Inmiddels heb ik uit diverse topics redelijk wat informatie gedestilleerd en begin ik langzaam wat te snappen van de materie (nog lang niet alles). Het staat vast dat we PV's op het dak willen plaatsen, om op z'n minst ons elektriciteitsverbruik te compenseren. Hierbij houden we qua omvormer rekening met de toekomst, ons gezin breidt zich wellicht uit en dan wordt in de toekomst het verbruik alleen maar hoger... PVT heb ik losgelaten, omdat ik in meerdere topics minder positieve berichten lees. Elektrische radiatoren heb ik ook losgelaten, omdat het toch erop lijkt dat het verbruik buiten-proportioneel groot is ten opzichte van bijvoorbeeld een WP (correct me if I'm wrong!). De warmteboiler lijkt me in elk geval een goed idee. Dat scheelt toch mooi alvast in het gebruik van gas voor het SWW deel van de CV.
Voor wat betreft een WP en een warmteboiler blijft de effectiviteit echter onduidelijk voor mij, kijkend naar onze toekomstige woonsituatie. Ik heb in meerdere topics gelezen over het zelf plaatsen van de Panasonic Mono Bloc als WP, i.c.m. een Atlantic Explorer V3/V4 warmteboiler. Deze kunnen we met alle handige handjes in de familie prima zelf plaatsen, maar brengt het in ons geval wat op? Ik lees verschillende berichten over hoe goed geïsoleerd een woning moet zijn om een WP rendabel te maken (los van het concept "kwak een zooi PV's op je dak"). Wat ik begrepen heb is dat het in ieder geval belangrijk is om de warmteafgifte te optimaliseren, zodat de WP efficiënt blijft draaien en niet teveel opstarters maakt.
Het huis
.
Al enige tijd ben ik topics hier aan het afstruinen om informatie in te winnen over verduurzaming, met name met betrekking tot zonnepanelen, warmtepompen en warmteboilers. De reden is dat we recent een nieuw huis hebben gekocht (bouwjaar 1977) en die willen we verduurzamen. Misschien zelfs van het gas af, als dat redelijkerwijs haalbaar is. Ik ben nu enig prepwerk aan het doen qua onderzoek en uiteraard begon alles met het idee om zonnepanelen te plaatsen. Alleen dat onderwerp is al een aardige rabbithole... Daarop volgend kwamen diverse ideeën, zoals elektrische radiatoren, een warmtepomp, een warmteboiler, PVT panelen...
Inmiddels heb ik uit diverse topics redelijk wat informatie gedestilleerd en begin ik langzaam wat te snappen van de materie (nog lang niet alles). Het staat vast dat we PV's op het dak willen plaatsen, om op z'n minst ons elektriciteitsverbruik te compenseren. Hierbij houden we qua omvormer rekening met de toekomst, ons gezin breidt zich wellicht uit en dan wordt in de toekomst het verbruik alleen maar hoger... PVT heb ik losgelaten, omdat ik in meerdere topics minder positieve berichten lees. Elektrische radiatoren heb ik ook losgelaten, omdat het toch erop lijkt dat het verbruik buiten-proportioneel groot is ten opzichte van bijvoorbeeld een WP (correct me if I'm wrong!). De warmteboiler lijkt me in elk geval een goed idee. Dat scheelt toch mooi alvast in het gebruik van gas voor het SWW deel van de CV.
Voor wat betreft een WP en een warmteboiler blijft de effectiviteit echter onduidelijk voor mij, kijkend naar onze toekomstige woonsituatie. Ik heb in meerdere topics gelezen over het zelf plaatsen van de Panasonic Mono Bloc als WP, i.c.m. een Atlantic Explorer V3/V4 warmteboiler. Deze kunnen we met alle handige handjes in de familie prima zelf plaatsen, maar brengt het in ons geval wat op? Ik lees verschillende berichten over hoe goed geïsoleerd een woning moet zijn om een WP rendabel te maken (los van het concept "kwak een zooi PV's op je dak"). Wat ik begrepen heb is dat het in ieder geval belangrijk is om de warmteafgifte te optimaliseren, zodat de WP efficiënt blijft draaien en niet teveel opstarters maakt.
Het huis
- Vrijstaand, bouwjaar 1977. Over 3 maanden trekken we in.
- Dak geïsoleerd door huidige bewoners (ik geloof in 2016), isolatiewaarde (nog) onbekend.
- Het overgrote deel is dubbel glas, maar niet HR++.
- Het dak waar we PV's willen lligt op het zuid-westen.
- Dak-oppervlak is groot. Precieze afmetingen weet ik nog niet, schatting is minimaal 50m2 bruikbaar voor PV. De hoek van het dak is ca. 45 graden. Dit kan ik hopelijk dit weekend nameten. Tevens een stuk plat dak van ca. 15-20m2. Nagenoeg geen schaduwval.
- 250m2 gebruiksoppervlak, 750m3 inhoud. Ca. 60m2 oppervlak behoort tot de aanleunwoning met eigen CV ketel en 40m2 behoort tot de garage (wel verwarmd, maar niet zoveel als de rest van de woning). Het primaire woondeel is dus ca. 150m2 + 40m2 garage.
- CV momenteel alleen met radiatoren in diverse smaken: enkel paneel, dubbel paneel met geen/enkel-/tweevoudige lamellen, drievoudig paneel met lamellen. Op termijn willen we op de benedenverdieping van het primaire woondeel VVW als hoofdverwarming aanleggen (met vloerisolatie vanuit kruipruimte).
- Momenteel komen er al 3-fasen binnen in de meterkast. De groepenkast heeft wel een aardige upgrade nodig; alle verbruiksgroepen zijn smeltzekeringen, met uitzondering van de gemoderniseerde keukengroep.
- Kan een (panasonic) mono bloc WP nou wel of niet hybride werken (en is dat nuttig)?
- Denken jullie dat een mono bloc WP ter vervanging van het CV-deel van de HR-ketel zin heeft in onze huidige situatie, alleen kijkend naar het primaire woondeel? Moeten hiervoor nog isolerende maatregelen getroffen worden? Of moeten we bij voorkeur wachten tot de VVW ligt i.v.m. een optimalere warmteafgifte?
- In geval een WP zin heeft: ik heb de formule van koevlaas2 toegepast op ons huidige gasverbruik (enigszins vergelijkbaar qua inhoud woning t.o.v. primaire deel nieuwe woning, alleen huidige isolatie is minder): ceil(2300*8/1650) = 12 kW. Dat is een flinke unit. Kan het met minder af? Wat verbruikt dit per jaar? (Ik vond op warmtepomp-weetjes.nl in de indicatietabel een Vl uur waarde van 1750. In dat geval zou de formule (als ik het goed begrijp) ceil(2300*8/1750) = 11 kW zijn).
- In geval een WP geen zin heeft: wat zijn jullie suggesties voor alternatieven?