Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araonad78
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-02 22:03
Beste Tweakers

Zonder enige aanleiding ging tijdens het gamen de fan van mijn Palit GTX 1070 Jetstream op 100% draaien, wat enorm veel herrie veroorzaakt.
Dit is trouwens maar één van de twee fans in de GPU, de andere staat gewoon stil.

De enige manier om de fan trager te krijgen is door de PC uit te schakelen. Bij heropstarten blijft ie even snel draaien.

Heb zowel in MSI Afterburner als Palit Thunder Master geprobeerd en daar is het verhaal identiek:
Als je de fans op 5% zet gaat één van de twee meteen naar 100%, terwijl de reading van de RPM 0 blijft (in de readouts, in't echt draait de fan als gek). Er is geen relatie tussen gevraagde fan speed percentage en de gerapporteerde RPM.

Wat ik al geprobeerd heb:

Recentste NVidia drivers.
BIOS GPU flashen met Palit BIOS update utlity.
GPU in andere PCI-e slot gestoken.
Wat aan GPU fan contacten gerommeld.

Dit is een klein album met HWiNFO64 informatie.

Mij lijkt het dat de GPU fan-controller stuk is, wat RMA zou zijn, ware het niet dat dit een V&A'tje is en heel erg uit garantie. :'(

Is er een manier om deze toch wel dure GPU te redden of toch te gebruiken, of is ie voor de vuilnisbak? :/

Alvast super bedankt voor enige hulp.

Beste antwoord (via Araonad78 op 01-06-2019 17:05)

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Zo te zien zet hij hem op 100% omdat de toeren van de gemeten fan op 0 blijven, hij meet dus de stilstaande fan, concludeert dat die niet meewerkt en in de hoop dattie dat wel doet gaat de snelheid naar 100%, wat dus resulteert in 1 stationaire, gemeten fan en 1 100% draaiende, ongemeten fan.

Misschien ben je af met het vervangen van enkel de fans (zelf al 2x moeten doen bij een MSI kaart), worst-case scenario s inderdaad de controller fubar en zul je die moeten laten repareren of vervangen. Wat daar de kosten van zijn, geen idee. Misschien is iemand hier op GoT er handig mee en kan die je uit de brand helpen :)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Zo te zien zet hij hem op 100% omdat de toeren van de gemeten fan op 0 blijven, hij meet dus de stilstaande fan, concludeert dat die niet meewerkt en in de hoop dattie dat wel doet gaat de snelheid naar 100%, wat dus resulteert in 1 stationaire, gemeten fan en 1 100% draaiende, ongemeten fan.

Misschien ben je af met het vervangen van enkel de fans (zelf al 2x moeten doen bij een MSI kaart), worst-case scenario s inderdaad de controller fubar en zul je die moeten laten repareren of vervangen. Wat daar de kosten van zijn, geen idee. Misschien is iemand hier op GoT er handig mee en kan die je uit de brand helpen :)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Araonad78 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:28:
B

Mij lijkt het dat de GPU fan-controller stuk is, wat RMA zou zijn, ware het niet dat dit een V&A'tje is en heel erg uit garantie. :'(
Ken de layout van de kaart niet, maar kun je de stekkers van de fans onwisselen? Dan kun je iets nuttigs zeggen over of het de fan of de controller is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
je kan er altijd nog een waterkoelsetje opgooien...
niet goedkoop maar wel te doen.
of proberen te verkopen aan iemand die hem toch in een custom loop set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araonad78
Iedereen erg bedankt.

Heb ondertussen al een nogal ghetto set-up.

Had de niet-draaiende fan verwijderd. Probleem bleef. Lijkt me dus inderdaad erg groot dat het de fan controller is want ook de RPM blijft op 0 staan.

Ondertussen een oude nood-oplossing geïnstalleerd. Zijnde de oude fans en shroud verwijrerd een case-fan met touw aan de GPU, en met SpeedFan aan de temperatuur van de GPU gelinkt. Spijtig genoeg gaat ie dan toch graad per graad omhoog, al is het traag.
Elmo_b schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:42:
je kan er altijd nog een waterkoelsetje opgooien...
niet goedkoop maar wel te doen.
of proberen te verkopen aan iemand die hem toch in een custom loop set
Ik ben niet super handig met zo'n zaken en ik zou hem liefst aan iemand verkopen die hem nog kan redden via een custom waterkoeling oplossing. Vraag me wel af of zo'n mensen interesse hebben, in een GTX 1070.

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
tja draai zelf een custom watercooling setup met een 1070... al een 1.5 jaar. bevalt goed.
maar inderdaad zitten nogal wat kosten aan voor de. wat oudere gpu

mocht je er echt niks meer mee kunnen, laat maar weten wat je ervoor wilt hebben.. misschien dat het een leuk idee is om er een sli setup van te maken.

[ Voor 32% gewijzigd door Elmo_b op 01-06-2019 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:13
Ik moest meteen hier aan denken:

YouTube: CPU cooler on GPU - superb performance!

ook geen gratis oplossing maar wel een hele strakke koeling waat je gpu nog sneller van word ook (lagere temps is hogere clock).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:07

Nemesizz

Untouchable

computerjunky schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 20:00:
Ik moest meteen hier aan denken:

YouTube: CPU cooler on GPU - superb performance!

ook geen gratis oplossing maar wel een hele strakke koeling waat je gpu nog sneller van word ook (lagere temps is hogere clock).
offtopic:
Lijkt me alleen niet goed voor lange duur, denk aan printbreuk en het PCI-e slot zal het waarschijnlijk ook niet fijn vinden.

Heb er overigens ook wel eens aan gedacht om een CPU koeler erop te knutselen (niet bij een GTX 1070, maar gewoon op een GPU in het algemeen), nooit van gekomen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araonad78
Ik vroeg me af of het niet mogelijk is de fans van mijn GPU aan te sluiten op de fan connectors van mijn mobo.
Volgens de handleiding is die output 12V en de twee fans in de GPU cover ook, maar ben niet zeker over de amperage.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NtBRnp1.jpg

Zou liever niet hebben dat zaken in brand vliegen. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Araonad78 op 03-06-2019 10:02 . Reden: Onzin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:07

Nemesizz

Untouchable

Waarom zou die in de brand vliegen? Die fans vragen 0.55 amp, dat is niet veel, moederbord levert gewoon wat de fan vraagt.

Vraag me alleen wel af of de fanspeed te regelen is, de connector is wat anders (veel kleiner dan gewone casefans), en misschien de pin-out wat anders (PWM en waarschijnlijk een sensor voor de rpm), anders zit je nog mee dat dat ding constant op 100% draait. Of je moet voltage kunnen aanpassen via het moederbord (kon ik niet bij alle moederborden, de goedkope wilden alleen maar via PWM kon je fans niet langzamer draaien door voltage lager te zetten).
Pagina: 1