Sommige websites heel traag, maar niet op mobiel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:59
Hier op kantoor hebben sommige mensen er last van dat het internet heel traag is. Dat terwijl andere mensen hier geen last van hebben. Dit ligt niet aan de kwaliteit van het wifi-signaal, iedereen connect met de Unifi-acces points op de plafonds, en deze hebben overal voldoende bereik, in ieder geval op mijn laptop.

Ikzelf kan dit probleem reproduceren door op op sommige sites, bijvoorbeeld Github, iets te downloaden, bijvoorbeeld hier:
https://github.com/topjohnwu/Magisk/releases/tag/v19.2

Dit gaat met max 60 kb/s. Terwijl ik speedtest draai (die wel gewoon tot ~10/10 mbps komt, tegelijkertijd) stort het zelfs helemaal in.

Zojuist met een andere wifi-adapter geprobeerd (fritz! wlan), en hiermee is de download wel snel. Volgens de dialoogjes van Windows connecten deze allebei op 5 Ghz.

Weet iemand hoe dit zou kunnen komen, of hoe ik hier achter zou kunnen komen?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Tc3hapt.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-10 20:48
Het statement "het internet heel traag is" klopt dus al niet op 2 punten: het wisselt per wifi-adapter hoe vlot bepaalde verbindingen zijn, en het internet zelf is echt bizar snel - maar dus verbindingen bij jullie niet ;)

Als op 1 systeem de ene wifi-adapter wel fatsoenlijk werkt, en de ander niet, dan heb je toch eigenlijk je boosdoener al te pakken: de wifi-adapter. Als dubbelcheck zou je nog de TP-Link adapter kunnen uitschakelen en het bedraad proberen.

Enige wat ik me nog zou kunnen bedenken, is dat iedere adapter zelf probeert nog iets aan QoS te doen? En TP-Link for some reason Speedtest belangrijker "vindt" dan de download en daarom die downloadt gaat knijpen? Dit zou je in Device Manager > Properties van de adapter terug kunnen vinden.
Downloads van s3.amazonaws.com zouden echt niet zo traag horen te zijn, dus neem aan als je ondertussen geen Speedtest draait er niets aan de hand is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik zou 't gewoon aan de IT-afdeling overlaten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:26
Als je iets download via GitHub of een ander groot platform is de kans heel groot dat de download door een CDN wordt afgehandeld. In de screenshot blijkt de download dan ook van Amazon af te komen. Kan dus net zo goed zijn dat de server gewoon traag is en het dus niks te maken heeft met je lokale verbinding. Je zou dat uiteraard kunnen proberen door op beide systemen exact dezelfde download URL te gebruiken, zoals weergegeven in de browser.

En als een speedtest wel de maximale snelheid haalt terwijl je zo'n trage download hebt is dat IMO ook het bewijs dat er niks aan de hand is aan jou kant. Dat de speedtest de andere download helemaal weg drukt is ook niet perse gek. Zo'n speedtest doet meerdere downloads tegelijk. Dat andere downloads dan ook in de verdringing komen is dan ook niet heel gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:59
ShitHappens schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:08:

Downloads van s3.amazonaws.com zouden echt niet zo traag horen te zijn, dus neem aan als je ondertussen geen Speedtest draait er niets aan de hand is?
Zoals ik schreef:
Dit gaat met max 60 kb/s. Terwijl ik speedtest draai (die wel gewoon tot ~10/10 mbps komt, tegelijkertijd) stort het zelfs helemaal in.
Dus zonder speedtest te draaien is het al sloom (60 kbps).
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:05:
[...]

Ik zou 't gewoon aan de IT-afdeling overlaten
Hebben we niet! Klein bedrijf.
RobertMe schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:17:
Als je iets download via GitHub of een ander groot platform is de kans heel groot dat de download door een CDN wordt afgehandeld. In de screenshot blijkt de download dan ook van Amazon af te komen. Kan dus net zo goed zijn dat de server gewoon traag is en het dus niks te maken heeft met je lokale verbinding. Je zou dat uiteraard kunnen proberen door op beide systemen exact dezelfde download URL te gebruiken, zoals weergegeven in de browser.
Exact dezelfde URL wordt niet geaccepteerd door AWS, waarschijnlijk omdat er in de URL allemaal HMAC SHA256 arguments zitten, misschien zodat alleen via Github dit gedownload kan worden. Dezelfde file aanklikken op Github kan wel, zoals ik schreef:
Zojuist met een andere wifi-adapter geprobeerd (fritz! wlan), en hiermee is de download wel snel. Volgens de dialoogjes van Windows connecten deze allebei op 5 Ghz.
Dus exact dezelfde download met een andere wifi-adapter gaat wel gewoon snel. Het lijkt er op dat het niet de server is die traag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:26
Pruimenvlaai schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:41:
[...]

Dus exact dezelfde download met een andere wifi-adapter gaat wel gewoon snel. Het lijkt er op dat het niet de server is die traag is.
Kans lijkt mij eerlijk gezegd toch echt groter dat een nieuwe klik om te downloaden een andere server terug geeft die wel sneller is.

En anders kun je het best beginnen met het vermelden welke wifi adapters je gebruikt en welke access points. Anders kunnen we absoluut niks zinnigs zeggen over waarom het met de ene adapter wel snel is en met de andere niet.

Edit/toevoeging:
En als je Ubiquiti UniFi gebruikt, wat zijn dan de onderhandelde TX & RX rates? Maar gezien een spredtest wel goed gaat lijkt mij dat die gewoon boven de 10Mbit/s zitten

[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 31-05-2019 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:03
Alle hardware uit zetten en opnieuw starten, kun je proberen.
Router en alles wat ertussen zit.

Of een aantal dagen wachten, en misschien je provider of server(waar je download) te langzaam, door problemen. ( en verschillende tijden op 1 dag proberen).

Firewall en andere beschermings- software die iets blokkeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 23:39
dit zijn ook geen snelheden die 2.4 ghz niet aankunnen.

probeer eens een 100 mb bin file http://speed.transip.nl/100mb.bin Doe dit 1 voor een en wat valt je dan op?
je dns is google (4x8) kan dat het probleem zijn dat er langzaam verbindingen gebouwd worden.
Pagina: 1