Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
Sinds kort eigenaar van een Philips OLED903/12.
Prachtige TV.

Maar na een paar dagen kwam ik wel met een irritant probleem te zitten: als ik met CI+ en Ziggo op Comedy Central HD (kanaal15) of een ander kanaal in dezelfde transport-stroom op 498 MHz afstem, heb ik initieel gewoon goede signaal-kwaliteit.

Maar na een minuut of 15 keldert het in elkaar. Als je de channel info er bij pakt zie je de signal quality grafiek letterlijk 'leeglopen' naar 0. Op dat moment schiet de bit error rate (BER) door het dak; breekt het beeld (niet een klein 'blokje' maar totaal corrupt zoals een MPEG file met een beschadigd keyframe) en stopt de audio; en uiteindelijk dropt de TV de complete zender. (Op dat moment valt andere informatie zoals symbol rate terug naar 0; modulation naar de default QAM-16 etc.)

Twee minuten later: signaal kruipt weer terug omhoog naar het oude quality niveau en zolang je op het kanaal afgesteld blijft, komt het probleem niet meer terug.

Binnenhuisinstallatie is inmiddels al door 2 monteurs nagelopen. Het verplichte nummertje vervangen-van-AOP uiteraard al weer gehad, etc.
Eerste monteur constateerde dat er met het signaal zoals dat bij de TV aankwam, niets aan de hand was. Tweede constateerde dat er wel een afwijking op zat, die ook aan het AOP te zien was. Die heeft in de straatkast alles opnieuw af moeten stellen (want dat was kennelijk grondig verprutst).

Ondertussen een stuk beter internet-signaal ( _/-\o_ ) maar het TV probleem blijft. :(

Tijdelijk bij wijze van test een Humax decoder kastje gekregen; en die lijkt op het eerste gezicht op precies dezelfde aansluiting en met precies dezelfde frequentie-instellingen, geen problemen te hebben met zo'n rare dip. (Maar goed; moet het nog even wat langer aankijken. Tot op heden maar een korte ~1.5u getest.)

Wilde even weten of bovenstaande probleem met dit type signaal-'dip' één van onze mede-tweakers bekend in de oren klinkt. Iemand die misschien weet wat hier met die Philips TV zou kunnen spelen?

(Hopelijk is niet een dode tuner, recht uit de doos zeg... :| )

[ Voor 6% gewijzigd door R4gnax op 31-05-2019 21:19 ]

Alle reacties

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-11 17:53
(jarig!)
De nieuwste software erop?
Heb je al bij toengel.net. net gekeken?
Is veel over Philips te vinden.
Succes.

• R4gnax
dinandus schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:28:
De nieuwste software erop?
Heb je al bij toengel.net. net gekeken?
Is veel over Philips te vinden.
Succes.
Yup. Nieuwste software staat al op de TV en de CI+ module.
Dat was het eerste waar ik ook aan dacht.

Philips zelf had ik ook al een belletje gedaan om navraag naar dit issue te doen. Het zou richting hun technici gaan en ik zou per mail antwoord terug krijgen zodra er iets uit kwam. Maar gezien eerdere ervaringen met hoe dat bij andere TV-fabrikanten loopt (Sony...) heb ik daar eerlijk niet veel hoop op gevestigd.

De toengel.net site zal ik eens bekijken.

[EDIT]
Kon dit exacte probleem daar niet terug vinden, helaas.
Wel iets wat er enigzins op leek. Maar ook geen oplossingen of verdere informatie.

(...)

Ik vraag me eerlijk gezegd af of het issue hier is dat de tuner in de TV wellicht geen midden-frequenties ondersteunt. Tuner geeft aan dat de probleemzender op 498.0 MHz ligt, maar de meet-apparatuur van Ziggo monteurs geeft aan dat het hier in de wijk 498.75 MHz is. En ik kan me nog herinneren dat de eerste monteur hierbij ook even een wenkbrauw optrok, maar het vervolgens van zich afzette.

Weergave-probleem in de UI v/d TV kan natuurlijk, maar het zou wel verklaren waarom de tuner over verloop van tijd 'er af' glijdt en na één keer opnieuw een lock op het signaal te krijgen weer goed blijft.

Denk dat ik in die hoek ook eens ga navragen.

[ Voor 77% gewijzigd door R4gnax op 01-06-2019 15:35 ]

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 19:37
@R4gnax Heb je dit probleem nog opgelost gekregen? Ik overweeg ook de 903, maar wil natuurlijk geen gedoe met Ziggo. Verder tevreden over de televisie? Ik zoek vooral een televisie, waarbij spraak duidelijk wordt weergegeven. Ik heb vaak problemen om gesproken woord goed te verstaan bij veel televisies. Hoop dat deze daarin beter is.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• R4gnax
@BugBoy
Probleem is nooit echt 100% opgelost.
Vanuit leverancier is via Philips on-site support een ander moederbord er in gezet, maar ook de tuner op dat bord heeft het probleem. Alleen met specifiek deze tuner heb ik het probleem meteen bij het aanzetten van de TV en niet ~15m later pas, wanneer je eigenlijk al midden in een programma zit.

Het lijkt eerlijk gezegd op dat het probleem ligt in het feit dat Ziggo op een +0.75 MHz frequentie zit met veel zenders, en het model tuner wat Philips gebruikt juist bij de frequentie van de stream waar Comedy Central in zit, moeite heeft om een lock te krijgen en wat "drijft."

De fijnafstelling/calibratie van de huidige tuner valt wss. net wat anders, waarbij deze sneller van de frequentie afvalt en opnieuw een lock probeert te krijgen (en dan wel vast kan houden) dan bij het oude bord, waar dat over het verloop van een kwartier of zo gebeurde.

Dus ik heb er verder vrede mee. Want verder is het echt een machtig mooie TV.
En ja; het geluid is verdomd helder. En kan ook verdomd hard, boven de 30% volume nog steeds geen vervorming terwijl op dat niveau de theekopjes bij wijze van al op tafel staan te dansen.

[ Voor 10% gewijzigd door R4gnax op 26-10-2019 14:02 ]