[excel] Meedere als functies met meedere of opties in 1 cel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 14:10
[opgelost]

Ik heb een excel sheet waar ik mijn uitgaven bijhoud. Ik vul mijn uitgaven in en wijs deze toe aan een uitgavengroep (bijvoorbeeld hypotheek, inboedel, brandstof of onderhoud auto). Ik heb van deze uitgavengroepen een dropdownmenu gemaakt en wanneer ik kosten boek wordt dit automatisch opgeteld voor het totaal van een uitgavengroep.

Ik wil echter naast de uitgavengroep weergeven bij welke hoofdgroep dit hoort (bijvoorbeeld wonen, boodschappen, auto). Ik wil dit niet liever niet steeds handmatig moeten invoeren.

Ik zou dus graag een formule willen waarin ik kan invullen: Als deze cel één van de volgende groepen heeft, dan is het hoofdgroep X, echter als de cel één van deze andere groepen heeft moet het hoofdgroep Y zijn, maar als de cel één van deze groepen heeft moet het hoofdgroep X zijn.

Ik kan wel =als(cel=groep;hoofdgroep) doen, echter dan werkt het maar bij een enkele optie van de groepen voor één hoofdgroep. Ik kan dus niet één van de groepen invullen voor een hoofdgroep, en helemaal niet met meerdere hoofdgroepen.

Ik zou dit deze groepen en hoofdgroepen graag in een draaitabel gebruiken, zodat ik ze daar goed kan groeperen.

Ik gebruik Excel 2007.

[ Voor 5% gewijzigd door aicaramba op 01-06-2019 16:47 ]

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel