Hoe technisch je laptop (of pc) goed bijhouden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-07 15:47
Hallo,

Misschien is de titel wat onduidelijk, dus hier de onderbouwing.

Ik heb nu meer als 1 jaar mijn huidige laptop in gebruik, de vorige ging al na 2,5 jaar stuk (wat ik vrij snel vind), problemen met de moederbord wat niet meer te fixen was.

Ik ben nog steeds zeer te vrede over mijn huidige laptop en zou het uiteraard erg zonde vinden als deze ook een leeftijd krijgt van slechts 2,5 jaar. Uiteraard snap ik dat je zulke dingen nooit kunt tegen houden maar dan de vraag, hoe kan je nou je laptop goed onderhouden op software/hardware gebied, dus niet op het gebied van schoonmaken, stof verwijderen etc.

Is bijvoorbeeld een Windows Defender scan voldoende? Hoe kan je het beste allerlei "troep" verwijderen wat je binnen krijgt naarmate je de laptop langer in gebruik hebt.

Graag tips _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je laptop gaat niet kapot door software. Dat vooropgesteld.

Verder moet je gewoon kritisch zijn op wat je installeert en bij elke setup afvragen: Heb ik dit echt nodig? En tijdens de setup: moeten al die vinkjes echt aan staan? Niet zomaar Next, Next, Finish klikken.
En af en toe door de geïnstalleerde software scrollen en opschonen wat je niet meer nodig hebt helpt ook.

Al die "opschoon-tools" kun je beter links laten liggen! Als jij niet weet hoe je die zaken zelf kunt opschonen, kun je waarschijnlijk ook niet inschatten of de items die opgeschoond moeten worden echt in de weg staan. Er bestaat geen generieke, magische tool die altijd alles goed doet. Dat is gewoon van teveel dingen afhankelijk. Vaak haalt het teveel weg, of laat het alsnog restjes achter.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Room42 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:07:

Verder moet je gewoon kritisch zijn op wat je installeert en bij elke setup afvragen: Heb ik dit echt nodig? En tijdens de setup: moeten al die vinkjes echt aan staan? Niet zomaar Next, Next, Finish klikken.
En af en toe door de geïnstalleerde software scrollen en opschonen wat je niet meer nodig hebt helpt ook.

Al die "opschoon-tools" kun je beter links laten liggen! Als jij niet weet hoe je die zaken zelf kunt opschonen, kun je waarschijnlijk ook niet inschatten of de items die opgeschoond moeten worden echt in de weg staan. Er bestaat geen generieke, magische tool die altijd alles goed doet. Dat is gewoon van teveel dingen afhankelijk. Vaak haalt het teveel weg, of laat het alsnog restjes achter.
Ik heb momenteel ook geen opschoon-tools aangezien ik niet weet welke nou daadwerkelijk goed is. Voorheen wel is CCleaner gebruikt maar of dat nou hielp?

Verder verwijder ik af en toe files uit de mapen Prefetch en TEMP.

Maar ik heb dus inpricipe geen Anti-malware software nodig? Ik had die ooit is geinstalleerd en zie ook dat die op de achtergrond 200mb pakt van mijn geheugen, aardig veel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Westland1940 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:14:
[...]

Ik heb momenteel ook geen opschoon-tools aangezien ik niet weet welke nou daadwerkelijk goed is. Voorheen wel is CCleaner gebruikt maar of dat nou hielp?

Verder verwijder ik af en toe files uit de mapen Prefetch en TEMP.

Maar ik heb dus inpricipe geen Anti-malware software nodig? Ik had die ooit is geinstalleerd en zie ook dat die op de achtergrond 200mb pakt van mijn geheugen, aardig veel lijkt me.
Dat geheugen zit er in om te gebruiken dus boeit het niet hoeveel het gebruikt, zolang er nog wat overblijft voor andere programma's.
Zelf gebruik ik Malwarebytes die soms toch wel een melding geeft van een website die niet veilig is en dan blijf ik er gewoon weg.
Verder 1-2 keer per jaar Windows opnieuw installeren, zodat die weer lekker vers is. Geen idee of dat echt iets met de snelheid doet maar ik vind het wel fijn als alle oude meuk er weer af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Ernemmer schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:25:
[...]

Dat geheugen zit er in om te gebruiken dus boeit het niet hoeveel het gebruikt, zolang er nog wat overblijft voor andere programma's.
Zelf gebruik ik Malwarebytes die soms toch wel een melding geeft van een website die niet veilig is en dan blijf ik er gewoon weg.
Verder 1-2 keer per jaar Windows opnieuw installeren, zodat die weer lekker vers is. Geen idee of dat echt iets met de snelheid doet maar ik vind het wel fijn als alle oude meuk er weer af is.
Ik heb momenteel ook Malwarebytes. Maar een ander "schoonmaak" programma is inpricipe niet nodig? En Windows Defender als 'beschermer' is ook voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-07 08:32

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Westland1940 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 20:19:
[...]

Ik heb momenteel ook Malwarebytes. Maar een ander "schoonmaak" programma is inpricipe niet nodig? En Windows Defender als 'beschermer' is ook voldoende?
Zou een boekje "Veilig internetten voor beginners" niet handiger zijn?

/nuance: ik heb op 2 van mijn machines thuis zelfs Windows Defender uit staan. En ze zijn gewoon verbonden met internet via mijn router. Alleen, en daar zit waarschijnlijk een gedeelte van jouw installatie-drang: ik weet wat ik op internet doe, niet moet doen, moet controleren etc. Even afkloppen maar al een kleine 14 jaar 0 virussen / malware / rotzooi binnengehaald.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-07 13:55

auto660

1991 240 GL Brick

Waar ik op XP, Vista en 7 nog programma's zoals TuneUp en Avast gebruikte, gebruik ik op Windows 10 helemaal niks meer. Windows Defender is genoeg als basisbescherming en het grootste gevaar zit tussen de stoel en het toetsenbord. Zelf een beetje opletten wat je doet scheelt een hoop en Windows 10 zelf weet de boel softwarematig aardig schoon te houden.

Uiteraard kan een computer niet stuk gaan door software. ;)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MAX3400 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 20:28:
[...]

/nuance: ik heb op 2 van mijn machines thuis zelfs Windows Defender uit staan. En ze zijn gewoon verbonden met internet via mijn router. Alleen, en daar zit waarschijnlijk een gedeelte van jouw installatie-drang: ik weet wat ik op internet doe, niet moet doen, moet controleren etc. Even afkloppen maar al een kleine 14 jaar 0 virussen / malware / rotzooi binnengehaald.
Mijn malwarebytes gaat ook wel eens af van een foto op tweakers, dus alleen opletten op internet is imo niet genoeg.
14 jaar zonder virusscanner geeft inderdaad ook 14 jaar geen melding van een virus.
Ik zou toch echt iedereen willen aanraden om wel iets te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:35

R.G

Room42 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:07:

Man o man, software kan hw wel killen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
R.G schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 21:28:
[...]

Heb je het dan over overklokken? Of heb je andere voorbeelden?

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 02-06-2019 11:20 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 29-07 14:28
[...]

Ik vind het een slecht idee om iemand die vraagt hoe hij zijn pc fit houdt, voorstelt om geen virusscanner te draaien en zelf iets lichts als defender gewoon maar uit te schakelen.

Verder @ TS:
Zorg dat je in de gaten houdt dat als je windows opstart, dat er dan niet allerlei overbodige software tegelijk opstart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:58
[...]

Die mag je vast zelf gaan beginnen met lezen. Hoe kun je nou weten dat je geen virussen en/of malware op je pc hebt zonder dat je periodiek op zijn minst een scan draait? De standaard drogreden "Mijn pc heeft nog nooit iets raars gedaan" vind ik geen valide argument; Niet alle virussen en malware vertonen een zichtbaar nadeel.

De moderne computer beschikt tegenwoordig over meer dan genoeg capaciteit om een pc realtime te beveiligen, zonder dat de gebruiker hier last van heeft.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-07 15:50
R.G schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 21:28:
[...]

Nou vertel. Hoe zou dat werken volgens jou?
Pagina: 1