Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartHomer1993
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-07 18:13
Hallo Tweakers,

Kan iemand mij antwoord op de volgende vraag geven:

Ik heb boven in de slaapkamer sinds ik laminaat met een aluminium ondervloer heb gelegd, zo goed als geen wifi-verbinding meer. Er is wel verbinding, maar de snelheid is extreem langzaam. Nu is mijn idee om een Mesh netwerk aan te leggen. Bij voorkeur de Deco M4 van TP-link. Echter de vraag is: hoe gaat een Mesh routernetwerk dit probleem oplossen? Want waar al geen wifi meer is, valt ook weinig te versterken of uit te breiden, lijkt mij?

En hoe zit het vwb de bekabeling: moet je beide nodes aansluiten met een ethernetkabel vanaf bijvoorbeeld je Ziggo Connect Box? Of hoef je er maar 1 bekabeld aan te sluiten? Hoe krijgt in dit geval de tweede node zijn signaal dan, als er boven (zoals gezegd) al zo goed als geen verbinding meer is door de aluminium folie?

Groet,
Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
wat is een mesh-router? ;) (of een meshrouternetwerk)

Ik denk, dat in jouw geval, je het best geholpen bent met meerdere AP's, die bekabels op je router zijn aangesloten. Als je naadloos wilt roamen tussen de AP's, kijk dan naar managed oplossingen met een controller, zoals bv Unifi.

Mesh netwerken met een wireless backbone zou ik niet aan beginnen, zeker niet als je bereik (zoals je zelf aangeeft), niet heel best is. Maar zelfs als het bereik wel goed is, dan werkt het amper beter dan repeaters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:08
dennisprins schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:59:
Echter de vraag is: hoe gaat een Mesh routernetwerk dit probleem oplossen?
Heel simpel, niet :P Om de redenen die je zelf al zegt. Als je het al met mesh wilt oplossen moet je bij wijze van eentje beneden en eentje boven aan het trapgat plaatsen. Dan hoeft ie niet door de dempende aluminium ondervloer heen.
En hoe zit het vwb de bekabeling: moet je beide nodes aansluiten met een ethernetkabel vanaf bijvoorbeeld je Ziggo Connect Box? Of hoef je er maar 1 bekabeld aan te sluiten? Hoe krijgt in dit geval de tweede node zijn signaal dan, als er boven (zoals gezegd) al zo goed als geen verbinding meer is door de aluminium folie?
Ik ben niet heel bekend met de Deco M4 set. Maar of je daarbij ook elke node bedraad kunt aansluiten valt vast eenvoudig terug te vinden. Maar op het moment dat je ze toch al bedraad gaat aansluiten kun je net zo goed naar alternatieven kijken, zoals de Ubiquiti UniFi lijn zoals @borft ook al noemt. Zelf ben ik een tevreden gebruiker daarvan.

Mesh komt op een aantal dingen neer. Een van die dingen is goed werkende roaming. Maar dat is iets wat voornamelijk aan de client ligt, en de APs moeten dan meewerken en goed zijn ingesteld. Als je alle APs van hetzelfde type hebt heb je dat normaliter sowieso. Bij Ubiquiti UniFi kun je sowieso verschillende modellen combineren, bij andere merken kan dat mogelijk ook
Daarnaast wordt bij mesh al snel gedacht aan puur de punten neerzetten en dat alles "magisch" werkt. Oftewel, een draadloos backbone. En negen van de tien keer gaat dat mis. Zoals dus in jouw situatie waar wifi sowieso al niet door die vloer heen komt. Een mesh oplossing met een draadloos backbone gaat daar dan ook niks aan verbeteren.

Daarnaast zijn die mesh "sets" vaak ook nog duurder. Niet perse dat elk mesh punt duurder is dan een los AP. Maar wel dat je de mesh punten zo moet plaatsen dat het signaal altijd goed bij het "volgende" punt aankomt. Dat betekend dan ook dat je in ieder geval "aan die kant" veel overlap hebt. Bij het gebruik van een bedrade oplossing heb je dat probleem niet, dus heb je minder APs nodig. Ter vergelijking, als je een mesh punt en een AP hebt en beiden hebben een bereik van 10m. Bij een draadloze mesh oplossing kun je de mesh punten maximaal 10m uit elkaar zetten (want ze moeten binnen elkaars bereik staan), bij een bedrade oplossing kun je de punten/APs 20m van elkaar af plaatsen. Immers hoeft er niet veel overlap te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je zou ook al prima kunnen volstaan met een bekabeld Access Point boven. Welke ? Lees de topics en maak een keuze passend bij je wensen en portemonnee.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.